Ni som är nöjda med hur ljudet låter, kan ni beskriva skillnaden om ni tar bort den noga utplacerade dämpningen?
Jag är mest nyfiken, inget annat, så jag har full förståelse om ni ber mig skaffa ett eget liv...
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag har själv dipoler och använder inte den typ av dämpning som de flesta av er andra verkar ha, åtminstone ni som använder Ino-högtalare.
Ni som är nöjda med hur ljudet låter, kan ni beskriva skillnaden om ni tar bort den noga utplacerade dämpningen?
Jag är mest nyfiken, inget annat, så jag har full förståelse om ni ber mig skaffa ett eget liv...
Richard skrev:perstromgren skrev:Jag har själv dipoler och använder inte den typ av dämpning som de flesta av er andra verkar ha, åtminstone ni som använder Ino-högtalare.
Minskat lugn i ljudbilden med Ino- högtalare utan dämpning av väggen bakom.
Men det finns många andra högtalare som konstruerats med helt odämpat vägg bakom högtalarna, de låter förstås klangligt mera rätt med dessa förutsättningar....
perstromgren skrev:Gäller det tidsdomänen eller är det en effekt på tonkurvan?
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Gäller det tidsdomänen eller är det en effekt på tonkurvan?
Det gäller hur det låter
celef skrev:minskat lugn?
= ökad oro?
Nattlorden skrev:Det rör ju sig om minskande av tidiga reflexer, så det är ju klar en tidsfråga... rörande när reflerer anländer relativt direktljudet och hur vi hör/integrerar dessa i ljuduppfattningen. Då dämpväggen inte är ideal utan har olika effektivitet från basen och upp till de ev. sväljer allt så blir det säkerligen en viss frekvensgångsskillnad på totalljudet i rummet också.
Hur mycket utan den ena eller den adnra som i mitt fall är det som gör att det låter något lite mer trovärdigt med dämpvägg än utan vågar jag inte uttala mig om med någon säkerhet. Jag TROR dock att det är ett renare tidigt ljud som är det väsentliga.
subjektivisten skrev:Ja, minskat lugn, mindre fokuserad ljudbild.
perstromgren skrev:celef skrev:minskat lugn?
= ökad oro?
Ni börjar låta som folket som avmagnetiserar sina CD-skivor!
Strmbrg skrev:Men - och nu har jag väl läst slarvigt/inte förstått - det går väl svårligen att tänka sig att bortomväggsdämpning ger samma resultat med lådhögtalare som med fullregistersdipoler.
Nattlorden skrev:Det rör ju sig om minskande av tidiga reflexer, så det är ju klar en tidsfråga... rörande när reflerer anländer relativt direktljudet och hur vi hör/integrerar dessa i ljuduppfattningen. Då dämpväggen inte är ideal utan har olika effektivitet från basen och upp till de ev. sväljer allt så blir det säkerligen en viss frekvensgångsskillnad på totalljudet i rummet också.
Hur mycket utan den ena eller den adnra som i mitt fall är det som gör att det låter något lite mer trovärdigt med dämpvägg än utan vågar jag inte uttala mig om med någon säkerhet. Jag TROR dock att det är ett renare tidigt ljud som är det väsentliga.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Ja, minskat lugn, mindre fokuserad ljudbild.
Har du blindtestat det? Placebo säger jag!
Tengil skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Ja, minskat lugn, mindre fokuserad ljudbild.
Har du blindtestat det? Placebo säger jag!
Jag har lyssnat hos en dipolentusiast på componentforum, och var förbluffad hur bra det lät med IB och Dipoler utan någonsomhelst dämpning, dock så var det nödvändigt att sitta EXAKT i sweetspot, annars ramlade ljudbilden ihop.
Om jag jämför detta med min lilla setup hemma, så är dipol + IB och odämpat, bra återgivet av klang och frekvens men fönstret in till inspelningen är mer diffus, det är inte alls lika fokuserat som det blir hemma hos mig, samtidigt som det är behagligare att vistas i ett rum som är akustiskt dämpat.
Vh Christer
MagnusÖstberg skrev:Väggnära högtalare utan dämpning bakåt kommer få ökad energiutstrålining i de övre registren och sammanblandning mellan direkt och indirekt ljud.
Inget bra, iallafall om man vill ha en klangbalanserad högtalare med tydlig stereoseparation.
perstromgren skrev:Jag har själv dipoler och använder inte den typ av dämpning som de flesta av er andra verkar ha, åtminstone ni som använder Ino-högtalare.
Strmbrg skrev:Jag skulle vilja påstå att hr Strömgren har en variant på dämpning:
Kaviteten bortom hanses dipoler utgörs av ett - enligt den bild jag sett - stort rum.
På sätt och vis kan man ju säga att den "metoden" bör ge ett liknande upplevelsemässigt resultat som att med dämpmaterial absorbera framför en mer "närvarande" bortomvägg.
Jag fick den tanken då jag tänkte på Linkwitz beskrivning av sitt lyssningsrum.
Han har nämligen en stor, öppen yta bakom sin lyssningsplats.
Denna betraktar han som en absorberande kavitet.
Då borde man kunna göra detsamma med en stor öppen yta bortom högtalarna.
Betrakta, alltså.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster