Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-10 15:28

...min hörsel, kanske? 8) Typ i en extremt tajt F/E-te... :oops: F/E-lyssning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 15:36

Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-10 15:56

Integrerade förstärkare i 40-100 k:s klassen, för att se om de verkligen är så bra som de kostar. Med bra menar jag transparenta.

Skulle även vara trevligt att se vad för elektriska faktorer i signalen som gör att en förstärkare låter bättre än den andra om de nu förutsätts vara acceptabelt ofärgande.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-10 16:50

Bamsefar skrev:
Host host (besservissern tar plats):
* eAR-1001 heter klass-D slutsteget som ger 600w/8ohm (om man skall tro specen). Observera det lilla e:t, och stora AR, lätt att förväxlas med Ear som är en helt annan tillverkare (rör till på köpet).

* Krell FPB600, numera FPB700cx (FPB = Full Power Balance).

Och varför skulle det vara utopi att testa TAG AV32R DP (DP = Dual Processor) ? Och med eller utan TMREQ (TMREQ = TagMclaren Room EQulizer, vilket i praktiken innebär en Parallel EQ med 8 fullt justerbara filter per frontkanal (3) och Sub bas (1), plus ytterligare 5 fullt justerbara filter per surrondkanal (4) - dvs totalt 8 kanaler med 4*8 + 4*5 filter = 52 filter, där varje filter fördröjer tiden med 11 msec om jag minns rätt).

Personligen skulle jag vilja se just ett test av olika digitala EQ processorer:

Avdelningen Multikanal inkl D/A omvandling (dvs helhetslösningar, allt i en box): TACT, Meridian, Tag TMREQ, Audionet.

Avdelningen stereo / subbas justering enbart: Behringer, Velodyne SMS-1.

Bamsefar - du förstod ju vad jag menade :lol:

AV32RDP som ju kommer att säljas under namnet Audiolab kan bli intressant om den blir billigare dvs < 30 000 istället för > 50 000. Det är dags för LTS att sätta ner foten avseende bra implementerade RoomEq apparater!

Jag har själv haft Bryston långt upp på listan långt innan jag läste att andra på tex detta forum också uppskattar dessa apparater.
Vad är anledningen till att många från LTS också tycker om detta steg? Finns det något gammalt dammigt F/E test eller någon annan anledning? Mätdata eller kanske rent av A/B test?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-10 17:05

markih skrev:Alltså: Innan forum-tiden (men även fram till nu) läste jag i princip inget om Ino i MoLt och det vill jag nog heller inte göra framöver. Det finns ju bla detta forum och även IÖ's produktblad att tillgå.

Håller med till 100%. Ino-högtalare (eller vad för snack som helst om Ino Audio) har inget i MoLt att göra.

Om ett högtalartest med Ino skulle publiceras i MoLt, hur skulle då jävighetsfrågan hanteras? Blindtest kanske? Dessutom är IÖ den som verkar ha bäst kunskaper och vad är det man som läsare vill uppnå? Jag önskar IÖ's analyser, men dessa behöver inte delges genom en recension av Ino-högtalare. Hur de låter vet jag nog redan. :wink:

Jag håller fortfarande med.

Frågan är om jag kan vara inlandad i högtalartest överhuvudtaget? Kanske skulle jag kunna bidra med en ren lab-rapport, och låta andra stå för lyssningstestandet?

Däremot varför vissa högtalare låter som de gör vore intressant att läsa om och då spelar det väl inte så stor roll exakt vilka testobjekten är, bara de är representativa för olika typer av 'fel'.

Alltså vill jag se ett test av högtalare med 'typiska fel'. Jag vill även se IÖ's länge utlovade betraktelse över enligt honom mer välkonstruerade B&W 801 matrix, ESL63, Snell A, NHT3.3 m fl.

Ja hoppas verkligen att jag skall få tid att nedteckna denna "hyllningstest" till några av de finare högtalarna i audiohistorien. Eftersom det tar en hima massa tid att göra lab-analysen (som jag tycker är nödvändig för storyn) är det ett rätt styvt jobb att få ihop en artikel av det slaget dock. Men jag skall försöka få iop den...

I övrigt tillhör jag inte dem som menar att högtalare är speciellt intressanta att skriva om alls. Jo, visst kan man visa bilder på dem, och kanske berätta något om dem, men...

Saken är ju den, att deras komplicerade uppgift som ljudfältdekodrar såväl som deras intima samarbete med det rum de kommer att hamna i, gör det har när omöjligt att ge ett riktigt porträtt som gör någon högtalare rättvisa!
(Med mindre än att man anpassar lyssningsrummet optimalt till varje testobjekt, och därefter ägnar någon vecka åt att optimera placeringen...)

Ljudfältdekoderuppgiften gör dessutom att de subjektiva elementen blir stora, ofrånkomliga och riskerar att slå mycket snett/orättvist.

Lite förenklat kan man hyggligt lätt "undersöka vad som är dåligt", med en högtalare, eftersom de flesta av högtalares dåligheter ligger i den objektiva domänen (registerbegränsningar, klangfel dynamiska olinjäriteter och orenheter).
Men att redogöra för ljudfältsdekodningens "förmåga" att packa upp programmaterialet från fonogrammet måste nästan ske ur ett helt subjektivt perspektiv, och ingenting garanterar att någonting av det som forumuleras kommer att vara relevant hos en person som köper samma högtalare och sätter in dem i vilket rum som helst.

Kort sagt: Av alla apparater i kedjan är nog högtalarna de som lämpar sig sämst för recenserande i tidning. Man MÅSTE helt enkelt höra dem själv!

Problemet är väl dessutom att man riskerar att göra sig en otjänst om man lyssnar till alla hemlåningstips, och lånar hem högtalare för att bilda sig en uppfattning om dem i det egna "icke ännu tillfixade" rummet.

Att tillfixa rummet i förväg går inte heller att göra, eftersom varje högtalartyp kräver sin eget tillfixningsstrategi.

Hur man än vänder på det hela finns det kanske bara ett vettigt sätt att välja högtalare:
Lyssna på dem såsom de demonstreras av konstruktören, eller av de som representerar tillverkren. Det är ju bara på så vis man kan få veta högtalarens verkliga potential, när de får chans att spela i en miljö som de är avpassade att fungera i.

Hemlåning är en väldigt bra ide för nästan alla andra prylar i musik-anläggningen (eftersom de inte påverkas av rummet) men högtalare bör hanteras tvärtom - man väljer dem man vill ha, och sedan ger man dem den miljö de (eller rättare sagt du) förtjänar! :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 17:08

StällE*r sig mycket tveksam till att LTS använder sina resurser till
att testa tokdyr utrustning. Har man råd med sådan så kan man
säkert anordna ett seriöst test själv (tillsammans med Lindroos
exempelvis) och kanske få det publicerat i MoLt.

Mvh E*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-10 17:13

Lite förenklat kan man hyggligt lätt "undersöka vad som är dåligt", med en högtalare, eftersom de flesta av högtalares dåligheter ligger i den objektiva domänen (registerbegränsningar, klangfel dynamiska olinjäriteter och orenheter).

Trevligt att vi är överens, även i denna fråga, IÖ.. :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 17:23

IngOehman skrev:(Med mindre än att man anpassar lyssningsrummet optimalt till varje testobjekt, och därefter ägnar någon vecka åt att optimera placeringen...)

Gör det då! :)

Om man begränsar sig till "vanliga" högtalare (inte dipoler t ex), så
ska väl rummen se hyggligt lika ut? Vi kan ju även begränsa oss till
högtalare avsedda för normalstora vardagsrum, alternativt testa
högtalare i två rumsstorlekskategorier.

IngOehman skrev:Lite förenklat kan man hyggligt lätt "undersöka vad som är dåligt", med en högtalare, eftersom de flesta av högtalares dåligheter ligger i den objektiva domänen (registerbegränsningar, klangfel dynamiska olinjäriteter och orenheter).

Räcker väl alldeles utmärkt att testa detta i så fall! Och samtidigt
förklara att/varför resten inte kan undersökas i ett högtalartest ...

Då får man ju åtminstone en första "sållning", så man slipper åka
världen runt för att lyssna på olika högtalare i för dem optimerade
rum (hur många säljare har för-varje-högtalare-optimerade rum?).

IngOehman skrev:Men att redogöra för ljudfältsdekodningens "förmåga" att packa upp programmaterialet från fonogrammet måste nästan ske ur ett helt subjektivt perspektiv, och ingenting garanterar att någonting av det som forumuleras kommer att vara relevant hos en person som köper samma högtalare och sätter in dem i vilket rum som helst.

Med förklaringar för hur man för varje högtalare optimerar rummet
(tillverkarens uppgift om sådant, t ex), måste det väl ändå - om
inte helt perfekt - kunna bli ett relevant och läsvärt test?

IngOehman skrev:Att tillfixa rummet i förväg går inte heller att göra, eftersom varje högtalartyp kräver sin eget tillfixningsstrategi.

Som sagt, kan man inte begränsa sig till en eller ett par
högtalartyper?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-05-10 17:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 17:26

,

Gäller inte åtminstone de fem-sex basala ( :wink: )
musikrumsegenskaperna (t ex matta på golvet) för alla högtalare?

Mvh E*

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-05-10 18:48

Det skulle vara kul om Lts kunde ta fram den minsta gemensamma
nämnaren... :wink:

Jag menar: I deras ögon/öron bästa anläggning sett ur ljud/krona perspektivet. För att kunna anvisa gemene man enl.
dom en god anläggning som kan rekomenderas för att uppnå
tillräckligt god ljudkvalité men som "svensson" faktiskt har råd
att anskaffa och bli nöjd med.

En liten recention till, med anvisningar om placeringar och rekomenderat rumsutséende/modifieringar.

Vad säjs? :roll:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-05-10 19:10

Kanske lite off-topic, men finns det någon tillgänglig lista över vilka apparater LTS har testat? Och kan man (eventuellt som medlem?) beställa dessa?

Annars tycker jag de flesta tester är intressant, måste ju ändå ha en komplett anläggning (som helst består av likvärdiga men inte fullt så fula som nuvarande referensprodukterna, gärna nya så de lätt går att få tag i. Billiga ska de vara också! :D )

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-10 19:39

Tror spontant att LTS tekniksektion "testar" en himla massa
egentligen. Mycket sållas antagligen bort redan vid en första
lyssning. Några få apparater verkar så potentiellt bra att de
hamnar i ett seriöst och publicerat test.

KännE*r endast till lista över rekommenderad utrustning, som
återfinns på LTS webbplats. Kanske vore det även intressant med
en lista över "utrustning med klart över genomsnittlig ljudkvalitet"?

Mvh E*(n som bara har läst MoLtar -03/-04, och som sedan en
månad har gått och väntat på bekräftat medlemskap för -05.)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 19:46

E skrev:Tror spontant att LTS tekniksektion "testar" en himla massa
egentligen. Mycket sållas antagligen bort redan vid en första
lyssning. Några få apparater verkar så potentiellt bra att de
hamnar i ett seriöst och publicerat test.

KännE*r endast till lista över rekommenderad utrustning, som
återfinns på LTS webbplats. Kanske vore det även intressant med
en lista över "utrustning med klart över genomsnittlig ljudkvalitet"?

Mvh E*(n som bara har läst MoLtar -03/-04, och som sedan en
månad har gått och väntat på bekräftat medlemskap för -05.)

Njae, när jag var lite engagerad så lyssnade folk runt, och mätte lite på skoj osv. Men regelrätta tester förekommer nog nästan bara för publicering. Det är så j---a tungt att testa fullständigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-11 01:25

Jag kan bara tala för mig själv i denna fråga, och under den tid jag har varit engagerad i LTS, det vill säga sedan 1989 (har varit medlem betydligt längre dock) så har jag uppskattningsvis testat tjugofalt flera apparater än de jag skrivit om i MoLt. :o

Som någon skrev har det blivit artiklar från min penna bara om de saker som jag bedömt vara extra intressanta. Det är ju jobbigt att skriva artiklar, och tid tar det också. Har alltid tyckt att det är en bättre investering (i tid och tidningsutrymme) att bara skriva om de apparater som är extra intressanta. 8)

Men, sedan Johan Lindroos hoppade in i tekniksektionen som ansvarig för just apparattestandet har jag personligen inte ändrat min egen strategi (testar fortfarande en massa apparater som jag inte skriver om, annat än om de är något alldeles extra), men Johan har satsat betydligt mera på både förbestämda och på "horisontella" tester, det vill säga tester som bestämts att skrivas om redan innan vi vet något om apparaterna ifrågas återgivningsförmåga, respektive tester av flera olika likartade apparater för att så att säga "täcka marknaden".

Jag tycker att båda testfilosofierna har sina poänger. Johans tester har onekligen skildrat marknaden betydligt bättre än mina.

Vore jag mindre lat och alldeles full av förtroende för vår allas (i tekniksektionen) förmåga att ägna nästan all vaken tid till att arbeta för LTS medlemmarna, skulle jag förespråka att vi alltid testade både horisontellt och sedan gjorde specifika djupdykningar i de apparater som visar sig extra intressanta. :P Men redan idag är abetsinsatsen på gränsen till det orimliga för att kunna sortera under idéellt arbete. :cry:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-05-11 05:14

Jag skulle vilja ha tester av spelare som klarar av både cd- och sacd-formatena.

Jag skulle även vilja att LTS ständigt höll ett getöga på produktionen av Svensk hifi- och hembioutrustning, och testade det mesta av det bästa i den vägen.

Mvh Greensleeves

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-05-12 18:31

3 Rymdgeometri, lyssningsrum som fungerar att bo i.

2 kanals Ljudkort med balanserade utgångar!

1 DA-omvandlare och rena (sic!) Försteg.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-05-15 16:59

Bryston har bytt generalagent i sverige. Om jag inte kommer ihåg fel så var förre agentens strul orsaken till att bryston inte har testas i MoLT, så nu kanske det kan vara läge att försöka igen?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2005-05-15 18:25

Jag tror att Bryston inte har nån generalagent i Sverige nu. Dock finns det en i Norge som jag inte kommer på namnet på.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-05-15 19:01

I senaste Hifi &Musik finns en annons, där står att "T. AA. Import AS har overtatt Bryston agenturet for Sverige og Finland i tillegg till Norge".

I och med det kan man väl säga att bryston har en ny generalagent i Sverige, även fast de verkar i fler länder än vårat.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-05-16 00:25

Nordost Valhalla :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-16 09:03

Lite olika ljudkort lämpliga för HTPC, bl.a externa USP-anslutna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-16 09:15

Jag skulle vilja att man testade nyutgåvan på SACD av Dire
Straits "Brothers In Arms", som släpps om en vecka. Gärna
då via Pioneer 668 och med originalet som referens! :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-16 09:19

Merkurius skrev:Jag tror att Bryston inte har nån generalagent i Sverige nu. Dock finns det en i Norge som jag inte kommer på namnet på.
Lyric Hifi.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-16 10:17

EngelholmAudio skrev:
Merkurius skrev:Jag tror att Bryston inte har nån generalagent i Sverige nu. Dock finns det en i Norge som jag inte kommer på namnet på.
Lyric Hifi.

TAA Import är generalagent, och Lyric HiFi är TAA Imports egen butik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-05-18 13:35

Cyrus 8 (integrerad förstärkare)
Cyrus CD 6 (CD-spelare)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-05-18 14:32

Ett inköp och test av skivan K622 vore MYCKET intressant.

http://www.stereophile.com/musicrecordi ... index.html

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-18 14:44

Almen skrev:Cyrus 8 (integrerad förstärkare)

Hmm, 2x70 W enligt spec, för sisådär 10 000 kr. Vad sjutton är det
som är intressant med det? Kanske missadE* nåt?

Thomas_A,
Låter intressant!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-05-18 22:03

E: Jag har Cyrus 7 som jag tycker låter väldigt bra, och är intresserad av att se ett test på ersättaren 8:an. Det stod inget i frågeställningen om att det skulle vara ett visst antal Watt/krona på förslagen.

Edit: Håller med om att Mozart-inspelningen var väldigt intressant. Sugen på att köpa både den och den i artikeln nämnda kvintettinspelningen, gammal klarinettist som jag är.

Användarvisningsbild
n3mmr

Vad LTS kan testa

Inläggav n3mmr » 2005-05-18 22:08

byggnaders stabilitet?
:evil:
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-18 22:11

Hörlurar och hörlursförstärkare!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi