Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.
Definiera "striktion".
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.
Definiera "striktion".
statisk friktion
Naqref skrev:Du jämför alltså små äpplen med stora bananer istället för att jämföra små räliga bananer med stora fina. Var det inte du som klagade på att steveo1234 inte svarade på frågan?
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Du jämför alltså små äpplen med stora bananer istället för att jämföra små räliga bananer med stora fina. Var det inte du som klagade på att steveo1234 inte svarade på frågan?
Nej, jag jämför det jag ser och upplever från olika högtalare.
Harryup skrev:Måste sätta ner foten.
Är det inte så att det diskuteras 2 olika ämnen i tråden?
1. Korta konutslag jämfört med längre för samma ljudvolym
och
2. Korta konutslag jämfört med längre ifrån samma element för olika ljudvolym
?
paa skrev:Jag kan tänka mig att den harts som ibland används för impegnering av spidern kanske kan vara lite problematisk?
Naqref skrev:Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på.
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på.
Vet inte vad du snackar om för frågeställning.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Striktion hör hemma i detta området.
Definiera "striktion".
statisk friktion
Verkar vara ett allt annat än vedertaget begrepp. Är det nysvenska?
Statisk friktion heter just så och inget annat.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Naqref skrev:Precis och just därför svarade du inte på den frågeställning som du klagade på steveo1234 att han inte svarade på.
Vet inte vad du snackar om för frågeställning.
Den frågeställning som finns i ursprungsinlägget? Du har väl läst det och inser vad där står?
Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.
Om man diskutterar extremt små konrörelser så är definitivt statisk friktion att ta hänsyn till. Det finns en minsta kraft som behövs för att få elementet att börja flytta på sig... spelar man svagare än detta händer alltså inget....
steveo1234 skrev:Det måste vara en mycket liten friktion?
Jag kan inte komma ihåg någon högtalare som gått från att inte låta alls till att låta någonting (i ett diskret steg) när man vridit på volymen.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.
Om man diskutterar extremt små konrörelser så är definitivt statisk friktion att ta hänsyn till. Det finns en minsta kraft som behövs för att få elementet att börja flytta på sig... spelar man svagare än detta händer alltså inget....
Det måste vara en mycket liten friktion?
Jag kan inte komma ihåg någon högtalare som gått från att inte låta alls till att låta någonting (i ett diskret steg) när man vridit på volymen.
Naqref skrev:Den frågeställning som finns i ursprungsinlägget? Du har väl läst det och inser vad där står?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Om man då med statisk friktion menar torrfriktion utan rörelse, så förstår jag inte på vilket sätt det skulle vara viktigt att framhålla att det är just den statiska friktionen som är ett problem.
+1Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.
Trodde xmax var just det linjära området. Du kanske tänker på xmec?
MagnusÖstberg skrev:+1Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
När det närmar sig Xmax så har man man i regel för länge sedan lämnat det linjära området.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:+1Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
...fast det beror ju på vad man menar med linjärt. Xmax brukar väl definieras som (talspolens längd - magnetgapets höjd)/2. Kraftfaktorn kan mycket väl variera en hel del inom det området, dvs det kan dista mycket även innan man når Xmax.
Naqref skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:+1Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag kan inte nämnda ett enda element som inte distar massivt när det närmar sig xmax.
...fast det beror ju på vad man menar med linjärt. Xmax brukar väl definieras som (talspolens längd - magnetgapets höjd)/2. Kraftfaktorn kan mycket väl variera en hel del inom det området, dvs det kan dista mycket även innan man når Xmax.
Xmax kan definieras så men ibland kan det definieras när disten når 10%. Xmax är när man fortfarande befinner sig i det linjära området. Men även sådant kan definieras olik.a
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 32 gäster