Va' vill man ha fö' system, ijenklien?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill man ha ett system som "klarar alla inspelningar", dvs ...

Dåliga/halvbra inspelningar låter riktigt skapligt (inte så vassa/hårda som de brukar kunna göra), på bekostnad av att riktigt superba inspelningar låter lite mindre superbt.
1
2%
Superba inspelningar låter verkligen superbt, men dåliga/halvbra inspelningar låter förstås precis så dåliga som de är (det kan man ju inte rimligen införa en inbyggd, fast kompensering/lindring för)
39
70%
Vet inte riktigt ...
5
9%
Frågan/alternativen är så illa formulerad(e), att den inte kan besvaras
11
20%

Antal röster : 56

Användarvisningsbild
E

Va' vill man ha fö' system, ijenklien?

Inläggav E » 2005-05-08 22:07

Hej!

Mayro skrev en sak i ämnet A/B test värdelöst? som rE*agerade på
och som därför måste starta sin första omröstning här på Faktiskt!
Sin första någonsin, faktiskt. 8O (tu-telitu-tu-tu-tu-tu-tu-tuuuuUUU!)

Säkert är "dilemmat" inte nytt för er på något sätt, men kändE* att
det vore intressant med lite statistik på vad ni tycker ...

Ptja, allt står väl i själva omröstningen här ovanför, antagligen.

Vem som helst får rösta!

Mvh E*

RED:
Enbart ändrat rubrik (tillbaks till den ursprungliga, korrekta).
Senast redigerad av E 2005-05-09 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-08 22:08

Jag är lite delad. Är det viktigaste att anläggningen är ärlig eller att musiken som spelas via den uppskattas?

Samtidigt så tycker jag faktiskt att dessa två sammanfaller relativt ofta, så jag röstar alternativ ärlig stereo :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-05-08 22:15

Valde alternativ två..
Är det en bra inspelning vill jag höra allt...!
Dom sämre inspelningarna kan jag leva med att dom inte inte låter "förskönande" eller så har jag dom skivorna i bilen... 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-09 10:48

Systemets ljud ska vara påverkbart i realtid, gärna med fjärrkontroll. Då kommer bra inspelningar att låta så bra som dom är, och dom sunkiga kan hjälpas upp lite.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-09 10:57

Max_Headroom skrev:Systemets ljud ska vara påverkbart i realtid, gärna med fjärrkontroll. Då kommer bra inspelningar att låta så bra som dom är, och dom sunkiga kan hjälpas upp lite.

Hade ett system som jag kunde skruva en del på förut. Upplevde det dock som ett problem då man alltid satt och tänkte hur man skall skruva just nu för att det skall låta lite bättre (audionördsjukan?). Så för mig passar nog ett system som är "låst" bättre, bara att slänga i en skiva å lyssna.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-09 11:31

opss. Mitt nick i en trådstart... :lol: :lol:

Ok.. Så här är det för mig. Jag svarade att jag inte finner rätt formulering direkt i svarsalternativen...

EDIT kanske två stämmer ändå ser jag så här efteråt....inte hundra med till stor del...slut edit.

För en riktigt högupplösande anläggning behöver inte minska upplösning eller så bara för den inte skriker som en gris som mördas med tandborste.

Om sakerna ÄR avvägda så tilkortakommes INGET av det goda på kanonpressningar. Det finns inget motsattsförhållande där...

En "kasst" intrimmad anläggning har OFTA stora problem med att spela "dåliga" inspelningar. Eller tuffa hårde riff med hårdrock osv...

Sen kan dom med en gles fin jazzplatta bli som många vet kanon...

Nu vet jag många har "hardfi" hemma och säkert kommer säga jag snackar skit. Men som skrivet på många platser. Besök varann o bedöm sedan ord man läser. Bedöm dom inte före eget lyssnande...

enkla saker att göra. Och sedan kritiskt bedömma vad man själv gillar bäst..

Man kan ju föredra att 80% av ens skivor inte är skoj. Och en stor del olyssningsbara.. Men anser man detta rätt så.. Helt ok för mig...

Om man däremot besöker någon som KAN lira allt i stort sätt med endast olika hög nivå av välljud. Och det bästa låter super. Det sämmre endast sämmre. Men inte skrikit...

Ja vem vet man kanske då märker att högre upplösning till o med finns...Så besök varann... Lyssna på allt. En bra ihopsatt anläggning lirar allt..ska göra det i alla fall.
utan maskering eller massa tjafs om färgat osv.....

Endast med sämmre eller bättre nivåer. samt därvid rolighetsfaktor... :)

För självklart är det roligare ALLTID att höra en kanoninspelad platta på alla anläggningar oavsett musiksmak..

Men även en kass zeppelin ifrån 70 nån gång skall sväljas hel....

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-09 12:12

Dags att sticka ut huvudet. :oops:

Jag påstår:
Ingen anläggning kan samtidigt spela bra inspelningar bra och få dåliga att låta bättre. Jag anser att det är omöjligt. Minst en person här kommer att anse att jag tjafsar men jag bryr mig inte :D

Därför vill jag ha grejer som återger bra inspelningar perfekt samt med möjlighet (typ EQ eller liknande) att färgsätta skräpinspelningar så de går att lyssna på. Jag offrar inte förmågan att spela bra inspelningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-05-09 12:20

Jax skrev:Jag påstår:
Ingen anläggning kan samtidigt spela bra inspelningar bra och få dåliga att låta bättre.

Jag håller med. Antingen är anläggningen förskönande/förfulande (välj själv!) eller så återger den musiken så som den är inspelad.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-09 12:33

Jag vill ha superbt ljud på suberba inspelningar.

Det behövs fler bra högtalare i denna värld, inte fler halvsunkiga/beslöjade/tråkigt mellanregister-aktiga dussinhögtalare.

Det går redan tretton på dussinet av alla beslöjade högtalare, om inte annat bevittnar inspelningarnas kvalité detta...

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-09 13:00

Jax skrev:Dags att sticka ut huvudet. :oops:

Jag påstår:
Ingen anläggning kan samtidigt spela bra inspelningar bra och få dåliga att låta bättre. Jag anser att det är omöjligt. Minst en person här kommer att anse att jag tjafsar men jag bryr mig inte :D

Därför vill jag ha grejer som återger bra inspelningar perfekt samt med möjlighet (typ EQ eller liknande) att färgsätta skräpinspelningar så de går att lyssna på. Jag offrar inte förmågan att spela bra inspelningar.

Tycker ditt inlägg är kanon.
Men detta att göra inspelningar BÄTTRE är inget behov av. Endast att grejorna har den "bredd i KUNSKAP" att faktiskt KUNNA återge även dåliga inspelningar så dom inte skriker.

Oftast görs detta med som ett senare inlägg efterlyser.
DVS saker med mer "kunskap" att KUNNA spela bredare typ av saker. Halvsunkiga högisar som skriker rakt ut då minsta lilla "fel" eller reverb som är inspelat ska återges är rent som angivet. "sunkigt"...Hardfi är INTE skoj hifi. Det är rent trist...

Och gillar man att kunna fixa till via eq så ska man göra det. Skivor är för dyra för att inte användas....För det är väl musiken som är viktigast och inte just exaktheten mot en del "tyckande" här o där.

Själv har jag inställningsmöjligheter på mitt elektroniskla filter som jag uppskattar högt....Inte ändring av tonkurvor. Men via volymer för stegens volym. samt volymnivåer på mellan o diskant på högtalarna.

Väldigt använtbart då en del skitinspelad musik skall spelas

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-09 20:07

"Ingen anläggning kan samtidigt spela bra inspelningar bra och få dåliga att låta bättre. Jag anser att det är omöjligt."

Det anser du inte alls! Läs nedre hälften av ditt eget inlägg... :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-09 20:42

Magnuz skrev:Det anser du inte alls! Läs nedre hälften av ditt eget inlägg... :D

Tolkningsfråga. I andra stycket lägger jag till en apparat för att hantera dåliga inspelningar. Jag har inte en sådan apparat idag.

Capiche? :mrgreen:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-09 20:45

Varför vill man lyssna på en dålig inspelning??

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-09 21:04

Kribban skrev:Varför vill man lyssna på en dålig inspelning??

För att den kanske innehåller bra musik? Får man fråga vad du
röstade på?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-09 21:12

Det är tyvärr så att det finns bra musik på dåliga inspelningar.

Jag har en Dave Matthews där man kan se att ett monospår klipper i oscilloskopet på en amplitud långt under 0dBFS 8O dvs mycket troligt att just det spåret är överstyrt redan vid inspelning.

Man får försöka njuta av musiken ändå på något sätt.

Låt oss bara inte ta hela debatten med söndermastrade skivor igen...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-09 21:42

Jax skrev:
Magnuz skrev:Det anser du inte alls! Läs nedre hälften av ditt eget inlägg... :D

Tolkningsfråga. I andra stycket lägger jag till en apparat för att hantera dåliga inspelningar. Jag har inte en sådan apparat idag.

Capiche? :mrgreen:

Visst. Fast du skrev ingen anläggning... :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-09 21:49

VA?
Är det någon operatör som har ändrat rubriken på ämnet?! Utan
att säga så mycket som ett knyst? 8O 8O 8O

Vad är det i så fall som är bättre med den nya, som dessutom
bl a saknar ett ord?! :?

Den ursprungliga var:
  "Va' vill man ha fö' system, ijenklien?"
Nu är den nästan predikatslös:
  "Vad vill man för system egentligen?"

Vänligen låt bli att göra så!!

Mvh E*

PS. Ändrar nu tillbaka till den ursprungliga, korrekta rubriken.

PPS. Åter till ämnet.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-10 08:54

E skrev:
Kribban skrev:Varför vill man lyssna på en dålig inspelning??

För att den kanske innehåller bra musik? Får man fråga vad du
röstade på?

Mvh E*

Har inte röstat än :oops: funderar fortfarande :wink:

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 09:25

Jax skrev:Dags att sticka ut huvudet. :oops:

Jag påstår:

Absolut helt korrekt! Men jag vill tillägga att väl fungerande färgsättning är viktigare än det sista unset perfektion för den ofärgande delen.

.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-10 09:44

Jag vill ha ett system vars begränsningar jag känner till och har "godkännt".

Jag hittade därför inget passande A*lternativ.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Återgå till Generellt om hifi