Alternativ till Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 20:33

subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.

Det verkar som IS är undantaget också. Men dom gillar du så det kanske räcker?

Nä, de är definitivt inte undantagna, jag har nog heller inte sagt att de är bra, men däremot att det finns saker i återgivningen jag gillar och tycker låter rätt.
Men några bevis som verifierar det jag hör har jag inte, därför blir det svårt att tala i termen kvalitet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 20:42

Gut, då är jag med. Sök på mätningar i ino delen så finns det en hel tråd om det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 20:47

boom skrev:Vilken vasshet när man gasar har väl lagt ca 300 watt högtalare och inte hört vassheten och jämför du pip så har pip vass diskant det skär i öronen när man pressar dom lite sen ligger inte problemet i diskante på canton utan i mellan registret och kopplar man bort disaknt och mellan och kör dom individuellt så upptäcken man det
se ser man som du skriver att du är troende.

Problemet finns i alla Cantons mangan-domer. Det finns i RC-L, det finns i Digitalmodellerna och det fanns i de bildiskanterna från Canton jag körde med, så kom inte och påstå det är ett mellanregisterproblem, då samtliga dessa modeller har olika mellanregister men samma problem. Att jämföra med att spela utanför en högtalares begränsningar är under din vanliga nivå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 21:31

Nattlorden skrev:
boom skrev:Vilken vasshet när man gasar har väl lagt ca 300 watt högtalare och inte hört vassheten och jämför du pip så har pip vass diskant det skär i öronen när man pressar dom lite sen ligger inte problemet i diskante på canton utan i mellan registret och kopplar man bort disaknt och mellan och kör dom individuellt så upptäcken man det
se ser man som du skriver att du är troende.

Problemet finns i alla Cantons mangan-domer. Det finns i RC-L, det finns i Digitalmodellerna och det fanns i de bildiskanterna från Canton jag körde med, så kom inte och påstå det är ett mellanregisterproblem, då samtliga dessa modeller har olika mellanregister men samma problem. Att jämföra med att spela utanför en högtalares begränsningar är under din vanliga nivå.

Varför reagerar dom som har hört dom inte på vass diskant och det har varit riktigt elak musik som körer o dyl som har misshandlat dom
men där i mot så låter ett par pip vassare.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-17 21:51

boom skrev:Varför reagerar dom som har hört dom inte på vass diskant och det har varit riktigt elak musik som körer o dyl som har misshandlat dom
men där i mot så låter ett par pip vassare.

Du verkar ha hittat en högtalare som du trivs med och som du tycker låter bra, va kul, good for you, räcker det inte med att du tycker den är bra, måste andra nödvändigtvis älska den.

Var glad istället.

Vh Christer

Ps PiP har jag hört i otaliga rum akutstikbehandlade och helt obehandlade, men vassa har jag aldrig upplevt dem.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-17 21:55

Nagrania: jag kan minnas fel och det kan ha varit 8240(?) han lyssnade på innan han köpte Event. Han lyssnade på Genelec på Hifimässan också men det gav inte så mycket tyckte han - men det berodde på demorummet och tidsbristen. Han var inte så sugen på att åka till Huddinge då han hade bestämt sig för Event Opal.

Det finns ett flertal studios som kör Ino, jag är dock inte i den svängen så jag kan inte namnge några förutom Studio Blue.

Boom: en del upplever att piP blir vassa/skräniga i diskanten om man pressar dem hårt. Jag tycker själv inte att de håller riktigt (hemma hos mig) för att spela högt men jag tycker piP blir mer skräniga i övre mellanregistret än i diskanten om man pressar dem. Diskanten funkar rätt bra.

FBK: de pi60 som du inte gillar diskanten på, är det varianten med den förra diskanten (från Dynaudio)? I så fall får du medhåll från mig på det. Den gillade jag inte heller och jag tycker den nuvarande diskanten i pi60 och i pi60s är mycket bättre och det är en av anledningarna till att jag trivs med dem. (Jag uppgraderade mina gamla pi60 innan jag sålde dem eftersom jag inte ville att den som köpte dem skulle behöva ha den gamla diskanten.) Den nuvarande diskanten är klockren och oavsett om jag spelar nätskräp eller klassiskt så förtar den inget av lyssingsupplevelsen.

Jag tycker (subjektivt - vad annars) att diskanten i pi60s är den bästa jag hört - iallafall den bäst implementerade, även om det säkert finns andra som är mer raffinerade på papperet. Men man behöver givetvis inte hålla med mig om det. ;)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-17 22:03

tengil skrev:Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar.

Vh Christer

Goldfinger skrev:De ger en viss indikation på hur bygget är beskaffat JA, men naturligtvis köper jag inte högtalare enbart baserat på dylikt, men skulle det å andra sidan se för taskigt ut är nog risken stor att jag slöt bort just den konstruktionen i tidigt skede.
Men det var inte frågan här, utan när folk pratar om "bättre" och "sämre" är jag intresserad av mer än bara "tyckande", mera vetenskap bakom orden helt enkelt.

Jag tror att det är närpå omöjligt att bilda sig en uppfattning enbart genom att titta på ett testresultat, om man nu inte är väldigt bevandrad i den fysik som krävs och dessutom har alla mätdata som är relevanta för uppgiften, vilket är att beskriva hur en högtalare låter.(du kanske är en av dem, grattis isåfall)
Jag förstår dock att det är svårt att gå på andra personers utsago om hurvida högtalare presterar, därför är det mycket bättre att stilla sin nyfikenhet genom att lyssna själv.

Om du skulle passera Jönköping någon gång, så är du välkommen att stilla din nyfikenhet på Ino högtalare, och få en dos hemma hos mig.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 22:11

Jomen tack, det låter intressant, skall ha det i åtanke om jag passerar, eller när jag gör det, för någon gång måste det ju bli. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-17 23:07

Sanjuro skrev:Nagrania: vad roligt att du hittat hit. Vi kanske ska ta oss ut till Huddinge någon dag iallafall och lyssna på Genelec?

Jag är gärna på om det nu skulle bli någon helg, vardagar kan jag inte pga jobbet.
Sanjuro skrev:FBK: de pi60 som du inte gillar diskanten på, är det varianten med den förra diskanten (från Dynaudio)? I så fall får du medhåll från mig på det. Den gillade jag inte heller och jag tycker den nuvarande diskanten i pi60 och i pi60s är mycket bättre och det är en av anledningarna till att jag trivs med dem. (Jag uppgraderade mina gamla pi60 innan jag sålde dem eftersom jag inte ville att den som köpte dem skulle behöva ha den gamla diskanten.) Den nuvarande diskanten är klockren och oavsett om jag spelar nätskräp eller klassiskt så förtar den inget av lyssingsupplevelsen.

Jag tycker (subjektivt - vad annars) att diskanten i pi60s är den bästa jag hört - iallafall den bäst implementerade, även om det säkert finns andra som är mer raffinerade på papperet. Men man behöver givetvis inte hålla med mig om det. ;)

Det var den nya modellen som jag hade.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-17 23:55

Tengil skrev:
Goldfinger skrev:
Tengil skrev:
Bara en reflektion och en fråga, jag har sett dig tidigare prata om mätningar, vilka typer av mätningar skulle du vilja se, för att du skulle kunna bedöma om en högtalare var bra eller inte, iom att du inte litar på hörselintryck.
Av ren nyfikenhet bara, själv har jag svårt att se vad som är bra och dåligt baserat på mätningar gjorda i ex hifi&musik.

Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur uppför sig kabinetten resonansmässigt?

För att nämna några egenskaper att relatera till andra konstruktioner.

Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar, de sakerna du tar upp står i manifestet, jag är osäker resonanser dock, om du är intresserad på riktigt så kan nog Ingvar tala om hur hans egna konstruktioner mäter, han borde ha ganska mycket fakta, gå på en demo så kan du nog ställa alla frågor som du behöver ställa.
Att en tidning skulle mäta på Ingvars konstruktioner, är nog inte så sannolikt, om det är det du menar med när du säger att du saknar mätdata.

Vh Christer

Varför är mätningar irrelevant när det gäller Ino Audio? Medans det hängs ut mätningar till höger och vänster avseende andra tillverkare som kommenteras ivrigt? (Pucklar i frekvensgång, BBC dippar, distorsion osv osv)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-18 00:22

patjon skrev:Varför är mätningar irrelevant när det gäller Ino Audio? Medans det hängs ut mätningar till höger och vänster avseende andra tillverkare som kommenteras ivrigt? (Pucklar i frekvensgång, BBC dippar, distorsion osv osv)

Det där är ju inte ens sant.

Varför skriver du sådär?

Jag tror inte det finns några högtalare som det visats mera mätningar
på här på faktiskt än Ino-högtalare.

Men jag frågar mig om du eller någon annan verkligen har mera nytta
av att se en mätning än att lyssna? Om du tittar på en mätning kan du
gissa hur det låter. Om du lyssnar kan du gissa hur det mäter. Vad är
mest viktigt för dig - vad vill du mest slippa gissa om?

Det intressanta är väl ändå hur det låter? Inte hur några få (av de tusen-
tals olika som kan göras) mätningar ser ut.

Det är stor skillnad mellan chansen att beskriva högtalare med hjälp av
mätningar och att kunna beskriva förstärkare med hjälp av mätningar, och
trots att det är lättare att gissa sig till hur förstärkare påverkar musiken,
baserat på mätningar på dem, så tycker jag det är helt otillräckligt med
mätningar även där.

Det är därför F/E-lyssning används av LTS, alltså för att man skall slippa
använda (mer eller mindre ointressanta) mätningar för bedömningarna.
Mäta gör man ju för att förstå varför det låter som (man märker att) det
gör vid lyssning, inte för att få veta hur det låter.

- - -

Mätningar är som jag ser det mest användbara för dem som konstruerar
högtalarna, som en del av alla de verktyg man kan behöva och använda
för att kunna hitta rätt, men även där är de rätt så meningslösa om man
inte samtidigt gör lyssningar för att kunna korrelera det man mäter till vad
man hör.

Lite som för musik tycker jag. Vem vill mäta sig fram till vilken musik
som passar en? :?

Det enda jag kan tycka är intressant är mäta när det gäller musik, är att
undersöka det som man INTE gillar, av tekniska skäl, för att se vad som
gått snett så att man kan åtgärda det. Lite som när det gäller högtalare
alltså; bra för konstruktören = för den som kan fixa felet och därför kan
ha nytta av att förstå det på ett djupare plan än det som man kan höra.

Jag skulle önska att alla som arbetade med musik använda masvis.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-04-19 00:27, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-18 07:07

Sanjuro skrev:Jag tycker (subjektivt - vad annars) att diskanten i pi60s är den bästa jag hört - iallafall den bäst implementerade, även om det säkert finns andra som är mer raffinerade på papperet. Men man behöver givetvis inte hålla med mig om det. ;)

Det håller jag med dig om :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-18 07:35

FBK; du får gärna kroka på. Jag tror dock att de normalt demar vardagar eftersom det är generalagentens lokaler. Men, vi kollar upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-18 08:25

boom skrev:Varför reagerar dom som har hört dom inte på vass diskant och det har varit riktigt elak musik som körer o dyl som har misshandlat dom men där i mot så låter ett par pip vassare.

Därför att du inte pratar om samma vasshet som jag, du hör visst inte något fram tills det bryter ihop katastrofalt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-18 09:45

+1
Visst är det så. Om medelnivån blir starkare än högtalaren är tänkt för, låter ingen högtalare bra.
Jag lyssnar ofta på gränsnivån och blir tvungen att sänka något, när det spisas tex högdynamisk körmusik.

Har en kördräparskiva, som visade att inte booms Canton- och PK-diskanter lät så trevliga heller, innan nivån sänktes något. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-18 10:07

Inget låter trevligt när det disstar ! :x

Man får hålla sig till innanför ramarna för vad prylarna är tänkta att spela.
Jag spelar mycket sällan så att piPs låter orena... men jag (inbillning..?!) tycker att dom nya piPs verkar hantera höga ljudnivåer bättre än dom "gamla" versionerna.
Jag kan faktiskt spela ganska högt med rock nu utan att det känns som att någon kör in två rakblad i öronen... :lol:

Nu låter det mycket behagligt och det Oavsett om det är riktigt högt eller låg volym och oavsett programmaterial. Nu tycker jag alltid att det är slaglängden på den lilla 4,5" som sätter stopp framför skrikighet. Förr tyckte jag det oftast va tvärt om, att skrikigheten nästan alltid satte stopp före slaglängden.
Så någonting har hänt på den punkten !

Edit: jag tror inte det är diskanten utan det är nog basen som "förr" blev skrikig när man krämade på för hårt. Delnignen ligger ju högt och "flackt" så...
Det skulle i sådant fall förklara varför jag tycker att piPs med den nya basen inte verkar ha samma "problem" längre... :)

Den nya piPS verkar även ha en bättre port med mindre tendenser till överstyrning, den håller sig MYCKET bra i styr !
Och jag har spelat högre med dessa än dom "gamla" piP och piPs utan att dessa har pottnat, medan dom gamla gjorde det några gånger... :oops: :roll:

Så jag gillar den nya piPs basen och porten något alldeles jätte mycket :D
För jag upplever att det finna några stora skillnader som jag uppskattar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-18 10:25

IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?

på här på faktikst än Ino-högtalare.

mätningar även där.

- - -

man hör.

Vh, iö

Varför skriver du så där?
En högtalare ingår (allmänt) alltid i ett system som en delkomponent. Att köpa en högtalare utan att se respons- och direktivitetsdata är som att köpa vilken komponent som helst utan att veta specen på den. Således landar det på mig som systemdesigner att mäta upp dessa grunddata på komponenten och det är inte acceptabelt sett ur ett ingenjörsperspektiv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-18 10:40

-Martin- skrev:En högtalare ingår (allmänt) alltid i ett system som en delkomponent. Att köpa en högtalare utan att se respons- och direktivitetsdata är som att köpa vilken komponent som helst utan att veta specen på den. Således landar det på mig som systemdesigner att mäta upp dessa grunddata på komponenten och det är inte acceptabelt sett ur ett ingenjörsperspektiv.

Direktivitetsdata behöver du väl bara om du själv skall bedömma om högtalaren passar till ditt lyssningsavstånd? Detta finns ju redan givet för Ino, så slipper du ju designa det själv. Placering finns rekommenderad och jag tror inte det behövs mycket funderande för att komma på ett rekommenderat övrigt system... Så den enda parametern du egentligen behöver ta reda på är - gillar du hur Ino återgiver musik? Resten ger sig av sig själv...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-18 10:53

Nattlorden skrev:
-Martin- skrev:En högtalare ingår (allmänt) alltid i ett system som en delkomponent. Att köpa en högtalare utan att se respons- och direktivitetsdata är som att köpa vilken komponent som helst utan att veta specen på den. Således landar det på mig som systemdesigner att mäta upp dessa grunddata på komponenten och det är inte acceptabelt sett ur ett ingenjörsperspektiv.

Direktivitetsdata behöver du väl bara om du själv skall bedömma om högtalaren passar till ditt lyssningsavstånd? Detta finns ju redan givet för Ino, så slipper du ju designa det själv. Placering finns rekommenderad och jag tror inte det behövs mycket funderande för att komma på ett rekommenderat övrigt system... Så den enda parametern du egentligen behöver ta reda på är - gillar du hur Ino återgiver musik? Resten ger sig av sig själv...

Är inte du ingenjör? Om inte kan jag förstå ditt resonemang ovan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-18 10:57

-Martin- skrev:Är inte du ingenjör? Om inte kan jag förstå ditt resonemang ovan.

Jo, men jag har sedan lång tid tillbaka konstaterat att vad IÖ vet om återgivning kommer jag aldrig att kunna ta till mig om jag så dedikerar hela livet till det. Så att själv försöka dra slutsatser av sådan data riskerar bara att föra längre från målet än närmre. Och om du ursäktar, så tror jag inte heller att du skulle klara det. Ibland är det bättre att hoppa mellanleden än att härleda allt varje gång - om man vill hinna i mål före graven.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-18 14:43

IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?

på här på faktikst än Ino-högtalare.

mätningar även där.

- - -

man hör.

Vh, iö

Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på Ingvar, men min grej var bara: vill de ha mätningar, ge dem mätningar typ. För det verkar viktigt för många, bara det. Jag har Ino och bryr mig inte hur de mäter, bara hur de låter.

Men jag kan se många kommenterar mätningar (se tex Subjektivistens alla distmätningar han länkar till tex) på andra märken, så då kan man visa förståelse om folk vill ha mätningar på Ino.

Men, det finns ju "kommersiella" mätningar på Guru, det kan ju vara en vägledning, samt de mätningar på Ino som tydligen skall finnas här på faktiskt.se.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-18 17:31

Ragnwald skrev:+1
Visst är det så. Om medelnivån blir starkare än högtalaren är tänkt för, låter ingen högtalare bra.
Jag lyssnar ofta på gränsnivån och blir tvungen att sänka något, när det spisas tex högdynamisk körmusik.

Har en kördräparskiva, som visade att inte booms Canton- och PK-diskanter lät så trevliga heller, innan nivån sänktes något. :wink:

Med den skivan så åker nog ino dit med och resten av högtalar värden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-18 17:45

Nattlorden skrev:
-Martin- skrev:Är inte du ingenjör? Om inte kan jag förstå ditt resonemang ovan.

Jo, men jag har sedan lång tid tillbaka konstaterat att vad IÖ vet om återgivning kommer jag aldrig att kunna ta till mig om jag så dedikerar hela livet till det. Så att själv försöka dra slutsatser av sådan data riskerar bara att föra längre från målet än närmre. Och om du ursäktar, så tror jag inte heller att du skulle klara det. Ibland är det bättre att hoppa mellanleden än att härleda allt varje gång - om man vill hinna i mål före graven.

Tja, men det är väl ett val man måste göra själv och då är det ju bra om det finns underlag. Jag förstår Martins önskemål.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-18 18:25

Nu driver Ingvar sitt företag precis som han själv vill. Passar det inte så finns det ju massa andra alternativ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-18 18:29

Var det till mig?

Då har du isåfall svårt att skillja på önskemål och krav 8O :D

PS... och jag tror IÖ kan prata för sig själv ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-18 19:40

subjektivisten skrev:Nu driver Ingvar sitt företag precis som han själv vill. Passar det inte så finns det ju massa andra alternativ.

Och då kan du väl passa på att vara OnT och berätta vilka dessa massor är?! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-18 19:57

boom skrev:Med den skivan så åker nog ino dit med och resten av högtalar värden.

Jo, skulle tro det och det var ju vad jag egentligen menade. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-18 20:01

boom: jag tycker inte det är speciellt svårt att bottna piPs eller att få dem att låta skränigt - det är bara att dra på lite mer än de klarar. Det är trots allt ganska högt. De klarar komplex musik väldigt bra men om man trycker på lite för högt så håller det inte ihop riktigt - en egenskap de delar med de flesta andra högtalare.

Håller man sig inom dess gränser (hur snäva man tycker de är är ju en fråga för sig) så är det en riktigt fin återgivare av all slags musik utan att låta skränigt eller vasst. Men felplacerade och eller i en slamrig/kal miljö kommer de ju inte till sin rätta. Liksom många andra högtalare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-18 20:07

Ragnwald skrev:
boom skrev:Med den skivan så åker nog ino dit med och resten av högtalar värden.

Jo, skulle tro det och det var ju vad jag egentligen menade. :wink:

Vilken skiva då? Jag har aldrig fått diskanten i i32s att låta illa, örona sätter stopp långt innan det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-18 20:13

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:Nu driver Ingvar sitt företag precis som han själv vill. Passar det inte så finns det ju massa andra alternativ.

Och då kan du väl passa på att vara OnT och berätta vilka dessa massor är?! :D

+1

Vad hade du köpt om Ino inte fanns tillgängligt för dig subben? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino