Almen skrev:Goldfinger skrev:Almen skrev:Goldfinger skrev:...än värre är förstärkare som brister i dynamik och definition, hur detekterar ett F/E test sådant, om testobjektet skulle vara bättre än lyssningsditon?
Vad gäller dynamikbegränsning så är den beroende på insignalens styrka till slutsteget, så där kan man lägga ett worst-case för testobjektet genom att köra det avsevärt hårdare än lyssningsanläggningen.
Om lyssningsförstärkaren dynamikbegränsar då, och testobjektet är korrekt, då hamnar man ju utanför testriggens känslighet, dvs lyssningsförstärkaren sätter nivån. Eller menar du att ingen förstärkare begränsar med rätt nivå in?
Om testobjektet är korrekt (teoretiskt transparent?) så går det inte att detektera vid F/E-lyssning, nej, och det gäller oavsett lyssningsanläggning.
Men om man har en lyssningsanläggning som inte går att lyssna normalt på, så tycker jag att begreppet "lyssningsanläggning" tappar sin betydelse. Man kan kritisera mätning av elektrisk spänning på ett liknande sätt: om LCD-displayen är trasig går det ju inte att läsa av mätvärdet.
Njo, om man bara tar en sådan jämförelse som att man har ett otroligt lättdrivet högtalarsystem typ horn så kommer apparater som testas med konstlasten nödvändigtvis inte "orka" brusa medans den förstärkare som driver högtalaren får inte brusa. Byter man plats på dom så kan då den odetekterade appraten när den får driva hornen direkt brusa hörbart.
Typ mina testar av mina 208:or som faktiskt brusar hörbar när hornen har en verkningsgrad på 114dB/m/W. SÅ visst kan man hitta fel som inte dyker upp i en F/E-test. Och om man då inte kan detektera att den brusar, har då också förlorat musikinformation som t.o.m. kan ligga under brusgolvet. Jag tror personligen det.
mvh/Harryup