Alternativ till Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-11 21:35

celef: det är skenet som bedrar ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-13 08:48

Jag har lekt lite med olika "Appar" till min I´fån4 och mätt lite medan jag spelar hemma.

Enligt den har jag inga som helst problem att ligga på konstans >100dB i peak, mätaren vill inte röra sig från det strecket alltså :)
Och ca 95-97dB/cont visar den med "rätt" musik, annars ca 90-92dB max.

har testat flera olika "ljudtrycks appar" och dom visar ungefär samma värden i alla fall :)
Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...

Men lite kul är det ändå att leka med då man får kolla på Cont värdet :P

Polarens gamla Logitech Z2300 upplevs som löjligt högt vid 80dB/ cont och 90dB "går" men då vill man inte vara kvar i rummet...
Med sanna musik som för mig så klarar hans nya Behringer aktiva monitorer utan problem att lira >90dB, vid 95dB cont så låter som fortfarande helt oansträngt och vid 100dB så hårdnar dom, detta mätt vid 2m vilket är samma som för mina piPs.

Men allt detta är ju att ta med en stor nypa sallt, men någon slags jämnförelse får man allt...

piPs spelar alltså inte helt jätte dåligt och behringer vinner med ca 3-4dB vilket ju stämmer ganska bra med deras respektiva specar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-13 10:31

Jag testade faktiskt två appar förra helgen mot en riktig ljudtrycksmätare. Testade olika frekvenser i sinus, brus och musik.

Apparna jag testade var "Buller" och "Decibels". Nu har jag inte mätresultaten i staden jag befinner mig nu men jag det slutsatser jag drog är följande.

- Apparna verkar inte vara bra på peakvärden.
- Under 200Hz är apparna HELT värdelösa. Vid 80 Hz är det i stort sett omärbart. (tror det skillde över 10dB mot den riktiga)
- Med sinustoner mätte apparna ca 5dB fel mot mätaren (mellan 200Hz och 5kHz).
- Med rosa brus mätte iphonen ca 2-3 dB starkare.
- När jag spelade musik låg apparna ganska precis 2-3 dB starkare i snitt än den riktiga mätaren.

OBS! Den appen som jag använde mest var "Buller" eftersom den var utförligare. Man kan dock INTE lita på peakvärdet på den appen. När jag spelade Rage against the machine gick snittvärdet på appen upp i 95dB & Max peak gick upp i 107dB. Samtidigt visade ljudtrycksmätaren ett peakvärde på runt 95dB, då mätte jag inte snitt men det bör ju då ha ledat några dB lägre.

//
Jag har en iphone 3GS, alla nivåer mättes 2,5 meter framför & mellan högtalarna. Det var mina kraftigt invinklade piP (& profX) som skickade ljudet. Både telefon och iphone stod på exakt samma placering, riktade rakt fram. All värden var givetvis A-vägda eftersom iphoneapparna inte hade en chans att mäta under 200Hz.

Mätaren feltolerans var +-1,5dB mellan 20-8kHz om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-13 10:46

coolers !

någon mer som testat och kanske med en Ifån4 också ?!

vet att muckarna sk vara ganska olika... kan ju inverka ganska ordentligt på resultatet, men 2-3dB starkare med sora brus säger du, Ja det är väll som jag trodde då för 95dB kändes möjligt att det skulle gå med piPs även i ett 11kvm stort rum med 1.9m i lyssningsavstond.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-04-13 11:21

DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...

Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-13 11:28

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...

Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.

Hur det med precisionen, då? Dvs, kan man mäta upp en kalibreringskurva och på så sätt få upp noggrannheten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 16:03

När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?

Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-13 22:36

jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?

Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.

Ja, det är 8260A.
Vilka ATC modeller tänker du på?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-13 22:48

Nu har jag bara hört ATC på Hifimässan men blev ju inte helt övertygad av dem. De tre olika som demades lät rätt olika i klangkaraktär. Den mindre av dem lät som den hade mycket god potential - den gillade jag bäst. (De andra två gillade jag inte). Vad modellerna heter vet jag inte. (Kan den mindre ha hetat SCM11?) Dock så gräver ju ingen av de mindre modellerna särskilt djupt ner i registret.

Visst, rummet var inte det bästa - men det kändes inte som de större var toppklass och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.

Genelec-rummet lät rätt "snällt" men det hade varit trevligt att få lyssna på de lite större under andra förhållanden. 8260A ser ju fin ut på pappret.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-13 22:57

Sanjuro skrev:Nu har jag bara hört ATC på Hifimässan men blev ju inte helt övertygad av dem. De tre olika som demades lät rätt olika i klangkaraktär. Den mindre av dem lät som den hade mycket god potential - den gillade jag bäst. (De andra två gillade jag inte). Vad modellerna heter vet jag inte.

Visst, rummet var inte det bästa - men det kändes inte som de större var toppklass och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.

Genelec-rummet lät rätt "snällt" men det hade varit trevligt att få lyssna på de lite större under andra förhållanden. 8260A ser ju fin ut på pappret.

Instämmer Sanjuro! De tre modellerna lät rätt olika så därför blev jag lite nyfiken på vilka modeller som jonasp tänkte på då ATC ändå är något som jag skulle vilja lyssna lite mer på under bättre omständigheter.
Genelec 8260A kostar mycket pengar men jag skall ändå försöka få lyssna på dem någon gång under andra förhållanden då hade det bästa ljudet på mässan i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 23:21

Sanjuro skrev: och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.

Ja, det där känns riktigt oproffsigt, och likadant var det förra året..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-14 06:27

FBK skrev:
jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?

Ja, det är 8260A.
Vilka ATC modeller tänker du på?

Jag har inte hört ATC själva, det är positiva kommentarer från andra. Tror de gällde SCM100 eller SCM150.

Att klangkaraktären ändras som Sanjuro skriver hörde jag från ett annat håll senast igårkväll också, och det känns tyvärr inte så seriöst. :(
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-14 06:52

Det ENORM skillnar mellan deras modeller... CMS 11 är den som låter klart bäst och det är den "lilla" stativaren, den kändes som att den säker skulle kunna låta sjukt bra om man fick lyssna på den lite nogrannare.
Dom störra ger jag inte mycket för...
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-04-14 08:29

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hur det med precisionen, då? Dvs, kan man mäta upp en kalibreringskurva och på så sätt få upp noggrannheten?

Med tanke på att det här ovan sägs att man inte kan mäta under 200 Hz lär det väl bli problematiskt att kompensera den inbyggda basavskärningen? Går det att ansluta en extern mikrofon eller kanske en linjekälla? Då skulle man kanske komma förbi basavskärningen?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-14 08:55

ATC SCM 11:
Bild

Specifications:

Drivers :
HF 25mm Neodynium, Mid/LF 150mm

Matched Response :
±0.5dB

Frequency Response (-6dB) :
56Hz-22kHz

Dispersion :
±80° Coherent Horizontal, ±10° Coherent Vertical

Tycker dom börjar lite väl högt upp, fixar inte ens en el-bas, njäe...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 10:38

För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 10:44

Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??

[OT]Nice try!

Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera! :D
... tycker jag!

Per

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 11:07

perstromgren skrev:
Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??

[OT]Nice try!

Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera! :D

He he, kom på den i all hast.. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-14 11:25

Ungefär så här. (ursäkta mig) :oops:

En driftig man i Lahäll
demar stereo i källarn var kväll

Han släcker i taket
å strax upplevs braket

när ut strömmar Highway to hell.
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 12:21

Just det, så är det ju. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 12:34

Ragnwald skrev:En driftig man i Lahäll

Han släcker i taket
å strax upplevs braket

Snyggt!

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 12:36

Bill50x skrev:

Han släcker i taket
å strax upplevs braket

Snyggt!

/ B

Mycket!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-14 12:41

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:

Han släcker i taket
å strax upplevs braket

Snyggt!

/ B

Mycket!

Haha...den var fin! :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-14 12:50

Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2011-04-14 12:56

Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.

Smådistande..ha ha, näe.
Har ju dem själv (till salu nu förvisso)...
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 13:42

_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.

Trådämnet? Hm... vad var det nu igen.... Ja..! Ja, alltså, DQ10 är ju ett bra alternativ. Tillverkas inte sedan länge, tar stor plats, men definitivt ett alternativ...

I övrigt är ju alla andra högtalare ett alternativ, det beror ju på vilka preferenser man har ;-)

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 14:34

Triggerhappy skrev:
Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.

Smådistande..ha ha, näe.
Har ju dem själv (till salu nu förvisso)...

Distar gör alla högtalare i olika omfattning.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-14 14:42

_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.

En lättretad Herre från Faktiskt, tyckte han var ganska taktisk,, han i tråden röt till, för att få som han vill,, det tyckte han var ganska praktiskt..

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-16 09:04

In this thread he lingers
the Man with the golden finger

pokes us in the eye
seems like a funny guy

and delivers quite a stinger

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-16 09:29

Goldfinger skrev:
perstromgren skrev:

[OT]Nice try!

He he, kom på den i all hast.. :D

Dessutom, bortsett från limerickandet, så är det ju just örat man använder i F/E-metoden ... 8O

Dubbelfel där, poängen gick till örat. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino