Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Svante skrev:Style skrev:det måste sitta ett anti-aliasingfilter på halva samplingsfrekvensen före ADCen och efter DACen. Annars funkar det inget bra
Jajustdet, enkelt och riktigt sant!
Nej, tyvärr inte. Förenklingar är sällan sanna, exempelvis inte denna gång.![]()
I praktiken sitter det tvärtom sällan något brant filter före de AD-omvandlare man använder för musikproduktion, för de arbetar typiskt med oerhört mycket högre samplingsfrekvens än CD-systemet. Man kan därför ha ett tämligen flackt filter på dryga 20 kHz, och som rullar av lite mjukt däröver.
Det är inte filtrets gränsfrekvens (appropå "anti aliasingfilter på halva samplingsfrekvensen") som måste sitta vid halva samplingsfrekvensen, det är dess -X dB-punkt (där X i bästa fall >= bitantal*6,0206.)
Sedan finns i processen typiskt efter ADCn ett digitalt filter (i form av en omvandling som går till såtillvida att varje "CD-sample" är summan av amplituden så fås varje 1/44100 sekund, när man lagt ihop alla de sinx/x-tidskurvor som originalsamplena tillåts representera i CD-världen (nya samplingsfrekvensen styr värdet på X i enlighet med t*Fs*pi, om man gillar radianer vill säga, t är avstånd från given samplingspunkt för resp sinc-bidrag).
Skall man vara ännu noggrannare är det ofta så att själva AD-processen i sig dessutom innehåller brusformningsprocesser som faktiskt i vissa fall ökar amplitudupplösningen miljonfalt (!) i vissa fall, redan innan signalen konveteras ned till CD-standard (och får lägre noggrannhet igen). Det sistnämnda behöver för övrigt inte ske i samband med AD-omvandlingen alls, utan kan göras efter mixning och... det där andra ni vet.
OBS (brasklapp)! Det jag skrivit i det ovanstående är en smaklös förenkling, men inte lika allvarlig som den som förelåg före mitt inlägg.![]()
Vh, iö
om samplingskriteriet ej är uppfyllt måste ett anti-aliasingfilter på halva samplingsfrekvensen sättas in så att kriteriet uppfylls
Style skrev:det måste sitta ett anti-aliasingfilter på halva samplingsfrekvensen före ADCen och efter DACen. Annars funkar det inget bra
Svante skrev:Jajustdet, enkelt och riktigt sant!
Svante skrev:Style skrev:det måste sitta ett anti-aliasingfilter på halva samplingsfrekvensen före ADCen och efter DACen. Annars funkar det inget bra
Jajustdet, enkelt och riktigt sant!
IngOehman skrev:Absolut Style!
Och med den nya informationen du nu tillförde blev det dessutom ännu bättre, men så är det inte ditt inlägg jag mest klagat på heller, utan Svantes kommentar:Svante skrev:Jajustdet, enkelt och riktigt sant!
Det ver ju just det det inte var, riktigt sant alltså.![]()
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Nä du, ett filter på halva samplingsfrekvensen (CD-systemet förutsätts) har bara tagit bort drygt 3 dB vid fs/2 + 1 Hz, och fortfarande bara sisådär 7 dB ändå vid själva samplingsfrekvensen! Om det är ett första ordningens RC-filter vill säga.
Ingen vidare bra lösning alltså.
Nä, det stod inte ett ord om vad för filter och/eller ordningstal det handlade om.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om du menar att alla vet vad ett sådant filter gör och sålunda förstår hur det skall vara beskaffat med avseende på branthet kan man fråga sig vad för syfte själva uttalande hade från början. Inte att tillföra information uppenbarligen...
Isåfall visste ju alla allt om det redan, och HELA informationen om att det måste finnas för samplande system var överflödig.
Eller hur menar du?
Vh, iö
berma skrev:All FM radio är LP-filtrerad vid ca. 15kHz!
Men det tjänar som exempel på att det inte finns så mycket energi i musik ovanför 15kHz (undantag möjligen elektronisk).
berma skrev:Kan inte det här vara ett exempel på att förvirring kan uppstå om man inte förenklar!
Min ursprungliga tanke, när jag startade tråden, var att diskutera ifall det finns någon mening att hantera ljud över 20kHz, ljud i dessa regioner verkar ju bara skapa problem.
Den förenklade slutsatsen, om jag laser inläggen, är att signaler över 20kHz bör filtreras bort!
Ambitionen att berätta hela sanningen gör att debatten spårar ur och blir till en teknisk munhuggande där debattörerna vill visa att dom vet hur man bygger filter?
IngOehman skrev:Men oavsett detta:
Menar du att du föredrar att vissa (på frågan "skall man skära bort över 20 kHz?") bara hade skrivit JA, medan andra skrivit NEJ?![]()
Att sedan diskussionerna kan spåra ut lite när allt detta (den ordentliga utredningen av alla förutsättningar av relevans) redan har avverkats tidigare i tråden, det gör väl inget?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster