Skräms folk av hembiogrunkorna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-21 22:28

Äh, nu skall jag kolla in filmen Die Hard 4, nån tysk rulle antar jag ... den hårda ..??? Bara 7 fjärrar inblandade ...

8) :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-21 22:29

Nefilim skrev:Men visst fasiken är menyerna i en hembiostärkare rätt krångliga.

Om man skulle jämföra med enkelheten i t.ex en smartphone, så är det bedrövligt uselt. Mina åsikter.

Har inget att klaga på i min Pioneer 2014, det har stämt väl med körinstruktionerna i manualen och funkar utmärkt via displayen om man inte kopplat den till tv:n.

Jämföra med den fullständiga dator som en smartphone är kanske inte är helt rättvist... men de kommer säkert dit i processorkapacitet snart. (Min iPhone 4 utklassar den dator jag hade för 10 år sedan)
Senast redigerad av Nattlorden 2011-04-21 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-21 22:30

Ingen förutom jag klarar av att få ljud ur min Denon surroundreciver, för att inte tala om hur svårt det är att byta ljudkälla det bävar tom jag inför varje gång. För flera år sedan lyckades jag koppla ur de digitala ingångarna och trotts att jag läst igenom manualen flera gånger har jag aldrig fått igång dem igen.

Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!

Jag är sugen på att låna hem en Marantz AV7005 för att prova, den har nästan inga knappar, bara två vred, ett för volym och ett för ljudkälla, så vill jag ha det :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-21 22:33

Alexi skrev:Ingen förutom jag klarar av att få ljud ur min Denon surroundreciver, för att inte tala om hur svårt det är att byta ljudkälla det bävar tom jag inför varje gång. För flera år sedan lyckades jag koppla ur de digitala ingångarna och trotts att jag läst igenom manualen flera gånger har jag aldrig fått igång dem igen.

8O Defekt exemplar, allvarlig bug eller PEBCAK.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 22:56

Alexi skrev:Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!

+1

Jag väljer helt enkelt att idag välja något "tillräckligt bra" för att invänta så som det borde vara!

Tänk om ett ordbehandlingsprogram hade varit så besvärligt som en hembiogrunka är? Då hade ingen hittat kursiv stil...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-21 23:10

Alexi skrev:Ingen förutom jag klarar av att få ljud ur min Denon surroundreciver, för att inte tala om hur svårt det är att byta ljudkälla det bävar tom jag inför varje gång. För flera år sedan lyckades jag koppla ur de digitala ingångarna och trotts att jag läst igenom manualen flera gånger har jag aldrig fått igång dem igen.

Jag offrar gärna ljudkvalité och en hel hög pengar bara nästa är lätt att använda!

Jag är sugen på att låna hem en Marantz AV7005 för att prova, den har nästan inga knappar, bara två vred, ett för volym och ett för ljudkälla, så vill jag ha det :)

Det finns SKITMÅNGA knappar under luckan och på fjärren... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 23:26

KarlXII skrev:Det finns SKITMÅNGA knappar under luckan och på fjärren... 8)
:x 8O :evil:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-21 23:32

Bara en knapp! - Eller så många knappar att man blir knäpp:

http://www.youtube.com/watch?v=0QkrgzH26k4

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-21 23:35

Ok vem är med och tar fram en riktigt användbar hemmabioanläggning? :) Jag har användarcentrerad design av IT (bl.a.) i bagaget, men fixar det inte själv. Uppenbarligen finns en marknad..... :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 23:40

Skitstor marknad!! :twisted:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-04-22 00:01

Aldrig någonsin att en hemmabioreceiver kommer in i mitt hem.

Kort sammanfattning, krångliga lågkvalitativa skitprodukter byggda av en 13 åring i ett låglöneland.

Hade inte kunnat sova om nätterna.

God natt 8)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-22 00:12

Vinylcalle skrev:God natt 8)

Du är ju full!!!

Grattis!! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-04-22 00:35

MagnusÖstberg skrev:
Vinylcalle skrev:God natt 8)

Du är ju full!!!

Grattis!! :)

Jag sa ju aldrig att jag var nykter heller :lol: .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-22 11:27

phloam skrev:Ok vem är med och tar fram en riktigt användbar hemmabioanläggning? :) Jag har användarcentrerad design av IT (bl.a.) i bagaget, men fixar det inte själv. Uppenbarligen finns en marknad..... :)

Jag agerar gärna bollplank.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-22 14:41

Jo gör det låna hem en så skall jag skratta åt dig sedan när du inte ens får i gång den och dom olika ljud källorna .

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-22 16:44

Nä men det är bökigt. Man måste alltid ha manualen tillgänglig eftersom handgreppen aldrig är logiskt och dessutom olika bland samma typ av apparater. Det är samma som med mikron eller diskmaskinen. Man glömmer hur man ska ändra diskmaskinen till sommartid.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-22 17:07

Jag anser mig vara rätt duktig på att navigera runt i såna här grunkor, men måste erkänna att användarvänligheten är absurt dålig. Jag grejar det, men om (när) jag är skitfull är det fan gränsfall.

Och att flickvännen skulle klara av att navigera runt är bara att glömma.

Problemet är väl att man vill ha alla funktioner, eller helst ännu fler :), men man vill samtidigt att det ska bli mycket enklare och mer intuitivt att navigera runt.

Också jag har en Denon.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-04-22 17:22

Ja.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-22 21:21

Om man inte gillar att späka sig så här i påsktid så kan man ju använda HDMI så är det mesta löst.

Mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-22 21:41

Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig. :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-22 22:25

Jag skräms bara de gånger jag fått in en otäck film ( av misstag ? ) ibland kan jag även roas eller utbildas ;-)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-22 22:47

Vad ska man säga.. fortfarande ingen TV och stereon består fortfarande av en CD/SACD direkt till slutstegen via varsin pot.

KISS

Verkar ha själsfränder i Strmbrg och Celef. :)

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-22 23:22

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Ok vem är med och tar fram en riktigt användbar hemmabioanläggning? :) Jag har användarcentrerad design av IT (bl.a.) i bagaget, men fixar det inte själv. Uppenbarligen finns en marknad..... :)

Jag agerar gärna bollplank.

:)

Nån slags kartläggning av problematiken skulle vara en bra början. Kanske i ny tråd. Rent allmänt, vad är det största problemet? Funktionaliteten, eller bara hur man kommer åt den? Eller vad? :)

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-04-22 23:43

Det absolut svåraste är diskmaskiner, ofta har de bara ett vred?

Jag brottas hellre med en en hembioreceiver än en diskmaskin. För de tillfällen man skall lyssna på musik tillsammans med alkohol så har jag en betydligt enklare sak med on/off, volym samt ingångsväljare men med endast ingång i bruk kanske man skulle stelopperera den för att slippa det bekymret. Den lyser även förföriskt i hyllan.

Men ja hembiosaker är lite väl krångliga ibland.

//Tresor

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 03:01

Svårast kanske är att inte det inte finns en strikt koppling mellan en viss ingång och ett visst namn och alla namn finns 3 ggr på baksidan vid olika ingångar, eller? HDMI hela vägen om möjligt gör att läppsynk och annat elände plötsligt är löst direkt. Att dela på bilden digitalt och ljudet analogt ger bara krångel i vart fall till att börja med.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-23 09:03

Harryup skrev:Svårast kanske är att inte det inte finns en strikt koppling mellan en viss ingång och ett visst namn och alla namn finns 3 ggr på baksidan vid olika ingångar, eller? HDMI hela vägen om möjligt gör att läppsynk och annat elände plötsligt är löst direkt. Att dela på bilden digitalt och ljudet analogt ger bara krångel i vart fall till att börja med.

Mvh/Harryup

Ungefär så tror jag att det är också. Det "fria korskopplandet" är en del av problemet. Ofta är det flera in och flera ut, som kan definieras relativt fritt. Man ska definiera digitala utgångar, tala om ifall de ska vara coax eller optiska eller HDMI, och sedan får man ofta namnge dem fritt. Har förstärkaren sedan HDMI pass-through så går det ju att titta på TV utan ha förstärkaren igång, har den det inte så kanske den kan få det via en firmware uppdatering. Och sen kommer zoner, Audyssey, delningar och olika EQ som fungerar olika för olika inställningar, som i sin tur inte längre fungerar alls när/ifall någon har kommit åt PURE-direct eller motsvarande.

Jag tror att det är mjukvaran som borde revolutioneras. När släpper Apple en receiver?

Som det är nu, så kollar jag på Shining och ryser för att det är otäckt. Men inte enbart på grund av tvillingarna, utan också på grund av receiverns blå sken. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-23 09:26

Nej jag skräms inte.

Vinylsvarvar däremot är otäcka grejor! Svåra att ställa in.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-23 09:44

I manualen till min TV-box står det:

1 TV med HDMI-anslutning;
För bästa bildkvalitet ska du ansluta produkten och TV:n med en HDMI-kabel.
2 TV med DVI-anslutning;
För mycket hög bildkvalitet ansluter du produkten och TV:n med en HDMI-kabel och en HDMI-till-DVIkonverterare
för video samt en RCA-kabel (Audio L/R) för ljud.
3 TV med SCART-anslutning;
För bästa bildkvalitet ska du ansluta produkten och TV:n med en SCART-kabel.
Obs!: När du använder det digitala ljudsystemet ska du ansluta produkten och det digitala ljudsystemet
med en S-/PDIF-kabel för ljud.

Hur ska man tyda det? Överför inte HDMI-utgången några digitala ljudsignaler, eller är det bara vid Scart som man måste ansluta S/PDIF-kabeln? Nej det kan det ju inte menas för DVI har ju inget ljud.
Glasklart, eller?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-23 11:05

Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.

Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.

Skitenkelt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-23 13:21

phon skrev:Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.

Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.

Skitenkelt. :)

Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden? :)

Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi