Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Pi60s

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 07:03

Bild Om jag inte misstar mig
alldeles så har såväl Nattlorden som Rydberg beställt denna
högtalare, något som förstås ökar nyfikenheten. Vore ju trevligt
med en tråd där man kan läsa om denna speciella högtalare,
inte minst vore ju kommentarer från de som äger dem önskvärda.
Själv har jag varken hört eller sett dessa men blir ju som sagt
klart nyfiken och skulle vilja veta mer. :wink:

IÖ-citat, saxat från Sonicdesign.se:
Men man kan säga att pi60s är den finaste fullregister-
högtalaren för hemmabruk jag konstruerat.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-05-12 08:02

Nu blir jag lätt imponerad, både LTS och Ino Audio - undrar vart detta skall sluta :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 08:25

Bamsefar skrev:Nu blir jag lätt imponerad, både LTS och Ino Audio - undrar vart detta skall sluta :)

Jag trivs ju fint med mina RC-L men hoppas förstås få lyssna till
pi60s hos Ingvar framöver, och då vet man ju aldrig;) Har själv
bara hört piP än så länge och de var ju inte så dumma... 8)
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-12 08:27, redigerad totalt 1 gång.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-05-12 08:26

undrar vart detta skall sluta

I audiohimmeln såklart! :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 08:29

Både Bamsefar och Hifirocker har alltså lyssningserfarenheter att delge oss?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-12 08:31

Jag har hört pi60s hos molle här på forumet. Det är fina högtalare. :) Om man säger såhär, jag tror det är svårt att inte bli nöjd* med dom högtalarna oavsett vad man hade för "ljudsmak" innan...

*på riktigt, inte bara nyhetens behag alltså.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 08:40

Martin skrev:Jag har hört pi60s hos molle här på forumet. Det är fina högtalare. :)
Om man säger såhär, jag tror det är svårt att inte bli nöjd* med dom
högtalarna oavsett vad man hade för "ljudsmak" innan...

Undrar om de, trots dess stora potential*,
även är 'förlåtande' mot sämre fonogram?

*) Mitt antagande, utan att ha hört dem själv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-12 08:46

Det där med förlåtande är lite skumt för man märker snart att mycket av det ljud man trodde var avslöjande hos många högtalare egentligen är färgningar och distorsion. Min uppfattning är att på ett par bra högtalare (som pi60s tex) går det att lyssna även på dåliga inspelningar utan att det låter illa eller är svårt att njuta. Jag tror att det har med högtalarnas ärliga natur att göra. När bristerna (på inspelningarna) inte döljs med andra fel så är det lättare att acceptera felen. Det är iaf min erfarenhet som högtalarbyggare på hobbynivå :) .

Har du hört någon högtalare som bara låter bra på riktigt audiofila inspelningar? Jag har hört flera sådana och har kommit fram till att det är för att de är för dåliga, inte för att de är "för bra".

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-05-12 08:51

Hetsporren skrev:Både Bamsefar och Hifirocker har alltså lyssningserfarenheter att delge oss?

Jo jag har en del erfarenhet av pi60s ja. en jag försöker låta bli att delge folk vad jag tycker (normalt sett): Men man skulle kunna säga som så här: Dom är grymt ärliga, och har en ytterst liten påverkan på återgivningen. För ett stereopar så är de rackarns bra allstå, de flesta - inklusive mig själv - skulle lätt kunna leva med ett par !!!

matson

Inläggav matson » 2005-05-12 08:54

Jag har lyssnat lite grann hos IÖ på 60s och visst låter det fantastiskt(det lilla jag lyssnade). Däremot har jag lyssnat mer på "plain vanilla" Pi60.

Jag har lyssnat på Pi60 i 3 olika rum(varav ett är mitt eget) och med varierande elektronik(lite i alla fall). Det första som slog mig är ju det faktumet att det är en fullregisterhögtalare. (Det måste vara svårt att växla ner från det till en stativare som saknar nedersta oktaven.)
Artikulationen är nog det som imponerade mest på mig och just detta att dåliga inspelningar inte blir olyssningsbara, utan man kan liksom lyssna "igenom" felen och ändå ha (musikalisk)behållning av skivorna. Rör man sig utanför sweetspot så håller ljudbilden ihop bättre än några andra högtalare jag hört. Jag har "samma" ljudbild var jag än sitter i vår 3-sitssoffa. Det kantrar aldrig över som är så (sorgligt)vanligt.

Pi60s är förmodligen bättre än mina Pi60, men en direkt jämförelse har jag inte gjort. Jag har ingen direkt brådska att göra den jämförelsen dock. Däremot ett par basstöd till hösten kanske......

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-12 09:16

Hur lång är väntetiden?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-05-12 09:21

Jag har faktiskt hört pi60 och dom är jäkligt intressanta. Förlåtande tyckte jag inte att dom var men tydliga och med rejäl pondus. Det kändes som att dom gick djupt i basen men ändå var tydliga där vilket är svårt annars. Dessutom lät dom bra oavsett vilken skiva som laddades, klassiskt som hårdrock.

Nu hade den personen jag lyssnade hos ett par monoblock från Denon (POA 6600 nånting) så dom kanske kräver en del kraft.

Bra högtalare tycker jag men utseendet är väl sådär men det är ju en smaksak :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 09:22

matson skrev: Jag har lyssnat på Pi60 i 3 olika rum (varav ett är mitt eget) och med varierande elektronik (lite i alla fall). Det första som slog mig är ju det faktumet att det är en fullregisterhögtalare. (Det måste vara svårt att växla ner från det till en stativare som saknar nedersta oktaven.)

Ja, att byta till stativare känns osannolikt.
matson skrev:Artikulationen är nog det som imponerade mest på mig och just detta att dåliga inspelningar inte blir olyssningsbara, utan man kan liksom lyssna "igenom" felen och ändå ha (musikalisk) behållning av skivorna.

Detta skall bli intressant att få uppleva...
matson skrev: Rör man sig utanför sweetspot så håller ljudbilden ihop bättre än några andra högtalare jag hört. Jag har "samma" ljudbild var jag än sitter i vår 3-sitssoffa. Det kantrar aldrig över som är så (sorgligt) vanligt.

Låter som ännu en trevlig egenskap!
Birger skrev:Dessutom lät dom (pi60) bra oavsett vilken skiva som laddades, klassiskt som hårdrock.

Man måste alltså inte spela audiofiljazz? :wink: :oops: :wink:

matson

Inläggav matson » 2005-05-12 09:36

Max_Headroom skrev:Hur lång är väntetiden?

Vem vet? Jag byggde lådan själv. Jobbigt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-12 10:16

Max_Headroom skrev:Hur lång är väntetiden?
Jag är ju glad om jag får mina pi60s inom ett år fast det är nog inte så troligt. Men den som väntar på nått gott :D ..........väntar oftast förlänge :(
Class only looks like arrogance from below.

soren

Inläggav soren » 2005-05-12 10:18

Jag gick själv från RC-L till pi60, och även om jag tycker att RC-L är en klart underskattad högtalare så rekommenderar jag starkt en lyssning på pi60(s)!

Jag skulle egentligen köpt ett par pi60s men fick tillgång till ett par pi60 utan väntetid... så valet var enkelt.

Kör idag även ett par pX-2 moduler till dem, men jag funderar på att bara använda dem som LFE basar i hemmabion.

Tydligen så skall det gå att få pi60 i rå mdflåda på några veckor .. om man sedan lackar den hos en billackare i favoritlacken kan det nog bli väldigt snyggt. Jag skulle vilja lacka i en väldigt mörk vindröd bmw metallic.

Kolla in bilderna på:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.as ... hichpage=4

/Sören
Senast redigerad av soren 2005-05-12 10:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-12 10:21

Vätnetiden på pi60s tror jag är rätt lång med tanke på lådan. Däremot kan man få en byggsats av pi60 med äfrdigbyggd låda, antingen obehandlad eller svart-lackerad på mindre än en månad. Så var det iaf för några veckor sedan då jag köpte min byggsats av pi60.

pi60s har jag lyssnat på i Öhmans källare där de imponerade stort på mig. Har inte hört något bättre hittils. Detta trots att det var en hammabioreciever som stod för förstärkningen8O 8)

Ang. vanliga pi60 så måste jag instämma med att det faktiskt går att lyssna på lite sämre inspelningar utan att man stör sig på det.
Jag lyssnar själv en del på bla Trip Hop viket innebär att musiken ofta kan bestå av samplingar av varierande kvalitet.

Det är lite roligt att sitta och lyssna på de olika samplingarna i musiken och verkligen kunna urskilja hur dåliga de är på sina olika sätt. Om någon nu förstår vad jag menar :? :D

Ljudbilden är ochså riktigt häftig med sin breda sweetspot. På vissa inspelningar känns det ungefär som om man kan gå fram och "ta" på ljudet. Det är väl det som brukar kallas "bra släppp" tror jag :)

Mvh / Christian
Senast redigerad av Baltazar 2005-05-12 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-05-12 10:22

Hej Hetsporre!!!

Som en tidigare ägare kanske jag kan komma med lite lyssningsintryck. Jag skulle tro att vi har rätt så lika musiksmak av det du har skrivit.

Det första jag skulle vilja säga är att den låter "annorlunda" jämfört med "vanliga" högtalare, vilket kräver en viss tillvänjning. Första gången jag hörde dem var jag inte så imponerad, sedan råkade jag spela lite Tori Amos och jag var såld. Ingen högtalare jag har hört tidigare har klarat att återge hennes flygel på samma sätt.

Själv ägde jag ett par Sonus Faber Electa Amator innan och de låter väldigt olika jämfört med pi60s.

Pi60s är en fullregister högtalare utan någon extra puckel i bassområdet som SF, de går väldigt djupt, man vill gärna spela fruktansvärt högt (i varje fall ville jag det :wink: ). Djupbasregistret är extremt välupplöst, man kan exemplvis följa basgångarna på Massive Attacks album mycket tydligare än man kunde med SF. Det är även väldigt dynamiska över hela registret.

Dock kan med sämre inspelad skrammel(indie) pop-rock sakna den lite höjda basen och avrullade toppen på SF:arna.

Så mitt tips är att du tar tid på dig och tar med många olika skivor när du väl åker för att provlyssna.

(Äger tyvärr inte mina pi60s längre eftersom jag behövde pengar och var tvungen att sälja dem. Har idag ett par PiP).

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-12 10:43

Ursäkta om jag är lite offtopic men vad kostar det att lackera Pi60s ? ?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 10:53

Dock kan med sämre inspelad skrammel(indie) pop-rock sakna den lite höjda basen och avrullade toppen på SF:arna.

Kan tänka mig detta fenomen!
Så mitt tips är att du tar tid på dig och tar med många olika skivor när du väl åker för att provlyssna.

Nu åker jag ju inte ut till Ingvar primärt för att lyssna på just pi60s men visst tar jag med nån "bra" blandskiva...

Tack ändå för intrycken, americantabloid & Co. :D
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-12 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-12 10:54

Tror det står i produktkatalogen att pi60s inte bör lackeras.

Edit: Klistrar in detta från katalogen:

"Lackeras högtalaren direkt på MDF-ytan kan lacksprickor uppstå i hörnen på grund av små rörelser i de högdämpande laminerade lådväggarna"

Mvh
Senast redigerad av Baltazar 2005-05-12 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-12 10:56

"Snälla, kan vi inte få en LTS- eller Ino-tråd till" :wink: .

Vad kul att du har ändrat dig HS! :D
11010000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 11:07

Mr_Ekan skrev:Vad kul att du har ändrat dig HS!

Tack, men jag skulle blivit minst lika trött om det tjatades om Canton Ergo RC-L i vareviga tråd... Därför tycker jag idén med en tråd om en pryl är bra. Kolla på Prisjakt, där gör dom ofta trådar till "officiella": med ambitionen att samla info om just en specifik produkt i en specifik tråd!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-05-12 13:25

Hetsporre:

Jag har tyvärr inte lyssnat på pi60s ännu, utan enbart r56 (ett av inos toppsystemen) i kombination med fyra baslådor och piP (som jag har själv). Ska inte störa mer :oops: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Pi60s

Inläggav Nattlorden » 2005-05-12 15:56

Hetsporren skrev:Om jag inte misstar mig
alldeles så har såväl Nattlorden som Rydberg beställt denna
högtalare

Rydberg svarar jag inte för, men med avseende på mig så misstar du dig alldeles, ja.

När kapital finns tillgängligt så blir det (om man får lov) ett eller två par Y-2or att backa upp mina piP och därefter i28s eller än hellre i32z.

pi60s har faktiskt.se inte riktigt lyckats locka mig... kan ha med lägsta djupbasen att göra kanske... och känns dumt att skaffa pi60s + basmoduler när det finns dedicerade toppar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-12 16:11

NL: Jaha, på så vis! :wink:
HR: Du störde inte.. 8)

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-05-12 18:17

Om man säger såhär, jag tror det är svårt att inte bli nöjd* med dom högtalarna oavsett vad man hade för "ljudsmak" innan...

Det är precis min uppfattning. Jag har levt med mina pi60s i lite mer än fyra år och jag får en genuin känlsa av total tillfredsställelse varje gång jag trycker på "play"... :P

Jag har dessutom kompletterat med ett par bs60, som lyfte återgivningen ytterligare ett snäpp.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-12 19:24

Hetsporren- Du kan komma över till mig och lyssna på mina pi60 om du vill. Har väl 90% hårdrock/rock i hyllan, resten klassiskt, fungerar alldeles utmärkt..
/Jonas

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-05-13 05:55

Jag var tvungen att åka till min pi60-kompis och lyssna lite en gång till. Han har alltså pi60 inte pi60s.

Jag baxade dessutom min tunga integrerade för att ha mer att jämföra med. Vi lyssnade en bra stund på musik via den och jag är väldigt imponerad av dessa högtalare. Dom låter fylligt utan att vara svullstiga och är mycket tydliga. Röster kommer fram på ett naturligt sätt.

Vi avslutade kvällen med att kolla in Sverige-Schweiz i VM-hockeyn och han har numera köpt en DTS recivier Pioneer vsx 2014. Han har ännu inga bak eller centerhögtalare men tv-ljudet var det inget fel på i alla fall :D

Mycket trevliga högtalare dom där pi60. Skulle inte vara ledsen om jag "tvingades" att äga sådana. Då har jag ändå högtalare som kostar nästan dubbelt så mycket som en byggsats med pi60 men jag är inte alls säker på att dom är bättre.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-13 08:19

Birger skrev:Jag var tvungen att åka till min pi60-kompis och lyssna lite en gång till. // Då har jag ändå högtalare som kostar nästan dubbelt så mycket som en byggsats med pi60 men jag är inte alls säker på att dom är bättre.

Härligt Birger! Att nu åka ut för att lyssna igen, släpa med sig sin
egen stärkare och sen krasst konstatera att ens egna - dubbelt
så dyra - högtalare inte står upp är coolt och tyder på två saker:
Stor entusiasm och ett prestigelöst förhållningssätt till hobbyn :!:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi