patjon skrev:Varför är mätningar irrelevant när det gäller Ino Audio? Medans det hängs ut mätningar till höger och vänster avseende andra tillverkare som kommenteras ivrigt? (Pucklar i frekvensgång, BBC dippar, distorsion osv osv)
Det där är ju inte ens sant.
Varför skriver du sådär?
Jag tror inte det finns några högtalare som det visats mera mätningar
på här på faktiskt än Ino-högtalare.
Men jag frågar mig om du eller någon annan verkligen har mera nytta
av att se en mätning än att lyssna? Om du tittar på en mätning kan du
gissa hur det låter. Om du lyssnar kan du gissa hur det mäter. Vad är
mest viktigt för dig - vad vill du mest slippa gissa om?
Det intressanta är väl ändå hur det låter? Inte hur några få (av de tusen-
tals olika som kan göras) mätningar ser ut.
Det är stor skillnad mellan chansen att beskriva högtalare med hjälp av
mätningar och att kunna beskriva förstärkare med hjälp av mätningar, och
trots att det är lättare att gissa sig till hur förstärkare påverkar musiken,
baserat på mätningar på dem, så tycker jag det är helt otillräckligt med
mätningar även där.
Det är därför F/E-lyssning används av LTS, alltså för att man skall slippa
använda (mer eller mindre ointressanta) mätningar för bedömningarna.
Mäta gör man ju för att förstå varför det låter som (man märker att) det
gör vid lyssning, inte för att få veta hur det låter.
- - -
Mätningar är som jag ser det mest användbara för dem som konstruerar
högtalarna, som en del av alla de verktyg man kan behöva och använda
för att kunna hitta rätt, men även där är de rätt så meningslösa om man
inte samtidigt gör lyssningar för att kunna korrelera det man mäter till vad
man hör.
Lite som för musik tycker jag. Vem vill mäta sig fram till vilken musik
som passar en?
Det enda jag kan tycka är intressant är mäta när det gäller musik, är att
undersöka det som man INTE gillar, av tekniska skäl, för att se vad som
gått snett så att man kan åtgärda det. Lite som när det gäller högtalare
alltså; bra för konstruktören = för den som kan fixa felet och därför kan
ha nytta av att förstå det på ett djupare plan än det som man kan höra.
Jag skulle önska att alla som arbetade med musik använda masvis.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).