Bill50x skrev:Jo, sant. Ibland. När du säger "rödare" så menar du precis det. Men i en CMYK-bild är det kanske en kombination av gult och magenta som ger värmen. Magenta (som ju slarvigt uttryckt står för det röda i fyrfärgstryck) är ju egentligen en ganska kall färg. Så att ha mer "rött" (dvs magenta) i ett 4-färgstryck kanske inte alls ger en varmare återgivning. Dessutom påverkas detta av tryckteknik, papperskvalité osv.
[...]
Det där var väl onödigt tjafsigt? Antagligen blir en blandning av
magenta och gult just rött. Det fanns en anledning att "rödare"
satt inom citationstecken. Om magentafelet i nån apparat (som
saknar andra fel) gör bilden kallare och inte varmare så skriver
man väl kallare, alternativt att det är just ett magentafel (och visar
ev för läsarna vilken färg det är (för de som inte vet)) ...
Poängen var att varmt (jfrt med referensen) säger något entydigt
(åtminstone mkt entydigare än "engageringsförmögen"). Alla vet
vilka färger/färgblandningar som är varma och vilka som är kalla.
Hur många vet vad engageringsförmåga är? Knappt någon har
gett något vettigt svar här i alla fall.
Bill50x skrev:Precis som med bilder är det inom ljudtekniken ofta enklare att använda sk musikaliska eller beskrivande termer än att gå direkt på tekniken.
KrävE*r inte att man går direkt på mätningar och tekniskt svåra
begrepp, men väl att man använder entydiga och förståbara
begrepp. Dessutom vore det ju bra om man successivt införde mer
av tekniska begrepp och gjorde dem förståeliga, än att man inför
mer av magiska ord som låter bra men som ingen förstår.
Bill50x skrev:Det senare är förstås mer exakt om alla inblandade är kunniga på området. Men om man nu inte är det? Jag kan ju vara duktig på att kunna skilja även subtila skillnader i ljudåtergivning, men om jag inte kan den tekniska bakgrunden, är mina synpunkter då värdelösa?
Absolut inte. Men de måste ju uttryckas någorlunda väl. Läs
hörlurstestet i MoLt! Reagerade aldrig på några knasiga ord där,
trots att testet byggde på subjektiva omdömen från (flera)
lyssnare och bara ett fåtal mätningar redovisades. Heder åt Gustaf
som skrev detta. Är diskanten otydlig så står det det. Beskrivande,
men inte beskrivande musikaliteter, utan beskrivande tekniska fel!
Bill50x skrev:Jag kanske hör något som jag uppfattar som "engagemang" - en teknisk kunnig kanske direkt vet (eller gissar) att det handlar om transientförmåga kopplat med dynamik och en dos brusfrihet. Men vad vet jag? Jag bara lyssnar och hör skillnaden mot en annan apparat. Är min upplevelse och bedömning mindre värd för att jag inte kan klä den i advekata tekniska termer? Tror inte det....
På en tekniskt orienterad tidskrift (HiFi är väl teknik?) måste någon
kunna klä det i entydiga och förståbara ord, åtminstone.
Men allt vore förstås mycket, mycket enklare om de koncentrerade
sig på att beskriva varje apparats fel i jämfört med en referens.
Detta måste ju enkelt gå att göra på MP3-spelare.
Tror intE* att det är någon bra idé att beskriva apparaters
beskaffenheter i ord som "engageringsförmåga", "timing"
och "rytm". Frågan blir då också hur rytm och engageringsförmåga
man vill ha i en apparat - maximalt? Även när musiken saknar
detta?
Mvh E*