Moderator: Redaktörer
Blandar du ihop det med hysteres-effekter?BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Jag skulle kunna tänka mig att ett ("vanligt" dynamiskt) högtalarelement vid mycket små konrörelser påverkas mer av t.ex. olinjäriteter i fjädring och upphängning.
paa skrev:Blandar du ihop det med hysteres-effekter?
subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
Vilka då? Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
Vilka då? Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
Behöver du fråga vilken tillverkare Subben syftade på...?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vissa element verkar dista klart hörbart långt innan dom är närheten av sitt max slaglängd. Och andra låter rent stort sett till deras max.
Det är ju olika sorters dist. Världen är inte fyrkantig.
subjektivisten skrev:Ett tips är att gå ut och lyssna lite. Verkar som du har dålig erfarenhet av olika högtalare.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Ett tips är att gå ut och lyssna lite. Verkar som du har dålig erfarenhet av olika högtalare.
Jo det är sant. Min erfarenhet av olika högtalare är allt annat än bra. Mest skit där ute på marknaden tycker jag faktiskt. Varför jag ska gå ut och lyssna förstår jag inte. Det finns ju sällan högtalare utomhus.
Nåväl, jag ska kontemplera dina funderingar med fingret i navlen...
AAAUUUUUMMMMMM
Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.
subjektivisten skrev:På trådskaparens fråga så har jag hört högtalare som börjar låta illa vid tämligen små konslag, medans andra låter mycket renare vid större konrörelser. Som jämförelse kan vi ta en riktigt usel högtalare, Monitor audio PL-300 som låter fruktansvärt distad redan vid tämligen små konrörelser. Då finns det många andra högtalare, som låter renare även med större konrörelse.
BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Jag skulle kunna tänka mig att ett ("vanligt" dynamiskt) högtalarelement vid mycket små konrörelser påverkas mer av t.ex. olinjäriteter i fjädring och upphängning.
Naqref skrev:BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Mmm, så är det ju men dessa olinjäriteter tenderar att bli större vid högre utslag och väldigt sällan mindre.
Den "striktion" som en del här snackar om kan vara ett problem men behöver inte vara det. Det är ju inget nollgenomgångsbeteende som drabbar membranrörelsen varje gång membranet passerar viloläget.
BellsnWhistles skrev:Ibland känns det som en odiskutabel självklarhet när man läser om högtalarkonstruktion, men är det alltid så?
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.

Kitchenmaster skrev:Jag vet inte om nedanstående bild är ett tecken på dist hos baselementet eller problem med själva mätningen, men vid vissa frekvenser ser det ut som att disten sjunker med ökad effekt in i elementet. Mätningen har jag hittat på nätet, men pilarna har jag ritat in.
Svante skrev:En sån där mätning skulle jag inte lägga någon större vikt vid utan att ha fått leka lite med olika signaler och nivåer själv.
Om den som har mätt inte har kommenterat och förklarat varför det blir sådär så betyder det inte så mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster