Bas 15" eller mindre

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-10 09:43

S skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det låter vanligt. Eller så kan man räkna också :?

Ja det kan man. Och simulera. Men, då får man ju bara ett nytt problem: Hur mycket behöver jag?
Simuleringarna ger bara en uppsjö med data, men, den datan måste sättas i relation till någonting och det är där det sätter stopp för många...

Därför tänker jag testa att köpa två lroy element nu, vilket jag garanterat tror kommer att räcka i mitt 11m2 rum. Men om det inte gör det får ja väll köpa fler :)

Ja det gör det kanske. Det vet du bäst själv. Jag upptäckte i helgen att jag nästan bottnade mina 6*15" i mitt rum på 25m^2 när jag såg en film på den nivå jag brukar titta på. Jag tror aldrig man får tillräckligt med kapacitet i basen. Jag tror att många tror att de har tillräckligt, men, jag tror inte de har det för åtminstone mina behov. Och jag tittar ändå under refnivå...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-10 10:23

steveo1234 skrev:
S skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det låter vanligt. Eller så kan man räkna också :?

Ja det kan man. Och simulera. Men, då får man ju bara ett nytt problem: Hur mycket behöver jag?
Simuleringarna ger bara en uppsjö med data, men, den datan måste sättas i relation till någonting och det är där det sätter stopp för många...

Därför tänker jag testa att köpa två lroy element nu, vilket jag garanterat tror kommer att räcka i mitt 11m2 rum. Men om det inte gör det får ja väll köpa fler :)

Ja det gör det kanske. Det vet du bäst själv. Jag upptäckte i helgen att jag nästan bottnade mina 6*15" i mitt rum på 25m^2 när jag såg en film på den nivå jag brukar titta på. Jag tror aldrig man får tillräckligt med kapacitet i basen. Jag tror att många tror att de har tillräckligt, men, jag tror inte de har det för åtminstone mina behov. Och jag tittar ändå under refnivå...

Ja men du är nog lite mer basnarkoman än mig :)

Mina 8" basar jag har nu går knappt till 35hz, så det blir nog en bra förbättring med två stycken Lroy!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-10 10:45

Det är lätt att missförstå det här med många basar, trots att diskussionen pågått rätt länge nu.
Det handlar ju inte om att kunna generellt återge basen starkare, utan om att i över huvudtaget få någon output från 20Hz och ner i avgrunden, toner som inte hörs men känns.

Med ökad mängd baselement, ska man alltså sänka nivån på vart och ett element, så att ljudnivån totalt över dem, blir samma som innan.

Har man en kompetent anläggning i övrigt, så är det väldigt lätt att bottna 2st 10"-subbar. Nu har ju Roy skaplig slaglängd och faller en del under 20Hz, så det kanske är ett ickeproblem. Annars är det ju bara att lyssna på låg ljudnivå, till grannarnas glädje. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-10 13:46

Ragnwald skrev:
niklas skrev:Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.

Hur menar du att de kom fram till det?
Att simulera olika element, ger inte hela bilden av vad de tål att modereras av en DSP och samtidigt med så låg dist som möjligt återge musik.

Man ska nog börja med att tänka igenom målet och låna hem några färdiga subbasar, för att få en hint om hur lätt ens eget musikrum kan återge den oktav man traktar efter. Kan bli en lång resa annars, men iofs intressant. :wink:
S är inne på att bygga basmoduler av basreflextyp. Han har inte som mål att återge infratoner utan fokuserar på området 20-80 Hz. Detta med element som är byggda för det utan att "modereras av en DSP". Dvs ingen LT el. likn. kommer användas.

Ragnwald skrev:Det är lätt att missförstå det här med många basar, trots att diskussionen pågått rätt länge nu.
Det handlar ju inte om att kunna generellt återge basen starkare, utan om att i över huvudtaget få någon output från 20Hz och ner i avgrunden, toner som inte hörs men känns.
I detta fallet handlar multipla basmoduler om ljudtryck och de akustiska fördelarna med att generera bas från flera punkter i rummet. Inte om att nå lägre frekvenser. Läs gärna tråden där Ingvar talar om vid vilka ljudtryck som frekvenser under 20 Hz är intressanta. Då inser man att det är ganska extrema musik- hemmabiosystem vi talar om. I detta fallet ska ett par stativare avlastas samtidigt som bredbandigheten ökas. Infrasystem är primärt för de verkliga entusiasterna som sitter på i28 eller större.

Ragnwald skrev:Har man en kompetent anläggning i övrigt, så är det väldigt lätt att bottna 2st 10"-subbar. Nu har ju Roy skaplig slaglängd och faller en del under 20Hz, så det kanske är ett ickeproblem. Annars är det ju bara att lyssna på låg ljudnivå, till grannarnas glädje. :wink:
Jag tror inte det är så svårt att bli vräkt från i princip vilken lägenhet som helst med enbart piP, om man går in för det. Jämför man då 2xL26ROY's kapacitet i basområdet med piP's så blir det förstås ännu enklare. Jag tror S kommer kunna spela så starkt han känner för, mellan 20-80 Hz. Fast det är ju bättre om S svarar på det...

steveo1234 skrev:
niklas skrev:
boom skrev:Jo man måste bryta mönstret och gärna vara på avig sidan och prova andra tillverkare som är intressanta än bara vandra på samma stig som dom flesta.
vilket blir ganska tråkigt då varje bygg tråd innehåller vad passar bäst för min sls 10 dom kan lika bra posta på MHB .

Men, det är nog vanligare att målet är så bra ljudåtergivning som möjligt än så orginellt bygge som möjligt. Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.

Jag ser det som ett uttryck på att man inte tänkt alls. Bara kopierat en befintlig lösning. Jag har ingen aning om SLS10 mfl är bra. Men, jag har inget minne av att jag sett några djupgående tester på elementet iheller så jag tror inte att det byggs många lösningar med det elementet av den anledningen.
Så kan det ju förstås också vara, men det får vi väl hoppas att det inte är. Jag sätter lite högre tilltro till de som DIY:ar än så. :wink:
För övrigt verkar det vara L26ROY som är på tapeten nu.

Over and out!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-10 15:24

niklas skrev:För övrigt verkar det vara L26ROY som är på tapeten nu.

Over and out!

Kan du länka till några byggen, där man även gjort justa mätningar?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-10 15:45

niklas skrev:
Ragnwald skrev:
niklas skrev:Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.

Hur menar du att de kom fram till det?
Att simulera olika element, ger inte hela bilden av vad de tål att modereras av en DSP och samtidigt med så låg dist som möjligt återge musik.

Man ska nog börja med att tänka igenom målet och låna hem några färdiga subbasar, för att få en hint om hur lätt ens eget musikrum kan återge den oktav man traktar efter. Kan bli en lång resa annars, men iofs intressant. :wink:
S är inne på att bygga basmoduler av basreflextyp. Han har inte som mål att återge infratoner utan fokuserar på området 20-80 Hz. Detta med element som är byggda för det utan att "modereras av en DSP". Dvs ingen LT el. likn. kommer användas.

Ragnwald skrev:Det är lätt att missförstå det här med många basar, trots att diskussionen pågått rätt länge nu.
I detta fallet handlar multipla basmoduler om ljudtryck och de akustiska fördelarna med att generera bas från flera punkter i rummet. Inte om att nå lägre frekvenser. Läs gärna tråden där Ingvar talar om vid vilka ljudtryck som frekvenser under 20 Hz är intressanta. Då inser man att det är ganska extrema musik- hemmabiosystem vi talar om. I detta fallet ska ett par stativare avlastas samtidigt som bredbandigheten ökas. Infrasystem är primärt för de verkliga entusiasterna som sitter på i28 eller större.

Ragnwald skrev:Har man en kompetent anläggning i övrigt, så är det väldigt lätt att bottna 2st 10"-subbar. Nu har ju Roy skaplig slaglängd och faller en del under 20Hz, så det kanske är ett ickeproblem. Annars är det ju bara att lyssna på låg ljudnivå, till grannarnas glädje. :wink:
Jag tror inte det är så svårt att bli vräkt från i princip vilken lägenhet som helst med enbart piP, om man går in för det. Jämför man då 2xL26ROY's kapacitet i basområdet med piP's så blir det förstås ännu enklare. Jag tror S kommer kunna spela så starkt han känner för, mellan 20-80 Hz. Fast det är ju bättre om S svarar på det...

steveo1234 skrev:
niklas skrev:
boom skrev:Jo man måste bryta mönstret och gärna vara på avig sidan och prova andra tillverkare som är intressanta än bara vandra på samma stig som dom flesta.
vilket blir ganska tråkigt då varje bygg tråd innehåller vad passar bäst för min sls 10 dom kan lika bra posta på MHB .

Men, det är nog vanligare att målet är så bra ljudåtergivning som möjligt än så orginellt bygge som möjligt. Att flera personer kommer fram till samma sak (använder samma element) ser jag som att man tänkt rätt.

Jag ser det som ett uttryck på att man inte tänkt alls. Bara kopierat en befintlig lösning. Jag har ingen aning om SLS10 mfl är bra. Men, jag har inget minne av att jag sett några djupgående tester på elementet iheller så jag tror inte att det byggs många lösningar med det elementet av den anledningen.
Så kan det ju förstås också vara, men det får vi väl hoppas att det inte är. Jag sätter lite högre tilltro till de som DIY:ar än så. :wink:
För övrigt verkar det vara L26ROY som är på tapeten nu.

Over and out!

Ja precis, du förstår exakt vad jag är ute efter :)

Byggtråd kommer när jag börjar, vilket bör vara när jag kommer hem till sommaren!

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-10 17:45

jag vet inte om jag har för lite boost under 20 Hz. men jag har +10db lite drygt vid 20Hz mot resten av systemet och för det mesta rör sig knappt mina två 15" alls. Inte vid de nivåer jag ser på film iaf och det upplever jag som rätt så högt (på gränsen till behagligt och med tanke på grannarna).
Vid extrema lågfrekvensscener så ser de ut att kanske röra sig 5mm utåt som mest. Det är kanske lite mycket slaglängd då det är cirka 75% av xmax men det fungerar väldigt bra tycker jag.

Två Monacor SPH-390TC är det i varsin sluten låda på 70 liter.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4486
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-10 17:58

S skrev:Byggtråd kommer när jag börjar, vilket bör vara när jag kommer hem till sommaren!

Kul! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-10 18:52

Ragnwald skrev:
niklas skrev:För övrigt verkar det vara L26ROY som är på tapeten nu.

Over and out!

Kan du länka till några byggen, där man även gjort justa mätningar?
:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-10 19:01

Jag har bestämt mig för att alltid utröna mitt lågbasbehov med filmen U-571. Nu vet ni det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-10 19:09

MagnusÖstberg skrev:Jag har bestämt mig för att alltid utröna mitt lågbasbehov med filmen U-571. Nu vet ni det.

Jag hade "sparat" den. Sen kom en polare över, vi tog ett par bira, och då åkte den på.
Blev besviken faktiskt.. :(
Inte alls lika brutal bas som jag hade fått för mej.
Finns klart bättre filmer.
Med det inte sagt att den filmen passar just din basreferens perfekt. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-10 20:53

Precis, den är utmärkt för mig :)

Att den kunde få taveltallrikarna ett par våningar upp i vår stenfastighet att vibrera är gott nog.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-10 21:01

Jag har nog Hurt Locker som favorit..
Att kunna spela hela filmen på referensnivå med 10-20 dB hissat under 80... :wink:
Kan tyvärr inte det än..
Men en vacker dag... :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-10 21:06

Jag har inte hört den på en kapabel anlägning än :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-10 21:29

Det trycker väl på "hyfsat", men mycket vill ha mer... :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-10 21:46

Kör sandstormen i Flight of the Phoenix vet jag!
Där brölar det på rätt fint... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-10 22:01

Den när dom kraschar med planet ja.
Det är en av favoriterna också.
Slutscenen i Open Range är också sjukt bra, men det är inte enbart bas.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-11 13:48

bakerman22 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har bestämt mig för att alltid utröna mitt lågbasbehov med filmen U-571. Nu vet ni det.

Jag hade "sparat" den. Sen kom en polare över, vi tog ett par bira, och då åkte den på.
Blev besviken faktiskt.. :(
Inte alls lika brutal bas som jag hade fått för mej.
Finns klart bättre filmer.
Med det inte sagt att den filmen passar just din basreferens perfekt. :)

War of the worlds, cloverfield, incredible hulk, 9, hurt locker, Inside mfl är betydligt mycket mer krävande.

Dessutom är u-571 en riktigt sunkig film imo. Inte för att Wotw är något mästerverk på något sätt, men, det tänker man knappt på när man får insidan masserad...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-17 16:51

Hittade ju att Tempest x2 och Shiva x2 finns att köpa i holland, då jag är i Frankrike nu så blir det nog så att jag åker förbi holland på vägen upp och köper två st, antingen shiva eller tempest. :) Dom va inte så farligt dyra där heller!

Men vad tror ni, jag vill ha två slutna lådor under 100L, sen eqa med en mini dsp. Borde jag köra på Tempest, eller spelar Shiva bättre i en sådan liten låda?

/S

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-17 16:53

S skrev:Hittade ju att Tempest x2 och Shiva x2 finns att köpa i holland, då jag är i Frankrike nu så blir det nog så att jag åker förbi holland på vägen upp och köper två st, antingen shiva eller tempest. :) Dom va inte så farligt dyra där heller!

Men vad tror ni, jag vill ha två slutna lådor under 100L, sen eqa med en mini dsp. Borde jag köra på Tempest, eller spelar Shiva bättre i en sådan liten låda?

/S

Du det är samma pris i sverige.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-17 18:47

boom skrev:
S skrev:Hittade ju att Tempest x2 och Shiva x2 finns att köpa i holland, då jag är i Frankrike nu så blir det nog så att jag åker förbi holland på vägen upp och köper två st, antingen shiva eller tempest. :) Dom va inte så farligt dyra där heller!

/S

Var hittar man dom i Sverige då?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-17 18:54

S skrev:
boom skrev:

/S

EU heter stället .

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-17 19:06

boom skrev:
S skrev:
boom skrev:

/S

EU heter stället .

?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-17 19:23

S skrev:
boom skrev:
S skrev:
boom skrev:

/S

EU heter stället .

?

Eu Gröningen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 19:33

Kan du inte bara skriva att man kan beställa hemma och få dem skickade?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-17 19:46

Sorry för OT men ni diskuterade film innan..
Tron Legacy.. Scenen där grabben förflyttas ifrån den riktiga världen till spelvärlden medelst laserkanon..
Den möblerar om rätt hyfsat hemma hos mig.. Har inget högpassfilter så an inte spela den särskilt högt men det räcker..
Även i övrigt en del skön bas i den filmen..

Filmen som film betraktad är tyvärr inte av samma klass som tekniken men som demomaterial är det top notch..
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-17 19:51

MagnusÖstberg skrev:Kan du inte bara skriva att man kan beställa hemma och få dem skickade?

Det tillhör väl allmänbildningen att veta vad EU betyder .

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-17 22:34

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kan du inte bara skriva att man kan beställa hemma och få dem skickade?

Det hjälper ju ingen att du är så j*vla dryg...
Såklart jag vet att man kan beställa hem, men då jag ändå kommer att åka förbi holland så blir det billigare för mig att köpa på vägen!
Visst, även om det är inom EU så blir frakten ganska dyr då tex speakerworld skickar med TNT... det är inte direkt gratis att skicka ca 30kg med dom...
Sen hur f*n ska jag fatta att du menar att jag kan beställa hem när du säger "i sverige"
Tycker att det är ganska meningslöst att du fortsätter skriva i tråden när du ändå inte hjälper!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-18 05:43

S skrev:
boom skrev:

Det hjälper ju ingen att du är så j*vla dryg...
Såklart jag vet att man kan beställa hem, men då jag ändå kommer att åka förbi holland så blir det billigare för mig att köpa på vägen!
Visst, även om det är inom EU så blir frakten ganska dyr då tex speakerworld skickar med TNT... det är inte direkt gratis att skicka ca 30kg med dom...
Sen hur f*n ska jag fatta att du menar att jag kan beställa hem när du säger "i sverige"
Tycker att det är ganska meningslöst att du fortsätter skriva i tråden när du ändå inte hjälper!

Varför hjälpa när du inte vet vad du vill ha ena dagen 15" andra dagen 12" tredje dagen 10" och nu tillbaka till 15 eller 12 vilket ben står du på det är väl dax att bestämma sen vem som är dryg vill du läsa din mail konverstion när du skulle köpa sdx basen så kan du se hur dryg du är.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-18 08:30

Bonkas skrev:Sorry för OT men ni diskuterade film innan..
Tron Legacy.. Scenen där grabben förflyttas ifrån den riktiga världen till spelvärlden medelst laserkanon..
Den möblerar om rätt hyfsat hemma hos mig.. Har inget högpassfilter så an inte spela den särskilt högt men det räcker..
Även i övrigt en del skön bas i den filmen..

Filmen som film betraktad är tyvärr inte av samma klass som tekniken men som demomaterial är det top notch..

Medhåll. Som demomaterial är den filmen guld. Men som film är den mest smärtsam att tvinga sig igenom. Jag slutade följa storyn typ halvvägs och satt mest och tänkte "oh, look at the pretty colors!". Då fick jag ut mer av den.

Inte en film att se om direkt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum