jonasp skrev:XTZ skrev:Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....
Här slutade jag ta XTZ på allvar. Sektbeteende? Väldigt lågt av en företagsrepresentant.
Rickard, om du läser lite på forumet ser du att här finns folk som har grejor som kan spela ner till 5 Hz. Och ja, det hörs. Och ja, en gränsfrekvens på 2,5 Hz kan vara hörbar då. Inga konstigheter alls.
Förlåt för att jag försökt lätta upp stämningen något i denna tragiska tråd! Jag ska genast återgå till grå och torr teknokratsvenska eftersom vissa här inte tål något annat!
Vi kommer inte heller att lägga någon energi på ändlöst filosofiskt dravel, utan håller oss strikt till fakta, helst uppmätta sådana.
När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)
Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.
Men att förkasta AP100 som mindre lämpligt för krävande ändamål anser vi är fullkomligt fel, det är ett bra slutsteg som lätt klarar högtalare i Divine-klassen utan att utgöra någon som helst flaskhals. Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.
Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen. Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.
LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.
/Rikard