Kaffekoppen och Lilltroll gör mätförstudie på element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-15 21:04

lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister :(
Bild

Knipsa bort mittpluppen 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-05-15 23:31

Jag har ju helt missat den där TG14?, 100 ex som försvann fort som katten i NQs bygge.

Överhängd/underhängd ?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Alla val

Inläggav lilltroll » 2011-05-16 00:45

petersteindl skrev:
lilltroll skrev:Suck

Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.

Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.

Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.

Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.

MvH
Peter

Och det är därför mellanregistret fungerar ganska bra ??
Kortare spole, minskar massan på spolen, vilket medför att konen inte bryter upp så kraftigt för man har en "vettig" distribuering av massa och fjädring i det mekaniska systemet. En underhängd variant skulle kosta mycket magnet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Alla val

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 15:06

lilltroll skrev:
petersteindl skrev:
lilltroll skrev:Suck

Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.

Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.

Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.

Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.

MvH
Peter

Och det är därför mellanregistret fungerar ganska bra ??
Kortare spole, minskar massan på spolen, vilket medför att konen inte bryter upp så kraftigt för man har en "vettig" distribuering av massa och fjädring i det mekaniska systemet. En underhängd variant skulle kosta mycket magnet.

Riktigt så enkelt är det inte. Här är data på PL14. Kortare spole minskar massan men även en mindre diameter minskar massan.
PL14s talspole har höjd=10 mm, diameter=32mm och Mms=8,2g.

Jag har höjd=15 mm, diameter=26mm och Mms=8,9g. Jag har BL=5,1 med Re=3,1 ohm; Qm 3,34; Qe 0,32; Qt 0,29; Fs 41 Hz; känslighet 88,5 dB, Le 0,26.

TYMPHANY PL14WJ09-08

Electrical Data
Nominal impedance Zn ..........8 ohm
Maximum impedance Zo .......32 ohm
DC resistance Re ................5.8 ohm
Voice coil inductance Le .......0.49 mH

T-S Parameters
Resonance Frequency fs ........47 Hz
Mechanical Q factor Qms ........2.2
Electrical Q factor Qes ...........0.46
Total Q factor Qts...................0.38
Force factor Bl .......................5.5 Tm
Mechanical resistance Rms .....1,3 Kg/s
Moving mass Mms ....................8.2 g
Effective piston area Sd ...........80 cm2
Equivalent volume Vas ............13 ltrs
Sensitivity ................................86 dB

Power handling
Long-term
Max System Power(IEC) ..........200 W
Short Term
Max power ..............................250 W

Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter .............32 mm
Voice coil height .................10 mm
Height of the gap .................4 mm

Underhängda magneter finns i SS Illuminatorserie och de kostar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-05-16 15:20

Hur blir du av med värmeutvecklingen i talspolen när diametern minskar, det måste vara en av bestraffningarna när diametern minskar!? (kepton/teflon) ?
Hur många Tesla går det innanför bobinen i det magnetiska ledningssystemet? Ordentlig mättning eller ?
Vad är det för spännande material i konen, den är ju inte homogen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 15:45

lilltroll skrev:Hur blir du av med värmeutvecklingen i talspolen när diametern minskar, det måste vara en av bestraffningarna när diametern minskar!?
Hur många Tesla går det innanför bobinen i det magnetiska ledningssystemet? Ordentlig mättning eller ?

Enligt de mätningar som SS gjort har jag mindre problem med värmeutveckling än med deras 32 mm. Det som ofta är problematiskt är limfogen mellan membran och talspole och överföring av värme dit. Även spidern blir problematisk med 32 mm talspolediameter eftersom den yttre diametern på spidern är samma. Då blir fjädern i spidern mycket kortare. Jag har bobin i Titan istället för i Aluminium och på grund av att Titan leder värme sämre så minskas problematiken med värme i limfogen i praktiken.

Jag har även klart minskade eddy currents i talspolebobinen på grund av Titanet. Jag har kopparhätta runt centre pole piece som är förlängd utanför gapet åt båda håll där centre pole piece dessutom är förlängd 5 mm utanför gapet. I centrum ovantill på centre pole piece har jag infört en radie mot ventilationshålet så att järnet blir tunnare där d v s vid gapet och ligger närmare mättnad eller möjligtvis går i mättnad. Det vore ju i så fall en klar fördel eftersom man då ytterligare borde minska problemen med eddy currents i järnet. Längst ner runt Centre pole piece har jag kortslutningsring i aluminium och i botten d v s på bakstycket finns det en skåra under talspolen så att talspolen inte slår i. Det som först ger upp vid stort utslag på talspolen bör vara upphängningen eller vid högre frekvens att talspoletråden brinner av.

Konen i mina element är i glasfiber.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-16 18:23

Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)

Varför ser man förresten inga/få element med titantalspole? Vad är nackdelarna?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 18:49

Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)

Priset. Sedan är det så att man måste förstå fördelarna :) Sedan är de svårare att få tag på. Sedan gör man dessa ganska tunna. 30 eller 50 mikrometer. Dessutom skall det göras ventilationshål i dessa och det är inte det lättaste att bearbeta sådan tunn titan. Men då allt är fixat, så blir det ganska bra :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-16 20:38

Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)

I stort sett meningslöst med svarta delar vid de temperaturer som komponenterna överlever eftersom alla våra färger är lika svarta i infrarött.

däremot kan det vara en fördel av att måla över metalloxidernas yta tex aluoxid, eftersom flera metalloxider har låg emissivitet även en bra bit in i infrarött.

för adekvat kylning är det viktigt att talspolen rör sig.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-05-16 21:01

Stort tack för sådan detaljerad information :!:
Det är inte alla som bjuder på.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-05-22 19:35

Nu har jag gjort fler frästa bafflar så jag kan testa flera olika element :)

Fiiint väder :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-22 20:40

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lilltroll

Outsider

Inläggav lilltroll » 2011-06-11 16:37

Jag har en outsider diskant här som jag inte hade stora förhoppningar på.
Coatad 1" tyg dom från Hi-Vi research TN25.

Mätt @ 2.83 V RMS.

Men 2:a tonen håller sig under 0.5% om man nu tänker att man inte delar långt under 2.5 kHz, och 3:e tonen ligger under 0.2 % :)

(På 1 m ger den ca 90 dB)

http://www.ritlab.jp/shop/product/speaker/data/hi-vi/tn25.html

Vi pratar ändå om en < 10$ diskant här

Användarvisningsbild
lilltroll

Fräs

Inläggav lilltroll » 2011-06-11 16:58

Får nog plocka fram fräsen i gen och ta ut ett hål för 3/4 diskanter.

22TAF/G har jag vissa förhoppningar på, 3:e tonen tror jag är suverän, men lite 2:a ton kan man nog få av den.

Får väl damma av trolldist så jag kan mäta vid konstant ljudtryck i det masskont. området. Annars kan man inte enkelt säga så mycket egentligen om resultatet.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-06-12 21:53

Nu har jag blivit dammig, snart jäklar ska det mätas, även ickelinjär effekter. !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-12 23:28

lilltroll skrev:Nu har jag blivit dammig, snart jäklar ska det mätas, även ickelinjär effekter. !
Nåja, du har allt badat och gjort dig ren och fin ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-12 23:29

Vad gôtt att du är tillbaka, Lilltroll!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2011-06-13 06:12

Kul med dina utvärderingar, Lilltroll, läser dem med intresse!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-06-19 19:31

Nu har jag en stereo moving magnet pickup som jag tänkte försöka mäta små ytaccelerationer med och endast belasta ytan med ca 0.1 g.
Vill se uppbrytnings mönstret i konen utan att behöva använda laser baserade metoder som jag inte har tillgång till.

Har aldrig prövat tidigare.

Hmm, om jag skickar ut en liten impuls till talspolen, och samplar med 1 GHz så borde man kunna fånga pulsen på utvägen genom konen och när den kommer tillbaka efter att delvis ha reflekterats mot kantupphängningen mha pickupen.
Jag tror jag har tillräckligt med RAM minne för att fånga det hela i 1 GHz, och om jag ser det som översampling så kan jag öka bitdjupet i amplitudled för bättre "upplösning" i y-led. (Jittret är så lågt att det ska kunna ge minst motsvarande 4 bitar till som är "ärliga")

Dessutom kom en EW M30 i torsdags så jag kan mäta dist vid högre nivåer utan att det är mikrofonen som är dominerande distkälla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 20:00

Pickupen ska inte köras med RIAA, eller hur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-19 22:07

paa skrev:Pickupen ska inte köras med RIAA, eller hur?

Nej. En MM-pickup lämnar en spänning som är proportionell mot hastigheten, och är det hastigheten man vill veta så kommer den (nåja) direkt ur pickupen. Vill man ha acceleration eller läge får man derivera eller integrera.

Men inte RIAAisera. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-19 23:44

Hade inte Technics en pickup enligt töjningsgivarprincipen?

En sådan kanske lämpar sig?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-19 23:48

Utrustningen finns redan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-20 06:19

Jag tror i någon mån att sampling i 1 GHz i viss mån överskrider bandbredden hos både systemet du ska mäta på och pickupen... :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-06-21 14:43

I bland är det bäst att mäta tiden, ibland att skatta frekvensen. Det jag funderar lite på är vågutbredningshastigheten i konen. Och för att veta vad jag håller på med så börjar jag med en liten puls som får fara fram och tillbaka. LP filtrerar jag resultatet på rätt sätt så ökar jag då upplösningen i y-led på pulsen, men mister såklart massor med bandbredd.

I stället för 1 bits DAC, så kör jag 8-bitar @ 1 GHz ADC.

Skönt att jag kom fram till samma slutsats som Svante, men jag är "orolig" för belastningsimpedansen av den otroligt lilla spolen, då speciellt kapacitansen. Hur ska ingången se ut impedansmässigt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-21 15:47

rikkitikkitavi skrev:

I stort sett meningslöst med svarta delar vid de temperaturer som komponenterna överlever eftersom alla våra färger är lika svarta i infrarött.

Så en bearbetad (finsvarvad, polerad eller kalldragen) metallyta är svart i infrarött den också?
Måla verkar kanske inte så bra, men svartoxidering eller eloxering?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-21 19:49

Nej, vi talade om målade delar tror jag.
Metallytor, speciellt sådana som silver och aluminium eller guld kan ha ganska låg emissivitet långt in i IR (långvågig IR) om de är glanspolerade och därmed lite sämre avkylningseffekt.

Är det målarfärg, dvs ngn form av organiskt ämne är det rel. hög emissivitetsfaktor.

Användarvisningsbild
lilltroll

ELAKt problem

Inläggav lilltroll » 2011-06-23 00:38

hmm, med nålmätning så

måste hastigheten vara tillräckligt stor för att generera tillräcklig SNR.
Tyngdacceleration på den balanserade armen > konaccelerationen (annars hoppar nålen)
men man kan räddas om konutslaget < max-utslaget på den lilla fjäder som nålspetsen sitter på. Ev, borde då en fjäder-massa resonans kunna uppträda.

Till råga på allt vill jag minimera nåltrycket vilket minskar tyngd-accelerationen på nålen. (vid 0 g nåltrycket => 0 m/s2 )

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-06-23 00:55

Spolarna i pickupen måste vara ganska långa i relation till magneten va !?

Ändras nåltrycket från 0.5 g till 3 g så måste magneten flyttas en relativt lång bit i spolen !?

Användarvisningsbild
lilltroll

Dax att bli mer seriös då

Inläggav lilltroll » 2011-06-29 15:15

Först donationen från Ola som jag slaktat
Bild

Ena sidan har uttag för 1 " diskant (XT25) jag menar DX25
Bild

Andra sidan har uttag för 3/4" diskant (Seas någonting)
Bild

Banankontakterna är till diskanten som sitter på motsatt sida såklart :wink:
Senast redigerad av lilltroll 2011-06-29 23:25, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum