Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 13:26

Bill50x skrev:. En mycket enkel och kort lyssning gav beskedet att en Linn Mimik var mycket mer rolig att lyssna på än en Pioneer 668, en spelare som fått mycket god kritik...

Skulle vara intressant att klocka Mimik:en så den inte spelar för fort då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 13:32

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Den enda gången man på riktigt kan avgöra en apparats färgning är vid ett F/E test.

Nä. Om jag har en testsetup som är sk transparent (dvs är frekvensmässigt rak, inte distar påtagligt osv) men som är dålig på att återge rytm - hur kan en apparat som är bra på att återge rytm ge positivt utslag i testen? I bästa fall går den inte att identifiera (dvs anses som "icke-förstörande") men de positiva delarna hör du inte.

Det skulle vara intressant att använda en komplett Linn-anläggning i en f/e-lyssning och sedan stoppa in diverse välrekommenderade apparater för att höra om dessa lägger sordin på stämningen. En mycket enkel och kort lyssning gav beskedet att en Linn Mimik var mycket mer rolig att lyssna på än en Pioneer 668, en spelare som fått mycket god kritik...
Det här inlägget visar att du inte vet hur ett F/ E test går till.

Vad avser rytmen så är en avvikelse alltid en avikelse vid ett F/E test.
Apparaterna kan ju inte veta vad som är rytm eller inte.

Det är ju bara elektriska impulser.

Tror du fortfarande att apparater kan vara musikaliska ?

Detta borde leda till eftertanke och funderingar om huruvida vissa apparater som man tycker spelar rytmen väl, kanske har en smula färgning inbyggt?

Vad det gäller Mimik så har jag ägt både ettan och tvåan ( den med ytmonterade komponenter ) och utanför ett Linnsystem så var det klart slående hur pass snällt och dynamikfattigt det lät.

Det var faktiskt från då jag testade en Rega cd-spelare mot Mimiken blint, (och Regan vann med 8 mot 1) som jag insåg vad systemanpassning innebär.

Regan förlorade vid blindtest i sin tur, mot Marantz cd-63 , som jag senare köpte.

Snälla Richard, det är klart jag vet hur en f/e-lyssning går till. Och jag tror inte att en apparat är musikalisk, var har du fått det ifrån? Men en apparat kan vara mer eller mindre bra på att förmedla musikalitet! Och vad är det för sorts färgning som skapar mer/bättre rytm? Det var först vid en direkt jämförelse i ett icke-Linnsystem som jag insåg hur mycket mer "musikalisk" en Mimik är jämfört med en 668. Ett helt annat driv, 668:an lät lite avslaget vid jämförelse.

Du har helt rätt i att en f/e-lyssning visar på avvikelser. Men om den testade apparaten kan bättre än test-setupen - hur hörs det?

/ B

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 13:35

Bill50x skrev:
migu1971 skrev:jo visst kan man gilla färgat ljud men då e det väl bättre att köpa en eq så sparar du in en massa pengar köp tex pioneer 668 och eqa den tills du e nöjd
Och vad får dig att tro att all färgning är linjär som kan åtgärdas med en EQ?

/ B

det jag vet är att linn låter linn mao färgat.
eller vänta lite nu det e ju något magiskt med linn dom fokuserar ju på drivet och musiken . jävla överpris junk i fin förpackning.
var inte så jätte länge sen jag var inne hos tonlaget i gbg och fick höra hur dålig musik streamad från data var och nu när linn har tagit fram en nätverksspelare för löjligt mycket pengar så e musik streamad från data bäst helt plötsligt . säjer det igen jävla bondfångeri och bluff och båg = Linn

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 13:53

migu1971 skrev:det jag vet är att linn låter linn mao färgat.
eller vänta lite nu det e ju något magiskt med linn dom fokuserar ju på drivet och musiken . jävla överpris junk i fin förpackning.
var inte så jätte länge sen jag var inne hos tonlaget i gbg och fick höra hur dålig musik streamad från data var och nu när linn har tagit fram en nätverksspelare för löjligt mycket pengar så e musik streamad från data bäst helt plötsligt . säjer det igen jävla bondfångeri och bluff och båg = Linn

Din åsikt är lika mycket värd som min. Så tycker du att Linn -grejor är bluff och båg så är det bara att låta bli att köpa :-)

Streamad musik från dator låter inte automatiskt bra. Det kan lita skitkass också. Precis som att en CD-spelare inte med automatik låter bättre än en vinyl-spelare. Eller att transistorförstärkare låter bättre än rörsteg.

Allt hänger på hur det utförs. Pratar vi Linn var de sena med att sälja en CD-spelare, men de var ganska tidiga med att använda digital teknik vid inspelningar. Linn var en av de första med att sluta tillverka CD-spelare till förmån för streamad musik. Men fortfarande säljer de vinylspelare av högsta klass.

Att Linns apparater kostar för mycket kan jag hålla med om. Men om du vill transportera dig från A till B är även en BMW överprissatt. För mig är inte problemet Linns Klimax-serie som är svindyra men mycket läckra i utförande. Det jag stör mig på är de övriga apparaterna som är ganska mediokra, eller tom taffliga, utseendemässigt och som presterar ungefär likartat med andra apparater - men kostar mångdubbelt.

Jämför tex med B&O som tar typ 75 tusen för en TV, snygg och lätthanterlig men med ungefär lika bra bild som motsvarande något som kostar typ 10 tusen. Bluff och båg? Mjae, du väljer själv vad du vill köpa, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-09 13:59

Bill50x skrev:
Richard skrev:Den enda gången man på riktigt kan avgöra en apparats färgning är vid ett F/E test.

Nä. Om jag har en testsetup som är sk transparent (dvs är frekvensmässigt rak, inte distar påtagligt osv) men som är dålig på att återge rytm - hur kan en apparat som är bra på att återge rytm ge positivt utslag i testen? I bästa fall går den inte att identifiera (dvs anses som "icke-förstörande") men de positiva delarna hör du inte.

Det skulle vara intressant att använda en komplett Linn-anläggning i en f/e-lyssning och sedan stoppa in diverse välrekommenderade apparater för att höra om dessa lägger sordin på stämningen. En mycket enkel och kort lyssning gav beskedet att en Linn Mimik var mycket mer rolig att lyssna på än en Pioneer 668, en spelare som fått mycket god kritik...

/ B

Du menar prexis som man gjorde i Göteborg(fast där med
en "röranpassad " anläggning i stället för en Linn-dito) ?

Nej Bill, du verkar inte helt ha förstått F/E-lyssning . . . duckar bakom en ståldörr . . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 14:00

problemet är att det var först när linn själva släppte en nätverksspelare som linn handlarna tyckte det var ok med data streamad musik. mao det är något magiskt med Linn :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 14:00

Bill50x skrev: Men en apparat kan vara mer eller mindre bra på att förmedla musikalitet!

Max är att förmedla musikaliteten. Dvs inte förändra något. Sen kan det bara bli sämre. En färgning som får lyssnaren att tro att musikern är mer musikalisk än vad han är - gör fel.

F/E-lyssning måste alltså vara det optimala sättet att verifiera att musikaliteten inte förstörs på vägen, då alla skillnader hörs. Oavsett om det gäller musikalitet eller basavrullning.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 14:08

det här ständiga pratet om att apparater skulle vara musikaliska var kommer det från ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 14:13

Laila skrev:Du menar prexis som man gjorde i Göteborg (fast där med
en "röranpassad " anläggning i stället för en Linn-dito)?

Nej Bill, du verkar inte helt ha förstått F/E-lyssning . . . duckar bakom en ståldörr . . . . :D

Första meningen - ja.
Andra meningen - var glad att jag inte är Stålmannen :-)

Jo, jag HAR förstått f/e-lyssning. Det är precis därför jag har vissa (teoretiska) invändningar. Lek med tanken; Testsetupen kan inte återge något under 75 Hz. HUR vet man då om en testad förstärkare återger något under den frekvensen? Mitt svar är: Det vet man inte. Man vet bara om den testade förstärkaren försämrar något i jämförelse med testsetupen.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 14:16

migu1971 skrev:problemet är att det var först när linn själva släppte en nätverksspelare som linn handlarna tyckte det var ok med data streamad musik. mao det är något magiskt med Linn :D

I viss mån, ja. Alla som säljer något vill ju gärna motivera varför ens egna grejor är bättre. Och är man då inte först så gäller det att motivera varför man är bäst när man väl dyker upp på scenen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 14:22

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: Men en apparat kan vara mer eller mindre bra på att förmedla musikalitet!

Max är att förmedla musikaliteten. Dvs inte förändra något. Sen kan det bara bli sämre. En färgning som får lyssnaren att tro att musikern är mer musikalisk än vad han är - gör fel.

F/E-lyssning måste alltså vara det optimala sättet att verifiera att musikaliteten inte förstörs på vägen, då alla skillnader hörs. Oavsett om det gäller musikalitet eller basavrullning.

HUR kan en apparat göra att en musiker låter mer musikalisk? För mig så handlar det om att leverera max. Dvs om apparat A gör att Stevie Wonder låter mer musikalisk än apparat B, då är apparat A bättre återgivare.

Återigen, en f/e-lyssning kan bara urskilja en apparat som är sämre än test-setupen. Om testsetupen inte kan återge/förmedla musikalitet så kommer givetvis den egenskapen inte att upptäckas i ett testobjekt.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 14:31

migu1971 skrev:det här ständiga pratet om att apparater skulle vara musikaliska var kommer det från ?

Inte vet jag. Det är bara motståndarna till att apparater kan förmedla musikalitet som påstår detta.

Att "förmedla musikalitet" är helt enkelt en förenkling av diverse tekniska aspekter som många av oss inte kan. För en tekniker kan 30 grader fasvridning vid 300-800 Hz betyda något, för en person utan tekniska kunskaper betyder det ingenting. Men om jag lyssnar på ett musikstycke och jämför mellan två olika apparater kanske jag hör en musikalisk skillnad, dvs jag uttrycker skillnaden med en musikalisk term istället för en teknisk. Är jag då ute och cyklar?

En musikalisk skillnad kan dessutom bestå av ett antal tekniska skillnader, vem kan hålla koll på detta? Vilka tekniska parametrar ligger bakom att pianisten spelar bättre ihop med sångerskan?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-09 14:50

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

HUR kan en apparat göra att en musiker låter mer musikalisk? För mig så handlar det om att leverera max. Dvs om apparat A gör att Stevie Wonder låter mer musikalisk än apparat B, då är apparat A bättre återgivare.

Återigen, en f/e-lyssning kan bara urskilja en apparat som är sämre än test-setupen. Om testsetupen inte kan återge/förmedla musikalitet så kommer givetvis den egenskapen inte att upptäckas i ett testobjekt.

/ B

Det räcker med att prova en av streamnings- apparaterna utanför ett komplett linnsystem för att se om de tillför någon förbättriing överhuvudtaget.

Mx har visst gjort det. Det lät inte bättre även fast han har väldigt fina grejor, förstärkare från Hegel och dyra högtalare från Dynaudio.

Hur förklar man det ? Jo, då sägs det genast att förstärkaren och högtalarna är för dåliga för att kunna visa streaming- spelarens överlägsenhet. Man måste därför byta förstärkaren och högtalaren.

Dynaudio och Hegel är alltså ren dynga och helt värdelösa grejor.

Till vilket märke ska man då byta till ?

Ja, gissa det du......

---------------

Kan förövrigt tillägga att inom linnkretsar så anses den äldre SB 3 låta ungefär lika bra som en Karik III, vilket då skulle innebära att den låter MYCKET bättre än mimik.

Bill 50x, eftersom du äger en SB 3 , håller du med om detta ?*

* eller har du för dåliga högtalare, så att du inte kan höra källans brister?

OBS! Ironi.

Undras hur högt dahlqvisthögtalarna skattas av linnfantaster ? Jag antar att de tycker att de är rena skräpet... ( fastän de inte är det ) .

:wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-09 15:09

migu1971 skrev:problemet är att det var först när linn själva släppte en nätverksspelare som linn handlarna tyckte det var ok med data streamad musik. mao det är något magiskt med Linn :D

Det var samma sak som hände då det infördes:

1 . Användandet av polypropylenkondensatorer ( då man sa innan att bipolära var bättre.. )

2. Flera högtalare i rummet ( till hemmabio, plötsligt spelade single speaker demonstration ingen roll längre )

3. Införande av tunga stativ av ku - stone ( då man förut sagt att lätt lät bättre ) .

4. Lanseringen av cd- spelare ( då man förut sagt att cd- systemet var så dåligt så att man aldrig skulle tillverka en sådan...Helt plötsligt lät Karik/ numerik bättre än lp12 utan Lingo. Numera anses Karik numerik vara rätt mediokra grejor, och betydligt sämre än lp12 utan lingo. Lp 12 tillverkas fortfarande, Karik/ numerik gör det inte).

5. Lanseringen av streamning- apparaterna ( då datorburen avspelning förut ansågs vara rena skräpet..).

Man har alltså ko- vänt i åsikterna då man själv haft sådana grejor att sälja.

Inget konstigt med det. Ett företag måste tjäna pengar.

Hififirmor idkar inte välgörenhet.
Senast redigerad av Richard 2011-04-09 15:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-09 15:11

Bill50x skrev:
Laila skrev:Du menar prexis som man gjorde i Göteborg (fast där med
en "röranpassad " anläggning i stället för en Linn-dito)?

Första meningen - ja.
Andra meningen - var glad att jag inte är Stålmannen :-)

Jo, jag HAR förstått f/e-lyssning. Det är precis därför jag har vissa (teoretiska) invändningar. Lek med tanken; Testsetupen kan inte återge något under 75 Hz. HUR vet man då om en testad förstärkare återger något under den frekvensen? Mitt svar är: Det vet man inte. Man vet bara om den testade förstärkaren försämrar något i jämförelse med testsetupen.

/ B

Nej Bill, du visar med all önskvärd tydlighet att du inte helt
har föstått F/E-lyssning . . .o duckar välan bakom dubbla
ståldörrar den häringa gången, "just in case" . .
. . . :wink: :D

Edit:Ordföljd
Senast redigerad av Laila 2011-04-09 16:00, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 15:33

Richard skrev:

Det var samma sak som hände då det infördes:

1 . Användandet av polypropylenkondensatorer ( då man sa innan att bipolära var bättre.. )

2. Flera högtalare i rummet ( till hemmabio, plötsligt spelade single speaker demonstration ingen roll längre )

3. Införande av tunga stativ av ku - stone ( då man förut sagt att lätt lät bättre ) .

4. Lanseringen av cd- spelare ( då man förut sagt att cd- systemet var så dåligt så att man aldrig skulle tillverka en sådan...Helt plötsligt lät Karik/ numerik bättre än lp12 utan Lingo. Numera anses Karik numerik vara rätt mediokra grejor, och betydligt sämre än lp12 utan lingo. Lp 12 tillverkas fortfarande, Karik/ numerik gör det inte).

5. Lanseringen av streamning- apparaterna ( då datorburen avspelning förut ansågs vara rena skräpet..).

Man har alltså ko- vänt i åsikterna då man själv haft sådana grejor att sälja.

Inget konstigt med det. Ett företag måste tjäna pengar.

Hififirmor idkar inte välgörenhet.

dom e för goa dom där linn handlarna :D
luktar ju hjärntvätt lång väg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 15:59

Laila skrev:Nej Bill, du visar med all tydlig önskvärdhet att du inte helt
har föstått F/E-lyssning . . .

Vad är det jag inte förstått?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-09 16:06

Richard skrev:Kan förövrigt tillägga att inom Linnkretsar så anses den äldre SB 3 låta ungefär lika bra som en Karik III, vilket då skulle innebära att den låter MYCKET bättre än Mimik.

Bill 50x, eftersom du äger en SB 3, håller du med om detta?

Undras hur högt Dahlqvisthögtalarna skattas av Linnfantaster? Jag antar att de tycker att de är rena skräpet... (fastän de inte är det).

(varför dessa mellanslag innan skiljetecken, inom paranteser osv? Korrigerat i ovanstående citat.)
En SB3:a låter (hos mig) bättre än en SB3. Vad Linnister anser om mina DQ10:or vet jag inte. Men enligt Linnisterna är högtalaren det minst viktiga så dom bryr sig säkert inte :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-09 16:40

Tycker man måste skilja på vad en enskilda handlare säger är nödvändigtvis inte tillverkarens officiella åsikter.
Ta t.ex. Pioneer som tycker att dom tillverkar massor med bättre CD/DVD-spelare än 668. Ändå tycker många här att det knappast finns något bättre. De "bästa" Denon receiverna är ju nerlagda. Så tillverkare lyssnar sällan på kunder. Och dom ändrar sortiment som passar dom. Och att man tycker något är dåligt om man inte tillverkar det är väl standard. Sen kan man ju heller inte anklaga firman för att man tycker något annat först och sen ändrar sig. Vilken firma som tillverkar CD-spelare men inga nätverksspelare tycker att nätverksspelare är överlägsna?
Man kan tycka illa om mycket runt Linn men en del åsikter tycker jag mer liknar om man frågar vad en Aik're tycker om Djurgården.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-09 17:47

Jag undrar om inte en del Faktisianer (om man får kalla er som ofta skriver på Faktiskt.se det) är så Linn-rabiata för att ni är rädda för att Linn har rätt. Det skulle nog vara läskigt.

En eloge till Bill50x för ditt tålamod!

Skriver medan jag lyssnar på musik via min Linn-anläggning och tycker att musiken låter jättebra. Om jag har fel så har jag i varje fall roligt. Om ni som tycker att det är roligare med musik spelad med iPod på bussen än med finstereon. Hur mycket mer nöjda skulle ni vara med er stereo om det skulle vara så att ni har rätt? Jag är ju redan nöjd, stereon kostar stjortan, men är bra för det är kul att spela musik med den.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-09 17:48

Vem är det som är lurad?

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-09 19:13

prolinn skrev:Vem är det som är lurad?

Det måste väl ändå vara du då iom att du säjer att din stereo kostar skjortan :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-09 19:51

prolinn skrev:Jag undrar om inte en del Faktisianer (om man får kalla er som ofta skriver på Faktiskt.se det) är så Linn-rabiata för att ni är rädda för att Linn har rätt. Det skulle nog vara läskigt.

En eloge till Bill50x för ditt tålamod!

Skriver medan jag lyssnar på musik via min Linn-anläggning och tycker att musiken låter jättebra. Om jag har fel så har jag i varje fall roligt. Om ni som tycker att det är roligare med musik spelad med iPod på bussen än med finstereon. Hur mycket mer nöjda skulle ni vara med er stereo om det skulle vara så att ni har rätt? Jag är ju redan nöjd, stereon kostar stjortan, men är bra för det är kul att spela musik med den.

Det är bara att gratulera dig prolinn, du har hittat hem.

Tyvärr finns det folk som köpt skitdyra grejer och inte tycker att dom "är riktigt hemma".. Man kan ju enbart sitta och lyssna efter fel också vilket jag tror att den gruppen av hifi-sökare gör, det finns ALLTID något man kan störa sig på. (enligt den kategorins utövare av denna sport) :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-09 19:55

Bill50x skrev:Återigen, en f/e-lyssning kan bara urskilja en apparat som är sämre än test-setupen.

Falskt (alternativt lögn, men jag väljer det snällare).

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-09 22:47

Tycker det är hälsosamt och sunt att man lyssnar på musiken för att avgöra en anläggning. Därav kan ju inte Linnisterna anklagas för prestige i allafall.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-10 00:11

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Återigen, en f/e-lyssning kan bara urskilja en apparat som är sämre än test-setupen.

Du får gärna kalla det lögn. Men att ha fel är inte lögn.

På vilket sätt har jag fel?

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-10 01:55

Nu jävlar grabbar,pratar man både på in och utandningen! Blir fanimej bara ordsallad när man ska till att försöka börja skriva. Kortfattat kan man summera dagens upplevelser med OH MY FUCKING GOD så bra!

Ja,ja,vi vet vi vet,det säger den där Haraldur varje gång,spelar ingen roll vad han lyssnad på så är det så bra,en skev spiskrok eller ett våffeljärn,spelar ingen roll säger ni nu.

I vart fall så åkte jag och min svåger till Haparanda över dagen med svepskäl att göra IKEA fast vi egentligen hade annat mjöl i påsen. Vi ville nämligen höra roten till det onda,Pekkas djupdykning ner i den gamla avgrunden,det hemska Linnträsk som har mer än en vilsen själ på sitt samvete. Sagt och gjort avverkade vi de 18 milen ackompanjerade av Muddy Waters "Folk singers" i rasande fart. Rekordsnabbt och rekordbilligt pilade vi oss genom IKEA varuhuset,jag med en botten till köksskåpet som var försedd med integrerad belysning men som tidigare varit på tok för dyr i mina ögon men som nu till skillnad från förr var sänkt från 850:- pistoler till moderata 50:- Andreas fann material till en välstämd LK lådemöbel i prima stenimitation för en spottstyver som bromsade ner vår färd genom varuhuset genom sitt skrymmande format,mellantiden var dock OK med 43 minuter och tolv sekunder enligt Ajfånens tidtagarur.

Korvstopp med dryck,fri refill och expresso samt onödigt stor bulle bromsade oss något och gjorde det även påkallat att besöka IKEA´s kakelklädda mugg till tonerna av någon persisk sångerska och lite Kundradio och erbjudande om någon rabatt. Andreas konstaterade att det svängde dåligt men ekade desto mer i det porslinsklädda rummet. Här fanns ingen tid att spilla varför vi målmedvetet styrde kosan till Jussi. Snabbt fram med kardan,ner i soffan och en expresso i näven,på scen: LINN KELTIK! Högtalarnas husse dammade av en vinyl och lät den fullmatade LP Tolvan gröpa ur groovet från den fyrtio år gamla plattan. Andreas såg ut som om en blixt hade träffat honom när några takter hade våldfört sig på honom. Smilbanden åkte upp bakom öronen och ett tummen hissades i luften!
Det som hände sedan har jag inte upplevt på snart tjugo år då Den lömske slingförsedde, vallade in mig i djävulens kula i den lilla hyllan till butik som Takt & Ton hade uppe i gamla Gallerian Luleå och ett fullmatat Isobariksystem med en topptolva..

Först och främst en träff i det närmaste befriad från snack om prylar. En linnist som hållit på sedan 1979 och med minnessaker från hela resan samt skivor i drivor! Linnsnacket begränsade sig i princip till att fråga om musikerna hade stämt instrumenten,varpå vi gav ”all systems GO” och vi bokstavligen fick smaka på det mest välstämda system jag hört i modern tid! Hur sugen jag är på att använda svordomar och runda ord i min beskrivning finns inte men jag försöker hålla mig lugn i skrivande stund med en kall ÖL vilken jag kände det vattnades i munnen efter redan i soffan hos Haparandabon då temat byttes till blues. Det lirade tungt och rockigt,det smakade precis som jag ville minnas att det skulle men efter träffen hos Pekka börjat undra om jag missmint mig en smula eftersom jag inte riktigt kände igen mig och började snegla på mina Kaber igen för en stund. Xanlin fick till och med agera bollplank efter detta för att hjälpa mig bearbeta mina märkliga iakktagelser.
På begäran halades Budgie fram lite som en test på vilka plattor denna nye kompis hade och hur bra koll på skivsamlingen det var. Tror det tog 20 sekunder från det jag frågade tills ”never turn yout back on a friend” plattan låg på tallriken och ”Breadfan´s” mäktiga basintro mejslades in i min kropp skoningslöst och musikaliskt som om hela trion stod framför oss och spelade för allt de var värda.
Vad vi än frågade efter så fanns det,fatta vilken lekkamrat! Lika intresserad,lika insatt,förlåt,MER insatt ska det stå,bommade på att ha Folk Singer på vinyl och halade fram en bra utgåva på CD och petade in i en Unidisk. Här trodde vi det digitala efterblivna formatet skulle väcka oss ur vår sköna dröm med skoningslöst dyk ner ifrån den sagolika nivån som Tolvan befann sig på. Döm om förvåningen då det spelar oförskämt bra och vi än en gång glömmer varför vi är där och bara försvinner i musiken. Välbalanserat,tungt bluesigt med (jag vet,återupprepning) tyngd bakom instrumenten som hamrar sig in i varje del av kropp och sinne. En påtår senare sitter en SACD version av min allt time favourite platta ”Machine Head” med Deep Purple från 1972.
Höll på att spilla ut kaffekoppen när Glover började masturbera basen i Highway Star och Paice hissar upp förväntningarna till Gillans fortfarande oförstörda röst. Det här är STORT, Jävligt STORT! Tror vi spelar skapligt högt också men inte alls hysteriskt starkt. Den här tyngden och ändå så sjukt enkelt att fatta vad som pågår framför oss. Vi byter till Black Sabbath och plattan ”Sabotage” på vinyl. Tänker att snart blir det vasst när Ozzy får skrika i miken med försteget på volym 70,till min förvåning så är det enda som händer att jag börjar svikta om min förkärlek till min numera framlidne Ronnie James Dio och det i stället börjar gå upp för mig vad folk ser i Ozzy.
Jag nämner Burnplattan och tror Jussi inte hörde vad jag sa, då jag hade något utlägg i pausen mellan några låtar om hur vitaliserande inhoppet från Coverdale och Hughes ´74-´75 ochTommy Bolins korta tid,detta efter att vår nye kompis spelat en nyproducerad platta med ett band som Hughes är med i.
Vips så halar han fram en Bobbie ”blue” Bland platta från 1974 varpå han berättar vart Coverdale funnit sin inspiration från och vi får höra ”Ain´t no love in the heart of the city” och jag får nästan en klump i halsen. Hade inte min svåger varit så jävla ful så hade jag varit tvungen att smeka hans ben,så sjukt sensuellt och närvarande framträder snubben genom systemet. Smått förskräkt och homofobiskt flyttar Andreas på sig och jag sneglar i stället på Jussi som ler förnöjsamt tillbaks.
Temat byts till en Jazztrio och en Blue Note inspelning från 1957 mickat som det ska vara,kontrabas,slagverk och en saxofon. Sjukt vad det lirar,vilka kameleonter Keltik är,nu beter de sig som om de var gjorda av luft med kontrabasen i skruvstädet,helvete var bra! Andreas gör tummen upp igen och säger i pausen att han har fått en ersättare till Eriks haleluja moment från 1997 och den LP12 orgie han den gången förförde oss till ”Folk Singer” med . Han erkänner att det här tveklöst är det mest spelglada system han hört och jag får lov att hålla med.

Det här är det bästa upplevelse någonsin jag varit med om inom denna hobby. Urvattnat uttryck men det är så jag känner det. Tyvärr Kaber,A242,M140,M109,piP men ni är alla skokartonger i jämförelse med denna glädjespridare från nittiotalet. Källan är gud men även en enklare källa fick min gom att vattnas så det stod härliga till visade det sig.
Efter en bensträckare så kollade vi in uthuset,åjo,han hade sagt att han fuskade lite med musik,årets underdrift,uthuset var en replokal och fullt med instrument och förstärkare. Inre rummet bestod av kombinerad skivspelarklinik och biltvätt för vinylplattor,samt repverkstad för rörförstärkare. Som slit och släng system hade vår nye kompis en Ittok tolva med adiktpuppa som kunderna på skivtvätten kunde avnjuta en platta på medans de väntade. De enkla slit och slänghögtalarna bestod i ett par Kaber samt ett reservpar Sara i händelse av högtalarbrist..
Innan jag visste ordet av så satt jag på en gitarrförstärkare och lyssnade till Cornelis Wreswijk. Ittoktolva och Kaber är inte kattskit och vi blev fast i lekrummet i en halvtimme. När vi började fundera på hemresan så åkte en Linn Basik fram och jackades in. Hej och hå,det är en jävulusisk skillnad men instrumenten förblev välstämda och drivet fanns kvar som Rudling skulle ha sagt. Nöjda och belåtna föklarade vi att Sara fick bestämt vänta till nästa besök med att avlyssnas.

Under hemresan pratade vi högljutt i mun på varandra och en stereo monolog pågick ändå till Kalix innan blodsockret var tvunget att fixas på Frasses grill medelst skrovmål. Medan maten kom in hade en blixtvisit hos stackars Pekka roddats ihop(som egentligen skulle se film med gumman) och en timme senare befunno vi oss i Boden. Kaffe och en snabblyssning vittnade om ett helt annan upplevelse. Klockan sprang iväg och vi tackade för kaffe och gästfrihet,några ideer byttes och lite lösa tankar formades.
Sent som fan sitter jag nu i skrivande stund och tittar tomt ut i rummet på mina förkrympta Kaber,när hann de bli så där små? Har någon dragit ur ventilen ur dem?

Sorry inga bilder,vi var för uppslukade denna gång!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-10 08:11

Keltik är inga dåliga grejor. :)

Inte unidisc heller.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-10 09:17

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Du får gärna kalla det lögn. Men att ha fel är inte lögn.

På vilket sätt har jag fel?

/ B
Jadu Bill, tar det hellre över en öl än ältar det här. Det känns så 90-tal att hänvisa till alla trådar du läst och skrivit i ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-10 12:50

ivor-isobarik skrev:Nu jävlar grabbar,pratar man både på in och utandningen! Blir fanimej bara ordsallad när man ska till att försöka börja skriva. Kortfattat kan man summera dagens upplevelser med OH MY FUCKING GOD så bra!

Ja,ja,vi vet vi vet,det säger den där Haraldur varje gång,spelar ingen roll vad han lyssnad på så är det så bra,en skev spiskrok eller ...

Snabbt fram med kardan,ner i soffan och en expresso i näven,på scen: LINN KELTIK! Högtalarnas husse dammade av en vinyl och lät den fullmatade LP Tolvan gröpa ur groovet från den fyrtio år gamla plattan. Andreas såg ut som om en blixt hade träffat honom när några takter hade våldfört sig på honom. Smilbanden åkte upp bakom öronen och ett tummen hissades i luften!

Det som hände sedan har jag inte upplevt på snart tjugo år då Den lömske slingförsedde, vallade in mig i djävulens kula i den lilla hyllan till butik som Takt & Ton hade uppe i gamla Gallerian Luleå och ett fullmatat Isobariksystem med en topptolva..

Först och främst en träff i det närmaste befriad från snack om prylar. En linnist som hållit på sedan 1979 och med minnessaker från hela resan samt skivor i drivor! Linnsnacket begränsade sig i princip till att fråga om musikerna hade stämt instrumenten,varpå vi gav ”all systems GO” och vi bokstavligen fick smaka på det mest välstämda system jag hört i modern tid! Hur sugen jag är på att använda svordomar och runda ord i min beskrivning finns inte men jag försöker hålla mig lugn i ...

Sorry inga bilder,vi var för uppslukade denna gång!

Trevlig utläggning! Jag tycker du sätter huvudet på spiken här. Det är ju detta det handlar om, inte F/E-test och annat strunt. Hör man ett system som presterar på den här nivån så inser man på en millisekund att det är bra. Det råder liksom ingen tvekan OCH det är musiken som är i fokus inte punktformighet, låg distorsion i mellanbasen, tystnad mellan tonerna och annat hifi-strunt.

Jolly good, lads!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi