Svante skrev:...Om en i sig mindre intressant, men tydlig skillnad föreligger, blir testet mindre intressant. Visserligen är det trevligt att kunna växla snabbt om man inte har så bra klangminne, men testet kan aldrig bevisa något annat än att det finns en skillnad, det kan aldrig bevisa vilket som låter "bäst". Man kan iofs fråga många människor om vad de tycker, och få fram vilken som de flesta föredrog, men sånt ändras över tid etc.
Dessutom är de beroende av både programmaterial och kringutrustning. Vilket gör att besluten ofta blir rätt dubiösa.

Ens "känsla av att ha valt rätt" är ofta väldigt mycket större än ens verkliga långtidsförtjusning. En farligt självbedräglig situation alltså. Det ser man om inte annat tydligt på att de som agerar efter denna (enligt min erfarenhet) tveksamma "lyssna och tyck-princip" nästan aldrig blir långtidsnöjda med sin apparatur, utan byter delar i tid och otid.

Jag håller således med Svante till 100%.
Vill även envist göra reklam för idén att jobba för "minimering av färgningar" mera än med "optimering av färgningar" (alltså att leta "vackert ljud"). Enda fördelen med sistnämnda är att det inte kräver några kunskaper. Men att det är bekvämt att inte behöva lära sig något betyder inte att det är bäst för en själv. Kunskap ger oftast återbärig.

Vackertljud-letande känns himla rätt när man håller på med det, men det är en återvändsgränd (det är i varje fall min erfarenhet). För varje snygg färgning man fattar tycke för och väljer in i systemet, förlorar man rikedom och variation. Men det tar det ofta flera månader att upptäcka.
Slutresultatet blir inte sällan, att femtioelva "snygga färgningar", (nogsamt utvalda) låter sämre tillsammans på nästan ALLT programmaterial

Ibland (några få länkar) är det inte möjligt att hitta "praktiskt taget helt ofärgade" länkar i kedjan dock, och då väljer jag i regel en liten men snygg färgning framför en pytteliten ful, även om den senare bara är hälften så stor.
Men ungefär där går gränsen. Det låter kanske konstigt, men när man bygger långa kedjor av apparater finner man, att många "små fula" färgningar tillsammans, blir mindre fula än många "stora vackra" färgningar!

Det blir skitbra anläggningar när man gör så!

Vh, iö