Moderator: Redaktörer
IngvarAhlberg skrev:filtret är seriellt, därför påståendet att det ger bättre impulssvar
Menar du att man idealt sett då bara skulle kunna höra högtalarens direktljud i typ 1 grad vertikalt eller vad menar du med att ni inte vill ha vertikal spridning? Verkar knepigt att få tillIngvarAhlberg skrev:Vertikal spridning är absolut det sista vi vill ha, horisontell spridning vill vi ha välkontrollerad och max ca 110 grader.
Rydberg skrev:IngvarAhlberg skrev:filtret är seriellt, därför påståendet att det ger bättre impulssvar
För en som har 0 år i branschen (och därmed knappt borde kunna uttala ordet filter?) undrar vad definitionen på seriellt filter egentligen är? Vad menas? Och vad är det i själva "serielliteten" som gör att det skulle ge "bättre" impulssvar?
IngvarAhlberg skrev:Varför ett seriellt filter ger så mycket bättre impulssvar övergår mitt förstånd men att det fungerar så finns väldokumenterat, bl.a hos Elliot Sound Products.
Elliot Sound Products skrev:Despite many of the myths that surround series networks and their acclaimed superiority over conventional parallel networks for loudspeaker design, both networks can be designed with identical transfer functions if the load impedance remains constant. Most of the claims regarding series networks are either grossly overstated or blatantly wrong and may cause deleterious effects on system performance. As with all aspects of design, there are compromises that must be made, and it is impossible to make an informed decision if you are unaware of the facts.
This article is intended to show that there are no greatly enhanced features in a series or parallel network - if properly designed their performance is essentially identical in terms of response, phase and (by extension) transient response. It is unwise to claim that one type of network is superior to the other, when simple logic dictates that if amplitude and phase response are the same, then all of the filter's other characteristics are also the same.
...in a properly designed crossover network, there is nothing to choose between the two. Certainly, the parallel variant is easier to design, and this alone is probably a good reason to stay with a parallel crossover...
Då skulle jag också välja det om det var en produkt jag skulle stå förIngvarAhlberg skrev:Jag tycker dock bättre om ljudet med ett seriellt filter, men det är helt subjektivt.
Ingvar
IngvarAhlberg skrev:Helt riktigt men om man läser hela artikeln och tittar på mätningarna så visar det att just impuls eller transientsvar är betydligt bättre med det seriella filtret
ESP skrev:...if two filters, regardless of topology (series, parallel, active or passive) have an identical frequency response, then they must also have identical phase and impulse responses...
---
As for any claims for better transient response or sound quality, this is very doubtful - there is nothing to suggest that either version if properly designed will outperform the other to any degree.
paa skrev:Nu är det väl så att ett första ordningens seriefilter inte ger samma frekvensgång som varken ett första eller ett andra ordningens parallellfilter, utan det hamnar nånstans mitt emellan, och det därför i praktiken blir skillnader på både den ena och den andra egenskapen. Så även om det teoretiskt inte skulle bli nån skillnad om man fick dom att ge samma frekvens- och impedansgång så blir det skillnader.
MagnusÖstberg skrev:Det är Er produkt och den skall naturligtvis utformas på det sätt Ni anser adekvat.
Jag önskar Er all lycka till med Er satsning.
Maccis skrev:Gillade eran Caveman (Cavebay) med 15" coax, eller var det 12"?
Kommer det byggbeskrivning eller mått på lådan på eran hemsida?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster