Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 11:16

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:
Boken om ljudet vet jag inte när den kommer. Högtalarna kommer först och därefter kommer delar. Det är oerhört mycket information som skall rymmas i denna bok och jag vill helst ha med animeringar vilket innebär att boken måste finnas i elektronisk form.

Boken kommer ut först på engelska, förstår jag?

Det var en mycket bra fråga. Troligtvis, blir det så, men engelska och svenska kan kanske komma samtidigt. Det kan även bli så att det först kommer en kortfattad version på engelska. Dåjtch :) är ett annat alternativ och kinesiska ett tredje. Min kinesiska är dock lite knagglig 8) men det kan jag kompensera genom att skriva den lite obegriplig :twisted: :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 11:20

Ok, jo men kineserna är ju inte så noga, när de översätter till svenska. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-21 11:28

petersteindl skrev:... kinesiska ett tredje. ...MvH
Peter

Gick det bra i Hong Kong sist?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-21 11:39

petersteindl skrev:De slutsteg jag spelar på är ICE-power 1000 Watt med switchad nätdel. Jag har även 500 watt med min egen vanliga nätdel fast jag jobbar med CLC filter så filtreringen är ganska enorm.

Om du inte sett dessa inlägg tidigare....
MvH
Peter

Tackar. Då vet jag. :)

Jodå, jag har läst inläggen, vi har ett stort gemensamt intresse där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 15:20

paa skrev:
Peter

Det kommer lite bilder, men just nu får du hålla tillgodo med denna. Titta vad nyss hittade på kondiset :) :) Säsongens sista semla :D Mumsfillibabba.

Bild

Gottigottgott :) Snart skall den förtäras i andakt tillsammans med mitt kaffe.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-21 15:36

oj, det var jättelänge sedan jag klämde en semla, har nu helt snöat in på munkar, dom med hål i och med strösocker på

vad dricker du helst till semlan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-21 15:38

Semlor på sommaren? 8O :D

E ente de liite sent?

Edit: Eller lite tidigt?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 15:48

Naqref skrev:Semlor på sommaren? 8O :D

E ente de liite sent?

E ente de myyycke gott? :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 15:49

celef skrev:oj, det var jättelänge sedan jag klämde en semla, har nu helt snöat in på munkar, dom med hål i och med strösocker på

vad dricker du helst till semlan?

Mitt kaffe :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-21 16:00

petersteindl skrev:

E ente de liite sent?

Kanske det. Fast jag känner en liten konflikt med andra delikatesser som årstiden erbjuder. Som de fantastisk goda gigantiska sparrisarna som inmundigades i lördags. :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 16:12

Naqref skrev:
petersteindl skrev:

E ente de liite sent?

Kanske det. Fast jag känner en liten konflikt med andra delikatesser som årstiden erbjuder. Som de fantastisk goda gigantiska sparrisarna som inmundigades i lördags. :P

Sparris är jättegott. Måste man välja? Jag tar båda :) Det blir vit tysk sparris i Påsk och så skall det grillas lamm. Jag tror jag köper ett grillspett med fisk och scampi. Har ni skånsk färskpotatis där nere? Den är i så fall dyrare än sparrisen 8)

Förresten, idag kom X11 :lol: :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-21 16:44

petersteindl skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:

E ente de liite sent?

Sparris är jättegott. Måste man välja? Jag tar båda :) Det blir vit tysk sparris i Påsk och så skall det grillas lamm. Jag tror jag köper ett grillspett med fisk och scampi. Har ni skånsk färskpotatis där nere? Den är i så fall dyrare än sparrisen 8)

Förresten, idag kom X11 :lol: :)

MvH
Peter

Grillat lamm *mmmm* :P
Finns nog färskpotatis här nere nu men jag har dålig koll. Sparrisen var lokalt odlad. Nederlänsk. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-21 16:45

petersteindl skrev:Förresten, idag kom X11 :lol: :)

MvH
Peter

Kom tåget?
Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-04-21 17:11

ja isses va jag grunna på det X11? t.o.m Gogglade men fick bara något om Macintosh :x
suspekt tåg förresten...

(kan det vara mellandelen till äggen så här i Påsk?)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-21 17:17

Nästa elementgeneration till äggen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 17:18

Naqref skrev:Grillat lamm *mmmm* :P
Finns nog färskpotatis här nere nu men jag har dålig koll. Sparrisen var lokalt odlad. Nederlänsk. 8)

Här på ön, äter vi färsk lammstek och färsk gotlandssparris till Påsk.
Potatisen får vi dock hålla tillgodo med fjolårets, ett tag till.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 19:39

Nattlorden skrev:Nästa elementgeneration till äggen?

Nattis har koll :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-21 20:28

Det gär undan med generationerna.
Kanske dags att fira med en isglass lagom till högsommaren?

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-21 20:30

Mmm X-15... godigaste isglassen i världshistorien!

/Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-21 20:31

Ragnwald skrev:

Min chark gubbe ville lura på mig marinerade lammkottletter häromdagen :? Han sa att dom han hade var vägen in till paradiset! KarlXII säger att det är mumms, men jag vågade inte :oops:

Hur tillagar man dessa tofflor mån tro? Några sweeta tips Ragnwald :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-21 20:33

Piotr skrev:Mmm X-15... godigaste isglassen i världshistorien!

/Peter

Vaa 8O Finns det en frys i din stuga Piotr :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-21 20:43

Frys.. nä aldrig i livet!

/Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-21 20:56

Piotr skrev:Frys.. nä aldrig i livet!

/Peter

Tänkte väl det, din dynamo är ju trasig :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-21 21:34

:lol: :lol: :lol:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 22:06

DS skrev:
Ragnwald skrev:

Min chark gubbe ville lura på mig marinerade lammkottletter häromdagen :? Han sa att dom han hade var vägen in till paradiset! KarlXII säger att det är mumms, men jag vågade inte :oops:

Hur tillagar man dessa tofflor mån tro? Några sweeta tips Ragnwald :D

Jag går för det mesta på steken och den lagar jag ungefär som i denna länk.
http://www.menyse.com/3.10274/recept/la ... rundrecept

Kotletterna går att grilla, men kräver lite mer varsamhet.
Det här liknar mycket, hur jag då brukar gå till väga.
http://m.scan.se/recept/recept.aspx?id=1647

Underbar mat. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-21 23:59

paa skrev:
Peter

I Hong Kong var det varmt och skönt d v s en sisådär 22 - 33 grader och i Kina var det ännu varmare med ungefär 26 -35 grader :) Det var makalöst skönt att vara i kortärmat och att sitta ute och äta. Jag besökte en distributör, som är intresserad av att distribuera Bremen, samt några av deras butiker. Jag har lite bilder 8) :)
De var jättetrevliga och tog väl hand om mig. Jag träffade även journalister från den största hifitidningen i Hong-Kong. Där ser tidskrifterna mera ut som böcker. Jag tycker resan var lyckad och nu är det efterarbetet som skall göras.

Så här såg det ut i distributörens stora demorum. De har tre demorum varav ett är för hembio. De plockade ut en massa andra högtalare så det ser lite ödsligt ut på bild. Där kunde jag prova och labba med olika högtalarplaceringar och det ljudande resultatet blev väldigt bra.
Bild

Vi åkte dagen därpå till distributörens lilla 8) sommarhus i Kina. Det är ett hus belägen i en golfklubb som heter Mission Hills Shenzhen Golf Clup. Det är världens största Golfklubb och troligtvis världens dyraste. De har 12 st 18-hålsbanor. Annika Sörenstam har utformat en av dessa. Området är gigantiskt och inhägnat och med vakthus med uniformerade vakter på infarterna. Det är grönt och fint här. Helt rätt som sommarresidens. Det är bra att det finns 51 tennisbanor runt hörnet samt sjöar med restaurangområden runt omkring och ett litet klubbhus på 63 ooo kvadratmeter. Skare va så skare ta-me-fan va.

Det här är hans ena lyssningsrum i sommarhuset :) Högtalarna är German Physics Gaudi. Små, nätta och behändiga, som gjorda för sommarstugan. Rummet är byggt efter principen LE/MLE :) Visst ser högtalarna små ut. Han tillhör de typiskt fattiga tiggarstudenterna 8) Undrar hur de rika har det?
Bild

Här är det man kallar för front-end i avspelningsutrustningen. Det måste vara apparater för minst 700 spänn. Han har svenska steriobänkar. Bra val.
Bild

Här ser vi även taket också. Diffusion är populärt. Visst ser högtalarna små ut :)
Bild

Här har vi den bakre väggen och hans förra högtalare. Jag gillar trämöbeln. Lagom höjd 8) som gjort för att ha slutsteg i.
Bild

Här syns front-end lite bättre. En liten Cello Palette kan vara bra att ha.
Bild

Här syns slutstegen i möbeln. D e nå Düskt. Vackert trägolv förresten.
Bild

Här är sommarstugans lilla trädgård. Marmor är populärt. Man kanske skulle ringa Vatikanen för att höra om de saknar nått (från filmen Analyze this) 8)
Bild

Här är lite mer. Tomten är inte så stor, men trevlig.
Bild

Här har vi tjocke jag och missjö himself. Han är oerhört trevlig och vänlig. Han har bott i LA i tre år och har släkt där. Hifi är hans hobby. Han var i printing business och printade kartongerna åt bl.a. Philips och Black & Decker.
Bild

Den här bilden är bättre. Här kan jag gömma min ståtliga mage 8) Jag diggar den här lampan. Man kan sitta här och dricka kaffe också.
Bild

Här är en av de anställda framför en mindre modell av högtalarna. Det här är på 2a våningsplanet.
Bild

Här finns även en bastu. Bra val. Fast i Juli och Augusti är det tillräckligt med bastu i Kina.
Bild

Nu är vi tillbaks i lyssningsrum 1 där de små Gaudi finns. Visst är de små, eller?
Bild

Jag var tvungen att ta en bild efter de hade plockat bort stegen.
Bild

Så här ser huset ut från trädgården. Till höger finns en plats mellan husen där man kan träna sin swing. Förresten så är gräsmattan som syns på tidigare bilder en liten green där han tränar putt. Bra att ha.
Bild

Här är en närbild på fontänen. Jag tycker den är jättefin. Skulle passa utmärkt hemma i min trädgård.
Bild

Nu har vi förflyttat oss till början på ett rekreationsområde med massor med restauranger och dessa ligger vid en sjö. Det var väldigt fint där och maten var utsökt.
Bild

Här är två anställda på företaget. Båda är jättetrevliga. Nu ser jag att jag är längre. Det var som… Fast egentligen är jag för kort i förhållande till min mage.
Bild

Nu har vi förflyttat oss till hans bostad i Hong Kong. Det huset ligger vid vattnet. Huset är på 4 eller 5 våningar och från vardagsrummet går man ut på hans brygga där det ligger en 40 fots motorbåt. Mycket behändigt. Det borde alla ha. Varför bygger man inte alla bostäder så? Nu börjar dagen med en utflykt på vattnet i hans båt. Vi skall åka och käka frukost på The Clearwater Bay Golf & Country Club något utanför Hong Kong.
Bild

Så här ser det ut runt hörnet. Rätt trevligt område faktiskt.
Bild

I själva området så är det en småbåtshamn.
Bild

För att komma ut på öppet vatten så kör man genom kanaler. Det skyddar bra vid storm och monsun.
Bild

Nu har vi kommit ut lite, men inte helt ut. Han i vit T-shirt är anställd för att sköta båten. Han är jättetrevlig.
Bild

Så här ser det ut mot land. Området ligger i Hong Kongs förorter österut.
Bild

Det här är framför och landsidan. Alla hus som syns i förgrunden och stort som en stad är Hong Kongs Universitet och Polytechnique d v s tekniska högskolan. Det är också Campus precis som i Paris.
Bild

Nu är vi lite längre ut. Det är faktiskt varmt och jag tänkte inte på solskyddsfaktor. Jag brände mig lite på höger arm.
Bild

Nu har vi kommit dit vi skulle för att käka frukost. Här är också en småbåtshamn. Det finns en och annan fin båt här och även från Europa d v s från Cannes, Nice, Monte Carlo och några Channel Islands och någon Italienare.
Bild

Den här båten är inte så liten.
Bild

Här är golfklubbens lilla klubbhus. Det är rätt fint här. Jag hade i alla fall råd att köpa en T-shirt här.
Bild

Så här ser utsikten ut från frukostbordet. Ganska najs. Det får duga.
Bild

Nu har vi inmundigat en jättegod frukost och promenerar ner mot marinan där båten ligger och väntar.
Bild

Nu syns det tydligt att jag egentligen är för kort :)
Bild

Nu har vi kommit ner till marinan.
Bild

Här ligger båten och väntar. Ganska praktiskt med en båt som väntar. Det har jag lagt till på min amazon.com wishlist :)
Bild

Lucky-Go-Happy heter hans båt. Det är ungefär samma sak som “Det är bara att gilla läget”.
Bild

Här får man en bättre känsla för proportionerna på den andra båten i marinan.
Bild

Kolla in kapten. En bra bild på mitt uppdaterade CV.
Bild

Åter till ordningen. En sådan där båt måste man ju bara ha. Det borde skrivas in i lagen över de mänskliga rättigheterna.
Bild

Nu är vi på väg tillbaks. Det är varmare…
Bild

… och blåser lite mer.
Bild

Jag vet inte varför dessa inte seglar. Det är rätt fint i Hong Kong faktiskt. Påminner lite om Stockholms Skärgård.
Bild

Nu närmar vi oss där han bor.
Bild

Så här kan ett typiskt hus se ut. Det är alltså en bostad med trappa mellan våningarna. Längst ner är bl.a. vardagsrum och på våning ett ligger bl.a. kök och matsalsrum och på de övre våningarna finns sovrum och balkong.
Bild

Här är hans hus. Det är tre fönster i sidled och 4-5 våningar. Man kommer rakt ner mot bryggan från vardagsrummet.
Bild

Här åker en annan båt förbi. Husen på andra sidan får man äka runt för att nå landvägen.
Bild

Här är en bild inifrån huset. Jag diggar statyn.
Bild

Den här bilden är tagen från 1a våningen.
Bild

Det är en ganska behaglig tillvaro. På kvällarna var det drygt 20 grader. Det känns som semester hela tiden.
Bild

Det ser rätt gyttrigt ut, men det är ganska fint i husen och rätt rymligt.
Bild

Här kommer motorbåten tillbaks.
Bild

Här syns marinan tillhörande området där han bor.
Bild

Nu är det slutförhandlingar som gäller och distributionsavtal. Det kan bli affärer och någon form av joint venture. Jag hoppas på det bästa. Det har varit en underbar resa och mycket trevligt att få träffa dessa kineser och ta del av deras vardagsliv. De har tagit väl hand om mig. Nu måste jag gå ner i vikt :?
Jag får tillönska ett gott slut på Skärtorsdagen och en lång och härlig Långfredag.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-22 00:17

:D

Ett helt underbart reportage Peter . . . ! Angående magen
så är välan "semle/semel-säsongen" över nu, har jag hört . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 00:34

Jättefina bilder Peter, du måste haft en underbar tid i Hongkong.

Tyckte först att gitarren såg väldigt liten ut jämfört med CD-skivorna i hyllorna, men vad är det i hyllorna egentligen?
Bild
Senast redigerad av Ragnwald 2011-04-22 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-22 00:34

Man inser hur jävla blåst man är som går omkring och vill alla väl :)

Nu skall jag börja ta betalt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-22 00:37

det där var kanon peter, å vad är det för mage ni pratar om, jag såg då ingen Bild
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi