Tumregler -vad stämmer/stämmer inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 12:29

E skrev:perstromgren!

Att kalla erfarenhet, minnesregler eller intuition för tumregler är väl
ändå att uppmuntra till språkförsunkning?

Det är möjligt, men jag vill få bort fokus från t-ordet, som har blivit så nedsmutsat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 12:33

Hela de här tråden bygger väl på en enda persons motvilja mot begreppet? Att övertyga den personen är nog förspilld tid; vi måste inte tycka lika, allihop.

För mig personligen har både begreppet och ordet inte alls den tyngd som det tycks för några.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 12:42

Att en tumregel som är bra/korrekt/lämplig egentligen borde heta något annat - så långt har jag förstått att vissa menar.

Men varför inte kalla det just för en tumregel och hålla isär bra och dåliga sådana? Det blir en urlakning av språket annars.

För mig är en tumregel något som man beräknar/estimerar "mellan tummen och pekfingret". Dvs som att sticka upp ett vått finger i luften för att avgöra åt vilket håll det blåser. Allvarligare än så behöver det inte vara.

För den som använder sig av tumregler finns det säkert en uppfattning att de inte är allmängiltiga utan att man måste ta i beräkningen vilket sammanhang de används. En tumregel för mig är att söder är i solens riktning mitt på dan. Det räcker för vissa tillämpningar men knappast om man ska navigera på de sju haven. Eller ställa in parabolantenner. Inte fungerar det om det är molnigt heller...

Fast ibland så känns det ändå som att när man hittat en tumregel som fungerar (med ovanstående inskränkningar) så är det helt plötsligt ingen tumregel... :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 12:50

Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).

Faktiskt.se - där vi tar definitionerna på allvar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 12:53

MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).

Men det gör jag, pilutta dig!

Faktiskt.se, där vi tar konflikterna till nya höjder! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 12:55

MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).

Faktiskt.se - där vi tar definitionerna på allvar :D

Säg till nästa gång du ska flytta runt skåp i köket så tar jag med en kasse pilsner och så diskuterar vi definitioner och terminologi på djupet :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 12:57

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 14:05

Bill50x skrev:Att en tumregel som är bra/korrekt/lämplig egentligen borde heta något annat - så långt har jag förstått att vissa menar.

Men varför inte kalla det just för en tumregel och hålla isär bra och dåliga sådana? Det blir en urlakning av språket annars.

För mig är en tumregel något som man beräknar/estimerar "mellan tummen och pekfingret". Dvs som att sticka upp ett vått finger i luften för att avgöra åt vilket håll det blåser. Allvarligare än så behöver det inte vara.

För den som använder sig av tumregler finns det säkert en uppfattning att de inte är allmängiltiga utan att man måste ta i beräkningen vilket sammanhang de används. En tumregel för mig är att söder är i solens riktning mitt på dan. Det räcker för vissa tillämpningar men knappast om man ska navigera på de sju haven. Eller ställa in parabolantenner. Inte fungerar det om det är molnigt heller...

Fast ibland så känns det ändå som att när man hittat en tumregel som fungerar (med ovanstående inskränkningar) så är det helt plötsligt ingen tumregel... :-)

/ B

+1, utom det fetade. Jag ser en tumregel so en regel där intervallet är mellan tummen och pekfingret. Den är oftast grundad på erfarenhet d v s induktivt om man vill använda fina ord.

En tumregel kan vara att i livsmedelsbutiker finns det godis vid/nära kassorna :) Där brukar i alla fall jag leta godis om jag är intresserad av godis. Sedan kan man väl lägga till att godiset brukar vara i midjehöjd. Denna tumregel slår nästan aldrig fel 8) MÖ borde ha erfarenheter i gamet :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-05 20:58

perstromgren skrev:Hela de här tråden bygger väl på en enda persons motvilja mot begreppet?

Knappast. Att tumregler är dumregler är inget som Ingvar har hittat på.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 21:46

E skrev:
perstromgren skrev:Hela de här tråden bygger väl på en enda persons motvilja mot begreppet?

Knappast. Att tumregler är dumregler är inget som Ingvar har hittat på.

Mvh E*
Får nog lov att korrigera dig där. Du har inte definitionsföreträde i frågan.

Nog borde det formuleras som att "att tumregler av en del anses vara dumregler är inte Ingvar orsaken till", på ett ungifär.

För innan det råder konsensus om det kan man ju inte fastslå att det är dumregler. Man kan däremot tycka det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-05 22:05

Att jag tycker det, menar jag nog framgår av min formulering.

Mvh E*

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 22:10

Nej, det gjorde ju inte det. Men nu vet vi bättre, det är väl bra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 22:14

E skrev:Att jag tycker det, menar jag nog framgår av min formulering.

Mvh E*

Kanske, men hade det i så fall inte varit bättre att skriva: Att tumregler skulle vara dumregler är inget som Ingvar har hittat på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-05 22:32

Gult är fult!

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-05-05 22:34

Låt oss gå från missförstånd till massförstånd och ge oss själva en uthållig insiktslyftning.
CITAT:
Tumregling istället för regelhysteri
Jag hamnar ofta i argumentation med människor som tror på "regelverkets" undergörande inverkan på organisationers framgång.

Det jag invänder emot är att fokuset på att utforma många och detaljerade regler i sig skulle bidra positivt till effektivitet (göra saker snabbt), kvalitet (göra saker rätt) och produktivitet (låg resursförbrukning) hos en grupp människor.

Även om många försöker förtränga det så har vi hårresande många konkreta exempel på att motsatsen uppstår när människor tvingas förhålla sig till för många regler.

Det går långsammare att göra saker p g a all byråkrati som skapas för att administrera alla regler.

Det skapas en kultur där det blir viktigare att följa formella paragrafer än att anpssa sina lösningar till sitt sammanhang. Effekten blir att organisationen producerar saker som har en "dålig passform till en snabbföränderlig omvärld" och kvalitetskostnaderna åker i höjden.

Dessutom förbrukas massor av tid för att hantera det som rigida regelverk producerar mest, regelbrytare.

De som tycker sig följa reglerna kan inte förstå hur andra människor inte begriper att de också ska följa reglerna. Att människor inte gör som det står i regler och riktlinjer utan hur de tolkar att det står i regler och riktlinjer verkar inte finnas inom medvetetandets sfär hos regelförespråkarna.

För att inte överlasta dig som läsare så ska jag inte här förstärka min egen argumentation mot rigida regelverk med mängder av forskningsrön inom systemteori och kognition som stödjer min tes. Jag kan dock garantera att det rent vetenskapligt finns många motbevis mot att regelverket skulle vara en framgångsfaktor när människor ska göra saker tillsammans.

Vad föreslår jag då istället?
Jag föreslår att man istället för rigida regelverk lägger större fokus på tumregler, som till sin natur är mycket mer praktiska och kunskapsrika än formella regler.

Vi människor formulerar tumregler för att sammanfatta vägvinnande tillvägagångssätt i olika situationer och för att minska risken att göra om samma misstag som har gjorts tidigare.
Våra sagor är ofta fyllda av tumregler och Bondepraktikan (som egentligen heter Minnesbot för lantmän) är ett praktverk i praktisk verksamhetsstöd.

Självklart är de bästa tumreglerna de man själv har kommit på och därför att det ett mycket kraftfullt pedagogiskt verktyg att låta människor formulera tumregler.
Om två människor formulerar olika tumregler för samma situation så blir båda två mycket mer kompetenta när man undersöker vad som skiljer de två tumreglerna åt.

Låt oss "tumregla" våra organisationer för att göra dem snabba och stabila istället för att dränka dem i regelhysteri!

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-05 22:40

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-05 22:57

Sunt förnuft är mycket bättre än både regelhysteri och tumregling.

Barry Schwartz on our loss of wisdom | Video on TED.com
TED.com skrev:Barry Schwartz makes a passionate call for "practical wisdom" as an
antidote to a society gone mad with bureaucracy. He argues powerfully
that rules often fail us, incentives often backfire, and practical,
everyday wisdom will help rebuild our world.

Mvh E*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 22:59

Jag trodde tumregler kommer från sunt förnuft.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-05 23:03

Det bästa med tumregler är att man kan tumma på dem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 23:04

petersteindl skrev:Jag trodde tumregler kommer från sunt förnuft.
Jag delar såklart den uppfattningen.

Jag ser det inlägget som ytterliggare en sak där man framför en åsikt som om det var en självklarhet.

E är på hugget :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-05 23:52

Praktisk visdom, då. Låter det bättre?

Barry Schwartz on our loss of wisdom | Video on TED.com
TED.com skrev:Barry Schwartz vädjar enträget om "praktisk visdom" som botemedel
mot ett samhälle byråkratiserat till bristningsgränsen. Han lägger fram
kraftfulla argument för att regler och incitament ofta misslyckas och att
praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till
det bättre.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-05 23:55

Jag trodde tumregler grundades på praktisk visdom.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 23:56

Barry menar alltså att vi borde använda mer tumregler? :wink:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-05-06 00:01

Nej. Det motsatta, förstås.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-06 00:05

E skrev:Nej. Det motsatta, förstås.

Så det här är ett felcitat av honom alltså?

..... praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till det bättre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-06 00:09

Helt otroligt :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-06 00:10

Om en person tillägnar sig praktisk visdom, så blir denna visdom bara dumma tumregler för andra, som ju inte förstår den. :|
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-06 00:12

Många kloka inlägg här.
Ni förstår säkert vilka. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-06 00:16

Och detta är alltså en tråd om HiFi-relaterade tumregler! :idea: Tumregeln kanske är att tråden inte handlar om HiFi-tumregler.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-06 00:17

Ragnwald skrev:Om en person tillägnar sig praktisk visdom, så blir denna visdom bara dumma tumregler för andra, som ju inte förstår den. :|

Jag förstår inte :|

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi