Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 19:41

Aerob skrev:
steveo1234 skrev:Logisk tankevurpa?

Jag var visst inte den enda som reagerade på det!

Det finns säkert en alldeles uppenbar förklaring. Och jag ser fram emot att läsa den. Jag är en enkel man.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 19:41

Det låter lite märkligt..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 19:46

Aerob skrev:Hur kan du avfärda något genom att titta på mätningar när du inte sätter tillit
till dom? Hur kan du avfärda något när du endast sätter tillit till dina öron och
din erfarenhet, när du inte hört eller erfarit systemet i fråga?

Jag har inte tittat på mätningarna utan jag, av erfarenhet, är inte intresserad av ett bassystem med en subwoofer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 19:49

steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,

Logisk tankevurpa?

Hur jag tänker? Att öronen och mättmicken är inte samma sak.
Jag drar min slutsats på alla tidigare subwoofer lyssningar med en subwoofer. Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-05 19:56

subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.

Precis som huvudhögtalarna då :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 08:36

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,

Logisk tankevurpa?

Hur jag tänker? Att öronen och mättmicken är inte samma sak.
Jag drar min slutsats på alla tidigare subwoofer lyssningar med en subwoofer. Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.

Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 08:38

single_malt skrev:
subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.

Det stämmer med mina frontar i alla fall. De låter inte alls bra någon annanstans än på lyssningsplats. Oharmoniskt och med kraftiga avvikelser beroende på vart i rummet jag står. Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-06 09:19

steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.

Då har du ingen bra placering av högtalarna. Eller så har du fel elektronik.
.
.
.

Whoops :oops: nu halkade jag in i Linn-svängen igen :D

Men seriöst, har du provat alternativa placeringar? Att mina datorhögtalare bara låter rätt när jag sitter framför skärmen är kanske inte så konstigt, de kan inte fylla rummet. Men du har väl bättre grejor än Creative Gigaworks T20 gissar jag ;-)

Vad är fel när du lyssnar på andra platser?

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 09:30

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.

Då har du ingen bra placering av högtalarna. Eller så har du fel elektronik.
.
.
.

Whoops :oops: nu halkade jag in i Linn-svängen igen :D

Men seriöst, har du provat alternativa placeringar? Att mina datorhögtalare bara låter rätt när jag sitter framför skärmen är kanske inte så konstigt, de kan inte fylla rummet. Men du har väl bättre grejor än Creative Gigaworks T20 gissar jag ;-)

Vad är fel när du lyssnar på andra platser?

/ B

Jag har provat alternativa placeringar. Men, ljudbilden faller sönder när jag inte sitter i mitten framför dem. Ljudet kollapsar in i en av högtalarna. Kanske ska säga att det fortfarande låter bättre än de flesta högtalare jag hört även med bara en högtalare. Men, det sker en sådan förändring när man sätter sig i sweetspot att det är svårt att övertala sig att lyssna från någon annanstans i rummet. Dessutom så är ju PEQ´en endast anpassad för soffan så basen låter bara riktigt bra där. Det är absolut inga problem för mig dock. Ska jag lyssna på musik eller se en film så sitter jag ju i soffan och går inte runt i rummet eller sitter på golvet.

Och ja, jag har säkert helt fel elektronik också :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-06 10:16

steveo1234: Du ser på en del film i sällskap med din sambo/fru? Kollapsar det
så kraftigt även då, när man bara sitter lite ocentrerat? Det kan väl inte ha
med elektroniken att göra. Det låter mest som spridningsmönstret från
högtalarna är så. Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?
Har inte lyssnat på sådana själv, men har fått för mig att de inte har så
jättestor sweetspot (om det nu går att generalisera).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-06 10:22

shifts skrev:Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?

Min begränsade erfarenhet med sådana högtalare är att man kan skapa en bred sweetspot genom att inte vinkla in högtalarna och har dessa brett isär, gärna långt från bakre vägg också. En möblering för en kompromisslös ungkarl med andra ord :-)

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 11:14

shifts skrev:steveo1234: Du ser på en del film i sällskap med din sambo/fru? Kollapsar det
så kraftigt även då, när man bara sitter lite ocentrerat? Det kan väl inte ha
med elektroniken att göra. Det låter mest som spridningsmönstret från
högtalarna är så. Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?

Ser film med frun ja men då är det inget problem. Vi sitter ju båda i soffan då :)

Det är en elektrostathybrid och jag vet inte om det är anledningen. Men det är lite samma fenomen som man får med martinlogan med flera där man inte bör sitta för långt ifrån mitten för att behålla ljudbilden. Två personer i en soffa fungerar ganska bra men ja, det är något bättre precis i mitten än vad två personer får. Min fru bryr sig dock inte alls så jag brukar sätta mig något närmare mitten än vad hon gör.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 12:02

steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?

Jag svara på ditt inlägg här.
Jag hävdar fortfarande att multipla basmoduler är klart överlägsen en basmodul med PEQ, och detta är oavsett ljudtryck!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 12:48

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.

Jag svara på ditt inlägg här.
Jag hävdar fortfarande att multipla basmoduler är klart överlägsen en basmodul med PEQ, och detta är oavsett ljudtryck!

Och jag hävdar att du har fel.

Vad gör vi nu då? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-06 12:53

Träffas på nå´t enskilt ställe mellan Helsingborg
o Skoghall för att "göra upp" . . . . ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 14:27

steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.

Tja, om du kan fixa en basmodul som spelar artikulerat och som har bra och jämn basrespons i rummet, dvs inte bara "jämn respons vid en plats" så kan jag komma och lyssna. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 14:32

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.

Tja, om du kan fixa en basmodul som spelar artikulerat och som har bra och jämn basrespons i rummet, dvs inte bara "jämn respons vid en plats" så kan jag komma och lyssna. :)

Basmodulen är fixad men istället för att du lyssnar så får det räcka att någon annan får beskriva hur det låter. Jag har haft två personer på besök och kommer att ha två personer till någon gång i framtiden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-06 14:33

Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
spelade och det var då något av de bästa jag hört. Trodde inte det var möjligt
med en bas, men sedan jag hörde hur det lät där känner jag att det är fullt
möjligt att få till det trevligt med en bas. Vet inte om jag har lust att försöka
däremot.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 14:35

shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
spelade och det var då något av de bästa jag hört.

Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-05-06 15:16

subjektivisten skrev:
shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas

Nej, endast under klädhängarens fjärde krok i hallen.
Du kanske någon gång kan lyssna på vad någon annan säger.
\\Sky

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 15:18

sky_eye skrev:Nej, endast under klädhängarens fjärde krok i hallen.
Du kanske någon gång kan lyssna på vad någon annan säger.

Ah, så när du eller Steve säger något så ska jag automatiskt ta det som en sanning? :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-05-06 15:24

Vad har de med saken att göra?
Att som en papegoja upprepa
"Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?"
så fort någon säger något som inte kan stämma med din världsbild är kanske inte heller så givande?

Nu var det shifts, inte jag eller Steve, som uttalade sig.
Jag vet i det fallet vad han pratade om. Det lät riktigt bra.
Det lät bättre med två och ytterligare bättre när filtret justerats.

Lite ödmjukhet kan ibland vara på sin plats. Du vet och kan faktiskt inte allt.
\\Sky

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 15:28

sky_eye skrev:Lite ödmjukhet kan ibland vara på sin plats. Du vet och kan faktiskt inte allt.

En titt i spegeln vore på sin plats, jag är rätt klar och tydlig att det är MINA krav.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-05-06 15:31

Gott. Då har du bara lite svårt att presentera dem som dina åsikter och inte som fakta. Men det kan du säkert klara med lite träning.
\\Sky

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 15:33

sky_eye skrev:Gott. Då har du bara lite svårt att presentera dem som dina åsikter och inte som fakta. Men det kan du säkert klara med lite träning.

Eller att du lär dig att läsa. Det är mitt tips. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-06 15:34

subjektivisten skrev:

Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 15:41

shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.

Inte illa. En gissning, vad tror du händer när han har 4 st basmoduler i samma rum?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-06 15:58

subjektivisten skrev:
shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.

Inte illa. En gissning, vad tror du händer när han har 4 st basmoduler i samma rum?

Det låter trevligt med två av samma, för det har jag lyssnat på i det rummet.
Men det var svårt att minnas hur det jämförde sig med tillfället när det baras
stod en i rummet. Där fanns åtminstone mer kraft. Dock är det väl så, att just
det rummet är väldigt trevligt att spela musik i. Lite lång efterklang, men i
övrigt verkar det vara utan för många störande dippar och pucklar.

Nu känner jag att vi borde ha kopplat ur den ena, för att jämföra en och två,
men det var inte därför jag var där och lyssnade den andra gången.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-06 16:08

steveo1234 skrev:
single_malt skrev:

Det stämmer med mina frontar i alla fall. De låter inte alls bra någon annanstans än på lyssningsplats. Oharmoniskt och med kraftiga avvikelser beroende på vart i rummet jag står. Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.

Jag menade inte nödvändigtvis att det låter olika pga egenskaper hos högtalarna utan för att ljudbilden tex kantrar åt det ena hållet när man inte sitter i mitten. Och jag tror inte att tex subjektivisten sitter var som helst i sitt rum när han ska finlyssna!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-06 16:15

Ljudbildens holografi blir naturligtvis aldrig som i lyssningsposition på annan plats, men klangen skall inte förändras på något större sätt om man reser sig eller sitter några meter längre bak eller så.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi