Skräms folk av hembiogrunkorna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-23 13:55

Filmerna har ju olika ljudformat, ibland flera olika på samma skiva, man kanske vill välja DTS som finns som option, osv.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-23 14:06

På min Denon har jag en ingång som är mycket bättre än de andra, som heter external in, den har jag cd-spelaren inkopplad på. Men det kräver omkoppling av Input mode och då funkar inga andra ingångar, så om jag sen ska spela vinyl, måste jag först koppla om input mode till auto och sen välja phono, för andra enheter måste jag sätta input mode i PCM eller DTS, det finns inte separata knappar för de olika lägena utan man måste flippa sig fram mellan dem för att sen välja vilken källa man vill spela. Nivåerna skiljer också väldigt mycket mellan de olika så man måste komma ihåg att sänka 20dB om man byter från vinyl till CD.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 14:13

Alexi, för gammalt skrot. :)
Jag tror faktiskt att en stor del av frustationen har att göra med tidiga Denon generationer då det gäller mjukvara. Min 4308 går att ställa precis som vill även om en del inställningar inte känns solklara. Särskilt vet man inte riktigt när man sparar ett läge eftersom det inte finns någon spara knapp. SKall man ändra flera saker så blir det att hoppa ur och in i menyn för att vara säker. En del moderna receivers går ju att helt konfigurera ifrån en hemsida.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 14:20

phloam skrev:
phon skrev:Jag kör en NAD hembioreceiver, otroligt enkel i sitt handhavande.

Man behöver bara slå på, välja signalkälla, ingång för bild och ljud, typ av högtalare, ljudsystem och kodning, nåt filter, var utgångarna skall kopplas och lite annat smått och gott.

Skitenkelt. :)

Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden? :)

Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?

Javisst kan man bara låta den vara. Men när ingångar inte räcker till och man kör inte HDMI så blir det problem. Själv har jag inte rört min konfigurering sen flera år och allt funkar. Det är också dubbelt elände om man skall köra analogt ljud in och skall konfigurera DVD eller Bluray spelaren med kompensation för avstånd etc och så har man en tv-burk där man inte kan göra kompensationerna. Bättre att bita i det sura äpplet och köra HDMI och titta på filmerna utan frustation.

mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-23 14:28

Det är klart att jag använder HDMI när jag tittar på film eller tittar på TV via receivern. Men mitt problem är att jag vill kunna omvandla HDMI signalen till en anlog signal för mätändamål. Om det sedan diffar på några frames spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-23 16:48

Har du ingen SP/Dif ut som duger?
Annars så vet jag ingen hembioapparat som gör HDMI analog men det kan ju t.ex. en http://www.hdfury.com/ och många receivers har väl 2 st HDMI ut.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-23 18:04

phloam skrev: Jag tänkte just fråga, vad är det man behöver hålla på och ställa in hela tiden? :)

Är det inte en engångsinställning, eller ska man hålla på och fippla en massa varje gång man ska se film? Systemet är väl som det är? Är det filmerna som gör att man måste hålla på i menyer osv?

Nä, man behöver inte ställa in nåt särskilt alls egentligen. Tänkte bara stressa på koppen lite till ..... 8O :)

Jag trycker på input 4 (i mitt fall) så är allt klart. Bilden går till projen och ljudet ut i högtalarna inkl surround, det är förinställt så. Plättlätt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-04-24 18:41

jag har en tv som har ger såpass bra bild samt har 6st hdmi ingångar att jag ej beöver scalers/auto kalibrering mm.
jag kör på ett bra vettigt analogt flerkanals försteg av hög kvalite samt separata slutsteg modell lite äldre (audiolab 8000av samt p steg) och trots att jag kör analogt genom en cambridge bd650 som har noll funtioner föredrar jag enkelheten och ljudet ifrån denna kombo än "thx finess ollarna" denon avr4310/pioneer lx70/80 som jag ägt innan.

det förekommer häftiga loggo hysteri idag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-24 19:06

För min del är hemmabiogrejjorna uteslutna. För mycket funktioner, för många olika standarder och stjafs (5.1, 7.1 och allt vad dom hittar på). Jag har varken tid, ork eller lust att sätta mig in sånt. Vanlig 2-kanal gör jobbet bra nog.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-04-24 23:41

"Skäms folk för hemmabiogrejerna?" 8)

Hellre gammalt hederligt mög.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-25 00:06

Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2011-04-25 08:27

Problemet för mig är mängden inställningar. Om man kommer åt någon knapp eller ratt på förstärkaren när man städer eller om någon av barnen pillar på något behöver man ju ta en semesterdag för att reda ut vad som har hänt. Massor av menyer och skit.

Det är få saker som är så stressande som när man har lovat grabben att få spela 1 timme Lego Star Wars och så får man plötsligt ingen bild utan bara ljud.

Dessutom har jag aldrig klarat av att reda ut det där med ljudformaten så PS3an är inställd på 2.0 PCM och digitalbox och DVD är anslutna med två vanliga RCA-kablar! 2.0 FTW!

Edit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-25 08:50

Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?

Enkelt, de gör det inte.

Istället använder de vid vardagligt bruk de inbyggda högtalarna i TVn och har således HDMI-kabeln kopplad direkt dit eftersom bara en i familjen klarar av att sätta på stereon (om de har tur, annars ringer de en vän eller använder livlinan "fråga publiken") :twisted:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-04-25 09:10

Max_Headroom skrev:För min del är hemmabiogrejjorna uteslutna. För mycket funktioner, för många olika standarder och stjafs (5.1, 7.1 och allt vad dom hittar på). Jag har varken tid, ork eller lust att sätta mig in sånt. Vanlig 2-kanal gör jobbet bra nog.

Instämmer med föregående talare,enklast möjligt är det som gäller för mig.

Orkar inte med en massa krångel med menyer och liknande. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-25 09:13

Som informationslogistiker känner jag att det kliar i hjärncellerna att ta fram en logisk och lättanvänd produkt, speciellt nu när det är så tydligt att den skulle bli oerhört framgångsrik.

Det är synd att det är så jäkla dyrt att licensiera allt (THX, DTS, Dolby, Airplay osv.) som sitter i en surroundreciver, så att det är omöjligt att göra en liten serie för rimliga pengar.

Tack vare denna tråd känner jag mig stärkt i att det är recivern det är fel på inte mig :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-25 09:29

Alexi skrev:Som informationslogistiker känner jag att det kliar i hjärncellerna att ta fram en logisk och lättanvänd produkt, speciellt nu när det är så tydligt att den skulle bli oerhört framgångsrik.

Det är synd att det är så jäkla dyrt att licensiera allt (THX, DTS, Dolby, Airplay osv.) som sitter i en surroundreciver, så att det är omöjligt att göra en liten serie för rimliga pengar.

Tack vare denna tråd känner jag mig stärkt i att det är recivern det är fel på inte mig :D

Tror många befintliga tillverkare inte ser problemen men när de blir uppmärksammade på hur svårt eller bökigt det eg är så tror jag nog många skulle vilja lansera en hemmabioförstärkare som vanliga människor kan installera och använda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-25 09:53

KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande Bild
Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-25 10:06

Naqref skrev:Tror många befintliga tillverkare inte ser problemen men när de blir uppmärksammade på hur svårt eller bökigt det eg är så tror jag nog många skulle vilja lansera en hemmabioförstärkare som vanliga människor kan installera och använda.
Nja jag tror inte det, se på mobilbranchen det är ingen som försöker tävla med iPhone i att tillverka den enklaste smartphonen. Istället tävlas i antal appar, störst skärm och andra tekniska aspekter. Trotts att det råder äkta konkurrens mellan just operativsystemen.

Jag tror det krävs en ny tillverkare som nischar sig just för detta område.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-25 10:49

_Fredrik_ skrev:
KarlXII skrev:Det är mycket skoj med hembio och den tekniska utmaningen är bara stimulerande Bild
Bra sagt. Men vi är alla olika, vissa är bra på att upprätthåla en schysst hygien, medans andra, som jag, är väldigt duktiga på hembioreceivers.

Men du duschar väl någon gång ibland?

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 11:11

För att få lite balans i tråden meddelar jag att jag tycker att hembioreceivrar är för mig tillräckligt enkla att ställa in.

Den produktgrupp som du Alexi efterfrågar, tror jag finns. Det är den sorten som folk mestadels köper nu till sina platt-tv för att få liiiiite bättre ljud än tv:ns inbyggda högtalare. Det är ljudlimpor, 2.1-system och 5.1-system, där allihop har högtalare som följer med paketet. Egnetligen VET jag inte om de är lättare att konfigurera, men jag tror det. Jag tror de är mer förkonfigurerade att fungera direkt ur kartong. Däremot är en sådan apparat totalt ointressant för mig, så jag bryr mig inte. Jo förresten, jag reagerar på det där Bose-systemet som Elgiganten brukar annonsera för typ 45 kkr i sitt reklamblad gränsar till rent och skärt lurendrejeri. Jag tror inte ens att det finns BD inbyggt. Men direktör Pettersson har ju köpt ett Bose-system så då måste direktör Andersson också ha ett. Han känner nämligen bara till Bose och B&O. Inget annat är status. Krell, vad är det??
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-25 11:26

Det kanske är därför som Bose och Bang & Olufsen kan ta så bra betalt. Inte bara för yttre design utan även för att de har användarvänlig design?

Vad jag pratar om är inte att allt ska ställas in automagiskt, utan att det vanliga användadet, att kunna byta källor etc. ska vara busenkelt, alla i familjen ska kunna använda stereon, för dagligt bruk utan att lusläsa manualer.

Jag tycker Patrik_B illustrerar komplexiteten väldigt bra!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-25 11:27

Harryup skrev:Har du ingen SP/Dif ut som duger?
Annars så vet jag ingen hembioapparat som gör HDMI analog men det kan ju t.ex. en http://www.hdfury.com/ och många receivers har väl 2 st HDMI ut.

mvh/Harryup

Det finns en Spdif men ingen användbar signal.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-04-25 11:39

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:

Men du duschar väl någon gång ibland?

/ B
Jo ibland :lol: Men inte varje vecka som alla andra galningar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-25 11:48

MagnusÖstberg skrev:
Patrik_B skrev:ProbEdit: Detta är ganska tragiskt eftersom jag är en teknik och ljudintresserad elektroingenjör som arbetar med datorer och signalanalys. Så hur klarar sig "Svensson"?

Enkelt, de gör det inte.

Istället använder de vid vardagligt bruk de inbyggda högtalarna i TVn och har således HDMI-kabeln kopplad direkt dit eftersom bara en i familjen klarar av att sätta på stereon (om de har tur, annars ringer de en vän eller använder livlinan "fråga publiken") :twisted:

Haha... jo så är det även här hemma, fast jag bara har ett delat tvåkanalsystem. Gränslöst ljud, kan ju göra att många oinsatta blir lite nervösa att dra igång det. Några on-knappar blir det ju.

Nej, fram för bioreceivrar som själva känner av insignalen och ställer in de inställningar man redan gjort tidigare. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Atlona AT-HD577

Inläggav lennartj » 2011-04-25 11:55

Nagrania skrev:Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig. :)

Kanske den här kan göra jobbet:
Atlona AT-HD577 gives you the availability to remove the audio from your HDMI source so that you can re-route it to a secondary audio output device.

Bild
http://www.atlona.com/Atlona-HDMI-1.3-Audio-De-Embedder-with-3D-Support-and-2-x-1HDMI-switching.html

OT:
Den som vill rippa SACD till PCM 24/96 och spela från datorn med en bättre (PCM-) DAC än den inbyggda DACen i SACD-spelaren har också ett användbart verktyg med den här burken.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 11:57

Ragnwald skrev:...
Nej, fram för bioreceivrar som själva känner av insignalen och ställer in de inställningar man redan gjort tidigare. :)

Vet ej vad exakt du tänker på, men så som du önskar att apparaten beter sig, så är det ju redan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-25 12:00

_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?

Själv badar jag före varje julafton, vare sig det behövs eller inte :-)

Bio-receivers verkar vara gjorda för självplågare som älskar att bläddra i ändlösa menyer för att byta signalkälla. Samma typer som köper en modern bilstereo där man inte ens kan justera klangbalansen utan att tugga sig igenom menyer.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 12:09

Nagrania skrev:Det är klart att jag använder HDMI när jag tittar på film eller tittar på TV via receivern. Men mitt problem är att jag vill kunna omvandla HDMI signalen till en anlog signal för mätändamål. Om det sedan diffar på några frames spelar ingen roll.

Saken är ganska enkel att göra. Du kan ta signalen parallellt med högtalarutgången från hembioförstärkaren och med några motstånd bara göra en enkel spänningsdelare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 12:11

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:Men du duschar väl någon gång ibland?

Själv badar jag före varje julafton, vare sig det behövs eller inte :-)

Bio-receivers verkar vara gjorda för självplågare som älskar att bläddra i ändlösa menyer för att byta signalkälla. Samma typer som köper en modern bilstereo där man inte ens kan justera klangbalansen utan att tugga sig igenom menyer.

/ B

Jag trycker på knappen TV ( på fjärrkontrollen) när jag vill lyssna på digital-tv-boxens ljud, och knappen DVD när jag vill ha ljudet från dvd-spelaren. Vad är problemet? 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-25 12:20

Förutom att Denons fjärrkontroll måste vara utvecklad av en "ingenjör" så fungerar ju apparaten i övrigt bra. Men fjärren är extremt dålig.
Kör med en programmerad Philips Pronto för att få allt att funka. Innan så ringde ungarna och "nån mer" varje dag och klagade på att det inte var bild på satellitbox eller ljud på DVD'n eller att det lät konstigt och ekade.
Vårens projekt är att få in en Dune mediaspelare på ett bästa sätt också.
Det jobbiga nu är att Dac-1 inte har fjärrstyrd omkopplare.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi