Självklart att mindre konrörelse=lägre dist?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-13 23:56

Själv så litar jag nästan aldrig på "kurvor" . . . . :P :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-14 00:13

Jag kan tänka mig att den harts som ibland används för impegnering av spidern kanske kan vara lite problematisk?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-14 09:00

Laila skrev:Själv så litar jag nästan aldrig på "kurvor" . . . . :P :?

Kurvor kan vara förföriska, man kan lätt hamna i distorderade situationer ... :P :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-14 09:13

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.

Definiera "striktion". :wink:

statisk friktion
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-14 09:25

Nattlorden skrev:
Morello skrev:

statisk friktion

Verkar vara ett allt annat än vedertaget begrepp. Är det nysvenska?

Statisk friktion heter just så och inget annat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-14 09:33

Måste sätta ner foten.
Är det inte så att det diskuteras 2 olika ämnen i tråden?

1. Korta konutslag jämfört med längre för samma ljudvolym

och

2. Korta konutslag jämfört med längre ifrån samma element för olika ljudvolym

?

Om det är ett problem med korta konutslag så kanske det borde vara frekvensrelaterat? En diskant har väl inte typiskt högre dist än en långslagig bas? Hur olika långa slaglängder finns det på mellanregisterelement och finns där någon distrelation till de olika kostruktionerna?

Personligen har jag genomgående kortslagiga element och lider inte av det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-14 09:34

Naqref skrev:Du jämför alltså små äpplen med stora bananer istället för att jämföra små räliga bananer med stora fina. Var det inte du som klagade på att steveo1234 inte svarade på frågan? ;)

Nej, jag jämför det jag ser och upplever från olika högtalare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-14 09:40

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Du jämför alltså små äpplen med stora bananer istället för att jämföra små räliga bananer med stora fina. Var det inte du som klagade på att steveo1234 inte svarade på frågan? ;)

Nej, jag jämför det jag ser och upplever från olika högtalare.

Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-14 09:42

Harryup skrev:Måste sätta ner foten.
Är det inte så att det diskuteras 2 olika ämnen i tråden?

1. Korta konutslag jämfört med längre för samma ljudvolym

och

2. Korta konutslag jämfört med längre ifrån samma element för olika ljudvolym

?

Jo, en del diskuterar #1 (subjektivisten exvis) men frågeställningen rör #2.

Jag tolkar som att det kanske borde vara ett komma imellan längre och ifrån i ditt alternativ #2.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-14 09:44

paa skrev:Jag kan tänka mig att den harts som ibland används för impegnering av spidern kanske kan vara lite problematisk?

Gissningvis är det det största problemet för normala enheter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-14 09:48

Naqref skrev:Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på. ;)

Vet inte vad du snackar om för frågeställning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-14 09:50

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på. ;)

Den frågeställning som finns i ursprungsinlägget? Du har väl läst det och inser vad där står?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-14 10:07

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:

statisk friktion

Verkar vara ett allt annat än vedertaget begrepp. Är det nysvenska?

Statisk friktion heter just så och inget annat.

Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.

Bara det att (om) det är torrfriktion är ju en olinjär process, så man behöver inte poängtera skillnaden mellan den statiska (som gäller vid stillastående) och den dynamiska (som gäller vid glidning) friktionskoefficienten.

Vid våtfriktion (viskös friktion) och måttliga hastigheter är dock friktionskraften proportionell mot hastigheten, dvs linjär.

Sen finns det också något som heter magnetostriktion, som är ett helt annat fenomen, undras om detta har något att göra med den som hittade på ordet striktion för att beskriva de olinjära friktionskrafterna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-14 10:21

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Den frågeställning som finns i ursprungsinlägget? Du har väl läst det och inser vad där står?

Nagref, nu kräver du nog lite för mycket va? :)

Jag tror att vi tryggt kan dra slutsatsen att större använd slaglängd skapar mer distorsion. Oavsett om det beror på ökad SPL eller sjunkande frekvens.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-14 10:25

Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.

Om man diskutterar extremt små konrörelser så är definitivt statisk friktion att ta hänsyn till. Det finns en minsta kraft som behövs för att få elementet att börja flytta på sig... spelar man svagare än detta händer alltså inget....

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-14 10:29

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.

Om man diskutterar extremt små konrörelser så är definitivt statisk friktion att ta hänsyn till. Det finns en minsta kraft som behövs för att få elementet att börja flytta på sig... spelar man svagare än detta händer alltså inget....

Det måste vara en mycket liten friktion?
Jag kan inte komma ihåg någon högtalare som gått från att inte låta alls till att låta någonting (i ett diskret steg) när man vridit på volymen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-14 10:31

steveo1234 skrev:Det måste vara en mycket liten friktion?
Jag kan inte komma ihåg någon högtalare som gått från att inte låta alls till att låta någonting (i ett diskret steg) när man vridit på volymen.

Där stod inget i originalposten om att det rörde hörbara volymer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-14 10:55

Sätter in ett komma på naqrefs begäran.

,

mvh/Harryup :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-14 10:59

Är den här tråden en bashögtalarfråga?
Måste man då inte ta hänsyn till lådtyp också? T.ex. kortslagigt i horn med hög verkningsgrad t.ex. jämfört med en isobarik eller en långslagig i basreflex?
Någonstans borde verkningsgraden sättas in i sammanhanget också tycker jag. Och kanske även BL-faktorn. Och uppnått ljudtryck, förmodligen diskuterar dom flesta på faktiskt hörbara ljud ur sin stereo.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-14 13:04

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Det måste vara en mycket liten friktion?

Finns där verkligen en friktion dock? Talspolen har ju inte kontakt med något, det är ju luft runt omkring. "Friktionen" skulle väl vara trögheten i spider samt upphängning i så fall?

Jag minns att M-X > M-X2 fick en ny spider och en annan upphängning (motor och det andra var detsamma) och disten gick ner och (användbar) xmax ökade något, enligt Haskins.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-14 16:06

Naqref skrev:Den frågeställning som finns i ursprungsinlägget? Du har väl läst det och inser vad där står?

Ja, jag läste "Självklart att mindre konrörelse=lägre dist?".
Och jag svara på det vad jag upplevt. Nothing more, nothing less.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-14 21:02

Nattlorden skrev:

Åjo. Det beror på var den prylen med den statiska friktionskoefficienten sitter. Sitter den ute i elementets kant så kommer mitten att röra sig även om inte kanten gör det.

...detta om vådan av att extrapolera förenklade modeller för långt ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-15 16:56

Ett element med lång väg att vandra måste ju röra sig en längre sträcka under samma tid, som multipla element med mindre slaglängd, behöver för att flytta samma luftmängd.

Kan denna längre slaglängd vara en nackdel, i sammanhanget? 8O

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-15 17:06

i klang+ton hittade jag ett gäng mätningar som visar bitvis lägre dist vid stigande ljudnivå, ganska coolt faktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-15 18:49

Ragnwald skrev:
Max_Headroom skrev:
steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.

När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.

Trodde xmax var just det linjära området. Du kanske tänker på xmec?
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-15 19:16

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:
Max_Headroom skrev:
steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.

När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.

+1

...fast det beror ju på vad man menar med linjärt. Xmax brukar väl definieras som (talspolens längd - magnetgapets höjd)/2. Kraftfaktorn kan mycket väl variera en hel del inom det området, dvs det kan dista mycket även innan man når Xmax.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-15 20:23

Ja, talar man inte om hur man definerar linjär slaglängd så...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-15 20:36

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:
Max_Headroom skrev:

+1

...fast det beror ju på vad man menar med linjärt. Xmax brukar väl definieras som (talspolens längd - magnetgapets höjd)/2. Kraftfaktorn kan mycket väl variera en hel del inom det området, dvs det kan dista mycket även innan man når Xmax.

Xmax kan definieras så men ibland kan det definieras när disten når 10%. Xmax är när man fortfarande befinner sig i det linjära området. Men även sådant kan definieras olik.a

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-15 21:22

Naqref skrev:
Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:
Max_Headroom skrev:

+1

Xmax kan definieras så men ibland kan det definieras när disten når 10%. Xmax är när man fortfarande befinner sig i det linjära området. Men även sådant kan definieras olik.a

Hehe, vilket även det ger en del sanning i "som inte distar massivt när det närmar sig xmax." :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi