Jag har under lång tid haft en vision om ett dedikerat hemmabio- / musikrum i vår villa, men renoveringen av resten av huset samt mitt förvärvsarbete har tagit den största delen av min fritid senaste åren. Om gud är god och min tidsoptimism inte för dålig så skall jag dock börja gräva ut för lekrummet (källarrum) till sommaren/hösten.
I flera år har min plan varit att köra med Ino Audio prof Y4 under 80 Hz, men senaste tiden har jag blivit alltmer nyfiken på att även kunna återge 5-15 Hz på ett bra sätt. Fullt medveten om att flera på forumet tycker det är onödigt (inte minst Subjektivisten), men jag har resonerat som så att om det inte funnits några vinster med det hade inte Ingvar haft ”Infra” i sitt sortiment. Det, samt Steveo1234´s infra-kampanj har lyckats påverka mig i infra-riktningen.

Trots att jag är medveten om att jag väljer mellan ”den mest naturtrogna återgivning som går att köpa för pengar mellan 15-80 Hz” versus ”goda förutsättningar för en rätt ok återgivning mellan 5-80 Hz” så är min nyfikenhet (för tillfället) för stor för att skippa frekvenser under 15 Hz. Bl.a. har Isidors intressanta synpunkter fått mig att våga testa på ngt nytt:
Isidor skrev:...
*För att ingen skall få för sig att det finns någon magisk musikalitet inbyggd i high-end-varianterna så kan jag lova att det i praktiken bara är två parametrar som spelar roll för basmoduler, frekvensgång och distorsion. Med god frekvensgång (i rummet = med eq!) och låg dist (av alla typer och oavsett ljudtrycksnivå) spelar det ingen roll om man kör musik eller ljudeffekter, resultatet blir oerhört imponerande hur som helst.
Inos infrasystem (Y6 – Y12) är tyvärr långt utanför min budget så jag tvingas därför försöka hitta andra, billigare (sämre) lösningar.
Lämpliga baselement
Har letat runt på internet och hittat 2 lämpliga kandidater, främst efter tips här på faktiskt. 8 st AE AV15-X eller 4 st Maelstrom 18. Både varianterna drivna med 2 st EP2500. Just nu är jag mer inriktad på att använda 8 st AV15-X:

Låddimensionering
Tänkte använda slutna lådor på mellan 150 – 200 liters innervolym till AV15-X, 60-80 % fyllda med glasull. Vill helst inte gå under 150 liter för att hålla ljudtrycket inuti lådan så lågt som möjligt. Tänkte att tillsammans med Inos CR80S och dess tiltfunktion så borde det gå att få en ok tonkurva (stigande mot låga frekvenser) trots att konstruktionen börjar falla rätt högt i frekvens. Hoppas klara mig utan infratillsatsen till CR80S för att spara slutstegseffekt och verkningsgrad.
Placering av lådorna i rummet
Rummet blir troligen 4,5*5,4*2,3 m och en idé jag har är att placera 4 st på rad vid högtalarväggen, 2 st i vardera hörn uppe vid taket vid högtalarväggen, samt 2 st bakom lyssningspositionen. Allt detta kan naturligtvis bli ngt helt annat om Ingvar har en avvikande åsikt.

De röda pilarna visar en möjlig variant av baselementplaceringar i rummet:

Det jag funderar över just nu:
1. Har jag hittat baselement som är mest lämpade för mig?
a. D.v.s. slutna lådor, låg dist och hög ljudkvalitet.
b. Total budget för basåtergivningen är 20 - 30 000 kr inkl slutsteg och material.
c. Måste vara minst 4 element.
2. Vilken lådvolym är den rätta per element?
a. Jag kan avvara upp till 2 m3 av rummets volym.
b. IB är inget jag vill använda, trots att jag praktiskt har den möjligheten.
3. Letar febrilt efter distmätningar på AV15-X? Har googlat, men hittills utan resultat…
AE AV15-X
Qms: 4.1
Vas: 197L
Cms: .22mm/N
Mms: 200g
Rms: 7.4kg/s
Xmax: 23mm
Sd: 794sqcm
Qes: .39
Re: 3.2
Le: .196mH
Z: 4ohm
Bl: 15.6Tm
Pe: 1000W
Qts: .36
1W SPL: 90.4dB
2.83V: 94.3dB
Maelstrom 18.
Fs: 17.4 Hz
Le: 4.0mH
Re: 3.8 Ohms (Voice Coils wired in series)
Qms: 3.62
Qes: .42
Qts: 0.37
Mms: 525g
Cms: 0.16 mm/N
Vas: 313L
Sd: 1182 cm^2
BL: 22.9
X-max: 32mm
Pmax: 1500W
SPL: 87.8 db/1W/1M