David_A skrev:På komprimerat material så brukar jag sänka ner nivån runt delningen för att kunna kräma ur lite extra.
Vad har du för värden på säkringarna?
En halv ampere.
Moderator: Redaktörer
David_A skrev:På komprimerat material så brukar jag sänka ner nivån runt delningen för att kunna kräma ur lite extra.
Vad har du för värden på säkringarna?
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Säkringarna gick VÄLDIGT tidigt. Med största säkerhet p.g.a den usla kvaliteten.
Högdynamiskt material har jag spelat BETYDLIGT starkare.
Du har ju spelat med skit musik förut som resulterade i ett antal brända diskanter.
Varför ut mana ödet det går nog att spela sonder ett par ino med.
Inte skitmusik. Dålig kvalitet. Viss skillnad..![]()
Vetefan om det ens går att spela sönder dom med en så safe säkring...?
Allt går att spela sönder om man andvänder lite dist så kommer det nog ett svampmoln ur dom diskanterna med.
Ja självklart går det jäte bra att spela sönder diskanterna på i56, man varför skulle man vilja det ?!
Men det Bagarn skriver är att med en sådan säkring så går det nog knappast att spela sönder något... säkringen löser ju ut typ GALET tidigt...
Frågan är om det löser ut "lite för tidigt" och Ingvar har spelat väldigt "safe" där eller hur det ligger till ?!
Tycker man ska ta och fråga Ingvar om det inte borde gå att öka till en lite fetare variant.. ?!![]()
Man behöver kanske inte vara 100% safe, man kanske kan nöja sig med 98% ?!![]()
dom där 2% är ju antagligen dom som ställer till det så att säkringen i dom flesta fall löser ut fast att diskanten inte ens är inärheten av att börja få problem.
eller ?! hur är det, Är det verkligen så att Bagarns diskanter hadde brunnit upp där vid den volymen om han inte haft säkringar, jag har svårt att tro det då timpolanen påstår sig lyssnat bra jäkla mycket högre med hårt komprimerad rock hos bla SunfireTHX med pi60s delade, och då har det inte brunnit några diskanter![]()
Så, jag tycker att det är helt klart värt att prata med Ingvar om detta och se om han har några rekommentationer på säkringar som man kan använda sig av i stället
Ja. Det känns RIKTIGT safe... Det var inte alls speciellt högt när säkringarna gick.
MagnusÖstberg skrev:Jag bara undrar.....för jag har haft en felkopplad högtalare hemma där ett misstag gjorde att massvis med extra energi gick in i diskanten.
Eftersom du har en termosäkring (?) i dina så kommer den ju lösa ut mycket tidigare om för mycket energi passerar den...
MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Med dynamiskt material är ineffekten dessutom inte konstant...
Jag råder dig att snacka med IÖ.
Den kontinuerliga effekten skilljer sig åt.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Men varför tål dom löjligt mycket effekt med Chris Jones på flac, men inte Pride of lions original-dvd...?
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Men varför tål dom löjligt mycket effekt med Chris Jones på flac, men inte Pride of lions original-dvd...?
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
För, som Magnus skrev, att lågdynamisk musik ger mer kontinuelig effekt till diskanten. Det kanske finns någon säkring som löser senare som du kan byta till. Alternativet är att testa och spela utan säkring.
Oavsett så finns det ingen diskant som klarar av odynamisk musik väldigt högt under längre tider, och det är verkligen något som kan påverka hörseln.
bakerman22 skrev:Jag ångrade mej...
Slog på en original musik-dvd nu. Okej, kanske inte världens bästa kvalitet, men ganska hyfsat påkostad koncert med 5.1.
Spelade den med stärkaren på 0, vilket är referens kan man ju tycka.
Inte speciellt högt. Klart under 100 dB.
Efter en kvart dog den vänstra i56..
Det går ju liksom inte. SÅ känsliga är väl inte diskanterna !!?
Ska ringa Ingvar imorrn och kolla om det går att säkra upp i alla fall lite..
bakerman22 skrev:Vad skulle kunna vara fel på filtret utan att någon skulle höra det då ?
Nae.. Tror inte att det är något som är fel. Tror bara att säkringen ligger löjligt safe.
När jag hade Kappa 600 så eldade jag ju ett gäng diskanter, men då spelade jag högre, och diskanten i i56 bör väl greja minst lika mycket som den i Kappa 600 ?
bakerman22 skrev:Vad skulle kunna vara fel på filtret utan att någon skulle höra det då ?
Nae.. Tror inte att det är något som är fel. Tror bara att säkringen ligger löjligt safe.
När jag hade Kappa 600 så eldade jag ju ett gäng diskanter, men då spelade jag högre, och diskanten i i56 bör väl greja minst lika mycket som den i Kappa 600 ?
steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Basarna säger definitivt inte ifrån på den modesta volymen - hur kan du tro det? Vi snackar 8st 12" basar som är hörnplacerade... De kan alltså leverera mer än Y-2subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Sa basarna ifrån eller var volymen tillräcklig?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Sa basarna ifrån eller var volymen tillräcklig?
MagnusÖstberg skrev:Basarna säger definitivt inte ifrån på den modesta volymen - hur kan du tro det? Vi snackar 8st 12" basar som är hörnplacerade... De kan alltså leverera mer än Y-2
steveo1234 skrev:Vet inte. Någonting sa ifrån, om det var mina öron, basarna eller subbasarna vet jag inte.
Jag ville helt enkelt sänka. Men, då spelade vi starkare än de flesta gör och starkare än vad jag vill lyssna en längre tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster