Hej Hetsporre!!!
Som en tidigare ägare kanske jag kan komma med lite lyssningsintryck. Jag skulle tro att vi har rätt så lika musiksmak av det du har skrivit.
Det första jag skulle vilja säga är att den låter "annorlunda" jämfört med "vanliga" högtalare, vilket kräver en viss tillvänjning. Första gången jag hörde dem var jag inte så imponerad, sedan råkade jag spela lite Tori Amos och jag var såld. Ingen högtalare jag har hört tidigare har klarat att återge hennes flygel på samma sätt.
Själv ägde jag ett par Sonus Faber Electa Amator innan och de låter väldigt olika jämfört med pi60s.
Pi60s är en fullregister högtalare utan någon extra puckel i bassområdet som SF, de går väldigt djupt, man vill gärna spela fruktansvärt högt (i varje fall ville jag det

). Djupbasregistret är extremt välupplöst, man kan exemplvis följa basgångarna på Massive Attacks album mycket tydligare än man kunde med SF. Det är även väldigt dynamiska över hela registret.
Dock kan med sämre inspelad skrammel(indie) pop-rock sakna den lite höjda basen och avrullade toppen på SF:arna.
Så mitt tips är att du tar tid på dig och tar med många olika skivor när du väl åker för att provlyssna.
(Äger tyvärr inte mina pi60s längre eftersom jag behövde pengar och var tvungen att sälja dem. Har idag ett par PiP).
Med vänlig hälsning
at