Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:En subwoofer är en kompromiss av utrymmesskäl. Har man ingen anledning att göra den kompromissen så är det jämna par som gäller.
Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var en sågning som heter duga, att placera den på blocket![]()
variosboy skrev:Har vid ett antal tillfällen kommit i kontakt med en teori om vart man ska placera sin sub.
Jag tycker att den känns fel och orimlig, men vill nu ha eran input!
Teorin ser ut såhär:
Man ska ställa subben där man har tänkt sitta och lyssna, sen kryper man runt på golvet och lyssnar vart man har "bäst" bas, och där ska subben, enligt den här teorin stå för att matcha den lyssningspositionen.
Nå, vad har ni att säga om detta!?!?
Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
jannemannen skrev:Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Nattlorden skrev:jannemannen skrev:Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Du menar att du inte märkte av stereo-återgivningen och den drastiskt sänkta disten?
jannemannen skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det där är en Faktiskt-myt !
Det finns många som har fått till det riktigt bra med endast en sub. När jag själv uppgraderade till dubbla subbar så blev det bättre och jämnare bas i rummet, men det blev inte helt otroligt mycket bättre som det blir enligt Faktiskt-myten.
Mvh/Janne
variosboy skrev:I grunden hade jag alltså fel som inte trodde på denna metoden, (även om det finns mycket bättre sätt att göra det på).
Nattlorden skrev:2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var det inte menat som. Om man inte har råd till en likadan till, så kanske den skulle kunna säljas så man kan köpa två billigare.
Eller att man väljer att gå på två fullregisterhögtalare istället om man inte har plats till två subwoofrar.
Bill50x skrev:variosboy skrev:I grunden hade jag alltså fel som inte trodde på denna metoden, (även om det finns mycket bättre sätt att göra det på).
Alla sätt är bra - utom de dåliga
Men alla de goda har sina för och nackdelar. Att enbart lyssna sig fram till optimum är, som IÖ skriver, väldigt tidsödande. Och även där finns det lite olika tekniker... Fördelen är dock att alla som har ett par öron, tålamod och ork att bära omkring på ett antal subbar kan utföra detta. Mätningar har sina fördelar men kräver dock tillgång till mätutrustning och förmågan att analysera resultaten.
/ B
2-ch skrev:Nattlorden skrev:2-ch skrev:Nattlorden skrev:Rätt placering av en är alltså i förrådet till en till införskaffats (alternativt på Blocket).
Det var det inte menat som. Om man inte har råd till en likadan till, så kanske den skulle kunna säljas så man kan köpa två billigare.
Eller att man väljer att gå på två fullregisterhögtalare istället om man inte har plats till två subwoofrar.
Skönt att det är så pass högt till tak här att vi kan vara av olika åsikter utan att vara oense.
För jag anser att en bra sub kan bli bättre än 2 sämre.
2-ch skrev:Håller dock med om att 2 kapabla fullregister är att föredra framför 2+1
2-ch skrev:Tyvärr är det både sällsynt och dyrt med fullregister som går djupt och samtigtigt kan spela starkt. Dessutom blir dom så stora att det placeringsmässigt kan visa sig bli enklare att köra delat.
IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Glebster skrev:IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Är det en tumregel?
-Martin- skrev:Glebster skrev:IngOehman skrev:Personligen har jag vanligtvis småsvårt att stå ut med den bas som i princip alla singulära aktiva subwoofrar jag hört har skapat. Stänger hellre av dem, även om huvudhögtalarna är små sidosystem ("toppar" för den som inte var med förr) utan signifikant basförmåga - allt enligt konceptet "ingen bas är bättre än en dålig bas".
Är det en tumregel?
Skilj på tumregler och Öhman-regler om jag får be...
IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att tro att någon är av en annan åsikt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster