Hörlursförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Hörlursförstärkare

Inläggav faema » 2011-05-16 17:20

Min nya förstärkare har inget hörlursuttag. Min kärrrrr, förlåt, min älskade fru tycker inte alltid att volymen från stereon, eller tidpunkten för spellandet överenstämmer med mina önskemål. Då får man ta till lurarna.
Min fråga till er med bättre vetande. Hur kopplar man bäst in hörlursförstärkaren. Har "tape out" från stärkaren, lämpligt?
En splittsladd, Y-sladd, mellan spelare och stärkare?
Tips på bra hörlursförstärkare, budget ca typ 3 tusen. V.A.L. E10 finns hos http://www.akkelisaudio.com/webshop.html
någon som provat?
Tackar på förhand för alla fina svar
Salve

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hörlursförstärkare

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 17:28

faema skrev:Hur kopplar man bäst in hörlursförstärkaren. Har "tape out" från stärkaren, lämpligt?

Mycket lämpligt.

Själv använder jag Pro-ject Headbox kopplade till mina Senn HD600 med gott resultat. Via tape out.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-16 17:41

hur är det med lurstärkarna, är dessa normalt mindre färgande än stärkarna till högtalare, jag tycker inte det, gör ni?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 18:36

celef skrev:hur är det med lurstärkarna, är dessa normalt mindre färgande än stärkarna till högtalare, jag tycker inte det, gör ni?

Det borde vara så, med tanke på den enkla lasten och effektnivån.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-16 19:43

Hörlursförstärkare har sina egna identiteter precis som högtalarförstärkare.

Måhända mindre reell skillnad men det kompenseras av förstoringsglaset hörlurar fungerar som. Dessutom så kör många tillverkare med transformatorer som spelar mycket rent men inte utvecklar mycket effekt. Så du stöter fortfarande på hörlursförstärkare/hörlurs kombinationer som ger bra med volym men inte kan driva dem vettigt. Inte alla hörlurar är en enkel last för förstärkare.

För 3000 spänn så får man nog kika österut för de riktigt prisvärda. Skaffade en Audio GD C-2.1 i helgen och den landar under 3000 spänn. Låter helt okej med mina öron mätt. Har tyvärr ingen T1 eller annan högimpedanslur att testa med. Bra med W ger den i alla fall och har inga större problem med LCD-2n ex.

Kör du med strömhungriga orthos så kan du ju testa köra högtalarterminalerna också. Audeze LCD-2 tål en hel del W innan den sprängs och låter alldeles strålande på en beg Yamaha RX-V440RDS jag hittade för 200 spänn :D.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 20:46

oqvist skrev:Hörlursförstärkare har sina egna identiteter precis som högtalarförstärkare.

... och förförstärkare, i så fall, väl? Men visst har de överföringsfel, precis som all annan elektronik. Svårigheten att göra en hörlursförstärkare transparent borde vara oerhört lättare (och därmed billigare) än motsvarande för högtalarbruk.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-05-16 21:08

oqvist skrev:Hörlursförstärkare har sina egna identiteter precis som högtalarförstärkare.

Måhända mindre reell skillnad men det kompenseras av förstoringsglaset hörlurar fungerar som. Dessutom så kör många tillverkare med transformatorer som spelar mycket rent men inte utvecklar mycket effekt. Så du stöter fortfarande på hörlursförstärkare/hörlurs kombinationer som ger bra med volym men inte kan driva dem vettigt. Inte alla hörlurar är en enkel last för förstärkare.

För 3000 spänn så får man nog kika österut för de riktigt prisvärda. Skaffade en Audio GD C-2.1 i helgen och den landar under 3000 spänn. Låter helt okej med mina öron mätt. Har tyvärr ingen T1 eller annan högimpedanslur att testa med. Bra med W ger den i alla fall och har inga större problem med LCD-2n ex.

Kör du med strömhungriga orthos så kan du ju testa köra högtalarterminalerna också. Audeze LCD-2 tål en hel del W innan den sprängs och låter alldeles strålande på en beg Yamaha RX-V440RDS jag hittade för 200 spänn :D.

Du som har en del erfarenhet av Audio GD - har du någon koll på NFB-12? Vill skaffa något till datorn och jag såg bland annat den här. $200 just nu.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-05-16 21:55

Jag har en Val e10 till mina 650, funkar fint tycker jag. Men det sitter ju rör i och ljudet blir lite "varmt o gosigt". Bygget är i bra kvalite, känns gedigen.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 22:27

Lite snålt att låta båda kanalerna dela på ett rör, iom att det går som effektrör (överhöring mellan kanalerna).
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-16 22:30

Ingen koll på dem. Har bara Audio GD Dacar baserat på PCM1704.

@per Möjligt att det är lättare i alla fall när det gäller strömbiten. Därefter är det ju same shit. Men som sagt använder jag öronen är det lika lätt om inte enklare höra skillnader med hörlurar än högtalare. Kosta mindre borde det göra och gör det också. Finns inte många hörlursförstärkare i miljonklassen men annars i budgetsegmentet så är marknaden bra mycket mindre för hörlursförstärkare än högtalarförstärkare.

Gällande förförstärkare så har jag inte haft sån tur där. Canampen var uppenbart felkonstruerad hade massa brus ur preouten. Head One är inte transparent men så är det en rörförstärkare och den har samma färgning ur preouten.

C-2.1 det jag har hunnit testa är mycket transparent dock. Kan inte avgöra om den är mer transparent än mina receivers dock så någon större skillnad här är det inte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 22:34

PM:a UrSv och hör om du kan få köpa hans nya lurstärkare. :)
Länk.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-16 23:48

Kanske kan ett USB-ljudkort till datorn vara ett alternativ? Det går nog att komma inom budget för ett med volymratt för lurutgången.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-05-17 08:06

paa skrev:Kanske kan ett USB-ljudkort till datorn vara ett alternativ? Det går nog att komma inom budget för ett med volymratt för lurutgången.

Jag fortsätter att lägga mig i faema:s tråd :). Jag har även funderat på ett sådant alternativ - som exempelvis E-MU 0204. Någon som har koll på hur hörlursdelen står sig i sådant kort? Jag har ett par HD650.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 08:33

Har inte hört den, men jag tycker att M-Audio Fast Track Pro funkar med hörlurar.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-17 10:02

förstärkardelen ska inte va något speciellt men har inte hört emun själv.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 10:40

Vilka hörlurar kräver egentligen hörlursförstärkare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-17 10:49

mx skrev:Vilka hörlurar kräver egentligen hörlursförstärkare?

Många, visar det sig. Jag, som är skeptisk mot skillnader i elektronik i största allmänhet, upplevde ett tydligt lyft när jag köpte min förstärkare, efter att ha levt med hörlursutgångar på diverse prylar i alla tider. Det enklast upplevda skillnad är klippnivån, som nog är 5-10 dB starkare, jämfört med flera av mina småapparater.

PS. Jag har ett flertal modeller av Sennheiser, i varierande ålder.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 10:53

perstromgren skrev:

Många, visar det sig. Jag, som är skeptisk mot skillnader i elektronik i största allmänhet, upplevde ett tydligt lyft när jag köpte min förstärkare, efter att ha levt med hörlursutgångar på diverse prylar i alla tider. Det enklast upplevda skillnad är klippnivån, som nog är 5-10 dB starkare, jämfört med flera av mina småapparater.

PS. Jag har ett flertal modeller av Sennheiser, i varierande ålder.

Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par
Sennheiser här som kanske kan få nytt liv med andra ord. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-17 10:54

mx skrev:Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par

Ta en sväng förbi Karlstad så kan du få låna min förstärkare! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 10:55

perstromgren skrev:
mx skrev:Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par

Jamenvisst, det är ju nästgårds. Sätt på kaffet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-17 11:04

mx skrev:
perstromgren skrev:

Jamenvisst, det är ju nästgårds. Sätt på kaffet.

Kommer pronto!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-05-17 11:15

zidanefromhell skrev mjukt och gosigt, för mjukt och gosigt??
Har någon hört nåt liknande, t ex Argon H2 ? Luren är en Grado gs1000i för övrigt.
Salve

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-17 12:28

De flesta seriösa hörlurar kräver bättre hörlursförstärkning oavsett impedans om man är kräsen och bryr sig om hur det låter.

Audio Technica gör hörlurar som låter bra även direkt ur ljudkort och German Maestro 8.35D Monitors är ett annat exempel. Men annars 2000 kr plus så är det lite att kasta pengarna i sjön att ignorera den biten för min del. Även om källa är viktigare men det gäller även för högtalare för min del.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 13:00

Kom att tänka på en sak just nu, som jag jämfört. Jag har ju en gammal Sennheiser Lucas hörlursförstärkare, men det blev faktiskt oväntat mycket bättre ljud från ett M-Audio Fast Track Pro ljudkort.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-05-17 18:55

faema skrev:zidanefromhell skrev mjukt och gosigt, för mjukt och gosigt??
Har någon hört nåt liknande, t ex Argon H2 ? Luren är en Grado gs1000i för övrigt.
Salve

Hmm jag tycker inte det blir FÖR mjukt och gosigt. Men vet man att man föredrar helt neutralt ljud så finns det nog bättre.

Skulle själv gärna prova holographics lurstärkare för jämförelse.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-17 19:04

Har någon av er F/E-lyssnat på hörlursförstärkare? Detta borde kunna vara rätt enkelt: i stället för konstlast kan man ju ha hörlurar instängda i en låda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-05-19 16:23

Hade en lugn dag på jobbet, tog ut en semesterdag, tog mina lurar och en CD ( Carlos Kleibers 5:an av Ludwig van) och botaniserade runt bland Götets hifi-handlare. Efter en halv dag kom jag hem med en Canor TP-10. Mycket gediget bygge och fint-fint ljud. Spräckte budgeten så det stod härliga till, men det får stå i färgen. Den som kom närmast i ljudkvalité var en Burson för samma pengar.
Salve

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-19 17:07

faema skrev:Hade en lugn dag på jobbet, tog ut en semesterdag, tog mina lurar och en CD ( Carlos Kleibers 5:an av Ludwig van) och botaniserade runt bland Götets hifi-handlare. Efter en halv dag kom jag hem med en Canor TP-10. Mycket gediget bygge och fint-fint ljud. Spräckte budgeten så det stod härliga till, men det får stå i färgen. Den som kom närmast i ljudkvalité var en Burson för samma pengar.

Snygg sak! Grattis!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-20 17:32

faema skrev:Hade en lugn dag på jobbet, tog ut en semesterdag, tog mina lurar och en CD ( Carlos Kleibers 5:an av Ludwig van) och botaniserade runt bland Götets hifi-handlare. Efter en halv dag kom jag hem med en Canor TP-10. Mycket gediget bygge och fint-fint ljud. Spräckte budgeten så det stod härliga till, men det får stå i färgen. Den som kom närmast i ljudkvalité var en Burson för samma pengar.
Salve

Burson 160? Den är rätt så respekterad. Canor TP-10 har jag aldrig ens hört talas om får undersöka saken :). Vilken hörlur är det du kör med för övrigt?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-05-20 17:52

Nä, den hade inte heller jag hört talas om innan försäljaren plocka fram den. Så här i efterhand fann jag att den hade fått nåt awardpris, se här lång ner undermn headphones, http://www.highfidelity.pl/@main-162&lang=en

Burson 160 fanns i samma butik, http://www.akkelisaudio.com/webshop.html
så det var lätt att jämföra. Inga stora skillnader, jag gick på magkänsla, klangen kändes lite naturligare has Canoren. Jag provade också en King rex men fann den inge vidare. Luren jag hade med mig är en Grado gs1000.
Salve

Nästa

Återgå till Generellt om hifi