Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Men, hur är det då med renodlade subbasmoduler ?
De spelar ju en bra bit under 500 Hz?
Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.
Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.
Styvheten spikes ger under högtalarna " räcker " inte högre än ca 500- 600 Hz i bästa fall, där stämgaffelresonansen kommer in som ett brev på posten och orsakar ( en, enligt en del fördelaktiga ) färgningar.
Ingen bra ide alltså om vi talar High- fidelity.
Men, hur är det då med renodlade subbasmoduler ?
...samtidigt som det kan vara svårt att realisera ett vikförhållande på 1:1000 mellan membran och låda.
Kan spikes hjälpa här ? ( och göra lådan mera stillastående ) ?
Phon nämner att det bästa kanske vore en spikesförsedd subbaslåda, samt
en mjukfotsförsedd mellan/ diskanthögtalare.
Kan detta utvecklas litet ? Hur fungerar det ( om det gör det ) ?
petersteindl skrev:Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.
Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.
Styvheten spikes ger under högtalarna " räcker " inte högre än ca 500- 600 Hz i bästa fall, där stämgaffelresonansen kommer in som ett brev på posten och orsakar ( en, enligt en del fördelaktiga ) färgningar.
...samtidigt som det kan vara svårt att realisera ett vikförhållande på 1:1000 mellan membran och låda.
Vad menar du med fysiologiskt? Hur menar du att man kom fram till något fysiologiskt? Vilka är man?
MvH
Peter
mx skrev:petersteindl skrev:Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.
Vad menar du med fysiologiskt? Hur menar du att man kom fram till något fysiologiskt? Vilka är man?
MvH
Peter
Gud skapade mannen och sedan kvinnan. Man är den första.
Richard skrev:Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.
petersteindl skrev:mx skrev:petersteindl skrev:Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.
MvH
Peter
Gud skapade mannen och sedan kvinnan. Man är den första.
mx, är du helt och hållet och fullkomligt helsäker på att Richard menade den första mannen som Gud skapade då han refererade till "man" i sin kommentar:Richard skrev:Fysiologiskt kom man fram till att spikes är en dålig ide för högtalare som spelar i mellanregister och diskant.
Jag bara undrar.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Richard skrev:I tråden " Öhman och mjuka fötter " så diskuteras det om spikes kontra mjuka material under högtalare.
MvH
Peter
Bill50x skrev:Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.
Svante skrev:Bill50x skrev:Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.
Fast det där är ju en icke-förklaring. Eller kanske snarare en förklaring på lös grund. Den börjar med ett påstående och sen kommer en påbyggnad som får en att glömma att fundamentet är felbyggt.
Vad jag skulle vilja se är en hållbar förklaring till varför de lägre registren skulle återges mer exakt. Som jag minns det lyckades han aldrig prestera någon sådan. Ungefär då i diskussionen rymde han.
Svante skrev:Bill50x skrev:Om jag förstod resonemanget rätt så förordade Rudling spikes just för att de lägre registren återgavs mer exakt. Att ljudet blir sämre i de övre registren får man ta eftersom helheten ändå blir bättre.
Fast det där är ju en icke-förklaring. Eller kanske snarare en förklaring på lös grund. Den börjar med ett påstående och sen kommer en påbyggnad som får en att glömma att fundamentet är felbyggt.
Vad jag skulle vilja se är en hållbar förklaring till varför de lägre registren skulle återges mer exakt. Som jag minns det lyckades han aldrig prestera någon sådan. Ungefär då i diskussionen rymde han.
Thomas_A skrev:Om du ska ha en fördel spikes bör du ha en subwoofer som spelar under ca 15 Hz. Beror lite på massan, men i stor sett bör det stämma.
Bill50x skrev: petersteindl: visst kan man (!) skriva "man" om man (!) avser den allmänna uppfattningen?
phon skrev:KarlXII skrev: Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll.
Vad säger urologen om så många armbandsur?
phon skrev:Det känns som Richard vill att jag skall åka till jobbet och mäta/lyssna på skillnaden mellan spikes och kokta ägg under subben, och jag som hade tänkt äta upp äggen till påsklunchen vid 12-tiden ...![]()
![]()
![]()
KarlXII skrev:Men tyvärr har jag alldeles för många armbandsur i rummet för att det ska spela någon roll.
Richard skrev:Thomas_A skrev:Om du ska ha en fördel spikes bör du ha en subwoofer som spelar under ca 15 Hz. Beror lite på massan, men i stor sett bör det stämma.
Du menar att spikes- resonanserna sätter in redan vid 15 Hz ?
Eller vad menar du ?
Ett par ordentligt åtdragna spikes under en subwoofer resonerar väl en bra bit över 100 Hz, dvs ovanför subwooferns arbetsområde.
Richard skrev:Ingen som har någon vettig förklaring till om det är en bra ide' med spikes under en subbas ?
Finns det inga argument för att det skulle vara dåligt- så kanske det är en god ide'.
Förutom att det blir märken i parketten, förstås.
nadifierad skrev:Jag funderar på om det inte är bättre att ha basen så frikopplad, som möjligt från byggnaden i övrigt.
Annars kopplas ju basen mekaniskt till golv, och väggar, kristallkronor etc...
Då är ju de byggnadsdelarna och inredningen, med och påverkar basåtergivningen , och ljudupplevelsen.
En högtalare ska väl helst bara koppla till luften!? Även om det kanske är en utopi....
Dessa är mina funderingar, baserat på "feelings", och inte vetenskap
Piotr skrev:nadifierad skrev:Jag funderar på om det inte är bättre att ha basen så frikopplad, som möjligt från byggnaden i övrigt.
Annars kopplas ju basen mekaniskt till golv, och väggar, kristallkronor etc...
Då är ju de byggnadsdelarna och inredningen, med och påverkar basåtergivningen , och ljudupplevelsen.
En högtalare ska väl helst bara koppla till luften!? Även om det kanske är en utopi....
Dessa är mina funderingar, baserat på "feelings", och inte vetenskap
Säg efter mig:
Två baselement i varje låda
Två baselement i varje låda...
Med ett element på vardera sida av låddan kopplar basen enbart till luften.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster