Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 16:42

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Angående det här med att en Linn Mimik är musikalisk...
Vem har sagt att Mimik är musikalisk? Det enda jag läst är att den (ev) förmedlar musikalitet bättre än en del andra apparater. En apparat som bättre förmedlar musikalitet är bättre på en eller flera tekniska parametrar - frågan är vilka?

/ B

Jag vet inte vem som sade det, eller om någon sade det, men generellt förekommer ofta argumentet - inte begränsat till denna ankdamm då - att en apparat är "musikalisk". Jag tycker förutom att det är dåligt språkbruk att det antyder mycket dålig insikt om hur saker fungerar.

Din egen framställning ovan kan jag hålla med om mycket i (både språkligt, och sakligt!).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 16:43

Bill50x skrev:0
Första gången jag förstod Frank Zappas mer svårtillgängliga musik var genom en röranläggning i Lund, den hade tydliga tillkortakommanden tex i form av blöt bas och allmänt luddigt ljud. Trots detta var det enklare att följa musikernas intentioner, förstå musiken, än på min egen anläggning som hade mycket tydligare bas, mer utsträckt frekvensgång osv.

Jag tycker detta är intressant - mycket intressant, till och med. Har du någon idé om vad rörluddet gjorde som gjorde det lätt för dig (lyssnaren) att förstå musiken?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 16:44

Nattlorden skrev:Det gäller "mer-svänget", inte "på-skivan-svänget"...
Och hur VET DU vad som är mer-sväng i en apparat och inte mindre-sväng i en annan?

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 16:45

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Det gäller "mer-svänget", inte "på-skivan-svänget"...
Och hur VET DU vad som är mer-sväng i en apparat och inte mindre-sväng i en annan?

/ B

Det är mer sväng i min skivspelare än min CD-spelare... det är mer massa som snurrar! :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 16:46

Nattlorden skrev:Hmm... så då är Mimik bättre än CD12, eftersom den påstås överlägsen 668 och CD12 är ungefär som 668. Hur passade det in i Linn-filosofin?
Vem har påstått att CD12 är ungefär som 668?

För övrigt, det går inte att jämföra cd-spelare med f/e-lyssning så på vad baseras omdömena om att tex 668 är neutral, ickefärgande osv?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 17:01

Bill50x skrev:Vem har påstått att CD12 är ungefär som 668?

Om IÖ uttalat sig om att den är en utmärkt konstruktion, så borde den då vara inte alltför långt efter 668.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-13 17:01

jonasp skrev: Jag tycker förutom att det är dåligt språkbruk att det antyder mycket dålig insikt om hur saker fungerar.

Din egen framställning ovan kan jag hålla med om mycket i (både språkligt, och sakligt!).

Ähum...heter det inte "insikt i"?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-13 17:05

Den va go Janne ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-13 17:15

Wiktionary skrev:inse

1.komma att förstå helt, komma till insikt om; fullständigt begripa
Hon insåg plötsligt vad hon givit sig in på.
Först nu insåg pojken filosofins betydelse.

[min fetning]
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-13 17:16

Den va go Almen! :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-13 17:21

8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-13 17:30

Svenska Akademiens ordbok skrev:INSIKT in³sik²t, r. l. f.; best. -en; pl. -er; förr äv. INSIKTE, n.? (-sicht 1642–1786 -sigt c. 1730– 1906–sikt (-sickt) 1740 osv. -sickte 1665).
[liksom d. indsigt av t. einsicht, vbalsbst. till einsehen (se INSE); jfr eng. insight. – Jfr ANSIKTE]
[INSIKT 1]
1) (numera nästan bl., föga br., mil.) motsv. INSE 1: förhållandet att kunna se in (i l. genom ngt); insyn; förr äv. konkret: utsikt som man har, då man ser in i l. gm rum o d.; interiör (av ngt). RP 9: 309 (1642). Mouqvetterie salvorne (började) förtaga närmare insigt. HFinlÖ 1: 326 (c. 1730). Under detta porträtt sitter åter en stor estampe, som visar insikten af nya bibliotekssalen i S:t Genevièves kloster. MoB 2: 49 (1792). Midt på byggnaden är vanligen en hvälfd ingångsport .., första gången man kommer midt för ett sådant porthvalf, måste man .. stanna af tjust häpnad; ty den insigt, man då har genom hvalfvet, är i sanning förtrollande! KRÆMER Span. 60 (1860; i fråga om förh. i Sevilla). Huru flygförbanden kunna döljas för insikt ifrån luften. SvD(A) 1931, nr 340, s. 3.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-13 17:31

Man säger väl "insikt i vissa frågor" resp "insikt om vissa saker", frågan är vad som gäller här?

/kandiderande språkpolis

Edit: "dålig insikt i frågan om hur saker fungerar" är väl det som menas kanske :)
Senast redigerad av phloam 2011-04-13 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 17:33

Nattlorden skrev:

Om IÖ uttalat sig om att den är en utmärkt konstruktion, så borde den då vara inte alltför långt efter 668.
Det är väl jättekul att IÖ har uttalat sig om CD12. Om jag minns rätt så hittade han inget fel på den när han mätte upp den. Men vad har det att göra med hur den låter jämfört med en 668:a?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 17:39

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Första gången jag förstod Frank Zappas mer svårtillgängliga musik var genom en röranläggning i Lund, den hade tydliga tillkortakommanden tex i form av blöt bas och allmänt luddigt ljud. Trots detta var det enklare att följa musikernas intentioner, förstå musiken, än på min egen anläggning som hade mycket tydligare bas, mer utsträckt frekvensgång osv.
Jag tycker detta är intressant - mycket intressant, till och med. Har du någon idé om vad rörluddet gjorde som gjorde det lätt för dig (lyssnaren) att förstå musiken?

Nej, tyvärr inte. Då hade jag själv haft en mycket bättre anläggning idag :-)
Men jag fick en deja vu-känsla av detta när jag lyssnade på kombinationen The Dream (rörförstärkaren) och Hesselvall-högtalarna, de senare är ju en IÖ-konstruktion. Någon gång ska jag ta med samman och ta med mig mina Zappa-plattor till Solna och lyssna på den kombinationen igen.

/ B

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-13 18:10

jonasp skrev:
Bill50x skrev:
jonasp skrev:Angående det här med att en Linn Mimik är musikalisk...
Vem har sagt att Mimik är musikalisk? Det enda jag läst är att den (ev) förmedlar musikalitet bättre än en del andra apparater. En apparat som bättre förmedlar musikalitet är bättre på en eller flera tekniska parametrar - frågan är vilka?

/ B

Jag vet inte vem som sade det, eller om någon sade det, men generellt förekommer ofta argumentet - inte begränsat till denna ankdamm då - att en apparat är "musikalisk". Jag tycker förutom att det är dåligt språkbruk att det antyder mycket dålig insikt om hur saker fungerar.

Jag har inte heller sett igenom en transparent förstärkare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-13 18:10

Tengil skrev:
doze84 skrev:Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå.

Hej, jag råkar ha en 668 bland andra som kan spela cd´s, om du råkar vara i närheten av jönköping, så får du gärna komma förbi och lyssna, du får gärna ta med dig egen cd-apparat om du vill poängtera något.
Mitt rum är anpassat för musik och film, så eventuella skillnader torde vara extra lätt att höra.
Framförallt om din apparat är extra musikalisk.

Vh Christer

Jag tror inte doze 84 är intresserad alls av att göra något blindtest. :?

Det är sällan det händer, och bara för att jag gjort det, betyder det ju inte att alla törs göra det.

Ägare av " hifiprylar som är bäst i världen, allt annat är ren dynga" testar aldrig blint.

De törs inte göra det helt enkelt.

Inte utanför en komplett anpassad anläggning.

Detta är inte samma sak som att de borde göra det- det är ju nyttigt att få sina tvärsäkra påståenden verifierade, eller falsifierade.

Vad har man då att förlora ?

Jo, prestige.

Det krävs alltså prestigefria människor för att våga testa blint.

Vad har man att tjäna på att våga göra ett blindtest ?

Jo, en massa pengar, i längden.
Odogmatisk sekt- granskare

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-13 18:13

Nattlorden skrev:

jag garvar ihjäl mej!!, den här tråden är bara för mycket :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-13 18:16

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Det är väl jättekul att IÖ har uttalat sig om CD12. Om jag minns rätt så hittade han inget fel på den när han mätte upp den. Men vad har det att göra med hur den låter jämfört med en 668:a?

/ B

Bill 50x :

Varför tror du att du kan skilja mellan cd12 och pioneer 668 ?

Båda två är ju både mätmässigt och lyssningsmässigt bland det bästa som kan åstadkommas av cd- mediet.

Att tro att man skulle kunna skilja på dessa i ett blint test är nog ganska dumt.

Varför provar du inte själv och jämför din sb3 mot din mimik ?

Vilken låter bättre ?

( kom ihåg att sb3 anses låta lika bra som en Karik III av handlare.)

Om du gillar mimik mera så tänker och lyssnar du helt fel enligt tune- anhängare, för SB 3 är ju bättre!

Så.....

Vad tycker du ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-13 18:21

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

jag garvar ihjäl mej!!, den här tråden är bara för mycket :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

...dock har cd12 en klar diskantavrullning, vilket gör att den klart kan detekteras vid ett F/E test.* Diskantsänkningen är ca 1 dB.

Detta gör att alla inspelningar återges med en smula mindre diskant än som det var tänkt.

Pioneeren är helt spikrak i frekvensgången.

* självklart kan man F/ E testa också cd- spelare med hög noggrannhet, om nu inte nån trodde något annat...

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-13 18:22

Richard skrev:Jo, en massa pengar, i längden.

Det är ingen trång sektor.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-13 18:33

Richard skrev:
Tengil skrev:
doze84 skrev:Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå.

Hej, jag råkar ha en 668 bland andra som kan spela cd´s, om du råkar vara i närheten av jönköping, så får du gärna komma förbi och lyssna, du får gärna ta med dig egen cd-apparat om du vill poängtera något.
Mitt rum är anpassat för musik och film, så eventuella skillnader torde vara extra lätt att höra.

Vh Christer

Jag tänkte snarare i termerna, jag har ett akustikreglerat rum och en väldigt låg störnivå, jag tror att de sakerna har större utslag på totalintrycket än olika cd-spelare, jag fick själv en smärre chock första gången som jag lyssnade i ett akustikreglerat rum. Därmed inte sagt att doze84 inte har haft den möjligheten.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-04-13 18:43

Richard skrev:-snip-
Ägare av " hifiprylar som är bäst i världen, allt annat är ren dynga" testar aldrig blint.

Tja, gänget här ser ut att göra försök till att blint värdera skillnader mellar grejjer i "den eleverade" prisklassen ;)

Bild

Bild

/Suomela

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-13 18:45

Richard skrev:Ägare av " hifiprylar som är bäst i världen, allt annat är ren dynga" testar aldrig blint.

Man hör ganska ofta att mina prylar (blindtestade då) är bäst i världen, allt annat är dynga....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-13 18:47

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

Instämmer! :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-13 19:08

Tengil skrev:
Richard skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Jag tänkte snarare i termerna, jag har ett akustikreglerat rum och en väldigt låg störnivå, jag tror att de sakerna har större utslag på totalintrycket än olika cd-spelare, jag fick själv en smärre chock första gången som jag lyssnade i ett akustikreglerat rum. Därmed inte sagt att doze84 inte har haft den möjligheten.

Vh Christer

Hej Christer!

Jag hoppas inte du tycker jag är fräck men jag är mycket intresserad av ett sånt test.

Jag körde min Naim CDS2 mot likaledes min 668a både i en Naim-anläggning, försteg och slutsteg men även i en Denon 2106 och NAD 208.
Högtalarna var Ino Pi60 och samma rum användes.
Rummet ej akustikfixat.
Alla pryttlarna är mina. Rubbet.

Det var inte blint ( jag vet, jag vet) men föresatsen var att jag kanske hade hittat en CD-spelare som var bättre än Naim CDS2.
Nämligen 668an.
Kunde då sälja CDS2an och få en hel del cash över....

CDS2an upplevde jag som den bästa av de två.

Jag har inte sålt nåt, och pryttlarna de bor på olika bo-ställen.

Mitt framtida projekt som jag räknar med att kunna landa i den närmaste framtid är just ett akustikfixat och dedikerat rum och det skulle vara kul att höra vad ett rum som ditt gör.

Jag har ju varit i Ingvars källare och sen dess är jag helt övertygad om rummets påverkan.

Vore kul att testköra CDS2an mot just 668an hemma hos dig.

Jag har på min frus sida släkt i Jönköping och vi är där på besök ibland.

Hoppas inte du tycker jag är framfusig och det är mer än ok om du tackar nej.
Men jag tog chansen.

Det här kanske skulle ha varit i form av PM.
I så fall ber jag om ursäkt.

med vänliga hälsningar
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-13 19:19

FBK skrev:
ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

Nattlordens inlägg säger verkligen en hel del :mrgreen:
Hade vart skoj om det inlägget hade vart på minhembio eller selleri.

hehe *ursäkta* *skratt* :mrgreen:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-13 19:43

ThePreTor1aN skrev:
FBK skrev:
ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

Nattlordens inlägg säger verkligen en hel del :mrgreen:
Hade vart skoj om det inlägget hade vart på minhembio eller selleri.

hehe *ursäkta* *skratt* :mrgreen:

Skratta på ni.

Faktum är att cd12 är en smula underlägsen pioneer 668 faktiskt, till dels beroende på diskantavrullningen som inte pioneeren har .

Men båda är mycket fina konstruktioner, cd12 är ju finare till utseendet.

Faktum är att priset då det gäller cd- spelare har mycket liten betydelse.
Från 3000:- får man numera "state of the art " prestanda.

Detta är något som man måste testa blint för att förstå.

:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 20:01

Richard skrev:Varför provar du inte själv och jämför din sb3 mot din mimik ?

Vilken låter bättre ?
Naturligtvis har jag gjort den jämförelsen eftersom båda apparaterna har funnits hos mig parallellt under ca ett års tid. Min SB3:a låter något bättre än en Mimik, för att använda Linn-språk, det är mer ordning och reda i musiken, tydligare bas. Enligt Linnisterna är det inget att förvånas över, de anser inte Mimik´en vara speciellt bra. Bättre än 668 dock.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 20:07

Richard skrev:* självklart kan man F/ E testa också cd- spelare med hög noggrannhet, om nu inte nån trodde något annat...

Hur?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi