LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-30 21:38

Ragnwald skrev:
lech skrev:Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.
MVH
Lech

Endast det bästa är gott nog. :)

Och vem är kapabel att bedöma det. Partiet, facket, LTS, eller Polisen? ( faktiskt har disskvaliserat sig själva ) :P
Kanske är det rent ut sagt individen. :?: som själv kan göra det bäst.
MVH
Lech :wink:
Senast redigerad av lech 2011-04-30 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-30 21:40

lech skrev:
Ragnwald skrev:
lech skrev:Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.
MVH
Lech

Endast det bästa är gott nog. :)

Och vem är kapabel att bedöma det. Partiet, facket, LTS, eller Polisen?
Kanske är det rent ut sagt individen. :?: som själv kan göra det bäst.
MVH
Lech :wink:

+1 på dina inlägg lech!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 21:48

lech skrev:Vi klagar på DIN normer,SAE normer,EU normer, SIS normer och ofantligt många "stanardiseringar" i övrigt. Låt människan tänka/välja själv är mitt måttå.

Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.
MVH
Lech
Är det här inlägget riktat till Någon speciel?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 21:48

lech skrev:Och vem är kapabel att bedöma det.

Vem som helst som behärskar både språk och teknik samtidigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-30 21:53

Nattlorden skrev:Möjligt, men han skjuter på fel mål... det är inte för att spela 2.5Hz som man vill ha en låg gränsfrekvens... utan för att sträcka den icke-avrullade frekvensgången lägre. Dvs... skulle det göra en detekterbar skillnad vid 10Hz eller inte?

Jag riktar mig inte bara till dig Nattlord men jag förstår inte riktigt vad det skulle ha för betydelse i praktiken. Det är ju sällan en återgivningskedja är rak ner till 10 hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 21:57

single_malt skrev:Jag riktar mig inte bara till dig Nattlord men jag förstår inte riktigt vad det skulle ha för betydelse i praktiken.

Tja, i förekommande fall så åsyftar det framför allt vad man måste klara av i denna häraden för att inte åka dit på det i en F/E-lyssning.

Men om vi säger så här... det är rätt kämpigt att få till nivå i infra-registret (för de som önskar det) som det är, så att behöva kämpa mot ett slutsteg som rullar av på en dessutom är inte önskvärt precis...

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-30 22:10

Okej, men i de flesta fall används väl eq för infrabas och då är det ju bara kompensera där?
Men nu är väl detta inte ett steg som kommer att användas som bassteg i infrasystem så jag undrar ändå om det finns nån praktisk betydelse av denna avrullning.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 22:39

single_malt skrev:Okej, men i de flesta fall används väl eq för infrabas och då är det ju bara kompensera där?
Men nu är väl detta inte ett steg som kommer att användas som bassteg i infrasystem så jag undrar ändå om det finns nån praktisk betydelse av denna avrullning.

Jag förekommer det svar jag misstänker att du kommer att få..

LTS lägger sig inte i hur ett steg kommer att användas av köparen utan bara om det kan, under några omständigheter, detekteras i en F/E..

Så att om det har någon praktisk betydelse bestämmer brukaren.

Bortser man ifrån detta så har det såklart ingen betydelse för de allra flesta. När man betänker kundkretsen är det förmodligen utan betydelse för samtliga...

Eller kanske inte förresten.. Som bassteg borde det kunna passa bra! Bryggat ger det 370w i 8ohm och 500+ i 4ohm..
2st kostar knappt 11k och det är nog inte helt lätt att hitta ett steg med motsvarande effekt för de pengarna..
Senast redigerad av Bonkas 2011-04-30 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-30 22:42

XTZ skrev:
...Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

hehe kasta in en sådan brandfackla här ibland alla humorlösa ....vister
:lol:
fö håller jag med vem hör eller har nytta av perverterade data
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-30 23:05

profbd skrev:
XTZ skrev:
...Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

hehe kasta in en sådan brandfackla här ibland alla humorlösa ....vister
:lol:
fö håller jag med vem hör eller har nytta av perverterade data

Jo, den var ganska kul faktiskt.
Men det är ändå lite alarmerande hur sällan det det kommer inlägg från postare som inte är helt programmerade.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 23:11

Fick en tanke..
Emotiva-steget hade väl en högre avrullningsfrekvens i basen än XTZ-steget?
Om man hade vänt på steken och kollat basen först kanske slutsatserna blivit omvända..*s*

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-30 23:17

Bonkas skrev:
single_malt skrev:Okej, men i de flesta fall används väl eq för infrabas och då är det ju bara kompensera där?

LTS lägger sig inte i hur ett steg kommer att användas av köparen utan bara om det kan, under några omständigheter, detekteras i en F/E..

Bortser man ifrån detta så har det såklart ingen betydelse för de allra flesta. När man betänker kundkretsen är det förmodligen utan betydelse för samtliga...

Eller kanske inte förresten.. Som bassteg borde det kunna passa bra! Bryggat ger det 370w i 8ohm och 500+ i 4ohm..
2st kostar knappt 11k och det är nog inte helt lätt att hitta ett steg med motsvarande effekt för de pengarna..

Eh va?
Behringer EP4000, t-amp ta2400 mfl ger mer effekt och är billigare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 23:26

steveo1234 skrev:
Bonkas skrev:

Eh va?

Jag sa aldrig att det var omöjligt..
Och om vi bortser ifrån vad som räknas till PA-grejer hamnar saken i annan dager.
Inte för att PA behöver vara sämre på att driva en bas, det kan erkännas..
Och visst är väl t.ex ett EP4000 enormt fult i jämförelse..*s*

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-30 23:30

Bonkas skrev:
steveo1234 skrev:
Bonkas skrev:

Eh va?

Och om vi bortser ifrån vad som räknas till PA-grejer hamnar saken i annan dager.

Ja, det där med utseende är ju svårt. Jag tycker att i alla fall t-ampen är mycket snyggare än XTZ förstärkaren men kan tänka mig att de flesta skulle tycka tvärtom.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-30 23:44

Jo, den var ganska kul faktiskt.
Men det är ändå lite alarmerande hur sällan det det kommer inlägg från postare som inte är helt programmerade.

det är inte spesielt högt i tak här om man tänker utanför fyrkanten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-30 23:58

Bonkas skrev:
steveo1234 skrev:
Bonkas skrev:

Eh va?

Ja, men desto bättre matchar den med andra godkända produkter.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-01 00:24

Julafton, så här i våretid ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-01 01:26

Personligen gillar jag Kalle Anka och ser inte att man behöver skämmas för att man jämförs med honom.
Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-01 01:29

MVH
Lech

Du kan välja vad du vill.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-05-01 03:33

subjektivisten skrev:
XTZ skrev:Frekvensgången överträffar specen rejält, och det är för mig en gåta hur man ens kan fråga efter en ännu lägre nedre gränsfrekvens än 2,5 Hz. Är det ett skämt eller? Det finns ju inga högtalare som kan återge sådana frekvenser, människor kan inte höra dem och framför allt skulle det bli problem med säkerheten, vem vill ha DC över högtalaren under så lång tid som en halvperiod varar? När ska man dra gränsen för skyddskretsarna vars uppgift är att detektera DC och koppla från högtalarna? 2,5 Hz motsvarar 0,4 sekunder för en period, där halva perioden medför DC med viss polaritet över högtalaren. Jag har då inte lust att utsätta mina högtalare för DC längre än 0,2 sekunder.
Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Ytterst oseriöst inlägg. Ett tips är att lära dig något istället för häva ur dig massa strunt, så framstår XTZ mer seriöst.
Ditt inlägg skulle framstå mer seriöst om du hade diskuterat sakfrågan istället för att bara hävda att XTZ häver ur sig "massa strunt". Till exempel kan du förklara på vilket sätt det XTZ hävdar är strunt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-01 07:56

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Jag riktar mig inte bara till dig Nattlord men jag förstår inte riktigt vad det skulle ha för betydelse i praktiken.

Tja, i förekommande fall så åsyftar det framför allt vad man måste klara av i denna häraden för att inte åka dit på det i en F/E-lyssning.

Men om vi säger så här... det är rätt kämpigt att få till nivå i infra-registret (för de som önskar det) som det är, så att behöva kämpa mot ett slutsteg som rullar av på en dessutom är inte önskvärt precis...

Du menar att man vid en F/E-lyssning skulle kunna detektera 10Hz?
Känns väl inte så relevant?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-01 09:00

sprudel skrev:Du menar att man vid en F/E-lyssning skulle kunna detektera 10Hz?

Nu har jag aldrig varit i närheten av ett LTS medlemskap, aldrig läst LTS tidskrift, aldrig deltagit i en F/E test eller för den delen läst mer än en eller kanske två mätrapporter från LTS, men det sägs ju att just basavrullning är något som ofta detekteras i F/E testerna.

sprudel skrev:Känns väl inte så relevant?

Nej, det känns verkligen inte som något jättestort problem. Därför är väl subjektiva omdömmen om färgningarna som detekteras mera intressant läsning än att steget detekterats.

En lätt avrullad bas är i min värld oändligt mycket gynnsammare än artefakter i mellaregister och undre diskant. Vad jag förstår så var det artefakterna just i de högre registren som fanns mer irriterande för just det här objektet.

Att försöka polarisera diskussionen runt nedre gränsfrekvensen (som i mätrapporten dessutom ansågs som "adekvat") och komplettera med lite brandfacklor om sektbeteende och dålig verklighetsförankring är ett utmärkt sätt att dra uppmärksamheten från vad som faktiskt detekterades. Vad jag förstår så fanns det andra artefakter som var betydligt mer detekterbara än en svag avrullning i basen.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-01 09:04

Jag fick aldrig någon reaktion på en frågeställning ovan så jag testar den igen..
Emotiva-steget fick ju mycket bra kritik generellt, men att basen rullade av vid 5hz var väl något av en plump i Emotiva-protokollet.
Xtz-steget rullar av vid 2.5hz.. Betydligt bättre alltså, även om det i LTS-världen är långt ifrån perfekt..(!)

Om man leker med tanken på testet hade inletts med att försöka utröna detektion i basen kanske hela utgången av testen sett annorlunda ut?

Kan man, då xtz enligt andras inlägg i tråden "sågades" och Emotiva fick så fin kritik, dra slutsatsen att en färgning i diskanten är allvarligare än en färgning i basen?

Och att basdrift inte faller inom vad (nu spyr ni väl på mig, men bare with me) LTS definierar som kvalificerat användande? 2st XTZ kostar väl ungefär vad ett Emotiva gör fraktat och skattat osv i Sverige och har mer effekt samt en bättre frekvensgång i basen. Innebär användandet att man ska driva infrasysten, vilket väl måste kunna kallas kvalificerat, vore en rekommendation av XTZ precis lika motiverad som den av Emotiva...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 09:29

Jag skulle inte ha något emot att använda XTZ som ett bassteg vid användande av basreflexmoduler rent kvalitetsmässigt.

Men i det segmentet utklassas de av sina egna ICE-powermoduler, och än mer av rätt konfigurerade UCD700 moduler från Hypex. Att driva basmoduler med klass A eller AB är för mig forntid och effektslöseri.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-01 09:39

hevi skrev:Att försöka polarisera diskussionen runt nedre gränsfrekvensen (som i mätrapporten dessutom ansågs som "adekvat") och komplettera med lite brandfacklor om sektbeteende och dålig verklighetsförankring är ett utmärkt sätt att dra uppmärksamheten från vad som faktiskt detekterades. Vad jag förstår så fanns det andra artefakter som var betydligt mer detekterbara än en svag avrullning i basen.

Lite svepande argumentation där, men antagligen syftar du inte på mitt inlägg. Jag diskuterade enbart detektion vid 10Hz.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-01 09:49

sprudel skrev:
hevi skrev:Att försöka polarisera diskussionen runt nedre gränsfrekvensen (som i mätrapporten dessutom ansågs som "adekvat") och komplettera med lite brandfacklor om sektbeteende och dålig verklighetsförankring är ett utmärkt sätt att dra uppmärksamheten från vad som faktiskt detekterades. Vad jag förstår så fanns det andra artefakter som var betydligt mer detekterbara än en svag avrullning i basen.

Lite svepande argumentation där, men antagligen syftar du inte på mitt inlägg. Jag diskuterade enbart detektion vid 10Hz.

Nej, det var inte riktat mot dig på något sätt. Det jag menade är väl mest vilken riktining den här tråden har tagit efter XTZ inlaga om undre gränsfrekvens, sektbeteende kalle-anka argument. Steget uppvisade ju tydligen andra färgningar som, vad jag förstår, upplevdes betydligt mer störande än en svagt avrullad bas.
Senast redigerad av hevi 2011-05-01 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 09:50

Sprudel:

10hz är väl kanske ointressant för dig, då rekommenderar jag att du bortser från parametrar som är ovässentliga för dig ;)

Behöver det vara svårare?

Då kanske du skall fokusera på det som är inom din målspec istället ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-01 10:06

XTZ skrev:Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Här slutade jag ta XTZ på allvar. Sektbeteende? Väldigt lågt av en företagsrepresentant.

Rickard, om du läser lite på forumet ser du att här finns folk som har grejor som kan spela ner till 5 Hz. Och ja, det hörs. Och ja, en gränsfrekvens på 2,5 Hz kan vara hörbar då. Inga konstigheter alls.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 10:19

hevi skrev: Steget uppvisade ju tydligen andra färgningar som, vad jag förstår, upplevdes betydligt mer störande än en svagt avrullad bas.

Självklart. Det kom mer upp som "vad mer måste fixas för att inte detekteras".

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 10:44

jonasp skrev:
XTZ skrev:Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Här slutade jag ta XTZ på allvar. Sektbeteende? Väldigt lågt av en företagsrepresentant.

Rickard, om du läser lite på forumet ser du att här finns folk som har grejor som kan spela ner till 5 Hz. Och ja, det hörs. Och ja, en gränsfrekvens på 2,5 Hz kan vara hörbar då. Inga konstigheter alls.

Förlåt för att jag försökt lätta upp stämningen något i denna tragiska tråd! Jag ska genast återgå till grå och torr teknokratsvenska eftersom vissa här inte tål något annat!

Vi kommer inte heller att lägga någon energi på ändlöst filosofiskt dravel, utan håller oss strikt till fakta, helst uppmätta sådana.

När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)

Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.

Men att förkasta AP100 som mindre lämpligt för krävande ändamål anser vi är fullkomligt fel, det är ett bra slutsteg som lätt klarar högtalare i Divine-klassen utan att utgöra någon som helst flaskhals. Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.

Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen. Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.

LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.

:)

/Rikard

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi