Spikes under subwoofer en fördel ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Spikes under subwoofer en fördel ?

Inläggav Richard » 2011-04-22 19:36

I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.

Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.

Styvheten spikes ger under högtalarna " räcker " inte högre än ca 500- 600 Hz i bästa fall, där stämgaffelresonansen kommer in som ett brev på posten och orsakar ( en, enligt en del fördelaktiga ) färgningar.
Ingen bra ide alltså om vi talar High- fidelity.

Men, hur är det då med renodlade subbasmoduler ?

De spelar ju en bra bit under 500 Hz?
...samtidigt som det kan vara svårt att realisera ett vikförhållande på 1:1000 mellan membran och låda.

Kan spikes hjälpa här ? ( och göra lådan mera stillastående ) ?

Phon nämner att det bästa kanske vore en spikesförsedd subbaslåda, samt
en mjukfotsförsedd mellan/ diskanthögtalare.

Kan detta utvecklas litet ? Hur fungerar det ( om det gör det ) ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Spikes under subwoofer en fördel ?

Inläggav Objektivisten » 2011-04-22 21:23

Richard skrev:Men, hur är det då med renodlade subbasmoduler ?

Det gör väl vanliga högtalare också?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 21:36

Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.

Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.

Styvheten spikes ger under högtalarna " räcker " inte högre än ca 500- 600 Hz i bästa fall, där stämgaffelresonansen kommer in som ett brev på posten och orsakar ( en, enligt en del fördelaktiga ) färgningar.

...samtidigt som det kan vara svårt att realisera ett vikförhållande på 1:1000 mellan membran och låda.

Vad menar du med fysiologiskt? Hur menar du att man kom fram till något fysiologiskt? Vilka är man?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-22 23:22

petersteindl skrev:
Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.

Vad menar du med fysiologiskt? Hur menar du att man kom fram till något fysiologiskt? Vilka är man?

MvH
Peter

Gud skapade mannen och sedan kvinnan. Man är den första.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 23:34

mx skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

mx, är du helt och hållet och fullkomligt helsäker på att Richard menade den första mannen som Gud skapade då han refererade till "man" i sin kommentar:
Richard skrev:Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.

Jag bara undrar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-22 23:47

petersteindl skrev:
mx skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

mx, är du helt och hållet och fullkomligt helsäker på att Richard menade den första mannen som Gud skapade då han refererade till "man" i sin kommentar:
Richard skrev:Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.

Jag bara undrar.

MvH
Peter

Det undrar jag med. Det är möjligt att jag missförstår men jag såg inte att man kom fram till något särskilt. Dock så hade ju spikes-skeptikerna det svettigt i Rudling tråden.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-22 23:56

Spikskor, är i alla fallen jäligt effektivt, om man av någon
anledning vill "trampa på andras fötter" . . . har jag förstått . . :( :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 06:31

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Ok, kanske utryckte mig litet tokigt.

Men hur ligger det till egentligen- är det i vissa fall rentav bättre att sätta en lätt subbaslåda på spikes och därigenom uppnå en massafördelning på över 1:1000 ivartfall under frekvenserna 500- 600 Hz?

Det kanske är så att subbasen verkligen står mera still i vissa fall med hjälp av spikes ?

Om det är så, blir det bättre ljud då ? Blir det samma effekt som att göra lådan tyngre ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-23 08:15

Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.

Med det resonemanget borde en subwoofer stå på spikes, ja.

Jag har dock inte provat, har någon annan?

/ B

PS Man ska inte ha mellanslag vid paranteser, typ ( så här ) utan det ska skrivas (så här) :D

petersteindl: visst kan man (!) skriva "man" om man (!) avser den allmänna uppfattningen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-23 08:48

Bill50x skrev:Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.

Fast det där är ju en icke-förklaring. Eller kanske snarare en förklaring på lös grund. Den börjar med ett påstående och sen kommer en påbyggnad som får en att glömma att fundamentet är felbyggt.

Vad jag skulle vilja se är en hållbar förklaring till varför de lägre registren skulle återges mer exakt. Som jag minns det lyckades han aldrig prestera någon sådan. Ungefär då i diskussionen rymde han.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 08:58

Svante skrev:
Bill50x skrev:Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.

Fast det där är ju en icke-förklaring. Eller kanske snarare en förklaring på lös grund. Den börjar med ett påstående och sen kommer en påbyggnad som får en att glömma att fundamentet är felbyggt.

Vad jag skulle vilja se är en hållbar förklaring till varför de lägre registren skulle återges mer exakt. Som jag minns det lyckades han aldrig prestera någon sådan. Ungefär då i diskussionen rymde han.

Fast Phon nämner i tråden att det bästa av världar vore spikesförsedd baslåda, och mjuka fötter till de övre registrena.

Har han fel ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 09:06

Svante skrev:

Försök till förklaring:

Under ca 500 Hz exiteras väl inga resonanser från spiksen, istället borde spikesen, om de är ordentligt nerkörda i golvet, få hela lådan att stå mera still om baselementet är monterat på sidan ( inte nedåt ) så att det blir möjligt att uppnå en massafördelning mellan membran och lådans vikt på mer än 1:1000 , även om lådan väger ganska litet.

Om det är så att högtalaren står mera still under ca 500 Hz med spikes, så borde det således fungera att sätta sådana under en baslåda.
Och det borde, enligt detta resonemang, också påverka basljudets artikulation positivt eftersom massafördelningen kon/ låda med spikes under
lådan blir förbättrad.

Inspirerad av granntråden, om att tunga vikter på en subwoofer förbättrar ljudet i vissa fall, så borde spikesen göra likadant för ljudet i det djupa basområdet.
Svante, är detta korrekt uppfattat av mig ?
Senast redigerad av Richard 2011-04-23 10:19, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 09:52

Värst vad det blev tyst nu :?

Finns det ingen som vill förklara OM det finns en teoretisk fördel med spikes under suwoofrar eller inte, pga det jag redan förklarat i ovanstående inlägg.

Phon och Svante, var är ni - och vad säger Peter Stendl ?

...om inte annat: glad påsk er!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-04-23 10:03

Om du ska ha en fördel spikes bör du ha en subwoofer som spelar under ca 15 Hz. Beror lite på massan, men i stor sett bör det stämma.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 10:10

Thomas_A skrev:Om du ska ha en fördel spikes bör du ha en subwoofer som spelar under ca 15 Hz. Beror lite på massan, men i stor sett bör det stämma.

Du menar att spikes- resonanserna sätter in redan vid 15 Hz ?
Eller vad menar du ?

Ett par ordentligt åtdragna spikes under en subwoofer resonerar väl en bra bit över 100 Hz, dvs ovanför subwooferns arbetsområde.

Dessa frekvenser är ju dessutom filtrerade i subben, och därför bör väl ingen resonans alls uppstå?

Eller har jag fel ? Har jag missuppfattat dig ?

Samma resultat som med spikes borde kunna ske med fastbultning av subbasen i ett betonggolv. Då har du ju en massafördelning mellan membran/ lådans vikt som är betydligt större än 1:1000 .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-23 10:22

Bill50x skrev: petersteindl: visst kan man (!) skriva "man" om man (!) avser den allmänna uppfattningen?

Jovisst men eftersom jag inte har den uppfattningen att den allmänna uppfattningen skulle vara att man fysiologiskt kom fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant, såsom Richard uttryckte det.

Jag har inte sett att den allmänna uppfattningen skulle beskrivit något fysiologiskt överhuvudtaget. Är det att det skulle vara lättare att marschera till musiken om spikes används eller tvärtom. Nämndes det fysiologi överhuvudtaget? Har allmänheten diskuterat fysiologiska samband mellan att använda spikes kontra mjuka fötter? Kan du i så fall hänvisa eller citera hur den fysiologiska skillnaden skulle vara. Har det skrivits så har jag i så fall missat det.

Är det skillnad i upplevelse så blir nervimpulserna annorlunda i olika delar av CNS och hjärna, men på vilket sätt menar i så fall allmänheten att det skulle förhålla sig? Menar allmänheten att det är skillnader i Hippocampus? Är det skillnader i Rhinencephalon, Amygdala, Neocortex, Basal ganglia, Lateral ventricles, Epithalamus, Thalamus, Hypothalamus, Subthalamus, Pons, Cerebellum?
Om nu allmänheten kan redogöra för detta så är jag självklart intresserad :)

Det nämns ju ordet fysiologi. Richard kanske menar något annat med fysiologiskt? Är det högtalarnas fysiologi som menas? Jag ser ordet som helt malplacerat i sammanhanget om man drar in allmänhetens uppfattning. Jag tror nämligen att allmänheten inte har någon specifik uppfattning vad gäller sambanden mellan spikes och fysiologi.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-23 10:31

Mina basar är fastspikeade i huset.
Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-23 10:53

Låt mig gissa att Dr Steindl vill göra Richard uppmärksam
på att en högtalares fysiologi(gäller även subbor?) kan anses
vara lika med noll, av vilket följer att de kan vara nog så besvärliga
att beskriva/förklara just fysiologiskt, spikförsedda eller ej . . :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-23 10:54

Det känns som Richard vill att jag skall åka till jobbet och mäta/lyssna på skillnaden mellan spikes och kokta ägg under subben, och jag som hade tänkt äta upp äggen till påsklunchen vid 12-tiden ... 8O :?

:D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-23 10:55

KarlXII skrev: Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll. :?

Vad säger urologen om så många armbandsur?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-23 11:04

Jag funderar på om det inte är bättre att ha basen så frikopplad, som möjligt från byggnaden i övrigt.
Annars kopplas ju basen mekaniskt till golv, och väggar, kristallkronor etc...

Då är ju de byggnadsdelarna och inredningen, med och påverkar basåtergivningen , och ljudupplevelsen.

En högtalare ska väl helst bara koppla till luften!? Även om det kanske är en utopi....

Dessa är mina funderingar, baserat på "feelings", och inte vetenskap :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-23 11:21

phon skrev:
KarlXII skrev: Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll. :?

Vad säger urologen om så många armbandsur?

:mrgreen:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 11:26

Ingen som har någon vettig förklaring till om det är en bra ide' med spikes under en subbas ?

Finns det inga argument för att det skulle vara dåligt- så kanske det är en god ide'.

Förutom att det blir märken i parketten, förstås. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-23 11:27

phon skrev:Det känns som Richard vill att jag skall åka till jobbet och mäta/lyssna på skillnaden mellan spikes och kokta ägg under subben, och jag som hade tänkt äta upp äggen till påsklunchen vid 12-tiden ... 8O :?

:D :D

Det är viktigt att äggen har den rätta densiteten, först. Hårdkokning i 20 minuter gör susen. :)

Glad påsk!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-23 11:28

KarlXII skrev:Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll. :?

Armbandsur? Används sådana fortfarande? Iofs, jag har hört att det finns dom som använder fax, cd-spelare och liknande...

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-04-23 11:31

Richard skrev:
Thomas_A skrev:Om du ska ha en fördel spikes bör du ha en subwoofer som spelar under ca 15 Hz. Beror lite på massan, men i stor sett bör det stämma.

Du menar att spikes- resonanserna sätter in redan vid 15 Hz ?
Eller vad menar du ?

Ett par ordentligt åtdragna spikes under en subwoofer resonerar väl en bra bit över 100 Hz, dvs ovanför subwooferns arbetsområde.

Enligt de mätningar som jag sett så är den fundamentala fjädermassaresonansen med golv-spikes-högtalare mellan 10-40 hz. Möjligt att de skulle kunna pressas upp lite högre om högtalaren är av annat material, men då skulle man som sagt prata om en infrasub med arbetsområdet 0- 40 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-23 12:35

Richard skrev:Ingen som har någon vettig förklaring till om det är en bra ide' med spikes under en subbas ?

Finns det inga argument för att det skulle vara dåligt- så kanske det är en god ide'.

Förutom att det blir märken i parketten, förstås. :wink:

Då jag 1976 hade OA116 så spelade jag med med originalhjulen mot parkett.

Då gjorde jag en mdfplatta och la en skumgummibit lika stor som plattan och högtalarens undersida mellan mdfplattan och golvet. Sedan ställde jag OA116 på mdfplattan. Då blev det betydligt bättre basåtergivning. Det gav även en annan effekt, nämligen att återkopplingen i skivspelaren blev betydligt mindre. Vad som var orsaken till bättre bas vet jag inte men jag har kört vidare med mjukisar. Jag vet inte om jag beskrivit något fysiologiskt? Men what the f-ck

GLAD PÅSK!
/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-23 13:01

nadifierad skrev:Jag funderar på om det inte är bättre att ha basen så frikopplad, som möjligt från byggnaden i övrigt.

Då är ju de byggnadsdelarna och inredningen, med och påverkar basåtergivningen , och ljudupplevelsen.

En högtalare ska väl helst bara koppla till luften!? Även om det kanske är en utopi....

Säg efter mig:

Två baselement i varje låda
Två baselement i varje låda...

Med ett element på vardera sida av låddan kopplar basen enbart till luften.

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-04-23 13:18

Spikes är väl alltid sämre än mjuka kuddar? Man vill ju att baslådan skall föra över så lite energi till rummet som möjligt (vibrationer etc?), och att endast element/portar skall tillföra energi till rummet, right?

Alltså, något dämpande mellan låda och golv, så att lådans eventuella rörelser inte går ner i golv och skapar otrevliga resonanser etc.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-23 18:56

Piotr skrev:
nadifierad skrev:Jag funderar på om det inte är bättre att ha basen så frikopplad, som möjligt från byggnaden i övrigt.

Säg efter mig:

Två baselement i varje låda...

Med ett element på vardera sida av låddan kopplar basen enbart till luften.

:)

/Peter

Det låter vettigt! :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi