LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-01 11:07

Jag hade oxå hoppats på en förklaring till vad det var i steget som genererade den hörbara avvikelsen :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 11:10

Oj, nu vet jag inte vilken position du har på företaget, men jag hoppas du har mandat för dina inlägg. Som arbetsgivare hade jag blivit minst sagt bekymmersam över ironiinslagen, de felaktiga slutsatserna och över din fokusering på det som omnämts i marginalen i en testrapport.

Bedömningen att ert steg sett ur perspektivet att inte påverka signalen hörbart inte lämpar sig för kvalificerad användning har uppenbarligen sin grund i fler register än i lågbasen.

Du framstår som något pressad i mina ögon. Sarkasm är inte snyggt och särskillt osnyggt är det när man är ute och cyklar.

Jag har alltid haft enorm glädje över era framgångar och tyckt om er som företag, men de senast inläggen får mig att dra öronen åt mig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 11:12

XTZ skrev:Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.

Så varför gjorde ni den så pass bra - varför sparade ni inte in pengar och gjorde den sämre med ovanstående motivation? *retorisk fråga*

Att inte salta på maten för att den är rejält chilistark är också lika dumt.
Vill man ha en så bra återgivning som bara går så minimerar man fel på alla ställen det går. Dessutom kan ni som tillverkare ju inte veta hur lyssningssituationen ser ut hos den enskilde eller hur mycket resurser personen tänker lägga på att bygga om i framtiden.

Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen.

Akustikkonsultering då alltså? :wink:

Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.

Visst, men det kan vara motsatt också. Jag fick två bryggkopplingsbara slutsteg som både var bättre och mer effektstarka för halva priset jämfört med vad jag hade tänkt köpa tack vare LTS F/E-lyssningar.
Bättre behöver inte betyda dyrare.

Låt säga att det LTS hörde kan identifieras; vad säger att den resulterande kretslösningen för detta (och ev. något sänkt gränsfrekvens) skulle varit dyrare för er att bygga om ni designat det så från början? Troligen ingen alls. Att det skulle kunna kosta mycket pengar att ändra nu, det förstår jag självklart.

Men ponera att dessa saker hade blivit helt perfekta från start - då hade ni stått där med guldsitsen att ha ett steg som inte LTS lyckats detektera och till ett briljant pris!

LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.

Nja, helt sant är det inte. Dyrare saker brukar prisvärdheten frågeställas över, som hjälp till det personliga "diskussionsunderlaget".

Däremot är det ju upp till var och en att välja hur man vill optimera anläggningen och alla har vi olika budgettar att hålla oss inom - eller kan stå ut med en lång tid att bygga upp anläggningen för att kunna spara ihop.

Att kombinera ihop rätt högtalare med rätt rum är självklart den stora vinsten, men detta faktum äger väldigt liten bäring vid en förstärkartest, som är och skall vara en förstärkartest och inget annat.

Alternativet vore att ta fram ett standardiserat LTS-rum för folk att bygga upp hemma, så man skulle kunna testa andra komponenters bäring för användande i ett sådant. Faller på sin egen orimlighet. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 11:24

DS skrev:Jag hade oxå hoppats på en förklaring till vad det var i steget som genererade den hörbara avvikelsen :?
Det verkar inte som om det intresserar XTZ tyvärr.

De anser väl mest att LTS test ställer orimmliga krav och att det här steget är bäst i prisklassen.

Jag vet inte heller varför jag inte tycker om det - jag hade mer än gärna gjort det - ett par bryggade hade varit toppen till det priset om jag gjort det.

Jag tror att LTS bemödade sig om att testa steget med samma förhoppning - att hitta en guldklimp. Men allt är inte guld som glimmar tyvärr.

XTZ har betydligt mer intressanta produkter än det här enligt mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-01 11:28

XTZ skrev:
jonasp skrev:
XTZ skrev:Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Här slutade jag ta XTZ på allvar. Sektbeteende? Väldigt lågt av en företagsrepresentant.

Rickard, om du läser lite på forumet ser du att här finns folk som har grejor som kan spela ner till 5 Hz. Och ja, det hörs. Och ja, en gränsfrekvens på 2,5 Hz kan vara hörbar då. Inga konstigheter alls.

Förlåt för att jag försökt lätta upp stämningen något i denna tragiska tråd! Jag ska genast återgå till grå och torr teknokratsvenska eftersom vissa här inte tål något annat!

Vi kommer inte heller att lägga någon energi på ändlöst filosofiskt dravel, utan håller oss strikt till fakta, helst uppmätta sådana.

När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)

Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.

Men att förkasta AP100 som mindre lämpligt för krävande ändamål anser vi är fullkomligt fel, det är ett bra slutsteg som lätt klarar högtalare i Divine-klassen utan att utgöra någon som helst flaskhals. Om man sätter saker och ting i relation till varandra i sina rätta proportioner så framstår det som orimligt att leta fel i 0,2 dB-klassen hos slutsteget när man samtidigt accepterar högtalarens olinjäriteter på kanske +-2,5 dB OCH rummets astronomiska fel på +-20 db.

Hela vår filosofi bygger på att lägga pengar och energi där det verkligen spelar störst roll för den slutliga lyssningsupplevelsen. Om det kostar exempelvis 10000 kr extra att få ett slutsteg som förbättrar frekvensgången med 0,1 dB måste man ju ställa sig fråga om inte 10000 kr kunde använts på ett effektivare sätt, tex på bättre högtalarelement, eller varför inte akustisk rumsbehandling för att få bort en resonans på kanske 5-10 dB. Det är ju ändå dessa som verkligen hörs.

LTS säger att priset inte har någon betydelse vid tester, men det är felaktigt anser vi eftersom väldigt få har privilegiet att strunta i vad saker och ting kostar. Samtidigt slipper LTS hantera frågeställningen om var någonstans i ljudkedjan varje krona gör mest nytta för slutresultatet. Det är det vi är kritiska mot. Rätt eller fel, det får var och en avgöra.

:)

/Rikard

Håller, som väl alla insett vid detta laget, med!
Och undrar hur så många åsiktsmaskiner kan ha så dåligt med åsikter om en av kärnfrågorna.. DVS är det rimligt att ett steg som mäter så pass bra så enkelt detekteras, och vad som i så fall skapar (KAN skapa) detektionen.
Och vad som gör ett steg som på vissa områden är bättre än Emotivasteget kategoriskt sämre? Om perfektion är vad som eftersträvas.. Finns verkligen olika definitioner inom LTS angående perfektion? Visst, XTZ är inte perfekt om det detekterats men det känns lite styvmoderligt behandlat. Emotiva är inte heller perfekt..men trots att perfektion tydligen är allt det handlar om så får ett icke perfekt steg kanonfin kritik och ett annat icke perfekt steg sågas...
Konsekvens?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 11:32

Bonkas skrev:trots att perfektion tydligen är allt det handlar om så får ett icke perfekt steg kanonfin kritik och ett annat icke perfekt steg sågas...
Konsekvens?

Nej - kompetens.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-01 11:33

MagnusÖstberg skrev:
DS skrev:Jag hade oxå hoppats på en förklaring till vad det var i steget som genererade den hörbara avvikelsen :?
Det verkar inte som om det intresserar XTZ tyvärr.

De anser väl mest att LTS test ställer orimmliga krav och att det här steget är bäst i prisklassen.

Jag vet inte heller varför jag inte tycker om det - jag hade mer än gärna gjort det - ett par bryggade hade varit toppen till det priset om jag gjort det.

Jag tror att LTS bemödade sig om att testa steget med samma förhoppning - att hitta en guldklimp. Men allt är inte guld som glimmar tyvärr.

XTZ har betydligt mer intressanta produkter än det här enligt mig.

Läser du inläggen? Du skriver att XTZ inte är intresserade av att få veta vad som orsakade detekteringen?
I sitt senaste inlägg skriver xtz:

"Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta."

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-05-01 11:35

Jag fattar fortfarande inte att ett slutsteg ska vara transparant med defoult.
Vem fan har hittat på något så korkat?

Att man sedan med den ypperliga F/E lyssningen kan selektera är förståbart men inte transparans med automatik.

MVH
Lech :wink:
Senast redigerad av lech 2011-05-01 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-01 11:36

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:trots att perfektion tydligen är allt det handlar om så får ett icke perfekt steg kanonfin kritik och ett annat icke perfekt steg sågas...
Konsekvens?

Nej - kompetens.

Jag betvivlar inte kompetensen..
Men är det inte konstigt?
Är det icke perfekt så är det icke perfekt. Och det ska ju vara poängen med F/E..
Så rent krasst kan det alltså vara på det viset att om basen kollats först hade resultatet blivit annorlunda? INNAN man hunnit bilda sig en uppfattning baserat på annat?
Jag säger inte att det ÄR så men tanken är ju inte fel i sig!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 12:08

MagnusÖstberg skrev:Oj, nu vet jag inte vilken position du har på företaget, men jag hoppas du har mandat för dina inlägg. Som arbetsgivare hade jag blivit minst sagt bekymmersam över ironiinslagen, de felaktiga slutsatserna och över din fokusering på det som omnämts i marginalen i en testrapport.

Bedömningen att ert steg sett ur perspektivet att inte påverka signalen hörbart inte lämpar sig för kvalificerad användning har uppenbarligen sin grund i fler register än i lågbasen.

Du framstår som något pressad i mina ögon. Sarkasm är inte snyggt och särskillt osnyggt är det när man är ute och cyklar.

Jag har alltid haft enorm glädje över era framgångar och tyckt om er som företag, men de senast inläggen får mig att dra öronen åt mig.

Det framgår inte på vilket sätt jag skulle vara "pressad", eller vilka felaktiga slutsatser som dragits osv. Anledningen att vi registrerade oss på forumet var att komma i direktkontakt med kunder och andra som är intresserade av produkterna. Men om det konsekvent ska vändas emot oss är det ju bättre att vi struntar i det hela. Vi försöker bara tillgodose rimliga krav från kunderna till rimlig kostnad. Glöm inte att vi faktiskt står på kundernas sida snarare än branschens. Det är märkligt att vi får kritik för att försöka upplysa kunder om vilka saker vi anser verkligen ha betydelse för lyssningsupplevelsen, samtidigt som många andra tillverkares påståenden köps rakt av. Självklart begär vi inte att alla ska gilla vårt koncept. Alla har rätt till sin egen åsikt. Men som sagt, vi lägger inte mer energi på den filosofiska diskussionen utan koncentrerar oss på att försöka hitta orsaken till varför steget detekterades och under vilka omständigheter det skedde. Visar det sig att frekvensgångsavvikelsen är större in vi själva accepterar ska vi självklart försöka hitta en lösning. Ingen ska åtminstone kunna komma och påstå att vi inte arbetar för att få ut maximal prestanda ur varje krona. Jag tycker det är ganska renhårigt och ärligt att arbeta för kundens bästa.

/Rikard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 12:10

Bonkas skrev:Jag betvivlar inte kompetensen..

Nej, inte om man förstår testerna.

Är det icke perfekt så är det icke perfekt. Och det ska ju vara poängen med F/E..

Eftersom i princip inget ÄR perfekt, så måste man ranka problemen.
Ett problem i diskantområdet påverkar ALLA.

Ett problem i extremlågbasen påverkar bara de som har sådan kapacitet.
'
Så rent krasst kan det alltså vara på det viset att om basen kollats först hade resultatet blivit annorlunda?

Men det gör man inte eftersom man förstår vad testerna betyder, vilket du uppenbarligen inte gör eftersom du ställer denna frågan.

Jo, varför den är fel har jag förklarat ovan. (Hade problemet legat högre upp i basområdet hade det inte varit det dock.)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-01 12:24

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:Jag betvivlar inte kompetensen..

Nej, inte om man förstår testerna.

Eftersom i princip inget ÄR perfekt, så måste man ranka problemen.
Ett problem i diskantområdet påverkar ALLA.

Ett problem i extremlågbasen påverkar bara de som har sådan kapacitet.
'
Så rent krasst kan det alltså vara på det viset att om basen kollats först hade resultatet blivit annorlunda?

Men det gör man inte eftersom man förstår vad testerna betyder, vilket du uppenbarligen inte gör eftersom du ställer denna frågan.

Jo, varför den är fel har jag förklarat ovan. (Hade problemet legat högre upp i basområdet hade det inte varit det dock.)

Ett problem i diskanten påverkar ju inte dem som ska driva basar..och där är xtz enligt mätningar bättre. Emotiva är bättre för vissa (enligt lts), xtz kan vara bättre för andra och ändå så är ett steg höjt och ett sänkt..
Det motsäger ju avsikten med testet. Visst kan man ranka problemen men då är man ju inne på subjektiva åsikter och testet är ju utformat för att ta det subjektiva ut ekvationen?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-01 12:24

Bonkas: Om man har varit intresserad av och hållit på med sånt här länge är det inte det minsta konstigt.

XTC: Jag tillhör också dom som gillar ert företags inställning till produkter och återgivning även om ert kunnande på vissa områden nu visat sig ha brister. Man kunde i Sverige för 30 år sedan bygga förstärkare ( Sentec PA9 ) som F/E-lyssnats utan statistiskt säkerställd detektion. Man frågar sig varför utvecklingen måste gå bakåt...
Vad gäller produkters kostnad kan man tycka att er förstärkares utsida är väl påkostad för det mediokra innehållet?
Om ni har någon utvecklingsavdelning är det kanske dags att sätta den i arbete istället för att ha synpunkter på för strängt satta normer?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 12:25

XTZ:

Tack för det senaste inlägget. Det mer eller mindre stänger diskussionen oss emellan.

Jag önskar er all lycka till med ert företag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 12:31

Bonkas skrev:Visst kan man ranka problemen men då är man ju inne på subjektiva åsikter och testet är ju utformat för att ta det subjektiva ut ekvationen?

Att långt från alla har sub-20Hz kapacitet från fullregisterhögtalare kan väl knappast kallas subjektivt. Så då kan man ju ge "okej med anmärkning".

Hur glad hade du blivit om man som du nu själv föreslår skulle klassificerat AP100 som "enbart ok för att driva basar". :lol: :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-01 12:34

Jag tycker ibland att det låter som att LTS tester tolkas som att det vore någon dom i någon sorts hifidomstol.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 12:36

mrGaskill skrev:Jag tycker ibland att det låter som att LTS tester tolkas som att det vore någon dom i någon sorts hifidomstol.

Iofs trevligt att LTS uppfattas som en tung instans, men nog går det till överdrift väldigt ofta. Folk hade nog fått en chock om LTS hade pollat vad medlemmarna hade för utrustning och sammanställde resultatet... Det hade varit MYCKET bredare än vad folk tror att medlemmarna har... :lol:

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-01 12:38

XTZ skrev:
MagnusÖstberg skrev:Oj, nu vet jag inte vilken position du har på företaget, men jag hoppas du har mandat för dina inlägg. Som arbetsgivare hade jag blivit minst sagt bekymmersam över ironiinslagen, de felaktiga slutsatserna och över din fokusering på det som omnämts i marginalen i en testrapport.

Det framgår inte på vilket sätt jag skulle vara "pressad", eller vilka felaktiga slutsatser som dragits osv. Anledningen att vi registrerade oss på forumet var att komma i direktkontakt med kunder och andra som är intresserade av produkterna. Men om det konsekvent ska vändas emot oss är det ju bättre att vi struntar i det hela. Vi försöker bara tillgodose rimliga krav från kunderna till rimlig kostnad. Glöm inte att vi faktiskt står på kundernas sida snarare än branschens. Det är märkligt att vi får kritik för att försöka upplysa kunder om vilka saker vi anser verkligen ha betydelse för lyssningsupplevelsen, samtidigt som många andra tillverkares påståenden köps rakt av. Självklart begär vi inte att alla ska gilla vårt koncept. Alla har rätt till sin egen åsikt. Men som sagt, vi lägger inte mer energi på den filosofiska diskussionen utan koncentrerar oss på att försöka hitta orsaken till varför steget detekterades och under vilka omständigheter det skedde. Visar det sig att frekvensgångsavvikelsen är större in vi själva accepterar ska vi självklart försöka hitta en lösning. Ingen ska åtminstone kunna komma och påstå att vi inte arbetar för att få ut maximal prestanda ur varje krona. Jag tycker det är ganska renhårigt och ärligt att arbeta för kundens bästa.

/Rikard

Jag tycker att du ska ha en eloge för att du håller dig saklig i denna diskussion. Hoppas att du inte tar diverse personligt inriktade inlägg som representativa för fler än just dom som skriver dessa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 12:40

Tänk att vissa fortfarande tror på den gamla devisen "the enemy of my enemy is my friend". :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-01 12:42

Nattlorden, jo det var ju en ide. :-)

XTZ, jag tycker du skriver bra och förklarande inlägg. :-)¨

det här var ju en åsikt, men inte så kul läsning :
"Vad gäller produkters kostnad kan man tycka att er förstärkares utsida är väl påkostad för det mediokra innehållet? "

Fast det är klart, kritik, om befogad, kan man ju göra något bra av.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 12:48

Bonkas skrev:Visst kan man ranka problemen men då är man ju inne på subjektiva åsikter och testet är ju utformat för att ta det subjektiva ut ekvationen?

Om jag förstått det rätt så skall du sälja steget? Varför vill du det?

Sedan är det så texterna med bedömningarna måste betraktas som syn rekorden subjektiva. Det objektiva finns att finna i mätningar och lyssningsprotokoll, men bedömningar av resultaten - vare sig det är LTS eller Kalle Kanin som fäller dom - är ju en subjektiv bedömning så som jag ser dom.

Slutlig bedömning gör man bäst i att göra själv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 12:53

Nattlorden skrev:Tänk att vissa fortfarande tror på den gamla devisen "the enemy of my enemy is my friend". :lol:

Nu vill jag bestämt påtala att jag inte har något otalt med Patrik F.

Jag ser inget fel i hans inlägg heller för den delen utan det där är väl så han ser på det. Han har ju inget annat än det som står att bedömma :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-01 12:54

lech skrev:Jag fattar fortfarande inte att ett slutsteg ska vara transparant med defoult.
Vem fan har hittat på något så korkat?

Vem påstår det?
Men du kan slå upp ordet hifi om du vill.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-01 12:59

XTZ skrev:När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)

Vi lägger hellre energi på att ta reda på vad som gjorde steget detekterbart vid provlyssningen, och jag hade hoppats på att det var inkluderat i mätningen, tex med den aktuella konstlasten. Då kan vi börja undersöka vad som händer, och se om någon lösning går att hitta.

För det första, det är ju inte vid 2,5 hz man märker av det utan vad som händer lite högre upp 16-20 hz. För gränsen är ju inte absolut, den börjar falla en bit över.
För det andra, det HAR bevisats, blint.
För det tredje, jag hoppas dina inlägg inte är sanktionerad av XTZ ledning, det skulle sänka deras trovärdighet en hel del med med uttalande som inte har någon grund.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-01 13:02

Om vi nu lämnar debatten om hur en diskussion bör föras och vem som inte bör säga vad, så tycker jag ändå att XTZ:s ankomst på faktiskt är lite som att fönstret åkte upp.

Sen hur man tycker att det luktar om luften som strömmar in är upp till var och en...men jag tycker det känns som ganska frisk luft faktiskt.
Jag spår att när röken lagt sig - och alla förstår varandra någorlunda - finns det nog goda chanser för någon slags konsensus.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-01 13:02

subjektivisten skrev:För det första, det är ju inte vid 2,5 hz man märker av det utan vad som händer lite högre upp 16-20 hz.

Och vad är egentligen problemet med det? I verkligheten alltså, inte i en F/e lyssning.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:05

AndersP skrev:Bonkas: Om man har varit intresserad av och hållit på med sånt här länge är det inte det minsta konstigt.

XTC: Jag tillhör också dom som gillar ert företags inställning till produkter och återgivning även om ert kunnande på vissa områden nu visat sig ha brister. Man kunde i Sverige för 30 år sedan bygga förstärkare ( Sentec PA9 ) som F/E-lyssnats utan statistiskt säkerställd detektion. Man frågar sig varför utvecklingen måste gå bakåt...
Vad gäller produkters kostnad kan man tycka att er förstärkares utsida är väl påkostad för det mediokra innehållet?
Om ni har någon utvecklingsavdelning är det kanske dags att sätta den i arbete istället för att ha synpunkter på för strängt satta normer?

Mediokert innehåll låter ju ganska hårt kan jag tycka, samma typ av topologi med dubbla differentialsteg i komplementera predrivers/drivers/slutsteg används av många andra ansedda slutsteg, bla från Luxman, HK, Krell mf, men i vilket fall som helst upprepar jag vår ambition att undersöka om något i samband med den använda konstlasten vid F/E-testet gör att vi kan hitta sätt att förbättre steget ytterligare. Vi har egentligen bara ifrågasatt nyttan av tester där förstärkaren utsetts för lastförhållanden som de troligen inte utsetts för i verkliga livet. Men visst är det högintressant ur rent teknisk synvinkel, och precis som nämnts tidigare ska vi undersöka det närmare. Tänk om vi hittar något som går att fixa, i så fall har ju alla tjänat på det!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:11

subjektivisten skrev:
XTZ skrev:När det gäller den nedre gränsfrekvensen så är det ju helt ok att någon inte vill köpa AP100 för att spela något som ligger under 2,5 Hz (i tron att det ens är hörbart, vilket vi hävdar med en dåres envishet att det inte är - åtminstone inte med öronen. Möjligen är det "kännbart" vid extrema nivåer men att använda resten av kroppen för att lyssna till musik lämnar vi därhän som ett fenomen i periferin. Det är knappast den målgruppen våra produkter riktar sig till.)

För det första, det är ju inte vid 2,5 hz man märker av det utan vad som händer lite högre upp 16-20 hz. För gränsen är ju inte absolut, den börjar falla en bit över.
För det andra, det HAR bevisats, blint.
För det tredje, jag hoppas dina inlägg inte är sanktionerad av XTZ ledning, det skulle sänka deras trovärdighet en hel del med med uttalande som inte har någon grund.

Det är helt korrekt och självklart att det inte rör sig om någon absolut gräns, men specen säger -0,5 dB vid 5 Hz och jag låter mig gärna överbevisas att det skulle vara hörbart.

Jag tar naturligtvis också emot kritik om vilka påståenden som är grundlösa, om det är så att mina inlägg sänker företagets anseende snarare än hjälper till att förklara vår policy kommer jag omedelbart att lämna över forumsupporten till någon annan.

mvh Rikard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-01 13:17

Nattlorden skrev:
mrGaskill skrev:Jag tycker ibland att det låter som att LTS tester tolkas som att det vore någon dom i någon sorts hifidomstol.

Iofs trevligt att LTS uppfattas som en tung instans, men nog går det till överdrift väldigt ofta. Folk hade nog fått en chock om LTS hade pollat vad medlemmarna hade för utrustning och sammanställde resultatet... Det hade varit MYCKET bredare än vad folk tror att medlemmarna har... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=CSe38dzJYkY

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-01 13:22

XTZ skrev:Det är helt korrekt och självklart att det inte rör sig om någon absolut gräns, men specen säger -0,5 dB vid 5 Hz och jag låter mig gärna överbevisas att det skulle vara hörbart.

Det har ju redan bevisats, blint och statistiskt.
Vad jag förstår så är det väldigt vanligt fel när man F/E lyssnar. Sen är det upp till läsaren hur mycket värde han lägger i det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi