Goldfinger skrev:Bill, kan du förklara för mig EXAKT vad "sväng" är för något?
Blir annars svårt att diskutera kring någonting subjektivt, för jag har aldrig upplevt sväng, däremot ganska god återgivning, dvs haft en bra insyn i vad som händer på fonogrammet. Och då har det också varit som roligast att lyssna på musik.
För mig är sväng när musiken känns levande är homogen, att alla spelar tillsammans. Detta tycker man givetvis alltid när man lyssnar på olika apparater men när man verkligen lyssnar på något som "svänger" så är det uppenbart. Underbart flummigt resonemang är det också
Precis som tuba säger, det känns "rätt". Även om det är en mindre kompetent apparat. Jag har lyssnat på flera enkla anläggningar som gett betydlig mer musikalisk tillfredsställelse än sk dyr-fi. Det mest extrema exemplet är väl en enkel liten transistorradio stående på fönsterbrädet i ett nästan helt tomt vardagsrum. Övrig möblering var en madrass att sova på.
Många år senare befann jag mig mellan två anläggningar och spelade på mors gamla Philips JetSet. Högtalarna stod på ett par kartongskivor i ett kryss. Den interna skivspelaren utbytt mot en Dual 505 med en egenmodifierad Grado-pickup. Samma sak här, ljudet var mindre bra men det var musik! Det var många tappade hakor i mitt lyssningsrum, tom i jämförelse med ganska exotisk hifi som en kamrat till mig importerade och som vi hade som jämförelse vid ett par tillfällen.
Första gången jag förstod Frank Zappas mer svårtillgängliga musik var genom en röranläggning i Lund, den hade tydliga tillkortakommanden tex i form av blöt bas och allmänt luddigt ljud. Trots detta var det enklare att följa musikernas intentioner, förstå musiken, än på min egen anläggning som hade mycket tydligare bas, mer utsträckt frekvensgång osv.
Vad jag vill ha sagt är; (och lyssna noga nu Richard) Det finns inga musikaliska apparater. Apparater kan inte förbättra ljudet. Allt de kan är att mer eller mindre försämra ljudet. MEN, det är ju inte givet att de gör det inom samma område inom återgivningen. Tekniker vill naturligtvis gärna sätta definitioner och siffror på de olika egenskaperna. Och det är inte alls fel. Speciellt inte om man ska utveckla och konstruera apparater, då gäller det att ha koll på alla tekniska variabler så man vet vad man jobbar med.
För oss icke-tekniker kan det ibland vara en fördel att istället diskutera i musikaliska termer (ok Richard, här kommer det igen; Det finns inga musikaliska apparater) eftersom det kan vara svårt att knyta en musikalisk upplevelse till en eller flera tekniska parametrar.
Alla apparater försämrar ljudet. Mer eller mindre och inom olika områden. Kanske vi inte ska använda ordet transparent, men kanske genomsläpplighet? Dvs en apparat kan släppa igenom olika mycket av musiken. Ibland blir det bara taffligt, dvs riktigt dåligt med vare sig ett tilltalande ljud eller musikalisk upplevelse. Ibland blir det lite mer av det ena eller det andra - eller i lyckliga fall så blir det rejält av båda!
/ B