Moderator: Redaktörer
XTZ skrev:Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.
Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen.
Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.
LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.
Det verkar inte som om det intresserar XTZ tyvärr.DS skrev:Jag hade oxå hoppats på en förklaring till vad det var i steget som genererade den hörbara avvikelsen
XTZ skrev:jonasp skrev:XTZ skrev:Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....
Här slutade jag ta XTZ på allvar. Sektbeteende? Väldigt lågt av en företagsrepresentant.
Rickard, om du läser lite på forumet ser du att här finns folk som har grejor som kan spela ner till 5 Hz. Och ja, det hörs. Och ja, en gränsfrekvens på 2,5 Hz kan vara hörbar då. Inga konstigheter alls.
Förlåt för att jag försökt lätta upp stämningen något i denna tragiska tråd! Jag ska genast återgå till grå och torr teknokratsvenska eftersom vissa här inte tål något annat!
Vi kommer inte heller att lägga någon energi på ändlöst filosofiskt dravel, utan håller oss strikt till fakta, helst uppmätta sådana.
När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)
Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.
Men att förkasta AP100 som mindre lämpligt för krävande ändamål anser vi är fullkomligt fel, det är ett bra slutsteg som lätt klarar högtalare i Divine-klassen utan att utgöra någon som helst flaskhals. Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.
Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen. Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.
LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.
/Rikard
Bonkas skrev:trots att perfektion tydligen är allt det handlar om så får ett icke perfekt steg kanonfin kritik och ett annat icke perfekt steg sågas...
Konsekvens?
MagnusÖstberg skrev:Det verkar inte som om det intresserar XTZ tyvärr.DS skrev:Jag hade oxå hoppats på en förklaring till vad det var i steget som genererade den hörbara avvikelsen
De anser väl mest att LTS test ställer orimmliga krav och att det här steget är bäst i prisklassen.
Jag vet inte heller varför jag inte tycker om det - jag hade mer än gärna gjort det - ett par bryggade hade varit toppen till det priset om jag gjort det.
Jag tror att LTS bemödade sig om att testa steget med samma förhoppning - att hitta en guldklimp. Men allt är inte guld som glimmar tyvärr.
XTZ har betydligt mer intressanta produkter än det här enligt mig.
Nattlorden skrev:Bonkas skrev:trots att perfektion tydligen är allt det handlar om så får ett icke perfekt steg kanonfin kritik och ett annat icke perfekt steg sågas...
Konsekvens?
Nej - kompetens.
MagnusÖstberg skrev:Oj, nu vet jag inte vilken position du har på företaget, men jag hoppas du har mandat för dina inlägg. Som arbetsgivare hade jag blivit minst sagt bekymmersam över ironiinslagen, de felaktiga slutsatserna och över din fokusering på det som omnämts i marginalen i en testrapport.
Bedömningen att ert steg sett ur perspektivet att inte påverka signalen hörbart inte lämpar sig för kvalificerad användning har uppenbarligen sin grund i fler register än i lågbasen.
Du framstår som något pressad i mina ögon. Sarkasm är inte snyggt och särskillt osnyggt är det när man är ute och cyklar.
Jag har alltid haft enorm glädje över era framgångar och tyckt om er som företag, men de senast inläggen får mig att dra öronen åt mig.
Bonkas skrev:Jag betvivlar inte kompetensen..
Men är det inte konstigt?
Är det icke perfekt så är det icke perfekt. Och det ska ju vara poängen med F/E..
Så rent krasst kan det alltså vara på det viset att om basen kollats först hade resultatet blivit annorlunda?
Jag säger inte att det ÄR så men tanken är ju inte fel i sig!
Nattlorden skrev:Bonkas skrev:Jag betvivlar inte kompetensen..
Men är det inte konstigt?
Nej, inte om man förstår testerna.Är det icke perfekt så är det icke perfekt. Och det ska ju vara poängen med F/E..
Eftersom i princip inget ÄR perfekt, så måste man ranka problemen.
Ett problem i diskantområdet påverkar ALLA.
Ett problem i extremlågbasen påverkar bara de som har sådan kapacitet.
'Så rent krasst kan det alltså vara på det viset att om basen kollats först hade resultatet blivit annorlunda?
Men det gör man inte eftersom man förstår vad testerna betyder, vilket du uppenbarligen inte gör eftersom du ställer denna frågan.Jag säger inte att det ÄR så men tanken är ju inte fel i sig!
Jo, varför den är fel har jag förklarat ovan. (Hade problemet legat högre upp i basområdet hade det inte varit det dock.)
Bonkas skrev:Visst kan man ranka problemen men då är man ju inne på subjektiva åsikter och testet är ju utformat för att ta det subjektiva ut ekvationen?
mrGaskill skrev:Jag tycker ibland att det låter som att LTS tester tolkas som att det vore någon dom i någon sorts hifidomstol.
XTZ skrev:MagnusÖstberg skrev:Oj, nu vet jag inte vilken position du har på företaget, men jag hoppas du har mandat för dina inlägg. Som arbetsgivare hade jag blivit minst sagt bekymmersam över ironiinslagen, de felaktiga slutsatserna och över din fokusering på det som omnämts i marginalen i en testrapport.
Bedömningen att ert steg sett ur perspektivet att inte påverka signalen hörbart inte lämpar sig för kvalificerad användning har uppenbarligen sin grund i fler register än i lågbasen.
Du framstår som något pressad i mina ögon. Sarkasm är inte snyggt och särskillt osnyggt är det när man är ute och cyklar.
Jag har alltid haft enorm glädje över era framgångar och tyckt om er som företag, men de senast inläggen får mig att dra öronen åt mig.
Det framgår inte på vilket sätt jag skulle vara "pressad", eller vilka felaktiga slutsatser som dragits osv. Anledningen att vi registrerade oss på forumet var att komma i direktkontakt med kunder och andra som är intresserade av produkterna. Men om det konsekvent ska vändas emot oss är det ju bättre att vi struntar i det hela. Vi försöker bara tillgodose rimliga krav från kunderna till rimlig kostnad. Glöm inte att vi faktiskt står på kundernas sida snarare än branschens. Det är märkligt att vi får kritik för att försöka upplysa kunder om vilka saker vi anser verkligen ha betydelse för lyssningsupplevelsen, samtidigt som många andra tillverkares påståenden köps rakt av. Självklart begär vi inte att alla ska gilla vårt koncept. Alla har rätt till sin egen åsikt. Men som sagt, vi lägger inte mer energi på den filosofiska diskussionen utan koncentrerar oss på att försöka hitta orsaken till varför steget detekterades och under vilka omständigheter det skedde. Visar det sig att frekvensgångsavvikelsen är större in vi själva accepterar ska vi självklart försöka hitta en lösning. Ingen ska åtminstone kunna komma och påstå att vi inte arbetar för att få ut maximal prestanda ur varje krona. Jag tycker det är ganska renhårigt och ärligt att arbeta för kundens bästa.
/Rikard
Bonkas skrev:Visst kan man ranka problemen men då är man ju inne på subjektiva åsikter och testet är ju utformat för att ta det subjektiva ut ekvationen?
Nattlorden skrev:Tänk att vissa fortfarande tror på den gamla devisen "the enemy of my enemy is my friend".
lech skrev:Jag fattar fortfarande inte att ett slutsteg ska vara transparant med defoult.
Vem fan har hittat på något så korkat?
XTZ skrev:När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)
Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.
subjektivisten skrev:För det första, det är ju inte vid 2,5 hz man märker av det utan vad som händer lite högre upp 16-20 hz.
AndersP skrev:Bonkas: Om man har varit intresserad av och hållit på med sånt här länge är det inte det minsta konstigt.
XTC: Jag tillhör också dom som gillar ert företags inställning till produkter och återgivning även om ert kunnande på vissa områden nu visat sig ha brister. Man kunde i Sverige för 30 år sedan bygga förstärkare ( Sentec PA9 ) som F/E-lyssnats utan statistiskt säkerställd detektion. Man frågar sig varför utvecklingen måste gå bakåt...
Vad gäller produkters kostnad kan man tycka att er förstärkares utsida är väl påkostad för det mediokra innehållet?
Om ni har någon utvecklingsavdelning är det kanske dags att sätta den i arbete istället för att ha synpunkter på för strängt satta normer?
subjektivisten skrev:XTZ skrev:När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)
För det första, det är ju inte vid 2,5 hz man märker av det utan vad som händer lite högre upp 16-20 hz. För gränsen är ju inte absolut, den börjar falla en bit över.
För det andra, det HAR bevisats, blint.
För det tredje, jag hoppas dina inlägg inte är sanktionerad av XTZ ledning, det skulle sänka deras trovärdighet en hel del med med uttalande som inte har någon grund.
Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:Jag tycker ibland att det låter som att LTS tester tolkas som att det vore någon dom i någon sorts hifidomstol.
Iofs trevligt att LTS uppfattas som en tung instans, men nog går det till överdrift väldigt ofta. Folk hade nog fått en chock om LTS hade pollat vad medlemmarna hade för utrustning och sammanställde resultatet... Det hade varit MYCKET bredare än vad folk tror att medlemmarna har...
XTZ skrev:Det är helt korrekt och självklart att det inte rör sig om någon absolut gräns, men specen säger -0,5 dB vid 5 Hz och jag låter mig gärna överbevisas att det skulle vara hörbart.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster