Självklart att mindre konrörelse=lägre dist?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Självklart att mindre konrörelse=lägre dist?

Inläggav BellsnWhistles » 2011-05-13 12:38

Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Jag skulle kunna tänka mig att ett ("vanligt" dynamiskt) högtalarelement vid mycket små konrörelser påverkas mer av t.ex. olinjäriteter i fjädring och upphängning.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-13 12:39

Lagom är bäst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Självklart att mindre konrörelse=lägre dist?

Inläggav paa » 2011-05-13 12:43

BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Jag skulle kunna tänka mig att ett ("vanligt" dynamiskt) högtalarelement vid mycket små konrörelser påverkas mer av t.ex. olinjäriteter i fjädring och upphängning.
Blandar du ihop det med hysteres-effekter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-13 12:50

Striktion hör hemma i detta området.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-05-13 13:13

paa skrev:Blandar du ihop det med hysteres-effekter?

Olinjära förluster lär ju finnas i systemet.
Det måste ju finnas en undre gräns där kraften är liten i förhållande till friktion i upphängningarna.
Jämför med att få en cykel i rull, en viss kraft krävs för övervinna lagerfriktion och det där gruskornet som ligger framför däcket.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-13 13:44

jämför gärna mätningar på element/högtalare vid olika utnivåer, sådana brukar alltsom oftast visa att det blir mer dist med ökad utnivå
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-13 14:08

Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-13 14:21

Här, mitt i en lång kabeltråd, finns ett intressant inlägg om striktion hos högtalare:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 0286#10286

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-13 14:46

subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.

Vilka då? Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-13 16:05

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.

Vilka då? Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.

Behöver du fråga vilken tillverkare Subben syftade på...? 8O

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-13 16:07

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:

Behöver du fråga vilken tillverkare Subben syftade på...? 8O

Ah, du tänkte så. Ok du har en poäng.

Ignorera frågan.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-13 16:14

steveo1234 skrev:

Det är ju olika sorters dist. Världen är inte fyrkantig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-13 16:20

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:

Det är ju olika sorters dist. Världen är inte fyrkantig.

Vilka sorters dist är det? Hur mätte du dem?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-13 16:25

Ett tips är att gå ut och lyssna lite. Verkar som du har dålig erfarenhet av olika högtalare.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-13 16:31

steveo1234 skrev:

Peter Steindl`s 5" basar distar inte mycket förens det säger kaaslooopppp och spolen bottnar. Jag vågar knappt spela högt för man får ingen varning innan det inträffar!

Iofs kanske det distar mycket både på pappret o i verkligheten, men jag hör det då inte :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-13 16:32

subjektivisten skrev:Ett tips är att gå ut och lyssna lite. Verkar som du har dålig erfarenhet av olika högtalare.

8O ......
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-13 16:34

subjektivisten skrev:Ett tips är att gå ut och lyssna lite. Verkar som du har dålig erfarenhet av olika högtalare.

Jo det är sant. Min erfarenhet av olika högtalare är allt annat än bra. Mest skit där ute på marknaden tycker jag faktiskt. Varför jag ska gå ut och lyssna förstår jag inte. Det finns ju sällan högtalare utomhus.

Nåväl, jag ska kontemplera dina funderingar med fingret i navlen...
AAAUUUUUMMMMMM

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-13 16:39

steveo1234 skrev:

Jo det är sant. Min erfarenhet av olika högtalare är allt annat än bra. Mest skit där ute på marknaden tycker jag faktiskt. Varför jag ska gå ut och lyssna förstår jag inte. Det finns ju sällan högtalare utomhus.

Nåväl, jag ska kontemplera dina funderingar med fingret i navlen...
AAAUUUUUMMMMMM

Istället för bete dig som en barnunge, kan du svara på trådskaparens fråga?
"Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Jag skulle kunna tänka mig att ett ("vanligt" dynamiskt) högtalarelement vid mycket små konrörelser påverkas mer av t.ex. olinjäriteter i fjädring och upphängning."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-13 16:43

På trådskaparens fråga så har jag hört högtalare som börjar låta illa vid tämligen små konslag, medans andra låter mycket renare vid större konrörelser. Som jämförelse kan vi ta en riktigt usel högtalare, Monitor audio PL-300 som låter fruktansvärt distad redan vid tämligen små konrörelser. Då finns det många andra högtalare, som låter renare även med större konrörelse.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-13 16:49

I vissa fall passar det utmärkt med subjektivt tyckande inser jag nu.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-05-13 17:26

Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.

Definiera "striktion". :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-13 17:48

subjektivisten skrev:På trådskaparens fråga så har jag hört högtalare som börjar låta illa vid tämligen små konslag, medans andra låter mycket renare vid större konrörelser. Som jämförelse kan vi ta en riktigt usel högtalare, Monitor audio PL-300 som låter fruktansvärt distad redan vid tämligen små konrörelser. Då finns det många andra högtalare, som låter renare även med större konrörelse.

Du jämför alltså små äpplen med stora bananer istället för att jämföra små räliga bananer med stora fina. Var det inte du som klagade på att steveo1234 inte svarade på frågan? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-13 17:51

BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?

Mmm, så är det ju men dessa olinjäriteter tenderar att bli större vid högre utslag och väldigt sällan mindre.

Den "striktion" som en del här snackar om kan vara ett problem men behöver inte vara det. Det är ju inget nollgenomgångsbeteende som drabbar membranrörelsen varje gång membranet passerar viloläget.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-13 18:56

Naqref skrev:

Mmm, så är det ju men dessa olinjäriteter tenderar att bli större vid högre utslag och väldigt sällan mindre.

Den "striktion" som en del här snackar om kan vara ett problem men behöver inte vara det. Det är ju inget nollgenomgångsbeteende som drabbar membranrörelsen varje gång membranet passerar viloläget.

Jag kom faktiskt på ett element som blir bättre vid måttliga utslag för att sen bli mycket sämre igen. TC sounds 2000! Ett gammalt element, men i alla fall.

Med reservation för att jag inte minns fel. Alla andra element lyckas i bästa fall dista lika mycket vid högre slaglängd men vanligtvis så skjuter disten i höjden redan före halva xmax används.

Kan någon komma på nått annat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-13 19:26

Jag tror aldrig jag mätt på ett högtalarelement där disten minskat vid högre SPL.

Däremot var det så med de gamla Sonabdiskanterna att om man ville ta reda på om diskantelementen lät orent så var det enklast att man spelade mycket svagt och piano och rena sopraner i körmusik gav störst utslag. Spelade man starkare så blev det svårare att detektera distorsion. Detta berodde på friktion av något sned talspole, så visst kan friktion spela roll, men normalt sett betraktas sådana högtalarelement som trasiga. Huruvida sådant kan uppstå med dämpning med magnetisk olja vet jag inte. Huruvida oljan blir gammal och stelnar och därför innebär högre friktion vet jag inte heller, men jag känner till högtalarelement, både diskanter basar och mellanregister, vars upphängning har torkat efter något år och då ökar resonansfrekvensen markant och även distorsionen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-13 20:29

steveo1234 skrev:

När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området. Det gäller för i alla element jag känner till. Ett par som har fått till i alla fall en del element som kan gå ovanligt hårt innan disten ökar markant är Dynaudio och Skaaning. Även ATC sägs vara bra på detta, men jag har inte sett några mätningar eller annat som styrker det bortsett från att jag vet hur elementen är byggda. Dom har i alla fall förutsättningar för att vara väldigt bra i detta avseende när tittar på konstruktionen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-13 20:42

Max_Headroom skrev:
steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.

När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.

Trodde xmax var just det linjära området. Du kanske tänker på xmec?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-05-13 21:17

Jag vet inte om nedanstående bild är ett tecken på dist hos baselementet eller problem med själva mätningen, men vid vissa frekvenser ser det ut som att disten sjunker med ökad effekt in i elementet. Mätningen har jag hittat på nätet, men pilarna har jag ritat in.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-13 23:37

Kitchenmaster skrev:Jag vet inte om nedanstående bild är ett tecken på dist hos baselementet eller problem med själva mätningen, men vid vissa frekvenser ser det ut som att disten sjunker med ökad effekt in i elementet. Mätningen har jag hittat på nätet, men pilarna har jag ritat in.

Bild

Att mäta dist vid låga nivåer är inte alltid så lätt eftersom man närmar sig brum/brusgolvet. Även om "disten" ökar procentuellt sett, så kan det tänkas bero på att det ligger en konstant störning i systemet, eventuellt i mätsystemet, som procentuellt sett blir större.

En sån där mätning skulle jag inte lägga någon större vikt vid utan att ha fått leka lite med olika signaler och nivåer själv.

Om den som har mätt inte har kommenterat och förklarat varför det blir sådär så betyder det inte så mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-13 23:44

Svante skrev:En sån där mätning skulle jag inte lägga någon större vikt vid utan att ha fått leka lite med olika signaler och nivåer själv.

Om den som har mätt inte har kommenterat och förklarat varför det blir sådär så betyder det inte så mycket.

+1 Jag tror inte på mätningarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi