Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.
jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?
Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.
Sanjuro skrev:Nu har jag bara hört ATC på Hifimässan men blev ju inte helt övertygad av dem. De tre olika som demades lät rätt olika i klangkaraktär. Den mindre av dem lät som den hade mycket god potential - den gillade jag bäst. (De andra två gillade jag inte). Vad modellerna heter vet jag inte.
Visst, rummet var inte det bästa - men det kändes inte som de större var toppklass och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.
Genelec-rummet lät rätt "snällt" men det hade varit trevligt att få lyssna på de lite större under andra förhållanden. 8260A ser ju fin ut på pappret.
Sanjuro skrev: och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.
FBK skrev:jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?
Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.
Ja, det är 8260A.
Vilka ATC modeller tänker du på?
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.
Hur det med precisionen, då? Dvs, kan man mäta upp en kalibreringskurva och på så sätt få upp noggrannheten?
Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
perstromgren skrev:Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
[OT]Nice try!
Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera!
Bill50x skrev:Ragnwald skrev:En driftig man i Lahäll
demar stereo i källarn var kväll
Han släcker i taket
å strax upplevs braket
när ut strömmar Highway to hell.
Snyggt!
/ B
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Ragnwald skrev:En driftig man i Lahäll
demar stereo i källarn var kväll
Han släcker i taket
å strax upplevs braket
när ut strömmar Highway to hell.
Snyggt!
/ B
Mycket!
Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.
_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.
Triggerhappy skrev:Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.
Smådistande..ha ha, näe.
Har ju dem själv (till salu nu förvisso)...
_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.
Goldfinger skrev:perstromgren skrev:Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
[OT]Nice try!
Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera!
He he, kom på den i all hast..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster