5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-14 21:17

Tips, synpunkter, goda råd och allmänt glada tillrop angående nedanstående projekt (som just nu bara är på planeringsstadiet) mottages mycket tacksamt! :)

Jag har under lång tid haft en vision om ett dedikerat hemmabio- / musikrum i vår villa, men renoveringen av resten av huset samt mitt förvärvsarbete har tagit den största delen av min fritid senaste åren. Om gud är god och min tidsoptimism inte för dålig så skall jag dock börja gräva ut för lekrummet (källarrum) till sommaren/hösten.

I flera år har min plan varit att köra med Ino Audio prof Y4 under 80 Hz, men senaste tiden har jag blivit alltmer nyfiken på att även kunna återge 5-15 Hz på ett bra sätt. Fullt medveten om att flera på forumet tycker det är onödigt (inte minst Subjektivisten), men jag har resonerat som så att om det inte funnits några vinster med det hade inte Ingvar haft ”Infra” i sitt sortiment. Det, samt Steveo1234´s infra-kampanj har lyckats påverka mig i infra-riktningen. :oops:

Trots att jag är medveten om att jag väljer mellan ”den mest naturtrogna återgivning som går att köpa för pengar mellan 15-80 Hz” versus ”goda förutsättningar för en rätt ok återgivning mellan 5-80 Hz” så är min nyfikenhet (för tillfället) för stor för att skippa frekvenser under 15 Hz. Bl.a. har Isidors intressanta synpunkter fått mig att våga testa på ngt nytt:
Isidor skrev:...
*För att ingen skall få för sig att det finns någon magisk musikalitet inbyggd i high-end-varianterna så kan jag lova att det i praktiken bara är två parametrar som spelar roll för basmoduler, frekvensgång och distorsion. Med god frekvensgång (i rummet = med eq!) och låg dist (av alla typer och oavsett ljudtrycksnivå) spelar det ingen roll om man kör musik eller ljudeffekter, resultatet blir oerhört imponerande hur som helst.

Inos infrasystem (Y6 – Y12) är tyvärr långt utanför min budget så jag tvingas därför försöka hitta andra, billigare (sämre) lösningar.

Lämpliga baselement
Har letat runt på internet och hittat 2 lämpliga kandidater, främst efter tips här på faktiskt. 8 st AE AV15-X eller 4 st Maelstrom 18. Både varianterna drivna med 2 st EP2500. Just nu är jag mer inriktad på att använda 8 st AV15-X:
Bild

Låddimensionering
Tänkte använda slutna lådor på mellan 150 – 200 liters innervolym till AV15-X, 60-80 % fyllda med glasull. Vill helst inte gå under 150 liter för att hålla ljudtrycket inuti lådan så lågt som möjligt. Tänkte att tillsammans med Inos CR80S och dess tiltfunktion så borde det gå att få en ok tonkurva (stigande mot låga frekvenser) trots att konstruktionen börjar falla rätt högt i frekvens. Hoppas klara mig utan infratillsatsen till CR80S för att spara slutstegseffekt och verkningsgrad.

Placering av lådorna i rummet
Rummet blir troligen 4,5*5,4*2,3 m och en idé jag har är att placera 4 st på rad vid högtalarväggen, 2 st i vardera hörn uppe vid taket vid högtalarväggen, samt 2 st bakom lyssningspositionen. Allt detta kan naturligtvis bli ngt helt annat om Ingvar har en avvikande åsikt. :) Skall fråga honom innan bygget påbörjas om jag får anlita honom att rita upp hur rummet skall konstrueras.

De röda pilarna visar en möjlig variant av baselementplaceringar i rummet:
Bild

Det jag funderar över just nu:
1. Har jag hittat baselement som är mest lämpade för mig?
a. D.v.s. slutna lådor, låg dist och hög ljudkvalitet.
b. Total budget för basåtergivningen är 20 - 30 000 kr inkl slutsteg och material.
c. Måste vara minst 4 element.
2. Vilken lådvolym är den rätta per element?
a. Jag kan avvara upp till 2 m3 av rummets volym.
b. IB är inget jag vill använda, trots att jag praktiskt har den möjligheten.
3. Letar febrilt efter distmätningar på AV15-X? Har googlat, men hittills utan resultat…

AE AV15-X
Qms: 4.1
Vas: 197L
Cms: .22mm/N
Mms: 200g
Rms: 7.4kg/s
Xmax: 23mm
Sd: 794sqcm
Qes: .39
Re: 3.2
Le: .196mH
Z: 4ohm
Bl: 15.6Tm
Pe: 1000W
Qts: .36
1W SPL: 90.4dB
2.83V: 94.3dB

Maelstrom 18.
Fs: 17.4 Hz
Le: 4.0mH
Re: 3.8 Ohms (Voice Coils wired in series)
Qms: 3.62
Qes: .42
Qts: 0.37
Mms: 525g
Cms: 0.16 mm/N
Vas: 313L
Sd: 1182 cm^2
BL: 22.9
X-max: 32mm
Pmax: 1500W
SPL: 87.8 db/1W/1M

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-14 21:23

Kul tråd! :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-15 09:47

Kul tråd. AE´s element är en variant av de elementen jag använder själv och jag kan intyga att det är RIKTIGT trevliga grejer. De borde egentligen kosta mångdubbelt mer än de gör, speciellt i sverige. De är byggda på lambda-plattform vill jag minnas?
Enda frågan: Du skriver att kan KAN men inte VILL bygga IB. Vän av ordning måste ju då fråga: Vafförårå?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-15 13:47

steveo1234 skrev:De är byggda på lambda-plattform vill jag minnas?

Stämmer de är konstruerade utefter Nicholas McKinney´s motorsystem om än något enklare än hans Appollomotor.

Nicholas startade förövrigt sitt företag efter samtal och inspiration från Ingvar Öhman som han har den största respekt för. Lite kul för oss svenskar :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-15 15:20

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:De är byggda på lambda-plattform vill jag minnas?

Stämmer de är konstruerade utefter Nicholas McKinney´s motorsystem om än något enklare än hans Appollomotor.

Nicholas startade förövrigt sitt företag efter samtal och inspiration från Ingvar Öhman som han har den största respekt för. Lite kul för oss svenskar :)

Ser man på!. Jag har bara haft kontakt med hmm , vad var nu namnet, Janovich kanske?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-15 21:36

steveo1234 skrev:...
Enda frågan: Du skriver att kan KAN men inte VILL bygga IB. Vän av ordning måste ju då fråga: Vafförårå?

Tack, jag var rätt säker på att du skulle nappa på den diskussionen! :)

Jo, rummet blir troligen ca 4,5*5,4 meter, men källarutrymmet kommer troligen bli totalt ca 4,5*7,2 meter invändigt, men väggen bakom soffan (se ritningen i mitt första inlägg) kommer troligen bli rätt mjuk och innehålla basabsorbenter, om Ingvar tar på sig jobbet och anser att det är rätt att göra så. Rent teoretiskt skulle jag ju kunna vända på möbleringen och använda de ca 18 m^3 till IB.

Efter att ha lyssnat på Inos produkter i några olika rum och läst det mesta jag hittat som Ingvar skrivit sedan 1989, så har han ett rätt stort förtroendekapital hos mig. Visst, jag borde kanske lära mig allt och forska en massa själv för att verifiera att det stämmer, men den tiden är jag inte beredd att lägga ner och dessutom har jag inte kunskap om hur jag skall gå tilllväga heller. Jag väljer därför att lita på det han säger/skriver tills motsatsen bevisats.

Om Ingvar skriver att han utrett skillnaden mellan IB och "vanliga" lådor och kommit fram till att IB inte är rätt väg att gå, så litar jag på honom tills jag ser några rimliga skäl att ompröva den ståndpunkten. Medveten om att det kanske retar några på forumet att någon (jag) kan lita på en person utan att ha undersökt saken själv, men den smällen får jag ta.

Hoppas du inte tar illa upp av ovanstående Steveo1234! Jag tycker mycket du har skrivit är intressant att läsa och dina infra-diskussioner följer jag med stort intresse! Men när det gäller IB vs lådbyggen så har jag svårt att hitta argumenten till varför jag skall gå på IB-alternativet. Om jag väljer en sluten låda som är "tillräckligt" stor så hoppas jag kunna få en god basåtergivning i vilket fall. Hoppas du ändå kan komma med några tips och tankar angående mina elementfunderingar. Du kanske känner till några distmätningar på något AE-element?

I en gammal tråd där IB diskuterades:
Margaux skrev:...
Det märkliga är att IB:n rent mätmässigt går lika djupt men är hopplöst efter när man lyssnar.
...

IngOehman skrev:Margaux!

Det finns förstås massor av saker som skiljer systemen mätmässigt, inte minst när man mäter i "dynamikdomän", men...

Om du vill se en mycket signifikant skillnad på systemen grafiskt, så kör en vattenfallskurva. Du kommar att fatta... :wink:

Hörbart kan det översättas till artikulation och upplösning.

Vh, iö

I en annan tråd:
IngOehman skrev:Mnjae... Man kan noh diskutera om ett bostadsrum (för du talar väl
inte om att ha utomhur på andra sidan?) är en bra högtalarlåda...

I själva verket skulle jag kalla det för en mardröm.

Jag har gjort en del experiment med det, och varje gång har jag lovat
mig att aldrig utsätta någon för en sådan bedrövlig basåtergining som
den man får när man har ett rum bakom baselementen... Bara att när-
fältsmäta och titta på vattenfallet, om man inte tror på att det finns
några problem. :?

En enda gång har jag dock byggt något som kanske kan kallas ett
IB-system, och det var när det fanns möjlighet att använda en rimligt
liten vind som "låda", och med rimligt liten så menar jag att den bör
vara mindre än 10 000 liter.

Det som gjorde att jag tyckte att det var en användbar lösning var
att det okejades att fylla "lådan" med ett antal kubikmeter mineralull.
Jag har för mig (det var många, många år sedan) att jag använde 12
stycken mjukupphängda och lättmembranade 12"basar med små
magnetsystem (Sinus). Det blev bra.

Vh, iö

M50

Inläggav M50 » 2010-03-15 23:54

Instämmer med Sanny_X - kul tråd! :)

/M50

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-16 09:08

Kitchenmaster: Då förstår jag hur du resonerar. Men, bara för att förtydliga om det är någon annan som läser: "Margeaux"´s IB uppfyller inte de minikrav som man rimligtvis bör ställa på en IB. Att Inos moduler låter bättre än hans lösning förvånar mig inte alls.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-26 21:41

Kitchenmaster:
Varför har du tänkt placera 2 av basarna bakom lyssningsplatsen? I de flesta fall brukar väl logekonceptet innebära att all basåtergivning skall komma framifrån?

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-26 21:44

Vad roligt att du ifrågasätter samt kommer med tips och synpunkter! :wink:

Kitchenmaster skrev:Kitchenmaster:
Varför har du tänkt placera 2 av basarna bakom lyssningsplatsen? I de flesta fall brukar väl logekonceptet innebära att all basåtergivning skall komma framifrån?

Det vet jag inte ännu, men jag hoppas att Ingvar senare i vår skall svara på det.

Om jag förstår detta inlägg rätt från Ingvar verkar det ibland finnas vissa fördelar att låta viss bas återges från väggen bakom lyssningsplats, i.a.f. om de bakre basarna spelar med lägre nivå än de vid högtalarväggen.

IngOehman skrev:<snip>
Om man har två bakom sig och fyra framför sig så blir det ju liksom
automatiskt 6 dB mindre (1/4 av ljudeffekten) bakifrån. ;)

Det brukar vara ganska "lagom" (plus minus massor*).

Vh, iö

- - - - -

*Det varierar ju från rum till rum.

Kanske blir det så att alla 8 element får sitta vid högtalarväggen. Min målsättning är ju att rummet skall få riktigt bra rumsakustik och jag vet inte (ännu) om basar bak då är överkurs eller om det bara är onödigt.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-28 20:44

Är det någon som kan hjälpa mig med en ungefärlig uppskattning om vad totalpriset kommer bli för att få hem basarna? Magnus Ö, du har väl (?) beställt en hel del och kanske har du lite vägledning att komma med till mig som är novis på USA-beställningar? :)

Om projektet blir av, så är min plan att beställa 10 st baselement (2 st kan vara kul att leka med till ngt annat projekt 8) ). Dollarn står i ungefär 7,30 kr. Är jag för optimistiskt om jag tror att totalpriset för alla 10 basar hamnar på maximalt 20 000 kr? (ca 15000 kr för elementen, samt ca 5000 kr för frakt och "övrigt")

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-28 23:49

14527 kr för element, sedan har jag ingen aning om hur mycket du får
betala i frakt, men oavsett så tillkommer moms på det totala priset.

Elementen inkl. moms slutar på ca. 18200, så det är nog ganska rimligt att
det kommer sluta runt 20k totalt. Lite mer kanske, beroende på frakt.

Senast jag beställde från USA så skeppades 6 st. 10"-basar för 150 dollar.
Du ska skicka 10 st. 15"-basar så det både väger mer och tar upp mer volym.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-29 11:15

204lbs (93kg) kostade $270 i frakt.

Tull tillkommer, 3% om jag inte minns fel. Plus administrativ avgift på ca 150kr (fraktbolaget för moms & tullhantering).

Vid betalning via kort så är det väl också så att de lägger till lite på dollarkursen.

//Michael

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-03-29 21:00

Aerob och Mich: Tack för bra svar! :)

Då ställer jag in mig på ca 21 - 23 000 kr totalt för baselementen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-30 19:05

Fråga vilken varukod som dom skriver, för då kan du kolla upp va tullen blir. För 8518299590 är det 3%.

Jag såg att elementet finns med två olika impedanser. Endel element har då olika småsignalparametrar. Har detta element samma spec för de två?

Vad väger en sån där?

När du har fått en offert/pris uppgift på allt (inkl frakt). Så kan du kanske ringa till dom och försöka pruta. Typ, frakten var så jätte dyr, kan ni inte ge mig ett bättre pris på elementen...

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 20:34

Du kan ju be dem göra "fakturan" som föjer med elementen till 50% av värdet, det fungerar ibland. Men då är transportförsäkringen halverad med...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-21 22:05

Jag har fortfarande stor beslutsångest över vilka basar jag skall köpa. :?
Lutar fortfarande åt stora slutna lådor, men EA verkar ha leveransproblem med AV15-X. :( Underleverantörerna har enligt John på AE problem att leverera prylar med tillräckligt bra kvalitet, så AE tar hem stora delar av materialproduktionen. Just nu väntar de på något de kallar "termoformer" som jag tolkar används för att göra främre upphängningen. P.g.a. detta kommer priset stiga inom en snar framtid. Mer info finns här.

Ett annat skoj element vore ju annars Maelstrom-X 21". 4 st sådana i 400 liters sluten låda vardera skulle troligen leverera helt ok. Mina simuleringar i Basta talar dock till 8 st AV15-X´s fördel när jag matar dem med 2 st EP2500, men det är ju i teorin det...

Bild

Har googlat efter distmätningar för dessa element utan resultat. Någon på forumet som har en länk till distmätningar på nya Maelstrom-X 18, 21 eller AE AV15-X? :-) ("Gamla" Maelstrom har ju bl.a. den gode Isidor mätt en del på här)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-21 23:03

Kitchenmaster skrev:Om Ingvar skriver att han utrett skillnaden mellan IB och "vanliga" lådor och kommit fram till att IB inte är rätt väg att gå, så litar jag på honom tills jag ser några rimliga skäl att ompröva den ståndpunkten. Medveten om att det kanske retar några på forumet att någon (jag) kan lita på en person utan att ha undersökt saken själv, men den smällen får jag ta.

Nu uppfattade inte jag det han skrev, som att han dömmer ut IB, däremot skrev han att det ställer stora krav på utrymmet bakom dem, att det är stabilt och oresonant, vilket inte är helt lätt att åstadkomma.
Men har jag missuppfattat honom, så hoppas jag att han rättar mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-04-26 23:12

Mina I-landsproblem fortsätter ge mig beslutsångest... :oops:

För några månader sedan började jag svänga bort från Maelstrom 18 resp 21 till hemmabiorummet. Nu pendlar jag mellan nedanstående, i fallande ordning:

12 st Dayton RSS390HF i vardera 150 liters slutna lådor, monterade a la Piotr. (Konarea motsvarande mer än 20 st 12")
* Väldigt billiga element. ($152/st)
* Relativt kort linjär slaglängd jämfört med de bästa/dyraste elementen. (14 mm)
* De distmätningar jag har sett säger att den har problem med kombinationen låga frekvenser och låga ljudtryck. :?

Bild
----

8 st AE AV15X i vardera 150 liters slutna lådor, monterade a la Piotr.
* Relativt billiga element. ($200/st senast det gick att köpa)
* Gott rykte.
* Relativt lång linjär slaglängd. (23 mm)
* AE har stora leveransproblem och har tills vidare tagit bort möjligheten på hemsidan att beställa dessa element. :(

Bild
----

4 st TC Sounds LMS 5400 i vardera 200 liters slutna lådor, monterade a la Piotr. (Konarea motsvarande ca 6 st 15")
* De bästa distmätningar jag sett på ngt baselement. (nix, jag har inte sett mätningar på Inos 12")
* Dyrt så in i helvete, både element och frakt... :( ($900/st)

Bild
----

16 st SB Acoustic 12" ("Tonegen-ersättare") i vardera 117 liters slutna lådor, monterade a la Piotr.
* Ok element enligt Ingvar.
* Inte så dyrt. ($153/st)
* Kort linjär slaglängd jämfört med övriga element jag velar mellan. (11 mm)
* Har fått ett meddelande från tillverkaren som jag inte har beslutat hur jag skall bemöta:
"I got contacted by david to handle your interest in 12" Drivers from SB Acoustics. Unfortunately we only have 10pcs on stock.
Would you still be interrested? Are you buying as OEM?"

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-26 23:38

Dayton RSS390HF är ett föråldrat element med föråldrad prestanda. Pass.

AE AV15X: Oh la la. Good shit. Relativt gammalt element också, men, det håller en härlig kombination av hög kvalitet och hög ljudtryckskapacitet. Kan starkt rekommenderas om det över huvudtaget går att köpa...

TC Sounds LMS 5400: Best of the best. Inte onödigt prisvärt, men, bättre än såhär blir det inte.

SB Acoustic 12" : Söt. Har inte många styrkor jämfört med de andra elementen på denna listan.

Min rekommendation? 8*AV15h om du inte tänker köra någon PEQ eller andra ingrepp som du har full kontroll över. 4*LMS5400 i annat fall sålänge du inte tänker använda mer än kanske halva slaglängden. Den sistnämnda lösningen kommer antagligen att kräva mer effekt. Jag tror de kan ta runt 3-4kW stycket?

För 1000dollar får du 4 stycken AV15x för varje LMS5400. Det gör dem rätt prisvärda i sammanhanget tycker jag...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-26 23:38

LMS5400 känns givet i det sammanhanget, kanske du kan få lite bidrag av några av oss andra intresserade om du lånar ut ett för mätningar till Ingvar :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-26 23:41

Alexi skrev:LMS5400 känns givet i det sammanhanget, kanske du kan få lite bidrag av några av oss andra intresserade om du lånar ut ett för mätningar till Ingvar :)

Vilka mätningar skulle man göras på det elementet som inte redan gjorts flera gånger redan?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-26 23:44

steveo1234 skrev:
Alexi skrev:LMS5400 känns givet i det sammanhanget, kanske du kan få lite bidrag av några av oss andra intresserade om du lånar ut ett för mätningar till Ingvar :)

Vilka mätningar skulle man göras på det elementet som inte redan gjorts flera gånger redan?
Det finns det redan en lång tråd om. Men tex. hur linjärt konen rör sig in och ut.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 23:46

Jag får väl säga att om du har utrymmet så känns 24 stycken SB-basar som en rätt attraktiv lösning då du till skillnad från de andra alternativen kommer få ett mycket lättdrivet system med mycket god kontroll

Har du verkligen kommit fram till att de behöver 117 liters lådvolym? De ser ju väldigt motorstarka ut och har inte så stor slaglängd?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-27 00:49

24 stycken 117 literslådor håller sig i alla fall under 3 kubikmeter. :|
Några 5400, 18" kan snart vara på väg till mitt i Östersjön.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-27 06:09

För 2 tc LMS18 så kostar dom om man betalar allt i sverige 15024,11 kr och det är enligt tullverkets avgifts guide .sen beror det på lite hur man kalkylerar med siffrorna.
Och skulle man köpa 2 så kostar dom där över 11.373.11kr.
Sen skulle jag tro att man kan ta in dom som reservdel då magnet och korg är skillda och då är det 2% som gäller.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-27 06:37

[s]sb 12 har Q på 0.5 i en låda på 105 liter. så några 117 l behövs väl knappast. med 80-90% fyllning så kan man gå ner kanske till 80-90 liter och få samma kurva.[/s]

Rent pris/prestanda och volymmässigt känns det väldigt mycket mer attraktivt. Med 16 stycken har du all prestanda som behövs.

Men hur gör man rent praktiskt för att få fram de där 5-15Hzen? Mitt minidsp går bara ner till 20Hz, under det kan jag inte ställa in någon boost. Vilka andra eqs finns det som fixar att ställa in under 20Hz?
De mätprogram jag har tar sig inte lägre än 20Hz heller så det finns ju små möjligheter att veta hur bra man lyckas under 20Hz också. Kanske är lite OT men iaf..

edit: hmm simulerade på fel element där..
204 liter kräver det för 0.5 Q. men 0.577 kan fås i 130 liter.
Senast redigerad av Kraniet 2011-04-27 09:55, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-27 06:50

Kitchenmaster skrev:
IngOehman skrev:<snip>
Om man har två bakom sig och fyra framför sig så blir det ju liksom
automatiskt 6 dB mindre (1/4 av ljudeffekten) bakifrån. ;)

Det brukar vara ganska "lagom" (plus minus massor*).

Vh, iö

- - - - -

*Det varierar ju från rum till rum.

Kanske blir det så att alla 8 element får sitta vid högtalarväggen. Min målsättning är ju att rummet skall få riktigt bra rumsakustik och jag vet inte (ännu) om basar bak då är överkurs eller om det bara är onödigt.

Jag tolkar det inte på samma sätt som du... jag tolkar det inte som någon rekommendation - utan snarare "hur man får det att funka om man måste". Dvs. om nivån bakifrån är tillräckligt mycket lägre så kommer man fortfarande att uppfatta det som om den kommer framifrån.

Jag hade nog tagit alla framifrån om jag var du. (Personligen kommer jag nog tyvärr inte att kunna uppnå Ingvars rekommendation i min lilla hemmabio däremot.)

SB Acoustic 12" ("Tonegen-ersättare")

Åsyftar detta NHT/Tonegen 1259? I så fall får jag nog flika in att både 16 och 24 som omnämnts är ruskigt mycket... :lol: Visst är det ultrakompetenta element som diskutteras, men hallå... man skall överleva om en kabel ramlar ur eller någon okynnesvridit volymkontrollen... (säger han med 8st 1259)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-27 08:21

ja det gäller ju att sätta saker lite i proportion. jag har två 15tum i varsin sluten låda på 70 liter. full nivå ner till 20 Hz som är lyft cirka 10dB i relation till högre frekvenser. Och det är väl bara under de mest basintensiva sekvenserna i film som de rör sig nån mm. Till musik är det ofta att man knappt ser att det rörs (beroende på musik). Och då är det såpass hög volym att andra i familjen tycker det är jobbigt högt. Jag själv tycker nog också att det kan vara lite påfrestande under längre perioder.

16 st sb12 är i relation till det helt sjukt mycket kapacitet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-27 09:10

Det verkar vara ett specialelement då det diffar rätt duktigt och inte har samma beteckning som elementet på deras hemsida?

Det kanske är därför du fick frågan om du är oem...
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till DIY-forum