Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:
Host host (besservissern tar plats):
* eAR-1001 heter klass-D slutsteget som ger 600w/8ohm (om man skall tro specen). Observera det lilla e:t, och stora AR, lätt att förväxlas med Ear som är en helt annan tillverkare (rör till på köpet).
* Krell FPB600, numera FPB700cx (FPB = Full Power Balance).
Och varför skulle det vara utopi att testa TAG AV32R DP (DP = Dual Processor) ? Och med eller utan TMREQ (TMREQ = TagMclaren Room EQulizer, vilket i praktiken innebär en Parallel EQ med 8 fullt justerbara filter per frontkanal (3) och Sub bas (1), plus ytterligare 5 fullt justerbara filter per surrondkanal (4) - dvs totalt 8 kanaler med 4*8 + 4*5 filter = 52 filter, där varje filter fördröjer tiden med 11 msec om jag minns rätt).
Personligen skulle jag vilja se just ett test av olika digitala EQ processorer:
Avdelningen Multikanal inkl D/A omvandling (dvs helhetslösningar, allt i en box): TACT, Meridian, Tag TMREQ, Audionet.
Avdelningen stereo / subbas justering enbart: Behringer, Velodyne SMS-1.
markih skrev:Alltså: Innan forum-tiden (men även fram till nu) läste jag i princip inget om Ino i MoLt och det vill jag nog heller inte göra framöver. Det finns ju bla detta forum och även IÖ's produktblad att tillgå.
Om ett högtalartest med Ino skulle publiceras i MoLt, hur skulle då jävighetsfrågan hanteras? Blindtest kanske? Dessutom är IÖ den som verkar ha bäst kunskaper och vad är det man som läsare vill uppnå? Jag önskar IÖ's analyser, men dessa behöver inte delges genom en recension av Ino-högtalare. Hur de låter vet jag nog redan.![]()
Däremot varför vissa högtalare låter som de gör vore intressant att läsa om och då spelar det väl inte så stor roll exakt vilka testobjekten är, bara de är representativa för olika typer av 'fel'.
Alltså vill jag se ett test av högtalare med 'typiska fel'. Jag vill även se IÖ's länge utlovade betraktelse över enligt honom mer välkonstruerade B&W 801 matrix, ESL63, Snell A, NHT3.3 m fl.
Lite förenklat kan man hyggligt lätt "undersöka vad som är dåligt", med en högtalare, eftersom de flesta av högtalares dåligheter ligger i den objektiva domänen (registerbegränsningar, klangfel dynamiska olinjäriteter och orenheter).
IngOehman skrev:(Med mindre än att man anpassar lyssningsrummet optimalt till varje testobjekt, och därefter ägnar någon vecka åt att optimera placeringen...)
IngOehman skrev:Lite förenklat kan man hyggligt lätt "undersöka vad som är dåligt", med en högtalare, eftersom de flesta av högtalares dåligheter ligger i den objektiva domänen (registerbegränsningar, klangfel dynamiska olinjäriteter och orenheter).
IngOehman skrev:Men att redogöra för ljudfältsdekodningens "förmåga" att packa upp programmaterialet från fonogrammet måste nästan ske ur ett helt subjektivt perspektiv, och ingenting garanterar att någonting av det som forumuleras kommer att vara relevant hos en person som köper samma högtalare och sätter in dem i vilket rum som helst.
IngOehman skrev:Att tillfixa rummet i förväg går inte heller att göra, eftersom varje högtalartyp kräver sin eget tillfixningsstrategi.
E skrev:Tror spontant att LTS tekniksektion "testar" en himla massa
egentligen. Mycket sållas antagligen bort redan vid en första
lyssning. Några få apparater verkar så potentiellt bra att de
hamnar i ett seriöst och publicerat test.
KännE*r endast till lista över rekommenderad utrustning, som
återfinns på LTS webbplats. Kanske vore det även intressant med
en lista över "utrustning med klart över genomsnittlig ljudkvalitet"?
Mvh E*(n som bara har läst MoLtar -03/-04, och som sedan en
månad har gått och väntat på bekräftat medlemskap för -05.)
Lyric Hifi.Merkurius skrev:Jag tror att Bryston inte har nån generalagent i Sverige nu. Dock finns det en i Norge som jag inte kommer på namnet på.
EngelholmAudio skrev:Lyric Hifi.Merkurius skrev:Jag tror att Bryston inte har nån generalagent i Sverige nu. Dock finns det en i Norge som jag inte kommer på namnet på.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster