Moderator: Redaktörer
phloam skrev:phon skrev:Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.
Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.
Skitenkelt.
Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden?
Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?
phloam skrev: Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden?
Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?
Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?
Max_Headroom skrev:För min del är hemmabiogrejjorna uteslutna. För mycket funktioner, för många olika standarder och stjafs (5.1, 7.1 och allt vad dom hittar på). Jag har varken tid, ork eller lust att sätta mig in sånt. Vanlig 2-kanal gör jobbet bra nog.
Alexi skrev:Som informationslogistiker känner jag att det kliar i hjärncellerna att ta fram en logisk och lättanvänd produkt, speciellt nu när det är så tydligt att den skulle bli oerhört framgångsrik.
Det är synd att det är så jäkla dyrt att licensiera allt (THX, DTS, Dolby, Airplay osv.) som sitter i en surroundreciver, så att det är omöjligt att göra en liten serie för rimliga pengar.
Tack vare denna tråd känner jag mig stärkt i att det är recivern det är fel på inte mig
Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Nja jag tror inte det, se på mobilbranchen det är ingen som försöker tävla med iPhone i att tillverka den enklaste smartphonen. Istället tävlas i antal appar, störst skärm och andra tekniska aspekter. Trotts att det råder äkta konkurrens mellan just operativsystemen.Naqref skrev:Tror många befintliga tillverkare inte ser problemen men när de blir uppmärksammade på hur svårt eller bökigt det eg är så tror jag nog många skulle vilja lansera en hemmabioförstärkare som vanliga människor kan installera och använda.
_Fredrik_ skrev:Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Harryup skrev:Har du ingen SP/Dif ut som duger?
Annars så vet jag ingen hembioapparat som gör HDMI analog men det kan ju t.ex. en http://www.hdfury.com/ och många receivers har väl 2 st HDMI ut.
mvh/Harryup
Jo iblandBill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande
Men du duschar väl någon gång ibland?
/ B
MagnusÖstberg skrev:Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?
Enkelt, de gör det inte.
Istället använder de vid vardagligt bruk de inbyggda högtalarna i TVn och har således HDMI-kabeln kopplad direkt dit eftersom bara en i familjen klarar av att sätta på stereon (om de har tur, annars ringer de en vän eller använder livlinan "fråga publiken")
Nagrania skrev:Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig.
Ragnwald skrev:...
Nej, fram för bioreceivrar som själva känner av insignalen och ställer in de inställningar man redan gjort tidigare.
_Fredrik_ skrev:Jo iblandBill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?Men inte varje vecka som alla andra galningar.
Nagrania skrev:Det är klart att jag använder HDMI när jag tittar på film eller tittar på TV via receivern. Men mitt problem är att jag vill kunna omvandla HDMI signalen till en anlog signal för mätändamål. Om det sedan diffar på några frames spelar ingen roll.
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jo iblandBill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?Men inte varje vecka som alla andra galningar.
Själv badar jag före varje julafton, vare sig det behövs eller inte
Bio-receivers verkar vara gjorda för självplågare som älskar att bläddra i ändlösa menyer för att byta signalkälla. Samma typer som köper en modern bilstereo där man inte ens kan justera klangbalansen utan att tugga sig igenom menyer.
/ B
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 32 gäster