opss. Mitt nick i en trådstart...
Ok.. Så här är det för mig. Jag svarade att jag inte finner rätt formulering direkt i svarsalternativen...
EDIT kanske två stämmer ändå ser jag så här efteråt....inte hundra med till stor del...slut edit.
För en riktigt högupplösande anläggning behöver inte minska upplösning eller så bara för den inte skriker som en gris som mördas med tandborste.
Om sakerna ÄR avvägda så tilkortakommes INGET av det goda på kanonpressningar. Det finns inget motsattsförhållande där...
En "kasst" intrimmad anläggning har OFTA stora problem med att spela "dåliga" inspelningar. Eller tuffa hårde riff med hårdrock osv...
Sen kan dom med en gles fin jazzplatta bli som många vet kanon...
Nu vet jag många har "hardfi" hemma och säkert kommer säga jag snackar skit. Men som skrivet på många platser. Besök varann o bedöm sedan ord man läser. Bedöm dom inte före eget lyssnande...
enkla saker att göra. Och sedan kritiskt bedömma vad man själv gillar bäst..
Man kan ju föredra att 80% av ens skivor inte är skoj. Och en stor del olyssningsbara.. Men anser man detta rätt så.. Helt ok för mig...
Om man däremot besöker någon som KAN lira allt i stort sätt med endast olika hög nivå av välljud. Och det bästa låter super. Det sämmre endast sämmre. Men inte skrikit...
Ja vem vet man kanske då märker att högre upplösning till o med finns...Så besök varann... Lyssna på allt. En bra ihopsatt anläggning lirar allt..ska göra det i alla fall.
utan maskering eller massa tjafs om färgat osv.....
Endast med sämmre eller bättre nivåer. samt därvid rolighetsfaktor...
För självklart är det roligare ALLTID att höra en kanoninspelad platta på alla anläggningar oavsett musiksmak..
Men även en kass zeppelin ifrån 70 nån gång skall sväljas hel....