Moderator: Redaktörer
faema skrev:Hur kopplar man bäst in hörlursförstärkaren. Har "tape out" från stärkaren, lämpligt?
celef skrev:hur är det med lurstärkarna, är dessa normalt mindre färgande än stärkarna till högtalare, jag tycker inte det, gör ni?
oqvist skrev:Hörlursförstärkare har sina egna identiteter precis som högtalarförstärkare.
oqvist skrev:Hörlursförstärkare har sina egna identiteter precis som högtalarförstärkare.
Måhända mindre reell skillnad men det kompenseras av förstoringsglaset hörlurar fungerar som. Dessutom så kör många tillverkare med transformatorer som spelar mycket rent men inte utvecklar mycket effekt. Så du stöter fortfarande på hörlursförstärkare/hörlurs kombinationer som ger bra med volym men inte kan driva dem vettigt. Inte alla hörlurar är en enkel last för förstärkare.
För 3000 spänn så får man nog kika österut för de riktigt prisvärda. Skaffade en Audio GD C-2.1 i helgen och den landar under 3000 spänn. Låter helt okej med mina öron mätt. Har tyvärr ingen T1 eller annan högimpedanslur att testa med. Bra med W ger den i alla fall och har inga större problem med LCD-2n ex.
Kör du med strömhungriga orthos så kan du ju testa köra högtalarterminalerna också. Audeze LCD-2 tål en hel del W innan den sprängs och låter alldeles strålande på en beg Yamaha RX-V440RDS jag hittade för 200 spänn.
paa skrev:Kanske kan ett USB-ljudkort till datorn vara ett alternativ? Det går nog att komma inom budget för ett med volymratt för lurutgången.
mx skrev:Vilka hörlurar kräver egentligen hörlursförstärkare?
perstromgren skrev:mx skrev:Vilka hörlurar kräver egentligen hörlursförstärkare?
Många, visar det sig. Jag, som är skeptisk mot skillnader i elektronik i största allmänhet, upplevde ett tydligt lyft när jag köpte min förstärkare, efter att ha levt med hörlursutgångar på diverse prylar i alla tider. Det enklast upplevda skillnad är klippnivån, som nog är 5-10 dB starkare, jämfört med flera av mina småapparater.
PS. Jag har ett flertal modeller av Sennheiser, i varierande ålder.
mx skrev:Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par
Sennheiser här som kanske kan få nytt liv med andra ord.
perstromgren skrev:mx skrev:Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par
Ta en sväng förbi Karlstad så kan du få låna min förstärkare!
mx skrev:perstromgren skrev:mx skrev:Intressant. Då kanske man skulle utforska detta mer noggrant. Har ett par
Ta en sväng förbi Karlstad så kan du få låna min förstärkare!
Jamenvisst, det är ju nästgårds. Sätt på kaffet.
mx skrev:Vilka hörlurar kräver egentligen hörlursförstärkare?
faema skrev:zidanefromhell skrev mjukt och gosigt, för mjukt och gosigt??
Har någon hört nåt liknande, t ex Argon H2 ? Luren är en Grado gs1000i för övrigt.
Salve
faema skrev:Hade en lugn dag på jobbet, tog ut en semesterdag, tog mina lurar och en CD ( Carlos Kleibers 5:an av Ludwig van) och botaniserade runt bland Götets hifi-handlare. Efter en halv dag kom jag hem med en Canor TP-10. Mycket gediget bygge och fint-fint ljud. Spräckte budgeten så det stod härliga till, men det får stå i färgen. Den som kom närmast i ljudkvalité var en Burson för samma pengar.
faema skrev:Hade en lugn dag på jobbet, tog ut en semesterdag, tog mina lurar och en CD ( Carlos Kleibers 5:an av Ludwig van) och botaniserade runt bland Götets hifi-handlare. Efter en halv dag kom jag hem med en Canor TP-10. Mycket gediget bygge och fint-fint ljud. Spräckte budgeten så det stod härliga till, men det får stå i färgen. Den som kom närmast i ljudkvalité var en Burson för samma pengar.
Salve
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster