Aerob skrev:steveo1234 skrev:Logisk tankevurpa?
Jag var visst inte den enda som reagerade på det!
Det finns säkert en alldeles uppenbar förklaring. Och jag ser fram emot att läsa den. Jag är en enkel man.
Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:steveo1234 skrev:Logisk tankevurpa?
Jag var visst inte den enda som reagerade på det!
Aerob skrev:Hur kan du avfärda något genom att titta på mätningar när du inte sätter tillit
till dom? Hur kan du avfärda något när du endast sätter tillit till dina öron och
din erfarenhet, när du inte hört eller erfarit systemet i fråga?
steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,
Logisk tankevurpa?
subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,
Logisk tankevurpa?
Hur jag tänker? Att öronen och mättmicken är inte samma sak.
Jag drar min slutsats på alla tidigare subwoofer lyssningar med en subwoofer. Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
single_malt skrev:subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
Precis som huvudhögtalarna då
steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Då har du ingen bra placering av högtalarna. Eller så har du fel elektronik.
.
.
.
Whoopsnu halkade jag in i Linn-svängen igen
Men seriöst, har du provat alternativa placeringar? Att mina datorhögtalare bara låter rätt när jag sitter framför skärmen är kanske inte så konstigt, de kan inte fylla rummet. Men du har väl bättre grejor än Creative Gigaworks T20 gissar jag
Vad är fel när du lyssnar på andra platser?
/ B
shifts skrev:Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?
Har inte lyssnat på sådana själv, men har fått för mig att de inte har så
jättestor sweetspot (om det nu går att generalisera).
shifts skrev:steveo1234: Du ser på en del film i sällskap med din sambo/fru? Kollapsar det
så kraftigt även då, när man bara sitter lite ocentrerat? Det kan väl inte ha
med elektroniken att göra. Det låter mest som spridningsmönstret från
högtalarna är så. Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?
Har inte lyssnat på sådana själv, men har fått för mig att de inte har så
jättestor sweetspot (om det nu går att generalisera).
steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?
Jag svara på ditt inlägg här.
Jag hävdar fortfarande att multipla basmoduler är klart överlägsen en basmodul med PEQ, och detta är oavsett ljudtryck!
steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.
Vad gör vi nu då?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.
Vad gör vi nu då?
Tja, om du kan fixa en basmodul som spelar artikulerat och som har bra och jämn basrespons i rummet, dvs inte bara "jämn respons vid en plats" så kan jag komma och lyssna.
shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
spelade och det var då något av de bästa jag hört.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?
sky_eye skrev:Nej, endast under klädhängarens fjärde krok i hallen.
Du kanske någon gång kan lyssna på vad någon annan säger.
sky_eye skrev:Lite ödmjukhet kan ibland vara på sin plats. Du vet och kan faktiskt inte allt.
sky_eye skrev:Gott. Då har du bara lite svårt att presentera dem som dina åsikter och inte som fakta. Men det kan du säkert klara med lite träning.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?
shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.
Inte illa. En gissning, vad tror du händer när han har 4 st basmoduler i samma rum?
steveo1234 skrev:single_malt skrev:subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
Precis som huvudhögtalarna då
Det stämmer med mina frontar i alla fall. De låter inte alls bra någon annanstans än på lyssningsplats. Oharmoniskt och med kraftiga avvikelser beroende på vart i rummet jag står. Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster