Har svårt att förstå det kompakta motståndet mot tumregler.
Klart det bästa är att lära sig självt och därigenom förstå, MEN har det helt gått förbi att
A/ tiden för det finns inte alltid
B/ alla har inte intresset att lära sig allt själv
C/ alla har inte förmågan att lära sig allt själv
Ta en pappa som ska skaffa ett hifisystem till dottern med budget 7k. Han vet inget och har ingen tid/lust att sätta sig in i ämnet.
Utan något som får honom på rätt spår går det mest på chans. Risken är påtaglig att han står framför hyllorna på Elgiganten och väljet ett komplettsystem baserat på design/finesser som säljaren talar sig varm för.
Med något som får honom på rätt spår, torde chansen vara klart större att det blir "mer rätt än fel".
BRA NOG! Varför är det ingen som nämt detta i tråden?
Är ju något av det viktigaste man lär sina barn.
Man KAN ju inte lära sig ALLT/FÖRSÅ om ALLT i sin omgivning. Man HAR inte tid att göra allt perfekt.
"undvik de stora kedjorna typ OnOff"
"för max prestanda/kostnad, kolla även begagnatmarknaden"
"nytt är automatiskt inte bättre än gammalt"
Och framför allt, en regel som gäller allt möjligt. "om tid finns, fråga någon som VET om råd"
Linns grundade brukar svara "there are no rules"
Kan tyckas motsägelsefullt då Linn presenterat flera tumregler men jag tror man underskattar intelligensen på människor om man tror att de inte föstår att tumregler är just en inriktning och inte absolut fakta.
Ivor förstod att inte undervärdera sina kunder...
Nu kommer kanske någon att invända, att dessa regler är ju grundregler...eller så basala att det borde alla inse...eller komma med andra invändniingar.
Jaha??
Skit samma vad man kallar dom. grundtanken är ju att man har något som vid behov leder en på rätt spår.
Några ord om punkt A/ ovan.
Låt oss ta några krissituationer.
Jag brukar säga till mina barn (även teammedlemmar) att har vi tid så diskuterar vi tillsammans, har du tid tänk själv, MEN du kommer att märka att NÄR jag markerar att det är superbråttom( eller i en krissituation) - BARA LYD MIG! Argumentera inte. Efteråt snackar vi ihop oss.
Tumregel? Kalla det vad du vill. men det visar att "regeln" lär dig självt INTE funkar i alla lägen.
Dvs det som motståndarna till tumregler hävdar, funkar inte alltid.
Vill bara påminna om BRA NOG. Min erfarenhet är att de som vill göra allt perfekt antingen inte blir klara i tid, missar andra saker som ska göras, eller inte hinner med att göra andra roliga saker!
obs, BRA nog innebär att vissa saker gör man grymmenoga (nära på perfekt), vissa andra inte alls noga.
Tumregel? "att göra ALLT bra nog är bättre än att göra ALLT perfekt"
I det ligger även att VÅGA göra saker utan att ha exakt klart för sig teorier mm.
I det ligger även att KUNNA ta beslut utan ALL information.
Allt behöver inte vara helt exakt, helt perfekt beskrivet, helt perfekt beskrivet. Livet rasar inte ihop, jag lovar.
BRA NOG kan vara en bra övning för att bli mer öppen för livet
Hoppas detta inlägg visar på tanken. Finns säkert luckor, har ju lagt ned LAGOM MYCKET tid på det, hoppas det blev BRA NOG