Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Likafullt har jag haft nytta av åtminstone den första många, många gånger.
petersteindl skrev:Inom instrumentbygge, t.ex. de som byggde violiner t.ex. Stradivarius, så är det mesta av violinen byggt med tumregler. Stradivariusviolinerna anses inte som skrotvioliner, utan de tillhör världens dyraste och bästa instrument. De är heller inte byggda av amöbor som inte kan tänka eller vill tänka. De är byggda av skickliga fackmän som genom traditioner byggt upp en kunskapsbank baserad på väl fungerande tumregler.
IngOehman skrev:Men viktigast av allt - Barry skrev ju det han skrev, för att klargöra svag-
heterna med att vila på regler.
"As we turn increasingly to rules, rules and incentives may make things
better in the short run, but they create a downward spiral, that makes
them worse in the long run...
...moral skil is chippet away by an over reliance on rules that deprives us
of the opportunity to improvise and learn by improvisations...
...Without intending it, by appealing to rules and incentve, we are enga-
ging in a war on wisdom."
Kort sagt - han säger precis samma sak som jag ältat i åratal.
Conan skrev:Om jag säger: "att välja en lämplig kombination av högtalare & rum är mycket viktigare för ljudet än valet av signalkälla och förstärkeri"; är det en tumregel eller bara ett gott råd? Gott råd, säger jag.
Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Det sker så ofta så det vore nära nog en bra tumregel om man satsade pengar på det. Inte fullt, men nästan
Tumregel?Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Det sker så ofta så det vore nära nog en bra tumregel om man satsade pengar på det. Inte fullt, men nästan
Man skulle också kunna sätta pengar på att om någon håller med IÖ så kommenterar någon det och antyder att de gör de av automatik utan att tänka själva.
MagnusÖstberg skrev:Tumregel?Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Man skulle också kunna sätta pengar på att om någon håller med IÖ så kommenterar någon det och antyder att de gör de av automatik utan att tänka själva.
mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
om det är längre än en meter till sidoväggen behöver man inte alltid dämpa
den utan det kan räcka med att diffusera?
Jag kanske kommer ihåg fel, men är inte detta en tumregel i så fall?
Conan skrev:mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
"Inte alltid" och "kan räcka" låter inte som en tumregel i mina öron. Ett gott råd kan det vara kanske.
mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
mx skrev:1,18-regeln är en annan tumregel som jag finner stämmer.
IngOehman skrev:Jag har inte ändrat något som du kommenterat.
IngOehman skrev:Svante skrev:Likafullt har jag haft nytta av åtminstone den första många, många gånger.
Närdå?
Jag vet av erfarenhet ungefär vilken rumsradie som VARJE rum jag går in
i har - alltså även rum som har en rumsradie som närmar sig eller till och
med överskrider rummets mått (även om man kan argumentera att det blir
ett dubiöst mått i sådana rum).
Och detta helt utan att jag hört din tumregel. Om jag skulle ta fasta på
den, vad skulle jag ha den till?
Om det man vill berätta att de flesta stora rum inte har så mycket längre
rumsradie än små rum, så kan man ju berätta det istället, och vad det
beror på. Vad är poängen med att ta bort allt det som ger riktig kunskap?
Vh, iö
mx skrev:Och mattor på golvet, stora mjuka möbler etc.
mx skrev:1,18-regeln är en annan tumregel som jag finner stämmer. Och mattor på golvet, stora mjuka möbler etc.
Conan skrev:petersteindl skrev:Inom instrumentbygge, t.ex. de som byggde violiner t.ex. Stradivarius, så är det mesta av violinen byggt med tumregler. Stradivariusviolinerna anses inte som skrotvioliner, utan de tillhör världens dyraste och bästa instrument. De är heller inte byggda av amöbor som inte kan tänka eller vill tänka. De är byggda av skickliga fackmän som genom traditioner byggt upp en kunskapsbank baserad på väl fungerande tumregler.
Undrar om du och jag menar samma sak med begreppet tumregel? I min värld är det ganska osannolikt att en skicklig hantverkare skulle använda sig av simpla tumregler i någon större omfattning. Jag är nog rätt säker på att skickliga violinbyggare - och framför allt de som drivit en utveckning av violinbyggarkonsten - använder sig av kunskap, känsla, intresse och experiment.
Conan skrev:Tumregler är avsedda för de som till nöds vill kunna utföra en uppgift, men där det inte finns tid eller intresse att lära sig eller nån kunnig person att fråga om råd.
Conan skrev:Jag skiljer därför på t.ex. byggnormer som talar om hur man bygger ett våtrum och rena tumregler. En byggnorm bör följas av alla som utför byggarbeten vare sig det är en yrkesman eller en glad amatör.
Conan skrev:Det bästa "hifi-exemplet" på tumregel är väl ändå phoalms:
"En tumregel är att hörlurarna ska kosta ungefär hälften av vad själva bandspelaren kostar."
Conan skrev:Några här på faktiskt som väljer hörlurar efter den tumregeln..?
Conan skrev:Om jag säger: "att välja en lämplig kombination av högtalare & rum är mycket viktigare för ljudet än valet av signalkälla och förstärkeri"; är det en tumregel eller bara ett gott råd? Gott råd, säger jag.
Conan skrev:"Lägg ca hälften av anläggningens totalbudget på signalkällan och se till att kablarna utgör ca 10% av totalbudgeten". En riktigt bra tumregel som (vore den nåt att ha) skulle vara till stor hjälp för den som ska handla en ljudanläggning utan kunskap eller nån att fråga.
Conan skrev:"Slå på anläggningen med början i signalkällan för att undvika "smällar" i högtalarna" Gott råd - ingen tumregel (jmf: "torka dig efter du har gjort vad du ska på muggen, för annars kommer du att lukta bajs")
IngOehman skrev:Conan skrev:Det bästa "hifi-exemplet" på tumregel är väl ändå phoalms:
"En tumregel är att hörlurarna ska kosta ungefär hälften av vad själva bandspelaren kostar."
Ja det är ett bra exempel på en tumregel, som kan lura många.
Och det som gör den nästan värre än de flesta andra ungefär lika
dumma tumregler, är att den inte ens är lättare att komma ihåg än lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror", som
ju är en statistisk sanning som man kan ha nytta av att få veta om.Conan skrev:Några här på faktiskt som väljer hörlurar efter den tumregeln..?
Ingen tänkande varelse hoppas jag.
IngOehman skrev:priset är en väldigt dålig indikation för ljudkvalitetsförmågan.
Ja, tänk det är det!phloam skrev:IngOehman skrev:priset är en väldigt dålig indikation för ljudkvalitetsförmågan.
Bra Hifi-tumregel där!
phloam skrev:En jättebra tumregel som hjälpte mig att köpa rätt lurar till rätt spelare långt efteråt. Trots att jag inte "följt" den bokstavligt eller ens ungefär.
phloam skrev:Jag har använt den tumregeln mer än en gång med gott resultat i det sammanhang där tumregeln yttrades och togs mot (i.e. köp av walkman och/eller lurar).
phloam skrev:Meningen "lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror" är så allmängiltig att den inte är till särskilt stor hjälp i den köpsituation jag befann mig i.
phloam skrev:Att de hade betydelse visste jag redan. Tumregeln gav istället en indikation om vilket prisläge jag skulle hålla mig till, när det gällde just enkla portabla spelare. Inte hifi i allmänhet.
phloam skrev:Eller vill du vidmakthålla att jag då inte var en tänkande varelse?
IngOehman skrev:Från sidan tre:phloam skrev:En jättebra tumregel som hjälpte mig att köpa rätt lurar till rätt spelare långt efteråt. Trots att jag inte "följt" den bokstavligt eller ens ungefär.
Från nyss:phloam skrev:Jag har använt den tumregeln mer än en gång med gott resultat i det sammanhang där tumregeln yttrades och togs mot (i.e. köp av walkman och/eller lurar).
Vad menar du med att "använda en tumregel", om det betyder att du
inte följer den ens ungefär?
IngOehman skrev:phloam skrev:Meningen "lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror" är så allmängiltig att den inte är till särskilt stor hjälp i den köpsituation jag befann mig i.
Tvärtom - den tvingar dig att tänka!
Den ger dig ingen färdig halvlögn att följa.
Den uppmanar dig INTE att bara följa en korkad tumregel som säger
vad det skall stå på prislappen(!). Och den säger så lite (eftersom det
inte går att säga något mera om saken som är allmängiltigt och sant)
att alla rimligt normalbegåvade förstår att de behöver testa om de vill
veta mera.
DU skall göra valet - du behöver bilda dig en uppfattning, inte läsa på
prislappar för att välja något med rätt siffror.
IngOehman skrev:phloam skrev:Att de hade betydelse visste jag redan. Tumregeln gav istället en indikation om vilket prisläge jag skulle hålla mig till, när det gällde just enkla portabla spelare. Inte hifi i allmänhet.
Av det långt ovanstånde (det jag citerat från dig tidigare i detta inlägg)
är det svårt att veta om DU tycker att själv har användt tumregeln.
Om inte så bedömde du ju uppenbart att tumregeln inte var användbar,
och om du gjorde det så lydde du den.
Frågan jag ställer mig är varför du inte istället undersökte vilka lurar
som oavsett pris, gav dig mest per krona, till just den spelare som
var aktuell?
Alltså det som är den rationella infallsvinkeln för någon som förstått
att lurarna kan vara viktigare än rådande uppfattningar.
IngOehman skrev:phloam skrev:Eller vill du vidmakthålla att jag då inte var en tänkande varelse?
Det du skriver talar för sig själv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster