Nu är sökandet snart slut

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Nu är sökandet snart slut

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 15:28

Nu känner jag att mitt sökande har nått vägs ände. Har gått igenom rätt mycket på marknaden och landar alltid i Carlsson- piP-land. Lite förstärkarbyten som har gett subtila skillnader men det mesta har låtit bra. Kör Sonos, i mitt tycke den mest lättanvända lösningen för att lyssna via hårddisk, men jag tycker ändå att det är rätt kryckigt att hålla på med. Jättenöjd med ljudet men inte fan lyssnar jag mer för det. Eller, jo det gör jag, men inte på min stereo utan i min iPod, lossless förstås. Sitter allvarligt och överväger att sälja rubbet och satsa på något lättanvänt, som en rCube eller något sånt. Funkar bättre rent socialt i hemmet. På kvällarna blir det iPod och lurar. Enkelt att använda. Synka med iTunes och sedan har jag allt jag behöver i fickan. Ger mer magi på något sätt att ligga innesluten i musiken på kvällen.

Bara så att ni vet, det kan komma en riktigt schysst utförsäljning inom kort :)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2011-05-11 16:17

//Synka med iTunes och sedan har jag allt jag behöver i fickan.//

Another lost soul.... :wink:

Vaaad skall du göra med all tid du får över....... 8O

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 16:23

Har ingen tid över. Kanske därför jag inte lyssnar så mycket. Trött på alla kablar och annan skit som klottrar ner kåken. Trött på att stereon styr möbleringen. Dessutom är jag trött på att lyssna efter fel. Slår jag på radion och hör något bra tänker jag inte på ljudet men så fort jag lyssnar på stereon far tankarna iväg på att något fattas (fast det förmodligen inte gör det). Märkligt det där, men ju bättre återgivning, desto känsligare blir jag för brister i den.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bonkas

Re: Nu är sökandet snart slut

Inläggav Bonkas » 2011-05-11 16:35

JTarnstrom skrev:Nu känner jag att mitt sökande har nått vägs ände. Har gått igenom rätt mycket på marknaden och landar alltid i Carlsson- piP-land. Lite förstärkarbyten som har gett subtila skillnader men det mesta har låtit bra. Kör Sonos, i mitt tycke den mest lättanvända lösningen för att lyssna via hårddisk, men jag tycker ändå att det är rätt kryckigt att hålla på med. Jättenöjd med ljudet men inte fan lyssnar jag mer för det. Eller, jo det gör jag, men inte på min stereo utan i min iPod, lossless förstås. Sitter allvarligt och överväger att sälja rubbet och satsa på något lättanvänt, som en rCube eller något sånt. Funkar bättre rent socialt i hemmet. På kvällarna blir det iPod och lurar. Enkelt att använda. Synka med iTunes och sedan har jag allt jag behöver i fickan. Ger mer magi på något sätt att ligga innesluten i musiken på kvällen.

Bara så att ni vet, det kan komma en riktigt schysst utförsäljning inom kort :)

Well..en Exposure kunde vara kul att testa.. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-11 16:47

jag tror det hör sommaren till att intresset för hifiapparater svalnar, då är det roligare att smörja grindstolpar och putsa på weber'n, eller ta en cykeltur
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 17:27

Frugan kom precis hem från jobbet. Jag meddelade att jag har fattat ett stort beslut, att det nu var slut. "Äntligen, det finns en gud där uppe," utbrast hon. Hennes glädje dämpades dock när hon förstod att det rörde sig om stereon.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-11 17:48

:lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-11 18:02

Återfall är väldigt vanlig i denna sport JTarnstrom.

Själv hade jag ett uppehåll i nästan femton år, inte nu så att jag sålde grejerna men enbart lyssnade när tid fanns! För fem år sedan tog det fart igen när jag började repa upp gamla Carlsson burkar och upptäckte hur mycket grejer i musiken som jag tidigare bommat :o

Nu har jag hittat mitt knark med Ino & Carlsson och är rejält förgiftad och har inga tankar att nyktra till för det är så jäkla kul att lyssna på musik igen.. :)

Trivs du att lyssna på radio och ajfån så skall du vara glad och lycklig ge dig hän till det! Hifi-andet går alltid att återuppta om man vill :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-11 19:00

Det kan vara mycket bra att sälja allt, och det menar jag exakt allt, för att
sedan eventuellt börja om från början. Göra om, göra rätt, osv. :)

Man har lärt sig mycket under resans gång och att plocka ihop en helt ny
anläggning är ofta kul.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-11 19:02

Så går det när man har fel försteg... :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 19:03

KarlXII skrev:Så går det när man har fel försteg... :twisted:

:)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-11 19:03

Vad har jag missat? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 19:07

mx skrev:Vad har jag missat? :)

Kalle Dussin och jag hade nån sorts bytesaffär på gång. Jag lovade att höra av mig flera gånger om utan att det blev något. Jag är en dålig människa också.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-11 19:08

Haha, jamendåså. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-11 21:28

Tänk att ett köp av ett par rörslutsteg kan bli det slutliga steget mot avveckling av hela "hobbyn".

:roll:

Spisar'nte så mycket jag heller just nu.
Håller på med så mycket annat som tar det mesta av ledig tid.

Men, just nu spelar jag en biblioteksplatta med nån Sandborn, eller vad det stod.

Nä, skall nog inte spela in den.
För mycket "häftigt studioljud" för min smak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 22:12

Strmbrg skrev:Tänk att ett köp av ett par rörslutsteg kan bli det slutliga steget mot avveckling av hela "hobbyn".

Ja, det här är ditt fel. Rör var det enda jag hade kvar att testa.

Men man börjar ju fundera när ljudet är tipp-topp och grejerna bara står. Det låter jättefint när jag väl lyssnar så det är inte det. Däremot lyssnar jag som sagt gärna i iPod:en. Även där har jag dockor, dac:ar och hörlursstärkare med finlurar att ta till men jag föredrar mina etymotic in-ear-lurar direkt i iPoden. Det verkar helt enkelt som om jag inte har behov av att det ska låta så ini helsike bra. Rannsakar jag mina behov utifrån hur jag nyttjar mina grejer så överväger tydligen behovet av att det ska vara bekvämt och lättillgängligt. Så jag är inte trött på musik, med andra ord, eller på att lyssna.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-11 22:26

För övrigt är jag av åsikten att infall ska följas.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-05-11 23:07

JTarnstrom skrev:Har ingen tid över. Kanske därför jag inte lyssnar så mycket. Trött på alla kablar och annan skit som klottrar ner kåken. Trött på att stereon styr möbleringen. Dessutom är jag trött på att lyssna efter fel. Slår jag på radion och hör något bra tänker jag inte på ljudet men så fort jag lyssnar på stereon far tankarna iväg på att något fattas (fast det förmodligen inte gör det). Märkligt det där, men ju bättre återgivning, desto känsligare blir jag för brister i den.
+1
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-11 23:14

Håller med, men det är ju det som är roligt... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-05-11 23:21

Det kanske är ny musik du behöver? För mig gör det hela skillnaden.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-11 23:26

Asså det är ju detta jag tjatat om så ofta :) En iPhone med shyssta lurar låter ju faktiskt jäkligt bra egentligen. Plus att det är det närmaste vi kommit att ha musiken inplanterad i oss, så att vi verklighen kan ägna oss åt att lyssna när och var vi känner för det. It's a beautiful thing! :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-11 23:52

Ton skrev:Det kanske är ny musik du behöver? För mig gör det hela skillnaden.

Absolut. Vad vore livet utan att kunna utforska Spotify?

Musiken är för mig det viktiga, jag köper sällan mer HiFi än vad som behövs för att kunna avnjuta vadänför musik jag behagar lyssna på varänjagär.

Att jag sen är storögt fascinerad av allt från just duglig HiFi upp till yppersta High End hindrar inte att jag utan problem kan bärga mig från att regelbundet tömma plånboken.

Min förra 2-kanalsförstärkare gav upp efter att jag använt den sen 1987 ... Mina högtalare i vardagsrummet har jag haft sen 1990, de har fått ny färg och nya basar under åren men duger än(Avance Alpha 44).

Hemmabio uppgraderade jag till när alla andra haft det i 15 år typ, ändå skaffade jag inget 5.1 högtalarsystem. Jag var mest ute efter HDMI. Rent praktisk användbarhet alltså. Min blu-ray skaffade jag mest för DLNA-klienten, även om det är kul att se på högupplöst film utan att behöva starta en dator.

Det jag bytt oftast är portabelt ljud, men det är inte så konstigt eftersom det normalt avlyssnas oftast av mig och slits fortast. Ändå har jag stannat på el cheapo lurkombon Porta Pro/EP-630, som täcker mina behov alldeles utmärkt. En Iphone har det såklart blivit, eftersom den mäter exemplariskt över hörlursutgången.

Senaste uppgraderingen, och anledningen att jag postar igen eftersom jag återigen började tänka HiFi. var datorljudet - för att förstärkaren gick sönder _och_ att jag en tid tyckt att det lät lite tunt(jämfört med lurar). Det blev en blocket-Yamaha för 200Kr och en ny basmodul till mina små satelliter bredvid skärmen. Jag använder också ett lite bättre än onboard-ljudkort, XonarDX. Inga avancerade saker alltså, men jag är numera riktigt nöjd med "datorljudet"-

Inga dyra kablar. Alls.

Jag har alltså som sagt alltid bara skaffat i princip vad jag måste för att kunna lyssna där jag är. Volvos originalstereo duger tex utmärkt för mina krav på vägen.

Självklart skulle det vara kul att ha hela källaren full av monoblock som man kunde testa och jämföra med varandra kalla vinterkvällar, det är dock inget jag prioriterar, även om mrhifi på minhembio ser ut att ha kul. Så länge jag bara får min musik är jag ganska nöjd :)

Får jag någon gång groteskt med tid över så visst skulle jag tex kunna sätta mig in i hur man designar och bygger en högtalare från scratch, det verkar roligt, men än så länge har annat varit viktigare.

Och, glömde, jag har varit i branschen. På 80-talet. Måhända provade jag mig mätt då, eller att jag har ett avskräckande muskelminne av att släpa hem 40Kgs slutsteg ;)

Dock är det så att HiFin kan ruttna bort, men musiken finns kvar därinne ...

(datorer däremot, är en HELT annan sak, mycket roligt att uppgradera men också det går i vågor)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-12 00:03

Det är ditt lyssningsrum som är odugligt.

Felet många gör, är att ha datorn i ett annat rum. Vi som ägnar mycket tid vid datorn, ska naturligtvis lyssna på anläggningen medan vi jobbar, annars blir den ju stående där och mesta musiken strömmar genom Logitechen eller lurar. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-12 00:10

Ragnwald skrev:Det är ditt lyssningsrum som är odugligt.

Felet många gör, är att ha datorn i ett annat rum. Vi som ägnar mycket tid vid datorn, ska naturligtvis lyssna på anläggningen medan vi jobbar, annars blir den ju stående där och mesta musiken strömmar genom Logitechen eller lurar. :)

Helt rätt, Ragnwald, levande exempel här om än inte så kräsen som vissa. Senaste förbättringen blev som sagts ovan just där jag sitter och hackar mest. Vardagsrummet går inte att lyssna på musik i, där är det alltid TV/film på. Dator går ju att ha där, men då blir det fortfarande ingen musik och att ta på sig lurar är knappast något alternativ om man ändå måste vara social ...

Nu hade jag ju tur att mitt datorrum är så litet att det dels inte behövs men framförallt inte går in mycket till högtalare i det :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-12 06:25

phloam skrev:Asså det är ju detta jag tjatat om så ofta :) En iPhone med shyssta lurar låter ju faktiskt jäkligt bra egentligen. Plus att det är det närmaste vi kommit att ha musiken inplanterad i oss, så att vi verklighen kan ägna oss åt att lyssna när och var vi känner för det. It's a beautiful thing! :)

Ja, vad är huvudsyftet med investeringarna och engagementet?
För just mig, alltså?
Eller just för JTarnis?

Är det verkligen att lyssna på musik?

Eller är det att glädjas åt fina saker med fina prestanda?

Och, hur blir resultatet med "metoden fina grunkor mot perfektion"?

Hur blir resultatet med "metoden enkel manick i fickan"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-12 07:27

Strmbrg skrev:
phloam skrev:Asså det är ju detta jag tjatat om så ofta :) En iPhone med shyssta lurar låter ju faktiskt jäkligt bra egentligen. Plus att det är det närmaste vi kommit att ha musiken inplanterad i oss, så att vi verklighen kan ägna oss åt att lyssna när och var vi känner för det. It's a beautiful thing! :)

Ja, vad är huvudsyftet med investeringarna och engagementet?
För just mig, alltså?
Eller just för JTarnis?

Är det verkligen att lyssna på musik?

Eller är det att glädjas åt fina saker med fina prestanda?

Och, hur blir resultatet med "metoden fina grunkor mot perfektion"?

Hur blir resultatet med "metoden enkel manick i fickan"?

Bra frågor. Tror att det är lätt att få för sig att det måste vara perfekt för att man ska njuta av musiken men i mitt fall är det nog så att jag mer har tyckt att det har varit kul med prylarna – och det är det. Det är ju fina grejer, rör, Carlsson och allt vad det nu är. Och det låter bra, det uppskattar jag också – men om behovet verkligen inte finns där, vad gör man då? Att ha en massa prylar som styr möblering, som skräpar ned, drar ström och som kostar en slant om man summerar, utan att egentligen lyssna så pass mycket att det försvarar investeringen, det känns lite lyxigt.

Det är bara för mig att inse att om jag inte lyssnar mer på musik via stereon så kanske det är så att jag inte ska ha någon. Istället för att ha dragit slutsatsen att jag inte har behov av det perfekta ljudet har jag trott att det har fattats något för att jag ska lyssna mer; att det är någon brist i anläggningen som har måst rättas till, men jag tror inte att så är fallet längre.

Och det är ju inte så att jag är trött på musik. Jag lyssnar ju, men på annat sätt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-12 08:07

jag tror på att du ska följa din känsla JTarnstrom :)

Men oavsett så koppla ner och acceptera läget som det är tills vidare. Bara vara nöjd med det du har och hur det är just nu, lyssna med vad du vill utan att känna någon press och gör bar det som är roligt, du hittar antagligen tillbaka någon gång tidsnog och om du inte är i stort behov av pengar så kan du lika gärna ha kvar prylarna tills vidare.

Jag tror att dom flesta skulle behöva koppla ner, man är så uppe i varv och har hela tiden siktet inställt på "där borta", det är inte bra.
man får alldrig leva i Nuet och bara njuta av vardagen och dom små sakerna :)

Det är vad jag tycker att du ska göra, se inte stereon som något måste, använd den när det passar och gör annat roligt i stället...
Stereon är inget som du måste använda hela tiden bara för att den är "fin" och bra, den klarar sig utmärkt med att stå oanvänd om du inte känner för att använda den.

gå på Bio, teater, ut i värmen och sola eller fika med kompisar osv... ger så mycket mer. Och möblera som du vill och placera stereon där den fungerar bra utifrån det :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-12 08:36

Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har. Sen tänker man tillbaks på Police Quest och Raptor och hur man köpte det rakt av. Vad gör vi för fel? När kommer magin? Är der förväntningarna som behöver skruvas ner...?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-12 09:01

phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har. Sen tänker man tillbaks på Police Quest och Raptor och hur man köpte det rakt av. Vad gör vi för fel? När kommer magin? Är der förväntningarna som behöver skruvas ner...?

Gamla spel från 1980- och 1990-talet är fortfarande betydligt roligare än spel
från 2010-talet. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-12 09:16

phloam skrev:Kunde inte låta bli att dra lite paralleller till hifi när jag såg spelreklam på tv - ju bättre grafik, desto mer sitter man och kollar på den istället för spelet i sig. Eller, trots bättre grafik så är det ändå uppenbart vilka begränsningar den har. Sen tänker man tillbaks på Police Quest och Raptor och hur man köpte det rakt av. Vad gör vi för fel? När kommer magin? Är der förväntningarna som behöver skruvas ner...?

Ibland behöver man lämna något åt fantasin, som det brukar heta. Minns fortfarande Civilization när det kom. På ett plan har väl spelet blivit bättre i och med de senaste versionerna men inte f-n ger det mig samma upplevelse.

Kanske ligger en del av tillfredställelsen i att låta hjärnan få jobba lite mer. Idag ska allt vara serverat. Kanske låg en del av de musikaliska upplevelser vi hade när vi var unga i att vi satt och lyssnade på anläggningar som var långt ifrån hifi. Kanske fick våra hjärnor arbeta mer, lägga till och dra ifrån, för att bringa klarhet i det vi lyssnade på så att våra belöningssystem började spruta sköna kemikalier omkring sig i hjärnan, jag vet inte.
Sonos för hela slanten.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi