Royce. Eller något i den stilen.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
Sedan kan man plussa på det som inredningsarkitekter och designers och annan offentlig miljö köper förutom slutkund d v s i konsumentled.
Har Linn överhuvudtaget någon burk som kan spela en CD-skiva? I annat fall så har konsument endast att välja på Klimax, Akurate, Majik och sneaky för att få en Linn digital Front End. Vad kostar dessa?
MvH
Peter
mx skrev: ...
Med reservation för att inget av det jag skrev stämmer.
Harryup skrev:Dessutom så kanske meningen med den mest kostsamma att vara den man får upp ögonen för och sedan köper man en 15', 25' eller 50' spelar istället.
Om man har aversioner mot hur Linns har sålts eller säljs i Sverige så fungerade det inte så i Japan. Stod i hyllorna bland alla andra grejor och betraktades som ett bra utländskt märke.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nu kan det ju vara så också att det finns ett större antal kunder som aldrig skulle komma på idéen att köpa apparaten om den kostade under 100.000 sek. Dessutom så ingår den säkert i ett marknadsföringskoncept.
....................
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
Sedan kan man plussa på det som inredningsarkitekter och designers och annan offentlig miljö köper förutom slutkund d v s i konsumentled.
Har Linn överhuvudtaget någon burk som kan spela en CD-skiva? I annat fall så har konsument endast att välja på Klimax, Akurate, Majik och sneaky för att få en Linn digital Front End. Vad kostar dessa?
MvH
Peter
Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
Tycker inte jag. Jag vet inte varför men tanken gör mig lite illamående.
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda.![]()
Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.
Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?
Richard skrev:petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
MvH
Peter
Företaget höll på att gå omkull för några år sedan bl.a. beroende på Hemmabiosatsningen där man sålde allt mindre, samt retorik-problemen som då kom beroende på att single speaker dem. Inte längre kunde användas överallt pga skogen av alla högtalare.
Tror man avskedade över hälften av all personal.
Och man har slutat med hemmabiogrejorna ( inga nya utvecklas ).
Stranne skrev:KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda.![]()
Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.
Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?
Väl talat!
+1
KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Jag tror inte att presumtiva Linn-köpare kan tolka mätdata. Så ha inga illusioner...
Kimpost skrev:-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Jag tror inte att presumtiva Linn-köpare kan tolka mätdata. Så ha inga illusioner...
Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.
Finns det intresseorganisationer som skyddar de stackarna?
Kimpost skrev:Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.
Finns det intresseorganisationer som skyddar de stackarna?
Richard skrev:Harryup skrev:Nu kan det ju vara så också att det finns ett större antal kunder som aldrig skulle komma på idéen att köpa apparaten om den kostade under 100.000 sek. Dessutom så ingår den säkert i ett marknadsföringskoncept.
....................
mvh/Harryup
Det kallas för " Hajend".
petersteindl skrev:Richard skrev:petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
MvH
Peter
Företaget höll på att gå omkull för några år sedan bl.a. beroende på Hemmabiosatsningen där man sålde allt mindre, samt retorik-problemen
som då kom beroende på att single speaker dem. Inte längre kunde användas överallt pga skogen av alla högtalare.
Tror man avskedade över hälften av all personal.
Och man har slutat med hemmabiogrejorna ( inga nya utvecklas ).
Richard, jag är inte säker på att detta som du skriver var skälet eller åtminstone inte det huvudsakliga skälet. Linn hade agenturen för Loewes TV-apparater i Storbritanien. Då krävdes en stor försäljningsorganisation och Linn hade ett stort antal butiker och ett gigantiskt varulager med TV.
Loewes omsättning hos Linn var mer än dubbelt av vad linnprodukterna omsatte och jag har för mig att det var uppemot 3 ggr så mycket, om jag inte minns fel. Då skall man tänka på att detta gällde Loewe i Storbritanien kontra linnprodukterna Worldwide.
Då Loewe valde att starta egen distribution i Storbritanien och avsluta samarbetet med Linn så var det ett gigantiskt bakslag för Linn. Linns omsättningen sjönk till en fjärdedel d v s -75 % på ett år på grund av Linns missade omsättning på TV.
Så beskrevs situationen i Branschorganisationstidningar. Då jag hörde om detta att Linn förlorat Loewe så trodde jag inte att Linn skulle klara sig undan konkurs. Vad jag förstod fick Linn regionalt stöd och kunde med nöd och näppe reda ut situationen.
En sak jag undrar över är hur överför man sina CD-skivor till Linns hårddisksystem, eller DVD eller SACD eller blu-ray?
Gör man det via datorn?
MvH
Peter
Kimpost skrev:Jag förutsätter att Linn mycket väl vet att deras 150-tusenkronors nätverksmojäng inte låter bättre än deras dito för 15-tusen. Så varför påstå det? Säg istället att den är exklusivare. Säg att den är unik, och producerad i endast ett fåtal ex. Säg att den har handsignerade komponenter. Säg att Ingemar Stenmark älskat med den. Men säg inte att den låter bättre.
Kanske dom hellre lyssnar på musik?-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Bill50x skrev:Kanske dom hellre lyssnar på musik?-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
/ B
Richard skrev:Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Här var det endast driven av gjutgods, inte dacen, som gjorde det
överlägsna ljudet. Detsamma sades under Ikemi och cd- 12 eran.
Fr.o.m. Unidisc där man började med plastdrivers slutade man påstå att driven hade störst betydelse.
Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.
Jo, man använder den billiga Dvd- plastdriven* som sitter inbyggd i alla datorer och så rippar man med exakt audio och konverterar till FLAC, så att det ryms mera på hårdisken.
Enligt Linn så blir ljudet bättre än från en konventionell cd- spelare, även om en billig plastdrive i datorn från samsung som kostar 200 spänn används vid rippningen.
Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Fr.o.m. Unidisc där man började med plastdrivers slutade man påstå att driven hade störst betydelse.
Io.m. Streamingspelarna så tog man helt bort driven. Dessa kopplas via ethernetkabel till datorn då man ska spela upp musiken. Linn använder inte trådlös överföring, vilket logitech gör ( klarar även trådat).
*Rippningen går alltså till på samma sätt som då man använder en vanlig SB Duet eller 3.
lennartj skrev:Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.
Jo, man använder den billiga Dvd- plastdriven* som sitter inbyggd i alla datorer och så rippar man med exakt audio och konverterar till FLAC, så att det ryms mera på hårdisken.
Enligt Linn så blir ljudet bättre än från en konventionell cd- spelare, även om en billig plastdrive i datorn från samsung som kostar 200 spänn används vid rippningen.
Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Io.m. Streamingspelarna så tog man helt bort driven. Dessa kopplas via ethernetkabel till datorn då man ska spela upp musiken. Linn använder inte trådlös överföring, vilket logitech gör ( klarar även trådat).
*Rippningen går alltså till på samma sätt som då man använder en vanlig SB Duet eller 3.
Här är ju Linn för en gångs skull ingenjörsmässiga gentemot kund.
Om checksummen stämmer efter rippning med EAC spelar det ingen roll om rippningen gjorts i en plastig DVD-brännare eller en i tungt gjugods.
Möjligen har den spinkigare driven fått göra några fler omläsningar innan rippningen är klar, men det är oväsentligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster