lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister![]()
Knipsa bort mittpluppen

Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Den här låter ganska bra on-axis, dvs distar inte så mycket, men spridningen är ju som från ett litet mellanregister![]()
petersteindl skrev:lilltroll skrev:Suck
Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.
Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.
Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.
Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.
MvH
Peter
lilltroll skrev:petersteindl skrev:lilltroll skrev:Suck
Om man delar 18 dB/oktav @ 80 Hz så går det att spela riktigt jäkla högt med midbasen. Kör man istället 2 vägs BR högtalare så behöver man inte bemöda sig med mer än 25 W stärkare.
Om man nu nöjer sig med forte så behöver inte diskanten tåla så mycket. Men om man gör ett 2.1 så kan man ösa in flera hundra watt totalt i systemet, och det sätter diskanten på prov. Dessutom vill jag ha bra spridning - vilket riskerar att sätta plånboken på prov.
Jag har alla fall förmånen att kunna byta ut valfritt element på några sekunder, och ladda in ett färdigt delningsfilter och lyssna. Dessutom skruva hit o dit på massa parametrar.
Jag har provat med element från vifa PL14WJ serien. Problemet är deras slaglängd. Den är kort. +/- 3 mm och det duger inte i 2-vägare ens med basreflex, som jag ser på saken. Därför skrinnlade jag dessa element redan år 2004.
MvH
Peter
Och det är därför mellanregistret fungerar ganska bra ??
Kortare spole, minskar massan på spolen, vilket medför att konen inte bryter upp så kraftigt för man har en "vettig" distribuering av massa och fjädring i det mekaniska systemet. En underhängd variant skulle kosta mycket magnet.
lilltroll skrev:Hur blir du av med värmeutvecklingen i talspolen när diametern minskar, det måste vara en av bestraffningarna när diametern minskar!?
Hur många Tesla går det innanför bobinen i det magnetiska ledningssystemet? Ordentlig mättning eller ?
Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
Varför ser man förresten inga/få element med titantalspole? Vad är nackdelarna?
Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
Nåja, du har allt badat och gjort dig ren och finlilltroll skrev:Nu har jag blivit dammig, snart jäklar ska det mätas, även ickelinjär effekter. !
paa skrev:Pickupen ska inte köras med RIAA, eller hur?
rikkitikkitavi skrev:Kraniet skrev:Wavecor har ju svartmålade motordelar. De menar att värmeöverförelsen blir bättre pga av det. Hur mycket skillnad kan sånt göra egentligen (låter lite som försäljningssnack)
I stort sett meningslöst med svarta delar vid de temperaturer som komponenterna överlever eftersom alla våra färger är lika svarta i infrarött.
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 233 gäster