Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Jag råkar veta att ingen på detta forumet är kapabel att handräkna detta.
Så man får använda en aproximation som endast är giltig i ett område 0-25 m/s i lufthastighet. Alltså en tumregel.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Så man får använda en aproximation som endast är giltig i ett område 0-25 m/s i lufthastighet. Alltså en tumregel.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
IngOehman skrev:Så för att sammanfatta/utkristallisera (och rätta gärna om det som jag
utkristalliserat är felaktigt):
1. Det är bra att inte behöva tänka?
2. Man bör leva på en förhoppning istället för att skaffa kunskap?
3. Hellre en auktoritet att tro på (omän en "förhoppningsvis erfaren och vis" men okänd, i detta fall) än att själv förstå?
Har du läst igenom den? Som alla trådar på det här forumet så utveclas den succesivt till något helt annat och gärna allmängiltigt.Johan_Lindroos skrev:Det ska vara HiFi-tumregel enligt tråden.
Conan skrev:Är det någon som kan ge ett exempel på en bra tumregel?
1. Det ska inte vara ren faktainformation. (t.ex. "en högtalare låter mer basig om man ställer den i ett hörn")
2. Det ska inte vara ren vidskepelse
3. Man ska direkt kunna använda tumregeln till något vettigt.
lech skrev:Hevi skrev en i en annan tråd: Högtalare och rum betyder mest. Att jämföra/utvärdera ett hårstrå framför dikanten är "inte speciellt värdefullt".
Ja, det var inte ordagrant återgivet men en tänkande varelse torde förstå innebörden..
MVH
Lech
berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Slutartiden bör som längst motsvara brännvidden. Om man tex. använder ett 100mm objektiv så bör slutartiden vara åtminstone 1/100s (1/125) om man har ett 200 mm så blir det 1/200s (1/250) osv. Detta för att undvika att man får oskarpa bilder på grund av att man inte kan hålla kameran still, sk. kallad skakningsoskärpa.
Småbildsformatet kallas numera i den digitala världen ofta för fullformat av någon outgrundlig anledning.[/b]
Johan_Lindroos skrev:peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
Jag anser att du har fel. Det går visst att räkna för hand.
Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Slutartiden bör som längst motsvara brännvidden. Om man tex. använder ett 100mm objektiv så bör slutartiden vara åtminstone 1/100s (1/125) om man har ett 200 mm så blir det 1/200s (1/250) osv. Detta för att undvika att man får oskarpa bilder på grund av att man inte kan hålla kameran still, sk. kallad skakningsoskärpa.
Småbildsformatet kallas numera i den digitala världen ofta för fullformat av någon outgrundlig anledning.[/b]
Funkar det trots att ljusinsläppet ökar kvadratiskt?
eller så har det kanske med diametern att göra...
Småbilderna kan teoretiskt ha en massa "megapixlar"!
MagnusÖstberg skrev:peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
perstromgren skrev:Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Regeln har inte med bländaren ("ljusinsläppet"?) att göra, utan hur handen rör sig.
Detta är ett utmärkt exempel på tumregel. Den gäller ungefärligen och är ohyggligt svårt att räkna på. Jag använder den själv.
Svante skrev:
Jag är som du vet en stor anhängare av att man ska lära sig saker; annars skulle jag nog inte vara lärare. Men jag inser samtidigt att man måste välja vad man lär sig, det finns inte tid att lära sig allt. Så om man lär sig det viktigaste och klarar resten med tumregler så kommer man långt.
Så, det får räcka.
Precis - skaffa dig en rejäl IB på landet!steveo1234 skrev:Svante skrev:
Jag är som du vet en stor anhängare av att man ska lära sig saker; annars skulle jag nog inte vara lärare. Men jag inser samtidigt att man måste välja vad man lär sig, det finns inte tid att lära sig allt. Så om man lär sig det viktigaste och klarar resten med tumregler så kommer man långt.
Så, det får räcka.
Svante ffs. Detta är faktiskt.se.
Stop making sense!
Conan skrev:Är det någon som kan ge ett exempel på en bra tumregel?
1. Det ska inte vara ren faktainformation. (t.ex. "en högtalare låter mer basig om man ställer den i ett hörn")
2. Det ska inte vara ren vidskepelse
3. Man ska direkt kunna använda tumregeln till något vettigt.
Professor of Physics John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Otroligt vilken låg tro på människan en del har som tror att tumregler är ett sätt att helt stänga av hjärnan.
Jag har inte sett att någon har skrivit något sådant.
Phloam skrev: "Barry sa bra saker, bl.a. att regler befriar från tänkande."
Det Barry skrev är inte synonymt med "helt stänga av hjärnan". Så det
Phloam skrev; att det var bra sagt, betyder inte att heller att han skulle
ha talat om att det skulle vara bra att "helt stänga av hjärnan". Snarare
handlar det nog om att en dröm om att kunna spara på tankemöda med
hjälp av tumregler, och att det skulle finnas fördelar med det.
Själv har jag sett att vilande på rumregler ställer till med mycket mera än
de är till nytta. I synnerhet om man ser på det i ett längre perspektiv där
man inkluderar även alla kommande händelser i ekvationen. Händelser där
man ofta får chans att bli glad om man lärt sig på riktigt (studerat grund-
erna, experimenterat, gjort ansträngningar för att FÖRSTÅ) - således att
man även behärskar liknande problem, där den ursprungliga tumregeln inte
förslår.
Min vikigaste av allt - Barry skrev ju det han skrev, för att klargöra svag-
heterna med att vila på regler.
"As we turn increasingly to rules, rules and incentives may make things
better in the short run, but they create a downward spiral, that makes
them worse in the long run...
...moral skil is chippet away by an over reliance on rules that deprives us
of the opportunity to improvise and learn by improvisations...
...Without intending it, by appealing to rules and incentve, we are enga-
ging in a war on wisdom."
Kort sagt - han säger precis samma sak som jag ältat i åratal.
Vh, iö
Jag har förstått det som att Barry pratar om byråkratiska regler. Nu är det så att byråkratiska regler har en tråkig baksida. Följer man dem så har man ett bevis som på engelska kallas för "to cover ones ass" om så skulle behövas. Det är detta man har som instrument för att inte själv kunna bli anklagad om man är mellanchef och litar på sitt förnuft istället för regelverket som skulle gå stick i stäv mot regelverket. Regelverket har överordnade skrivit. Följer man det så har man följt överordnade. Då kan överordnade inte anklaga underordnade för att ha brutit det som står i regelboken. I den byråkratiska världen handlar det om ansvarstagande och har man inte mandat för att besluta så blir det egenmäktigt förfarande om man beslutar mot regelboken och då får man själv ta ansvar för det man beslutat. Följer man reglerna så är det de överordnade som får ta ansvaret.
Vad gäller tumregler så är väl samtliga gamla musikinstrument byggda enligt tumregler. Stradivarius lyckades ju rätt bra. Han baserade sitt arbete på annans erfarenhet och på egen erfarenhet som mynnade ut i tumregler d v s arbetet gjordes enligt tumregler. Sedan tillfördes en portion känsla och sunt förnuft för att modulera tumregeln något alltefter behov. Så kunde det skapas fantastiska instrument en gång i tiden.
Att använda en taskig tumregel skulle kunna vara att använda en datorsimulering baserad på kunskap i fysik och programmering för att bygga en violin där målet är att den skall låta som en bra Stradivarius. Men en dag kanske man lyckas. Tänk om det skulle kunna bli så att man lyckas med hjälp av en helknasig tumregel?![]()
![]()
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster